Przesunięty przez: Żółwik Tuptuś 19 Kwi 2009, 17:17 |
Układ chłodzenia : budowa termostatu |
Autor |
Wiadomość |
antichoice [Usunięty]
|
Wysłany: 7 Gru 2005, 08:09 Układ chłodzenia : budowa termostatu
|
|
|
Witam
Czy znane jest Wam problem uszkadzania sie obudowy termostatu w silnikach 1.4 , 1.6?
Przegladnąłem i przeszukałem inne forumy na temat Fordow i widze je wsrod nich jest to znana przyczyna niedogrzania silnika.
Podobno jest w tej obudowie kanalik odpowiadajacy za odpowietrzenie chlodnicy, jesli dopadnie go korozja to przestaje spelniac swoja funkcje i zaczyna przepuszczac plyn omijajac termostat.
Podobno jesli kilkukrotne wymiany termostatu nie pomagaja to przyczyna jest ta obudowa.
W moim przypadku trzy razy wymienialem termostat i dalej to samo.
Zabieram sie wiec za zaklejenie tego kanalika w obudowie termostatu.
Jesli chcecie to porobie zdjecia i wystwie na forum
Pozdrawiam |
Ostatnio zmieniony przez Żółwik Tuptuś 19 Kwi 2009, 17:16, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12076 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 7 Gru 2005, 17:13
|
|
|
Zawsze nawed przy sprawnym termostacie częsc płynu pomimu jego pełnego zamknięcie jest przepuszczana na drugą stronę - pierwsze słysze o problemach z tym kanalikiem i nie są znane doznaia po jego zakleieniu, ale cusz - zawsze możesz być pierwszy który przegrzeje silnik... |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
antichoice [Usunięty]
|
Wysłany: 7 Gru 2005, 20:23
|
|
|
Dziękuje szanownemu koledze za wypowiedź.
A co sądzą o tym inni forumowicze?
czy spotkaliście sie z czymś takim?
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
dday

Model: Ford Fiesta Mk3`96
Wersja: Classic
Silnik: 1.3i/60KM
Wiek: 44 Dołączył: 29 Gru 2004 Posty: 390 Skąd: wawa-anin
|
Wysłany: 7 Gru 2005, 21:38
|
|
|
antichoice napisał/a: |
czy spotkaliście sie z czymś takim?
|
ja wogule nie mam problemu z termostatem i rowniez nie słyszałem o podobnej historii ale ja mam inny silnik |
_________________
 |
|
|
|
 |
easy [Usunięty]
|
Wysłany: 7 Gru 2005, 21:57
|
|
|
ja też o tym nie słyszałem ale to nie znaczy że tak nie może być, wiele osób ma problem z niedogrzaniem mimo wielokrotnej wymiany termostatu więc może to jest właśnie przyczyna, ale wygląda na to ze musisz być pierwszym który rozwiązać ten problem |
|
|
|
 |
antichoice [Usunięty]
|
Wysłany: 19 Gru 2005, 23:40
|
|
|
Zrobilem to na podstawie opisu z forum fordclubpolska
po dwóch tygodniach testowania opowiem na czym to ma polegac.
Obudowa termostatu ma kanaliki odpowietrzajace
W kanalikach tych prawdopodobnie byla jakas kulka ktora pelnila funkcje zaworu (ze jak dochodzilo powietrze to przepuszczala a jak dochodzil plyn to zamykala, czy jakos tak), jednak z czasem ona ucieka i plyn tymi kanalikami przechodzi do chlodnicy omijajac termostat.
to wyglada mniej wiecej tak jak na schemacie:
1 - zaworek (kulka)
2 - termostat
3 - odpowietrzenie , do zbiorniczka wyrownawczego
4 - do chlodnicy
a jak nie ma zaworka to ciepla woda w bardzo szybkim tempie przedostaje sie do chlodnicy.
