Przesunięty przez: van 21 Cze 2014, 23:25 |
Łożyska kół przednich - wymiana |
Autor |
Wiadomość |
Żółwik Tuptuś
Ninja TEAM


Model: Ford Fiesta Mk1`81
Wersja: Turbo
Silnik: Inny
Dołączyła: 29 Maj 2004 Posty: 4354 Skąd: Z Galapagos
|
Wysłany: 13 Sty 2006, 09:03 Łożyska kół przednich - wymiana
|
|
|
Po 79 roku były inne lożyska i inaczej obsadzane , ale za to nie zmieniły sięażdo 89 roku , a w piastę wchodzącąw te nowsze łożyska zapakujesz dowolny fordowski przegub ( Fiesta mk3 escort mk3/4/5 focus itd ) . przed 79 rokiem występowały tzw małe przeguby ( mniejsza średnica i ilość zębów )
Co do cen to wybierz ... polskie ( będąw miarę tanie a jakościąnie ustępują niemieckim ) |
_________________ Wanna Rallye Team
&
Bad Boys Racing Team
ADHD/Adrenaline |
Ostatnio zmieniony przez Laskosz 20 Kwi 2006, 00:21, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 13 Sty 2006, 20:09
|
|
|
wymień piasty i łożyska . nie ma sensu wkładać do 20 letnich piast nowych łożysk to bez sens . mowie ci to ja , powie ci to Koj z którym robiłem jego fieste . jeśli lożyska wyja to piast juz nie ma . zaoszczędzisz 120 zł i dołożysz nowu nowe łożyska i piasty w końcu . |
Ostatnio zmieniony przez Laskosz 20 Kwi 2006, 00:10, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Żółwik Tuptuś
Ninja TEAM


Model: Ford Fiesta Mk1`81
Wersja: Turbo
Silnik: Inny
Dołączyła: 29 Maj 2004 Posty: 4354 Skąd: Z Galapagos
|
Wysłany: 13 Sty 2006, 21:25
|
|
|
Co do wymiany łożysk ja bym to zrobił tak ( ale faktycznie możesz wymienić wszystko ) :
1 Przed zdjęciem koła zerwij zaklepaną nakrętkę spinającą zawieszenie
2 zdejmij koło
3 odkręć zacisk ( i podwieśgo żeby nie dyndał na przewodzie elastycznym )
4 odkręć centralna nakrętkę ( tą którąwcześniej zerwałeś ) wtedy wyjmij piaste ( na ogół musisz to zrobićrazem z zapieczonąna niej tarczą hamulcową )
5 odkręć gałke( ściągacz ) oraz sfożeń wachacza ( musisz go wybić )
6 odkręćdwie 19 mocujące kolumnęMc Persona ze zwrotnicą , wtedy wyjmiesz zwrotnicę
7 śrubokrętem wyjmij oba simmeringi ( wylecąci łożyska )
8 całośćumyj w ropie z pozostałego smaru ( obejżyj uważnie jak głęboko siedzą bieżnie aby nowe wbicw ten sam sposób )
9 wybij zewnętrzne bierznie ( nie uszkodźprzy tym zwrotnicy )
10 w umytą zwrotnicę wbij zewnętrzne bierznie ( uważaj na to aby równo wchodziły i nie tłucz ich bezpośrednio młotkiem , wbijaj je przez położone na nich centrycznie stare bieżnie i kawałęk twardego drewna ) bieżnie musządojść do środkowego występu w zwrotnicy i, ściśle do niego przylegać . oczywiście opcja ta jest potrzebna tylko wtedy gdy nie dysponujesz prasą .
11 łożyska dokładnie nasmaruj ( tak aby każdy wałeczek by obsmarowany dookoła )
12 umyj i dokłądnie obejżyj piaste ( nie może miećpęknięćani wyżłobień na powierzchni po której chodzą łożyska nie może być wgłębień . musi być ona równa , nie może posiadać wyczuwalnego " dołka " w miejscu gdzie pracują łożyska )
13 jeżeli piasta będzie wyglądała ok załóż, na nią jedno z nowych łożysk . Łożysko powinno ciasno wchodzić na piastę nie posiadając żadnych luzów . Jeżeli po nałożeniu nowego lóżyska łatwiej będzie sięobracało nono na piaście niż rolki w jego koszu ( ale luz musi być naprawdę minimalny ) zdejmij łóżysko i napunktuj lekko piastę w 6 - 8 miejscach po obwodzie na którym chodza łozyska ( zapobiegnie to obkręcaniu się łożyska po piascie ) , ponownie załóż łożyska aby zobaczyćczy dobrze " siedzą " na piaście . jeżeli tak załuż na piastę zewnętrzny pierścień uszczelniający i nasmarowane łożysko zewnętrzne po czym wciśnij całość w zwrotnicę w której nabiłeś wewnętrzne bierznie ( w ten sposób masz złożonązewnętrznączęśćłożyskowania przedniego koła ) następnie od wewnętrznej strony piasty załóż drugie łożysko i zamknij wszystko środkowym simmeringiem .
14 złożyłeś zwrotnice z piastąi łożyskami - teraz trzeba je tylko dobrze nasmarowac i spiac sruba centralna czyli przegubem .
15 wykonaj czyności 1-6 w odwrotnej kolejnosci i koniec
ps : sroby spinajace zawieszenie sa jednorazowe i nalezy je pozadnie zabic aby sie nie rozkrecily
ps 2 : jezeli masz stare zwrotnice ( z jednym lozyskiem ) to podziel przez pol moja wypowiedz odnosnie mocowania lozysk jedyna zmiana - w wersji przed 79- tym rokiem lozyska dokreca sie MOMENTEM ( i to scisle okreslonym )
Aha jeszcze parę rzeczy : sprawdx jakość gałki , sfożnia , półosi ( obu przegubów , smaru , marzet !!! , i luzu na wieloklinach ) kondycji amorów , stanu główek kolumn , i stan tulei na wachaczu i drążku reakcyjnym .
a poźniej zrób zbieżność !!! |
_________________ Wanna Rallye Team
&
Bad Boys Racing Team
ADHD/Adrenaline |
Ostatnio zmieniony przez Laskosz 20 Kwi 2006, 00:11, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Żółwik Tuptuś
Ninja TEAM


