[MK5] Usterka wentylatora chłodnicy

Tematy z tego podforum będą przenoszone do nowych działów.

Moderator: Moderatorzy

jakyro
Posty: 5
Rejestracja: wt 26 paź 2010, 08:25
Płeć: Nie podano

[MK5] Usterka wentylatora chłodnicy

Post #1 autor: jakyro » pt 29 paź 2010, 09:39

Witam wszystkich forumowczów.
Od niedawna jestem właścicielem fiesty MK5 1.3 ENDURA i właśnie staram się doprowadzić auto do "porządku po poprzednim właścicielu, który je trochę zaniedbał. Na wstępie chciałbym zaznacyć iż przekopałem całe forum i nie spotkałem się z podobnym problemem. Poniżej opis usterki:

W samochodzie wymieniony został termostat na nowy oraz czujnik temperatury płynu chłodniczego, który znaduje się w obudowie kolektora ssącego (2 piny, szary).

W samochodzie było trochę namieszane w instalacji gdyż po zepsucie się starego czujnika właściciel zrobił obejście i wiatrak chodził na stałe. Połączył czujnik położenie wałka rozrządu z czujnikeim temperatury od trony sterownika ECU. Schemat poniżej

Po doprowadzeniu instalacji do porządku i podłączeniu do właściwych czujników nie załącza się wentylator chłodnicy. Instalacja spawdzona z odpowiednim schematem, przewody czujników dochodzą tam gdzie powinny do ECU. W aucie brak fabrycznego wskaźnika temperatury płynu w liczniku ale po wejściu w tryb serwisowy na tym małym LCD wyświatla temperaturę.

Termostat otwiera się przy około 92 stopniach natomiast mimo rozgrzania do 102 stopni i zagotowania cieczy nie włącza się wentylator. Dodam jeszcze że wentylator nie jest oryginalny od fiesty ale jest sprawny gdyż po zwarciu odpowiednich styków przekaźnika w skrzynce pod maską załącza się.

Co może być przyczyną braku zadziałania wentylatora? Czy w grę może wchodzić uszkodzenie ECU skoro prawidłowo odczytuje temp. z czujnika i wyświetla na LCD? A może to nieszczęsne obejście wykonane przez poprzedniego właściciela uszkodziło ECU?
Proszę o radę. Pozdrawiam - JakyroObrazek
Ostatnio zmieniony pt 28 sty 2011, 19:06 przez jakyro, łącznie zmieniany 3 razy.

jakyro
Posty: 5
Rejestracja: wt 26 paź 2010, 08:25
Płeć: Nie podano

Post #2 autor: jakyro » pt 29 paź 2010, 09:56

W tym modelu sygnał z czujnika idzie na ECU. I to właśnie sterownik steruje masą przekaźnika wentylatora. Jest tam tylko jeden czujnik 2 piny. pozdr.

Awatar użytkownika
JoeMix
Posty: 11244
Rejestracja: ndz 23 maja 2004, 22:41
Płeć: Nie podano

Post #3 autor: JoeMix » pt 29 paź 2010, 10:02

Możliwe jest uszkodzenie komputera, sądzę że to raczej ono było powodem zmostkowania niż awaria czujnika,,, gdyż czujnik jest jeden, jak kolega wspomniał i niesprawny ciągnie za sobą lawinę problemów,,,
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!

jakyro
Posty: 5
Rejestracja: wt 26 paź 2010, 08:25
Płeć: Nie podano

Post #4 autor: jakyro » pt 29 paź 2010, 10:21

Kolega JoeMix może mieć rację ale jak wytłumaczyć to że po tym zmostkowaniu wiatrak obracał się (na stałe) ? To znaczy że przekaźnik był wysterowany przez ECU i otrzymywał masę. Dodam że ten przekaźnik jest podpięty bezpośrednio pod pin sterownika. pozdr.

Awatar użytkownika
bidżej
Moderator
Posty: 5000
Rejestracja: czw 22 maja 2008, 21:03
Płeć: Nie podano

Post #5 autor: bidżej » pt 29 paź 2010, 10:24

może sam przekaźnik jest uwalony? podobną akcję miałem z grzaniem szyby tylnej w MK5 - niby wszystko było ok, a grzanie nie działało. pomogło rozebranie i wyczyszczenie przekaźnika :)

jakyro
Posty: 5
Rejestracja: wt 26 paź 2010, 08:25
Płeć: Nie podano

Post #6 autor: jakyro » pt 29 paź 2010, 10:29

Przekaźniki sprawdzone po wyjęciu "na stole" - sprawne. pozdr.

Awatar użytkownika
JoeMix
Posty: 11244
Rejestracja: ndz 23 maja 2004, 22:41
Płeć: Nie podano

Post #7 autor: JoeMix » pt 29 paź 2010, 10:43

jakyro pisze:To znaczy że przekaźnik był wysterowany przez ECU
Ale to że komputer sam z siebie nie steruje wyjściem nie oznacza że musiało się zepsuć konkretnie sterowanie, może sterowanie wyjściem jest sprawne a np. powaliła się pamięc kompa i zapomniał ze w ogóle takie ma? Albo cokolwiek innego, tam siedzi dość skomplikowana elektronika, już sam fakt tego dziwnego mostka włączającego wentylator to mówi,,,
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!

Awatar użytkownika
Nikuś
Posty: 730
Rejestracja: wt 10 lis 2009, 22:11
Płeć: Nie podano

Post #8 autor: Nikuś » pt 29 paź 2010, 11:18

A zrobiłeś test diagnostyczny czy nie wywala jakiś błędów ? Jak nie, to masz tutaj temat jak to zrobić. Jak pokaże błąd to będzie wskazówka gdzie tkwi problem. Jak nie no to już nie wiem.

Jak masz klimę to jest prosty sposób żeby sprawdzić czy wszystko ok - włącz ją, wentylator po kilku-kilkunastu sekundach powinien się załączyć.

P.S. A bardzo grzeje Ci się samochód? bo też mam 1.3 i trzeba naprawdę mocno się natrudzić żeby w ogóle się wentylator włączył, mi przez rok posiadania Fiesty zdarzyło mi się to 2 razy.

jakyro
Posty: 5
Rejestracja: wt 26 paź 2010, 08:25
Płeć: Nie podano

Post #9 autor: jakyro » pt 29 paź 2010, 12:10

W pamięci był błąd czujnika tempertury ale po skasowaniu go i podłączeniu właściwym czujnika już nie wyskoczył. Co do klimy to moje auto jej nie posiada. Silnik nagrzewa się dość wolno i jak się jedzie to nie ma szans na wrzenie cieczy ale mimo wszystko wentylator muszę doprowadzić do porządku. pozdr.

Właśnie zakończyłem dokładniejsze sprawdzanie tego problemu i okazało się, że komputer jest prawidłowo połączony z przekaźnikiem (odpiąłem ECU i sprawdziłem ciągłość przewdou). Na cewce przekaźnika tak jak pisałem jest obecne na stałe +12V z aku. natomiast ECU powinien podać masę po nagrzaniu czujnika. Posiadam inny czujnik do fiesty więc rozgrzałem go opalarką elektryczną tak żeby komputer pokazał 126 stopni. Zapaliła się kontrolka chłodnicy ale wiatrak ani drgnie. Po zmierzeniu napięcia na stykach cewki okazało się że jest tam napięcie akumulatora ale po podłączeniu cewki przek. spada do zera.

Wniosek: moim zdaniem uszkodzony komputer.
Rozwiązanie: wstawić gdzieś w obrębie układu chłodzenia termowłącznik i spiąć go z wentylatorem.

co o tym sądzicie ?


Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika