Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: Brak tagów.

Instalacja elektryczna w wersji C
Autor Wiadomość
amokk
[Usunięty]

Wysłany: 26 Mar 2007, 03:34   Instalacja elektryczna w wersji C

Po zakupieniu zderzaka od Futury zabrałem się za podłączanie halogenów :?
Obadałem najpierw skrzynkę bezpiecznikową i przekaźniki.
Ze zdobytych tu porad zrobiłem instalację elektryczną.





Poprowadziłem przewód 1,5 mm bezpośrednio od akumulatora do bezpiecznika 15A nr 14 , który uprzednio zamontowałem (styki bezpiecznika wziąłem z zapasowej skrzynki).
Od bezpiecznika do styku przekaźnika nr 30 (styki przekaźnika również z zapasowej skrzynki).
Ze styku przekaźnika nr 87 do + reflektorów przeciwmgielnych (+ obu reflektorów wcześniej połączyłem).
Masę obu reflektorów przykręciłem do błotników.

Od styku przekaźnika nr 85 przykręciłem masę pod kolumnę kierownicy.
Od styku przekaźnika nr 86 do dodatkowego przełącznika na desce rozdzielczej do dużego styku.
Od drugiego dużego styku do bezpiecznika 10A nr 17 (światła hamowania, oświetlenie zestawu wskaźników).

Oświetlenie przełącznika podłączyłem pod oświetlenie tylnej lampy przecimgłowej.

Wszystko ilustrują powyższe zdjęcia.

Wszystko działa jak należy.
Reflektory przecimgielne świecą dopiero po włączeniu zapłonu niezależnie czy są włączone światła pozycyjne czy nie.
Jak zrobić tak jak fabrycznie, że przeciwmgielne świecą dopiero po włączeniu zapłonu, ale tak, aby świeciły również razem z postojowymi (chcę, aby przy wyłączeniu zapłonu gasły przeciwmgielne, a świeciły tylko pozycyjne).

Poprzednio miałem podłączony kabelek od przelącznika pod bezpiecznik 10A nr 6 (światło pozycyjne lewe), ale po wyłączeniu zapłonu czasem zapomniałem wyłączyć postojówek.

Ten cytat pochodzi stąd.
Cytat:
Oryginalnie jest tak, że zapłon musi być włączony! Na postoju mimo włączonych p.mgielnych święcą tylko postojówki.

I tu proszę o pomoc usera jackrzec, gdzie podłączyć kabelek od przełącznika, któy aktualnie jest podłączony pod bezpiecznik 10A nr 17??

Z góry dziękuję za pomoc.

Następne pytania, ale z innej beczki:

1. Od czego jest to złącze??



Było odłączone przez dłuższy czas i nic się nie działo.
Ale je podłączyłem i też nic nie zauważyłem, mimo to wolę wiedzieć od czego to jest??
Wchodzi chyba razem z linką od prędkościomierza do obudowy sprzęgła.



2. Od czego jest ta wtyczka??



Jest pod maską silnika w prawym górnym rogu??
Czyżby od bocznego kierunkowskazu??
Ale w lewym górnym roku takiej nie ma.

3. Od czego jest ta wtyczka??



Według koloru kabla jest to chyba przygotowane do siłownika tylnej klapy.
Ale również tam gdzie jest kostka z blaszkami jest również podłączony kabel tego samego koloru który wygląda na niewykorzystany (brakuje tylko blaszki).
Tylko po co dwa kabelki??
I gdzie szukać ich drugich końców??

4. Gdy wymontuje radio to widać jajowatą wtyczkę z dwoma bolcami.
Na obu bolcach występuje napięcie, niezależnie od położenia stacyjki.
Od czego to może być??

5. Po odkręceniu progu od strony kierowcy widać dwie nieużywane wtyczki.
Jedna na środku progu (kolor brązowy z czerwonym paskiem), druga bliżej schowka (kolor szary z czarnym paskiem).
Na obu nie ma napięcia.
Od czego to jest??

6. W mojej Fieście nie ma czasówek.
Po odkręceniu obudowy kierownicy i wyjęciu wtyczki od przełącznika zaspolonego wycieraczek i spryskiwaczy widać, że wtyczka ma 8 przewodów, natomiast przełącznik zespolony tylko 6 blaszek.
Te 2 dodatkowe przewody wędrują do regulatora pracy przerywanej wycieraczki szyby przedniej (przekaźnik nr II).
Przekaźnika tego nie ma.
Czy oznacza to przygotowanie pod czasówki??
Czy jeśli kupię przełącznik zespolony i przekaźnik nr II (duży czerwony) to nie będę musiał prowadzić dodatkowej instalacji??

Dodam, że nie miałem zegarka, ale wtyczki były i po dokupieniu wszystko działa.
Były również wtyczki pod zapalniczkę i światło w bagażniku i to również po założeniu tych elementów działa.

Czy w przypadku czasówek będzie tak samo??

Trochę tego dużo, ale kto się zna to proszę pomoc (przynajmniej kilka wskazówek).

Z góry dziękuję za pomoc.
Ostatnio zmieniony przez amokk 16 Maj 2007, 18:18, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
jackrzec 
Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk7`12
Wersja: Titanium
Silnik: 1.25Duratec/82KM
Imię: Jacek
Wiek: 50
Dołączył: 30 Cze 2005
Posty: 2573
Skąd: Stargard
Wysłany: 26 Mar 2007, 07:57   

amokk napisał/a:
I tu proszę o pomoc usera jackrzec, gdzie podłączyć kabelek od przełącznika, któy aktualnie jest podłączony pod bezpiecznik
Podłącz pod styk 87 przekaźnika zapłonu - wtedy gdy wyjmiesz kluczyk ze stacyjki, to napięcia tam nie będzie.

Ta wtyczka na zdjęciu niżej jest od czujnika prędkości pojazdu, a ta od tylnej klapy to jest jakaś dziwna, bo ford do siłownika dawał inne wtyczki. Wszystkie te rzeczy które znalazłeś w aucie, tez mam w swoim ale ja mam z 95 roku i wtedy kładli kompletną wiązkę, tylko wszystkiego nie montowali.
_________________
Mk3,5 '95 Classic 1.1i/50KM + Mk3,5 '95 Fun 1.3i/60KM,-->
Fiesta Mk4 '99 Ghia 1.25/75KM
,--> Fiesta Mk7 '12 Titanium 1.25/82KM + Focus Mk3 '12 Titanium 1.6 EB/150KM
Profil Facebook
 
 
amokk
[Usunięty]

Wysłany: 26 Mar 2007, 11:26   

Dzięki wielkie :)
Spróbuję tak, jak napisałeś.

Chodzi o to, by przeciwmgielne zapalały się dopiero po włączeniu zapłonu i dodatkowo po włączeniu pozycyjnych.

Do czego służy ten czujnik prędkości pojazdu??
 
 
jackrzec 
Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk7`12
Wersja: Titanium
Silnik: 1.25Duratec/82KM
Imię: Jacek
Wiek: 50
Dołączył: 30 Cze 2005
Posty: 2573
Skąd: Stargard
Wysłany: 26 Mar 2007, 15:20   

amokk napisał/a:
Chodzi o to, by przeciwmgielne zapalały się dopiero po włączeniu zapłonu i dodatkowo po włączeniu pozycyjnych.
To się podłącz pod bezpiecznik nr 6 (czyli pod podświetlenie) i będzie jak w oryginale :) Czyujnik predkości pojazdu czyli VSS ma jakiś tam w pływ na sklad mieszanki paliwo-powietrze. Idzie bez niego żyć w sumie bezproblemowo. Dopiero w mk4 jest brany przez kompa jako bardziej "poważne"dane.
_________________
Mk3,5 '95 Classic 1.1i/50KM + Mk3,5 '95 Fun 1.3i/60KM,-->
Fiesta Mk4 '99 Ghia 1.25/75KM
,--> Fiesta Mk7 '12 Titanium 1.25/82KM + Focus Mk3 '12 Titanium 1.6 EB/150KM
Profil Facebook
 
 
amokk
[Usunięty]

Wysłany: 1 Kwi 2007, 22:55   

Odpowiedź na pytanie nr 3 już mam.
Kabelek ten jest przygotowany do siłownika tylnej klapy.
Jego drugi koniec jest właśnie w styczniku gdzie czeka na zamontowanie 3 blaszki (licząc od lewej).
Oryginalnie w mojej Fieście z blaszkami w styczniku (licząc od lewej) jest tak:

1. wycieraczka (do przełącznika zespolonego)
2. wycieraczka (parkowanie; "+" po przekręceniu stacyjki)
3. wolny (przygotowany pod siłownik tylnej klapy)
4. ogrzewanie tylnej szyby i oświetlenie bagażnika (dwufunkcyjny)

Ciągle szukam odpowiedzi na pytanie:

4. Gdy wymontuje radio to widać jajowatą wtyczkę z dwoma bolcami.
Na obu bolcach występuje napięcie, niezależnie od położenia stacyjki.
Od czego to może być??

Ciągle nurtuje mnie jeszcze takie pytanie:

Czy jest jakiś sposób, aby światła przeciwmgielne można załączyć tylko po włączeniu zapłonu i dodatkowo po włączeniu pozycyjnych (tak jak np. światła mijania)??
Czy jest tak dlatego, że tak skonstruowany jest już przełącznik zespolony, że najpierw pozycyjne, a potem mijania??
Jak to wykonać przy przeciwmgielnych??

Odkryłem też, że mam wyłącznik bezwładnościowy (z lewej strony nóg kierowcy za schowkiem), a przecież montowali go dopiero od 1993 roku :)
 
 
jackrzec 
Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk7`12
Wersja: Titanium
Silnik: 1.25Duratec/82KM
Imię: Jacek
Wiek: 50
Dołączył: 30 Cze 2005
Posty: 2573
Skąd: Stargard
Wysłany: 1 Kwi 2007, 23:58   

amokk napisał/a:
Czy jest jakiś sposób, aby światła przeciwmgielne można załączyć tylko po włączeniu zapłonu i dodatkowo po włączeniu pozycyjnych (tak jak np. światła mijania)??
Przecież Ci wyżej napisałem!
_________________
Mk3,5 '95 Classic 1.1i/50KM + Mk3,5 '95 Fun 1.3i/60KM,-->
Fiesta Mk4 '99 Ghia 1.25/75KM
,--> Fiesta Mk7 '12 Titanium 1.25/82KM + Focus Mk3 '12 Titanium 1.6 EB/150KM
Profil Facebook
 
 
amokk
[Usunięty]

Wysłany: 2 Kwi 2007, 00:27   

Przecież pozycyjne włączają się bez przekręcania kluczyka.
Już miałem podłączone tak jak napisałeś.

Gdy zgaszę silnik to pozycyjne i przeciwmgielne nadal świecą, a ja chcę aby przeciwmgielne gasły, a pozycyjne świeciły nadal.

Wyobraź sobie przeciwmgielne w miejscu świateł mijania.
Ten sposób który piszesz się nie sprawdza.
 
 
Lokmen 
Zeus


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 23 Maj 2004
Posty: 1723
Skąd: ___
Wysłany: 2 Kwi 2007, 06:20   

amokk napisał/a:
2. Od czego jest ta wtyczka??



Jest pod maską silnika w prawym górnym rogu??
Czyżby od bocznego kierunkowskazu??
Ale w lewym górnym roku takiej nie ma.

od stabilizatora obrotomierza - bez tego stabilizatora obrotomierz nie bedzie chodzić
_________________
 
 
 
Parch 

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 234
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2 Kwi 2007, 06:40   

amokk napisał/a:
Przecież pozycyjne włączają się bez przekręcania kluczyka.
Już miałem podłączone tak jak napisałeś.

Gdy zgaszę silnik to pozycyjne i przeciwmgielne nadal świecą, a ja chcę aby przeciwmgielne gasły, a pozycyjne świeciły nadal.

Wyobraź sobie przeciwmgielne w miejscu świateł mijania.
Ten sposób który piszesz się nie sprawdza.



Jak podłączysz instalację przeciwmgłowych przez przekaźnik zapłonu, to nie ma siły - po wyłączeniu stacyjki przeciwmgłowe przestaną świecić i zostaną same pozycyjne.

Przeanalizuj dokładnie schemat z tematu, który cytujesz na początku.
 
 
odyniec 


Model: Inne auto
Wersja: Ghia
Silnik: Inny
Imię: B.
Wiek: 38
Dołączył: 07 Sie 2005
Posty: 1610
Skąd: Merzdorf
Wysłany: 2 Kwi 2007, 07:46   

to co wchodzi do skrzyni biegow to jest czujnik ktory w razie wlaczenia biegu wstecznego zapala swiatelko z tylu samochodu.
_________________
Model: Ford Fiesta mk6 `05 Wersja: ST Silnik: 2.0i (5) (150kkm)
Model: BMW 3 e46 `01 Wersja: ? Silnik: 2.2i (5) (270kkm)
 
 
 
jackrzec 
Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk7`12
Wersja: Titanium
Silnik: 1.25Duratec/82KM
Imię: Jacek
Wiek: 50
Dołączył: 30 Cze 2005
Posty: 2573
Skąd: Stargard
Wysłany: 2 Kwi 2007, 08:09   

Podłącz się pod podświetlenie i będziesz miał jak chcesz. Musi działać - innej opcji nie ma! Oryginalnie przycisk podłaczony jest pod obwód podświetlenia i gdy zamyka obwód, towłącza przekaźnik, a styk przekaźnika bierze prąd poprzez przekaźnik zapłonu. Tak jak na schemacie który przytoczyłeś na początku. Przecież to musi działać!
_________________
Mk3,5 '95 Classic 1.1i/50KM + Mk3,5 '95 Fun 1.3i/60KM,-->
Fiesta Mk4 '99 Ghia 1.25/75KM
,--> Fiesta Mk7 '12 Titanium 1.25/82KM + Focus Mk3 '12 Titanium 1.6 EB/150KM
Profil Facebook
 
 
amokk
[Usunięty]

Wysłany: 2 Kwi 2007, 18:15   

I wszystko stało się jasne :)
Parch napisał/a:
[Jak podłączysz instalację przeciwmgłowych przez przekaźnik zapłonu, to nie ma siły - po wyłączeniu stacyjki przeciwmgłowe przestaną świecić i zostaną same pozycyjne.

Cytat:
Poprowadziłem przewód 1,5 mm bezpośrednio od akumulatora do bezpiecznika 15A nr 14 , który uprzednio zamontowałem (styki bezpiecznika wziąłem z zapasowej skrzynki).
Od bezpiecznika do styku przekaźnika nr 30 (styki przekaźnika również z zapasowej skrzynki).

Więc zamiast ciągnąc przewód od akumulatora to miałem podłączyć pod styk przekaźnika zapłonu nr 87 (czemu od razu tak nie pisaliście).
jackrzec napisał/a:
Podłącz pod styk 87 przekaźnika zapłonu - wtedy gdy wyjmiesz kluczyk ze stacyjki, to napięcia tam nie będzie.

A ten kabelek o który pytam podłączę znowu pod bezpiecznik 10A nr 6.
Cytat:
Poprzednio miałem podłączony kabelek od przelącznika pod bezpiecznik 10A nr 6 (światło pozycyjne lewe), ale po wyłączeniu zapłonu czasem zapomniałem wyłączyć postojówek.

Czyli odłączam przewód który jest bezpośrednio podpięty pod "+" akumulatora i podłączam pod styk przekaźnika zapłonu nr 87.
A czy przewód ten zabezpieczyć bezpiecznikiem 15A nr 14, który uprzednio zamontowałem, a dopiero potem od bezpiecznika do styku przekaźnika nr 30??
Czy napięcie które występuje na styku przekaźnika zapłonu nr 87 (po przekręceniu stacyjki) jest już zabezpieczone bezpiecznikiem (jak tak, to jaki numer bezpiecznika)??
Ostatnio zmieniony przez amokk 30 Sie 2007, 22:17, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Parch 

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 234
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2 Kwi 2007, 22:14   

Słuchaj, ja nie bardzo rozumiem dlaczego Ty chcesz na siłę kombinować, podczas gdy masz bardzo dobry schemat. Jeśli podepniesz wszystko wg tego schematu uzyskasz efekt, o który Ci chodzi.

