[MK3] Sposób na ominięcie stacyjki |
Autor |
Wiadomość |
daro_zory
Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Flair
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Darek
Dołączył: 18 Sie 2009 Posty: 117 Skąd: Żory
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 18:51 [MK3] Sposób na ominięcie stacyjki
|
|
|
Witam! Jak pewnie wszyscy użytkownicy MK3 wiemy, że zapalenie świateł mijania, drogowych, przeciwmgłowych, kierunkowskazów, czy załączenie nawiewu wewnątrz auta, bądź ogrzewania tylnej szyby, wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce na "zapłon". Moje pytanie brzmi: czy można w jakiś niekoniecznie skomplikowany sposób ominąć stacyjkę, żeby te wszystkie elementy można było włączać bez używania kluczyka ? Brakowało mi tego już niejeden raz. A tak poza tym, to od dziecka męczy mnie pytanie: dlaczego nie powinno się włączać zapłonu na dłuższy czas przy nieruchomym silniku ? Co to powoduje ?
Kod: | Proszę pamiętać o tagowaniu tematów.
- trzeci |
|
Ostatnio zmieniony przez trzeci 16 Lis 2009, 19:22, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Freeman
Moderator

Model: Ford Fiesta Mk3`89
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Sławek
Wiek: 43 Dołączył: 06 Kwi 2007 Posty: 3513 Skąd: Ostrzeszów
|
|
|
|
 |
daro_zory
Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Flair
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Darek
Dołączył: 18 Sie 2009 Posty: 117 Skąd: Żory
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 19:23
|
|
|
Też coś takiego obiło mi się o uszy, ale nikt nigdy nie potrafił powiedzieć co dokładnie się stanie. |
|
|
|
 |
Pawełos666
Model: Ford Fiesta Mk4`99
Wersja: Sport
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Ford BMW
Wiek: 38 Dołączył: 15 Cze 2008 Posty: 1139 Skąd: BOSCH CS
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 19:35
|
|
|
z czym masz problem? zadaj mi pytanie |
_________________ CVH 1.4 FU..'89
Profesjonalna pomoc w doborze świec i kabli zapłonowych, napisz gg 540570 - CVH, HCS / Endura, Zetec |
|
|
|
 |
Freeman
Moderator

Model: Ford Fiesta Mk3`89
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Sławek
Wiek: 43 Dołączył: 06 Kwi 2007 Posty: 3513 Skąd: Ostrzeszów
|
|
|
|
 |
marian

Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: mariusz
Wiek: 43 Dołączył: 25 Mar 2008 Posty: 183 Skąd: Pabianice
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 19:45
|
|
|
daro_zory napisał/a: | A tak poza tym, to od dziecka męczy mnie pytanie: dlaczego nie powinno się włączać zapłonu na dłuższy czas przy nieruchomym silniku ? Co to powoduje ?
| w układach zapłonowych starego typu jeżeli przerywacz ustawił się tak że przez cewke płynie prąd mogła się ona spalić,mi sie wydaje że w układach nowego typu komp.wie ze silnik nie pracuje więc nie daje napięcia na cewke ale niech się "eksperty" wypowiedzą.Swoja droga mnie też to irytuje ze musi być kluczyk przekręcony jesli by stacyjka miała 2 połozenia w tym jedno bez zapłonu to ok,radio mam podł.bez stacyjki to aż tak mi to nie przeszkadza |
_________________ nigdy nie wdawaj się w dyskusje z idiotą,bo najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem |
Ostatnio zmieniony przez marian 16 Lis 2009, 19:48, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 19:45
|
|
|
Dokładnie,,, zapłon w samochodzie działa trochę inaczej niż wiele osób sobie myśli, bo wielu myśli że jest podawany impuls napięcia a w cewce jest on zmieniany na wysokie napięcie i jest iskra, jest zupełnie odwrotnie, znaczy cewka ma na stałe zasilanie (12V) i że tak powiem się ładuje (trwa to co prawda ułamki sekund), iskra na świecy się pojawia w chwili kiedy na cewce jest odłączane zasilanie. Czyli jak silnik nie pracuje to cewka cały czas się ładuje i się niepotrzebnie grzeje.
Druga sprawa to alternator, jak włączysz zapłon to zasilane jest uzwojenie wzbudzenia, w urządzeniu wytwarzane jest pole magnetyczne,,, jak się nie kręci to nie ma chłodzenia i tez się niepotrzebnie grzeje.
Po trzecie nie ma większego problemu by kilka lub więcej obwodów odłączyć z zasilania za stacyjką i przełączyć na zasilanie stałe - trzeba to zrobić w skrzynce z bezpiecznikami, odpiąć od jednej szyny a dopiąć do innej, której może nie być i trzeba by ja se dorobić.
Na koniec zrobione to jest tak a nie inaczej że jak by było na stałe, to chwila nieuwagi i po akumulatorze,,, |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
daro_zory
Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Flair
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Darek
Dołączył: 18 Sie 2009 Posty: 117 Skąd: Żory
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 19:54
|
|
|
Z tym "ładowaniem" cewki to chyba faktycznie tak jest, bo jeżeli do transformatora doprowadzimy napięcie stałe to transformator będzie działał jedynie przy zwieraniu i rozwieraniu obwodu. Wtedy to wytwarza się iskra, która idzie na świece. Chodzę do technikum elektrycznego, więc zaczynam kojarzyć pewne fakty Jeszcze pytanko odnośnie alternatora: wywnioskowałem, że po włączeniu zapłonu, ale przy nieruchomym silniku, na alternator podawane jest napięcie. Zatem jeżeli wyłączę zapłon, napięcie już nie będzie podawane na alternator ? Sorki za takie może głupie pytanie, ale bardziej znam się na elektrotechnice niż na elektryce samochodowej. Poza tym, żąwsze myślałem, że alternator i akumulator są na stałe połączone ze sobą, a wychodzi na to, że są jakoś rozwierane |
|
|
|
 |
Pawełos666
Model: Ford Fiesta Mk4`99
Wersja: Sport
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Ford BMW
Wiek: 38 Dołączył: 15 Cze 2008 Posty: 1139 Skąd: BOSCH CS
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 20:05
|
|
|
z akumulatora (staly) + podawany jest na automat rozrusznika i dalej rozgalezia sie do alternatora, reszta do alternatora podawana jest przez cienki kabelek tzw od lampki ladowania przez stacyjke, tak na chlopski rozum |
_________________ CVH 1.4 FU..'89
Profesjonalna pomoc w doborze świec i kabli zapłonowych, napisz gg 540570 - CVH, HCS / Endura, Zetec |
|
|
|
 |
Maki