trzeba ten kanalik zatkac albo od striny silnika (wtedy nie bedzie odpowietrzania silnika, utrudnione)
albo od strony chlodnicy (nie bedzie odpowietrzenia chlodnicy, utrudnine)
zatkanie spowoduje ze ciepla woda nie bedzie uciekac do chlodnicy
dopiero jak sie nagrzeje do dopowiedniej temperatury to termostat sie otworzy i woda poplynie do chlodnicy
U siebie zrobilem tak:
Zakleilem silikonem dwa otwory sluzace do odpowietrzania silnika (zaznaczone na czerwono):
ale podobno lepiej jest zakleic z tej strony (od chlodnicy) ale jest utrudniony dostep
za pare dni wymysle jak zakleic od strony chlodnicy, poniewaz odpowietrzenie silnika jest niezbedne, i raczej powinno sie zaklejac od strony chlodnicy.
Efekty widac od razu silnik szybciej sie nagrzewa (po 2min zaczyna leciec cieple powietrze z nagrzewnicy), po przejechaniu ok 3km wskaznik osiaga koniec bialego pola, po przejechaniu 6km wskazowka siega do polowy wskaznika (na litere O) i tak sie utrzymuje do konca (robie odcinki 40km dziennie) i to w mrozne dni.
podobno tak samo jest w silnikach 1.6
nie wiem jak w innych
Pamietajcie ze wszystko robicie na wlasne ryzyko i nie biore odpowiedzialnosci jesli cos sie stanie Waszej fiescie.
Prosze o uwagi i opinie co Wy na to?
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12076 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 20 Gru 2005, 06:49
|
|
|
Dlatego wadliwa obudowe termostatu trzeba wymienić, a nie zakleiać kanały które nie tylko służą odpowietrzaniu silnika, wównież tamtędy płyn przelatuje jak musi w drugą stronę... druga sprawa to to iż praktycnie nie zalejesz silnika płynem, blok gdzieś w 2/3 zostanie pusty - jeśłi spuścisz płyn jak należy, a to tez może być utrudnione bo nie bedzie dostępu powietrza... |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
antichoice [Usunięty]
|
Wysłany: 20 Gru 2005, 08:22
|
|
|
JoeMix napisał/a: | Dlatego wadliwa obudowe termostatu trzeba wymienić, a nie zakleiać kanały które nie tylko służą odpowietrzaniu silnika, wównież tamtędy płyn przelatuje jak musi w drugą stronę... druga sprawa to to iż praktycnie nie zalejesz silnika płynem, blok gdzieś w 2/3 zostanie pusty - jeśłi spuścisz płyn jak należy, a to tez może być utrudnione bo nie bedzie dostępu powietrza... |
Nowa obudowa w ASO koszt ok. 350zl , zamieniki niedostepne, a uzywany nie wiadomo w jakim stanie (moze sie okazac ze tez bez zaworka) wiec jest to rozwiazanie jak najbardziej ekonomiczne. bo kogo stac na dokladanie takiej kasy do samochodu ktory wart jest 2000zl?
A co do napelniania to po zaklejeniu nalalem do zbiornika wyrownawczego plynu na max, a po tym jak sie termostat otworzyl to splynelo do kreski pomiedzy min i max na zbiorniku wyrownawczym. tak ze jest utrudnione odpowietrzanie, ale jest.
Tak jak wczesniej napisalem, bede probowal udroznic kanaly ktore zakleilem wczesniej i zakleic kanalik od strony chlodnicy. Spowoduje to lepsze odpowietrzanie silnika.