Model: Ford Fiesta Mk1`81
Wersja: Turbo
Silnik: Inny
Dołączyła: 29 Maj 2004 Posty: 4354 Skąd: Z Galapagos
|
Wysłany: 21 Sty 2006, 17:45
|
|
|
Podmiana zwrotnic z okresu od 1976-83 na zwrotnice nowsze:
Sprawa nie jest taka prosta - potrzebujesz zwrotnicę z łożyskami piastę i przegub zewnętrzny , ale musisz poczekać na Diodę ( on top u siebie zmieniał ) bo nie pamiętam czy wraz ze zmianązewnętrzego przegubu nie zmieniłą sie średnica wieloklina półosi ( a jeśli tak to przy takiej podmiance musiłbyśwymienić także półoś przegub wewnętrzny i ...
... skrzyniębiegów gdyżmiała inne , mniejsze , wielkokliny na przegubach wewnętrznych ) Ale jeżeli się mylę to szukaj zwrotnic z łożyskami piastami i przegubami z auta przed 89 rokiem i z silnikiem 1.1 - 1.3 |
_________________ Wanna Rallye Team
&
Bad Boys Racing Team
ADHD/Adrenaline |
Ostatnio zmieniony przez Laskosz 20 Kwi 2006, 00:14, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 21 Sty 2006, 18:13
|
|
|
nowsze łożyska to nowsze piasty to nowsze przeguby. Wszystko bedzie wieksze . hm skrzynia moze zostać przeguby wewnętrzne tez półosie sa identyczne różnia sie przeguby . Pasuja z mk1/2/ 1.0 1.1 i z mk3 1.0 i 1.1 . Na tzw mniejsza półoś . Poszukaj tematu przegub mk3->mk1 albo jakoś tak mojego autorstwa . |
|
|
|
 |
Żółwik Tuptuś
Ninja TEAM