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Wiek: 36 Dołączył: 01 Lis 2008 Posty: 625 Skąd: CWA XX00
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 21:00
|
|
|
Tam nic się nie ładuje.
Uzwojenie pierwotne cewki zawierają kilkadziesiąt zwojów, a wtórne kilka set. Poprzez szybkie rozłączanie uzwojenia pierwotnego na uzwojeniu wtórnym powstaje wysokie napięcie.
Jak silnik nie chodzi to cewka pracuje w stanie jałowym. Czyli się grzeje. Ale to nie znaczy że jak długo będzie w tym stanie to się spali. Maże ale nie musi, choć nie sądzę by się spaliła. |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 21:28
|
|
|
daro_zory, Alternator jest zawsze pod napięciem, jest na stałe podłączony do akumulatora w dodatku grubawym przewodem,,, ponieważ ma wytwarzać prąd a nie go pobierać to ma mostek z diod, który przepuszcza prąd w jednym kierunku - dlatego nie żre prądu na postoju (to tak w skrócie). Żeby prąd się produkował alternator musi się obracać ( musi być zmienne pole magnetyczne) do tego żeby wartość wytwarzanego napięcia można było kontrolować to pole magnetyczne tworzy się w wirniku który się kreci (dzięki temu pole jest zmienne) zasilanie do tego pola na wirniku jest brane za stacyjką (dlatego znowu na postoju alternator nie żre prądu) a wielkość tego pola jest ustawiane przez regulator napięcia (co i jak jest podłączone w skrócie napisał Co Paweł) Z racji że pole jest zmienne to wytwarzane napięcie też nie jest stałe, a do prostowania go służy mostek i diody o których napisałem na początku. |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
luk-90
Prince of Tor Kielce 2014


Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 34 Dołączył: 08 Lut 2009 Posty: 2595 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 21:33
|
|
|
Przeczytałem pierwszy post tylko i powiem, że w mojej fieście tak jest, że mogę włączyć dowolny odbiornik prądu beż wkładania nawet kluczyka w stacyjce, trzeba sie tylko pilnować, żęby czegoś nie zostawić, bo potem na pych trzeba będzie pchać(nie zdażyło mi się jeszcze). Nie wiem czy to czyjaś modyfikacja, nabyłem ją taką i tak ją użytkuje |
_________________ ==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden
Cytat: | Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle | Tekst roku |
|
|
|
 |
Pawełos666
Model: Ford Fiesta Mk4`99
Wersja: Sport
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Ford BMW
Wiek: 38 Dołączył: 15 Cze 2008 Posty: 1139 Skąd: BOSCH CS
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 21:38
|
|
|
A ja przeczytałem pierwszy post i ide spac |
_________________ CVH 1.4 FU..'89
Profesjonalna pomoc w doborze świec i kabli zapłonowych, napisz gg 540570 - CVH, HCS / Endura, Zetec |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 21:42
|
|
|
Maki napisał/a: | Tam nic się nie ładuje.
Uzwojenie pierwotne cewki zawierają kilkadziesiąt zwojów, a wtórne kilka set. Poprzez szybkie rozłączanie uzwojenia pierwotnego na uzwojeniu wtórnym powstaje wysokie napięcie.
Jak silnik nie chodzi to cewka pracuje w stanie jałowym. Czyli się grzeje. Ale to nie znaczy że jak długo będzie w tym stanie to się spali. Maże ale nie musi, choć nie sądzę by się spaliła. | Jak w aucie które ma klasyczny przerywacz czas złączenia styków (czyli kiedy przez cewkę płynie prąd) będzie za krótki to silnik nie będzie pracował prawidłowo - dlatego napisałem że cewka się musi "naładować" wytworzenie i ustabilizowanie pola magnetycznego wkoło rdzenia chwile trwa, zasada jest podobna jak w kondensatorze.
Nikt nie napisał że włączona cewka się spali,,, ale jak sam zauważyłeś się grzeje, może być tak że się przegrzeje lub coś innego może jej się stać. Gdyby to było zjawisko bez znaczenia to nowe samochody by jej nie rozłączały po chwili jak włączysz zapłon a nie odpalisz silnika (jak z pompa paliwa) druga sprawa załączona cewka to także prąd i obciążenie płynące przez sterownik - on tez może tego nie lubieć,,,
PS w niektórych auta w robocie jak włączysz zapłon i odczekasz z minutę to gaśnie kontrolka ładowania - sprawdzone altek się wyłącza i tez się niepotrzebnie nie grzeje. |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
daro_zory
Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Flair
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Darek
Dołączył: 18 Sie 2009 Posty: 117 Skąd: Żory
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 21:45
|
|
|
Maki napisał/a: | Tam nic się nie ładuje.
Uzwojenie pierwotne cewki zawierają kilkadziesiąt zwojów, a wtórne kilka set. Poprzez szybkie rozłączanie uzwojenia pierwotnego na uzwojeniu wtórnym powstaje wysokie napięcie.
|
Faktycznie, źle to określiłem. Cewka się nie "ładuje" tylko gromadzi energię pola magnetycznego. A wysokie napięcie powstaje oczywiście przez rozładowanie tej energii (zmiana pola magnetycznego). Chyba to samo mieliśmy na myśli, ale inaczej pisaliśmy
JoeMix: to jak powstaje prąd w prądnicy to ja wiem, tylko jakoś początkowo nie załapałem, że są tam diody, które przecież przewodzą tylko od alternatora do akumulatora. Teraz już wszystko jasne |
|
|
|
 |
Maki

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Wiek: 36 Dołączył: 01 Lis 2008 Posty: 625 Skąd: CWA XX00
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 21:48
|
|
|
Cytat: | Jak w aucie które ma klasyczny przerywacz czas złączenia styków (czyli kiedy przez cewkę płynie prąd) będzie za krótki to silnik nie będzie pracował prawidłowo |
No tak tylko chodziło mi o czas rozłączenia styków żeby był krótki |
_________________ Skoda Fabia Combi 1,4L 50kW |
|
|
|
 |
Pawełos666
Model: Ford Fiesta Mk4`99
Wersja: Sport
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Ford BMW
Wiek: 38 Dołączył: 15 Cze 2008 Posty: 1139 Skąd: BOSCH CS
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 21:48
|
|
|
pradnica to nie alternator |
_________________ CVH 1.4 FU..'89
Profesjonalna pomoc w doborze świec i kabli zapłonowych, napisz gg 540570 - CVH, HCS / Endura, Zetec |
|
|
|
 |
daro_zory
Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Flair
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Darek
Dołączył: 18 Sie 2009 Posty: 117 Skąd: Żory
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 21:57
|
|
|
Ale zasada działania jest podobna. |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 22:03
|
|
|
Maki napisał/a: | Cytat: | Jak w aucie które ma klasyczny przerywacz czas złączenia styków (czyli kiedy przez cewkę płynie prąd) będzie za krótki to silnik nie będzie pracował prawidłowo | No tak tylko chodziło mi o czas rozłączenia styków żeby był krótki | Za krótki tez być nie może bo "cewka nie zdąży sobie odpocząć" |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Pawełos666
Model: Ford Fiesta Mk4`99
Wersja: Sport
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Ford BMW
Wiek: 38 Dołączył: 15 Cze 2008 Posty: 1139 Skąd: BOSCH CS
|
Wysłany: 16 Lis 2009, 22:10
|
|
|
pradnica daje prad staly
alternator zmienny
pradnica wzbudza sie sama
alternator dzieki dodatkowej cewce w tworniku zasilanej z instalacj
alternator masz z trojfazową cewka (podzielona na 3 czesci) wytwarzajaca 3 niezalezne od siebie napiecia |
_________________ CVH 1.4 FU..'89
Profesjonalna pomoc w doborze świec i kabli zapłonowych, napisz gg 540570 - CVH, HCS / Endura, Zetec |
Ostatnio zmieniony przez Pawełos666 16 Lis 2009, 22:15, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
|