Rysunek:
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12076 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 20 Gru 2005, 19:13
|
|
|
antichoice napisał/a: | A co do napelniania to po zaklejeniu nalalem do zbiornika wyrownawczego plynu na max, a po tym jak sie termostat otworzyl to splynelo do kreski pomiedzy min i max na zbiorniku wyrownawczym. tak ze jest utrudnione odpowietrzanie, ale jest. |
Do tego czasu silnik mógł się przegrzać, - bez płynu w bloku wystarczy kilkanascie sekund na wolnych obrotach aby wyrzadziś szkody powstałę w normalnej eksploatacji na dystańsie setek moze tysięcy kilometrów... |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Qzyn


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i/104KM
Wiek: 45 Dołączył: 22 Cze 2004 Posty: 1811 Skąd: Radlin
|
Wysłany: 20 Gru 2005, 20:15
|
|
|
Joe przesadzasz i to okrutnie. Po pierwsze, to przez kilkanascie sekund silonik nie odda nawet ciepla do plaszcza wodnego przez stal. Nie mowie nawet o przegrzaniu przy tak kroptkim czasie. Po drugie czujnik temperatury jest w miare wysoko w glowicy, wiec jakby sie przegrzewal to byloby widac. Bo nie moze byc az na tyle zapowietrzony ze czujnik bedzie w powietrzu zamiast zanurzony.... |
_________________ "Mission impossible" rozpoczęta |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12076 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 20 Gru 2005, 20:39
|
|
|
Po poewrwsze czujnik temperatury mierzy temperature nie silnika tylko płynu i nie w silniku tylko w okolicach termostatu i wazasadzie ma się to nijak do rzeczywistaej temperatury silnika, jestem pewny że przynajmniej 3/4 osób którzy w/g wskaznika mają niedogrrzany silniki lub mają minimum teperatury roboczej, to po zapodaniu termometru w obieg okaże się że temperatura jest wporzo... bo poraz kolejny mówie iz wskaxnik na desce nie jest wysklowany w stopniach i ma jedynie charakter poglądowy, a silnik może być na tyle zapoetrzony ze czujnik nie bedzie płukiwany przez płyn, gożej, termaostat może być niezanurzony i wcale się nie otworzy - to take skrajności jednak, ale kazdy moze mieć pecha... |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Qzyn


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i/104KM
Wiek: 45 Dołączył: 22 Cze 2004 Posty: 1811 Skąd: Radlin
|
Wysłany: 21 Gru 2005, 08:55
|
|
|
Joe, czy uwazasz na prawde, ze inzynierowie konstruujacy fieste, nie przewidzieli warunkow pracy silnika i polozenia czujnika temperatury i nie uwzglednili tego??? Mi sie jedna wydaje ze byli ciutke madrzejsi od nas, a sprawa jest banalnie prosta. Jezeli wiesz, ze np w miejscu pomiaru temp bedzie ona o iles tam nisza od faktycznej temp pracy silnika to po protsu troche przeskalowujesz i masz w miare dobry odczyta temp pracy. Proste nieprawdaz? A po drugie co ruzmiesz przez faktyczna temp silnika? Srednia temp tlokow? Gladzi cylindrow? Temp odlewu miedzy cylindrami czy moze plynu w pewnym miejscu? bo bo nie do konca wiem jak to interpretujesz skoro tamte czujniki wg ciebie to lipa. |
_________________ "Mission impossible" rozpoczęta |
|
|
|
 |
Darekmk3

Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: Futura
Silnik: 1.6i16V/90KM
Imię: Darek
Wiek: 40 Dołączył: 30 Lip 2005 Posty: 917 Skąd: Żory
|
Wysłany: 21 Gru 2005, 10:44
|
|
|
Joe a jesli chodzi o temp silnika to wiem dokladnie ile mam przy danym wskazaniu bo jak mi gaz regulowali to na komputrze pojawila sie informacja o temp a ja luknalem na temp na wskazniku i juz wiem
Qzyn masz racje z temperatura silnika az tak szybko jak Joe twierdzi nie przegrzejesz i . ;-)
pozdrawiam |
|
|
|
 |
antichoice [Usunięty]
|
Wysłany: 7 Sty 2006, 10:28
|
|
|
Witam
Od trzech dni testuje drugi sposób, czyli zaklejenie od strony chlodnicy
Nagrzewa sie jeszcze szybciej. Po ok 4km wskazowka dochodzi do litery R (czyli polowy skali)
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
|