Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: chlodzenie, czujnik temperatury silnika, mk5, temperatura silnika, wentylator

[MK5] Usterka wentylatora chłodnicy
Autor Wiadomość
jakyro 

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: CL
Silnik: 1.3i/50KM
Dołączył: 26 Paź 2010
Posty: 5
Skąd: Słupsk
Wysłany: Pią Paź 29, 2010 09:39   [MK5] Usterka wentylatora chłodnicy

Witam wszystkich forumowczów.
Od niedawna jestem właścicielem fiesty MK5 1.3 ENDURA i właśnie staram się doprowadzić auto do "porządku po poprzednim właścicielu, który je trochę zaniedbał. Na wstępie chciałbym zaznacyć iż przekopałem całe forum i nie spotkałem się z podobnym problemem. Poniżej opis usterki:

W samochodzie wymieniony został termostat na nowy oraz czujnik temperatury płynu chłodniczego, który znaduje się w obudowie kolektora ssącego (2 piny, szary).

W samochodzie było trochę namieszane w instalacji gdyż po zepsucie się starego czujnika właściciel zrobił obejście i wiatrak chodził na stałe. Połączył czujnik położenie wałka rozrządu z czujnikeim temperatury od trony sterownika ECU. Schemat poniżej

Po doprowadzeniu instalacji do porządku i podłączeniu do właściwych czujników nie załącza się wentylator chłodnicy. Instalacja spawdzona z odpowiednim schematem, przewody czujników dochodzą tam gdzie powinny do ECU. W aucie brak fabrycznego wskaźnika temperatury płynu w liczniku ale po wejściu w tryb serwisowy na tym małym LCD wyświatla temperaturę.

Termostat otwiera się przy około 92 stopniach natomiast mimo rozgrzania do 102 stopni i zagotowania cieczy nie włącza się wentylator. Dodam jeszcze że wentylator nie jest oryginalny od fiesty ale jest sprawny gdyż po zwarciu odpowiednich styków przekaźnika w skrzynce pod maską załącza się.

Co może być przyczyną braku zadziałania wentylatora? Czy w grę może wchodzić uszkodzenie ECU skoro prawidłowo odczytuje temp. z czujnika i wyświetla na LCD? A może to nieszczęsne obejście wykonane przez poprzedniego właściciela uszkodziło ECU?
Proszę o radę. Pozdrawiam - Jakyro
Ostatnio zmieniony przez bidżej Pią Sty 28, 2011 19:06, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
jakyro 

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: CL
Silnik: 1.3i/50KM
Dołączył: 26 Paź 2010
Posty: 5
Skąd: Słupsk
Wysłany: Pią Paź 29, 2010 09:56   

W tym modelu sygnał z czujnika idzie na ECU. I to właśnie sterownik steruje masą przekaźnika wentylatora. Jest tam tylko jeden czujnik 2 piny. pozdr.
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Wiek: 34
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 11234
Skąd: Pszczyna
Wysłany: Pią Paź 29, 2010 10:02   

Możliwe jest uszkodzenie komputera, sądzę że to raczej ono było powodem zmostkowania niż awaria czujnika,,, gdyż czujnik jest jeden, jak kolega wspomniał i niesprawny ciągnie za sobą lawinę problemów,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
jakyro 

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: CL
Silnik: 1.3i/50KM
Dołączył: 26 Paź 2010
Posty: 5
Skąd: Słupsk
Wysłany: Pią Paź 29, 2010 10:21   

Kolega JoeMix może mieć rację ale jak wytłumaczyć to że po tym zmostkowaniu wiatrak obracał się (na stałe) ? To znaczy że przekaźnik był wysterowany przez ECU i otrzymywał masę. Dodam że ten przekaźnik jest podpięty bezpośrednio pod pin sterownika. pozdr.
 
 
bidżej 
Moderator


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Bartek
Wiek: 28
Dołączył: 22 Maj 2008
Posty: 4796
Skąd: Radom / Kraków
Wysłany: Pią Paź 29, 2010 10:24   

może sam przekaźnik jest uwalony? podobną akcję miałem z grzaniem szyby tylnej w MK5 - niby wszystko było ok, a grzanie nie działało. pomogło rozebranie i wyczyszczenie przekaźnika :)
_________________
www.twojrobot.blogspot.com
 
 
jakyro 

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: CL
Silnik: 1.3i/50KM
Dołączył: 26 Paź 2010
Posty: 5
Skąd: Słupsk
Wysłany: Pią Paź 29, 2010 10:29   