Zauważ, że tam są dwa obwody:

- pierwszy - związany z przekaźnikiem zapłonu i odcina on zasilanie od świateł przeciwmgłowych "po stacyjce" - czyli wyłączasz zapłon i gasną światła mijania i halogeny przeciwmgłowe a zostają światła pozycyjne;

- drugi - związany przełącznikiem od halogenów przeciwmgłowych - jest to obwód połączony z podświetleniem emblematów przełączników. Jak wiadomo prąd instalacji podświetlenia emblematów (i przy okazji zasilania przełącznika halogenów przeciwmgłowych) zaczyna płynąć w momencie załączenia świateł pozycyjnych. Czyli nie ma takiej możliwości, żeby halogeny przeciwmgłowe były załączone bez świteł pozycyjnych.

O ile dobrze zrozumiałem Twój dylemat, to chodzi Ci właśnie o działanie drugiego obwodu.

Zatem powtarzam, nie kombinuj na siłę, bo to niczego dobrego nie przyniesie.

Pozdrawiam, hejas.
 
 
amokk
[Usunięty]

Wysłany: 2 Kwi 2007, 22:37   

Parch napisał/a:
O ile dobrze zrozumiałem Twój dylemat, to chodzi Ci właśnie o działanie drugiego obwodu.

Właśnie, że cały czas chodzi mi o działanie pierwszego obwodu.
Ja na samym początku napisałem przecież, że zasilanie przeciwmgielnych mam bezpośrednio pociągnięte od akumulatora i to było nieprawidłowe, bo cały czas był obwód niekontrolowany.
Odłączę ten kabel od akumulatora i podepnę pod styk przekaźnika zapłonu nr 87 i wtedy będzie kontrolowany włączeniem zapłonu.

A drugi obwód (włącznik przeciwmgielnych) pod bezpiecznik nr 6 (światła pozycyjne) i będzie tak jak chciałem.

Już wszystko jasne przecież :)

[ Dodano: Pon Kwi 02, 2007 23:18 ]
Cytat:
4. Gdy wymontuje radio to widać jajowatą wtyczkę z dwoma bolcami.
Na obu bolcach występuje napięcie, niezależnie od położenia stacyjki.
Od czego to może być??

Wtyczka ta jest oryginalna i znajduje się za radiem.
Czy ktoś ma podobną??

[ Dodano: Sob Kwi 21, 2007 23:25 ]
Pewnie nie uwierzycie, ale moja Fiesta ma kompletną instalację pod centralny zamek, elektryczne szyby i odblokowywanie tylnej klapy.
W skrzynce bezpiecznikowej już były wsuwki przygotowane pod bezpieczniki centralnego zamka i elektrycznych szyb, a nawet była 5 wsuwka (87a) pod przekaźnik zapłonu (zielony).
Po zamontowaniu go jest tak, że zasilanie na siłownik tylnej klapy znika po włączeniu zapłonu, a pojawia się po wyłączeniu :)
Wszystkie przewody od centralnego zamka, elektrycznych szyb i siłownik tylnej klapy były ulokowane we wspólnej wtyczce (6 pinowa, jajowata) pod kierownicą.
Oczywiście rzecz jasna zakupiłem przedtem oryginalny centralny zamek łącznie z zamkami, oryginalne elektryczne szyby i oryginalny siłownik tylnej klapy.
Do tego oryginalną wiązkę elektryczną i po zamontowaniu wszystko chodzi perfekcyjnie.

No i zapomniałem jeszcze dodać, że radości dopełniła konsolka (szara) z trzema przyciskami :P

Natomiast co do pytania:
Cytat:
5. Po odkręceniu progu od strony kierowcy widać dwie nieużywane wtyczki.
Jedna na środku progu (kolor brązowy z czerwonym paskiem), druga bliżej schowka (kolor szary z czarnym paskiem).
Na obu nie ma napięcia.
Od czego to jest??

- kolor brązowy z czerwonym paskiem - na tym przewodzie pojawia się masa w momencie otwarcia drzwi (jest to podpięte pod stycznik drzwi) - czyżby do jakieś lampki :?:
- kolor szary z czarnym paskiem - tutaj pojawia się "plus" po włączeniu prawego kierunkowskazu (czyli do bocznego), a po drugiej stronie odkryłem przewód - kolor zielony z czarnym paskiem - do lewego kierunkowskazu.

Nawet wyłącznik bezwładnościowy odnalazłem :)

[ Dodano: Sob Kwi 28, 2007 02:33 ]
Cytat:
4. Gdy wymontuje radio to widać jajowatą wtyczkę z dwoma bolcami.
Na obu bolcach występuje napięcie, niezależnie od położenia stacyjki.
Od czego to może być??

Już odkryłem co to za wtyczka :)
Te dwa przewody w tej wtyczce łączą się dalej w jedną całość i idą prosto do klemy "plusowej" akumulatora.
Ta wtyczka i instalacja jest oryginalna, więc Ford chciał chyba dopomóć w razie instalacji dodatkowych urządzeń nie przewidzianych dla tego samochodu, aby nie trzeba było ciągnąć dodatkowych przewodów (chyba, że się mylę) :)

[ Dodano: Pon Maj 14, 2007 00:47 ]
Podczas demontażu licznika odkryłem przy wiązce elektrycznej blisko wtyczki do licznika takie coś :ra:



Co to może być :?:

[ Dodano: Sro Lip 04, 2007 19:32 ]
A tak wygląda obecnie moja skrzynka bezpiecznikowa :ra:



Starałem się zrobić wszystko tak, jak powinno bć fabrycznie.
Odchyłką jest to, że na miejscu bezpiecznika nr 23 (fabrycznie niewykorzystany) mam przekaźnik pod zdalne odblokowywanie zamka tylnej klapy tzn. zamek będzie nadal otwierany przez przycisk z pominięciem przekaźnika.
Przekaźnik jest wykorzystany przy sterowniku zamka centralnego Magicar 820 i podaje "plusa" poza przycisk klapy, gdy otwieram z pilota (niestety, sterownik podaje na dodatkowe kanały tylko "masę", a potrzebowałem plusa, bo siłownik tylnej klapy "masę" już miał, więc wykorzystałem przekaźnik).

Znowu mam dla Was kolejne pytanie :ra:

Bezpiecznik nr 24 i nr 25 są od światła przeciwmgłowego tylnego, natomiast ja miałem tylko jeden bezpiecznik w gnieździe nr 25, ale wszystko działa prawidłowo :)
Czy ten bezpiecznik też musi tam być :?:
Jak Wy macie :?:
I co się stanie jak tam umieszczę wymagany bezpiecznik, skoro wszystko działa tak, jak powinno :?:

Nie chcę kombinować, ale jestem ciekawski :-P
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [MK4] Montaż halogenów: instalacja elektryczna
falco Elektryka 16 10 Lut 2010, 12:44
Gość
Brak nowych postów [MK3] Podgrzewanie przedniej szyby - instalacja elektryczna
Jak to podłączyć??
Gość Elektryka 15 6 Gru 2010, 23:45
rafantek
Brak nowych postów [MK3] Czy instalacja elektryczna wytrzyma 150W ?
Swiateł drogowych
dr_Henio Elektryka 10 25 Sty 2010, 17:14
JoeMix
Brak nowych postów Zagadka elektryczna
Przepalają się żarówki i zapalają kontrolki
dzuli18 Elektryka silnika 2 28 Lip 2022, 05:17
dzuli18
Brak nowych postów Wiązka elektryczna
Gość Elektryka ogólna 1 19 Sty 2007, 12:54
diodalodz


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.