Model: Ford Fiesta Mk1`81
Wersja: Turbo
Silnik: Inny
Dołączyła: 29 Maj 2004 Posty: 4354 Skąd: Z Galapagos
|
Wysłany: 21 Sty 2006, 19:15
|
|
|
Wybranie uzywanego przegubu
na początek napiszęże to loteria
ale żeby tak do końca nie polec oprócz tego że przegób musi byćidentyczny ( nie tylko wielokliny ale i wielkości uszczelnień ) to jak kupujesz używany sprawdź czy nie posiada luzu na wieloklinie wewnętrznym ( tym w który wchodzi półoś ) , czy pierścień zegera przytrzymujący półośjest na swoim miejscu , czy ma fabrycznie zaklepaną obejmę trzymającą koszyk z kulkami ( bo ktośmógł mixa robić) poza tym nie powinien on posiadać zbytniego luzu wzdłuż półosi ( jak ma smar i mażete to powinien w miaręciasno chodzić a nie latać pod własnym ciężarem ) oraz czy założony na półoś podczas skręcania ( obracania ) nie ma wyraźnych punktów w których sięblokuje lub przeskoków .
Jak ma pękniętą mażetę odpada , smar ma być czysty i nie stwardniały w postaci skorupy .
Kupiony przegub musisz umyć ( benzyna ) na nowo nasmarowaći daćnową mażete . |
_________________ Wanna Rallye Team
&
Bad Boys Racing Team
ADHD/Adrenaline |
Ostatnio zmieniony przez Laskosz 20 Kwi 2006, 00:16, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 21 Sty 2006, 19:55
|
|
|
hm . Niestety tylko wewnętrzne przeguby poznasz czy nikt nie rozbierał (to co pisał Zółwik) o koszyku . Hm zewnętrzne tego nie maja niestety . Przegub zewnętrzny mozesz sobie w całości rozebrać na części . Hm kluczem do sukcesu jest włożęnie śrubokręta zamiast półosi i obrócenie przeguba o 90 stopni . Zeby kule było widać
i tak po kolei każda wyciagasz
potem koszyczek kulek i ten srutututu co wchodzi na półoś . Czyścisz wszystko benzyna ekstrakcyjna i składasz . HM koszyczek trzymający kulki zazwyczaj jest wytarty do połysku po stronie zewnętrznej przeguba zwróć na to uwage zeby nie pomieszać w która strone był . Aby rozebrać przeguby wewnętrzne musisz zerwać to zabezpieczenie blaszane . i wysunąć poprostu cały wkład . Wyczyścić i poskładać . Najlepiej jest to robić w 2 osoby bo przydają sie 4 ręce do tego zabiegu . Składanie czynność odwrotna do rozkładania . Potem musisz sobie zrobić pierścień ograniczajacy i sobie latasz . czyścisz półoś zakładasz małe opaski mażety . Ładujesz cały smar w otwór od półosi zeby weszło tam głeboko wszystko co zostanie rozwaślasz na wierzchu . Wbijasz półoś aby wkoczyła w zabezpieczenie zakładasz mażete i zamykasz opaski . Z prawej strony na wewnętrznym przegubie nie można stosować opasek od węży tzn tylko tej duzej bo ociera sie o wspornik silnika i skrzyni . jak wbijasz półosie do skrzyni pamiętaj zeby zawsze były w lini prostej . To jedyna pozycja w której nie zrobisz im krzywdy za duzej .aaa przed zaciśnieciem małej opaski na mażecie warto ja podważyć malutkim śrubokrętem zeby sobie zassała albo wypuściła powietrze bo jeśli sie tego nie zrobi czasami szybciej pękaja mażety bo nie chcą sie dobrze układać . Warto dać kase lepsze mażety bo te uniwersalne sa generalnie do dupy . Kupić dedykowane mażetki i śmigać sobie . Kolo w sklepie bedzie wiedzział bo powiesz ze do 1.0 1.1 .wszystkie mażety sa takie same czyli L=P i w wew L=P i wew=zew. |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 21 Sty 2006, 20:46
|
|
|
Wewnętrzne przeguby pracuja wsuń , wysuń . A zewnętrzne prawo lewo (zeby sie koła skręcały) i nie moga sie wypinać od pocianięcia bo jest to technicznie fizycznie i materialnie niemożliwe Ponieważ największa średnica jest na środku przeguba i tylko w tym mniejscu mieszcza sie wszystkie kulki . Hm wyobraź sobie ze jedziesz i wpadasz kołem w jope , wypina ci sie zewnętrzny przegub ?? Nie bo nie ma takiej możliwości a wewnętrzny sie wypnie przy odrobinie szczęścia . |
Ostatnio zmieniony przez Laskosz 20 Kwi 2006, 00:18, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 21 Sty 2006, 20:53
|
|
|
hm w mk3 sa zupełnie inne zwrotnice . W mk2 i mk1 też sie różnia bo średnica uszczelnienia od przeguba w mk1 to 50mm a w mk2 55mm . Wiec trzeba uważnie kupować zestawy bo mi wcisneli jeden taki jeden taki . I zastanawiałem sie dlaczgo sie rudy smar robi . |
|
|
|
 |
Laskosz

Model: Ford Fiesta Mk1`79
Wersja: RS
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Piotr
Wiek: 39 Dołączył: 04 Kwi 2005 Posty: 2321 Skąd: Nowy Sącz
|
Wysłany: 21 Sty 2006, 21:37
|
|
|
No i kupiłem za 100zł z 1984r z wczoraj rozebranego autka a oto fotki dodam też że jedna zwrotnica jest już rozebrana, wyczyszczona i pomalowana i schnie sobie spokojnie klocki o dziwo miała jak nowe 8) :
Fotki zwrotnicy dziś zabieram się za drugą a w najbliższym czasie trzeba kupic nowe łożyska i złożyć wszystko do kupy a jak poskładam to wtedy na autko
Pozdro
Wszystko poskładane siedzi na autku, jeździ się milutko bo już nareszcie nic nie stuka
Dziękuję wszystkim za pomoc
[ Dodano: Nie Cze 10, 2007 12:44 ]
Łozyska nie dokręcajcie wg danych z książki czyli 240Nm bo spalą sie po 200km jazdy jeśli macie klucz dynamometryczny to można walnąć około 100Nm jeśli nie macie to dokręćcie do takiego momentu aż nie będzie luzu na łożysku.
Pozdro |
_________________ " zanim zadasz pytanie - poszukaj może jest już gotowa odpowiedź " |
|
|
|
 |
|