Przekaźniki sprawdzone po wyjęciu "na stole" - sprawne. pozdr.
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Wiek: 34
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 11234
Skąd: Pszczyna
Wysłany: Pią Paź 29, 2010 10:43   

jakyro napisał/a:
To znaczy że przekaźnik był wysterowany przez ECU
Ale to że komputer sam z siebie nie steruje wyjściem nie oznacza że musiało się zepsuć konkretnie sterowanie, może sterowanie wyjściem jest sprawne a np. powaliła się pamięc kompa i zapomniał ze w ogóle takie ma? Albo cokolwiek innego, tam siedzi dość skomplikowana elektronika, już sam fakt tego dziwnego mostka włączającego wentylator to mówi,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
Nikuś 


Model: Ford Fiesta Mk4`99
Wersja: Family
Silnik: 1.3i/60KM
Wiek: 25
Dołączył: 10 Lis 2009
Posty: 701
Skąd: Rz
Wysłany: Pią Paź 29, 2010 11:18   

A zrobiłeś test diagnostyczny czy nie wywala jakiś błędów ? Jak nie, to masz tutaj temat jak to zrobić. Jak pokaże błąd to będzie wskazówka gdzie tkwi problem. Jak nie no to już nie wiem.

Jak masz klimę to jest prosty sposób żeby sprawdzić czy wszystko ok - włącz ją, wentylator po kilku-kilkunastu sekundach powinien się załączyć.

P.S. A bardzo grzeje Ci się samochód? bo też mam 1.3 i trzeba naprawdę mocno się natrudzić żeby w ogóle się wentylator włączył, mi przez rok posiadania Fiesty zdarzyło mi się to 2 razy.
 
 
 
jakyro 

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: CL
Silnik: 1.3i/50KM
Dołączył: 26 Paź 2010
Posty: 5
Skąd: Słupsk
Wysłany: Pią Paź 29, 2010 12:10   

W pamięci był błąd czujnika tempertury ale po skasowaniu go i podłączeniu właściwym czujnika już nie wyskoczył. Co do klimy to moje auto jej nie posiada. Silnik nagrzewa się dość wolno i jak się jedzie to nie ma szans na wrzenie cieczy ale mimo wszystko wentylator muszę doprowadzić do porządku. pozdr.

Właśnie zakończyłem dokładniejsze sprawdzanie tego problemu i okazało się, że komputer jest prawidłowo połączony z przekaźnikiem (odpiąłem ECU i sprawdziłem ciągłość przewdou). Na cewce przekaźnika tak jak pisałem jest obecne na stałe +12V z aku. natomiast ECU powinien podać masę po nagrzaniu czujnika. Posiadam inny czujnik do fiesty więc rozgrzałem go opalarką elektryczną tak żeby komputer pokazał 126 stopni. Zapaliła się kontrolka chłodnicy ale wiatrak ani drgnie. Po zmierzeniu napięcia na stykach cewki okazało się że jest tam napięcie akumulatora ale po podłączeniu cewki przek. spada do zera.

Wniosek: moim zdaniem uszkodzony komputer.
Rozwiązanie: wstawić gdzieś w obrębie układu chłodzenia termowłącznik i spiąć go z wentylatorem.

co o tym sądzicie ?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK5] Fiesta MK5
Fordy Fiesta V generacji (1999-2002)
Freeman Nasze auta 0 Wto Lip 12, 2011 16:32
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: Części Fiesta MK5 Sport pasujące MK4/5
i nie tylko do mk4/5
Peedro Sprzedam 27 Pon Maj 12, 2014 11:46
Spike
Brak nowych postów Przyklejony: [MK5] Silnik Zetec-S przerywa, szarpie przy dodawaniu gazu
silnik przerywa, szarpie przy dodaniu gazu - winna cewka zapłonowa
Raffaello Elektryka silnika 0 Pią Lis 16, 2012 09:24
Raffaello
Brak nowych postów [MK6] Regulator, przełącznik predkosci wentylatora - usterka
Początkujący
Gość Elektryka 12 Wto Maj 29, 2012 20:37
posqb
Brak nowych postów [MK6] Podłączenie wentylatora chłodnicy
rast_er Elektryka 7 Pią Cze 25, 2010 20:09
jurek


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group







Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.