|
FAQ - podświetlenie - wymiana żarówek na diody |
Autor |
Wiadomość |
amokk [Usunięty]
|
Wysłany: 1 Gru 2007, 08:25 FAQ - podświetlenie - wymiana żarówek na diody
|
|
|
Już od dłuższego czasu przymierzałem się do zmiany podświetlenia na niebiesko wszystkich możliwych elementów, tymbardziej, że niektóre żarówki mi się spaliły.
Od razu informuję, że odradzam stosowanie żarówek barwionych na niebiesko, ponieważ żółta barwa włókna (wolframu) w połączeniu z barwionym na niebiesko szkłem żarówki daje światło zielone
Mało tego, żarówki świecą o wiele słabiej niż dioda, mają krótszą żywotność i pobierają więcej prądu niż diody :i:
Przyjęło się, że diody świecą punktowo, jednak obecnie można kupić diody o szerokim kącie rozpraszania światła :i:
Dodatkowo możemy je ustawić w wybranej pozycji dzięki długim nóżkom, które można dowolnie wyginać :i:
Wszystkie elementy podświetlenia zakupiłem na Allegro
Do wszystkich diód sprzedawcy dołączają rezystory na 12 V (woltów), jednak w niektórych przypadkach zastosowałem rezystory o większej oporności, które pochodzą z uszkodzonych urządzeń
Na początek podam jakie typy żarówek występują w Fieście MK3, które zamierzam wymienić na diody
podświetlenie licznika - dwie żarówki o średnicy 7 mm (W3W)
podświetlenie regulacji świateł - żarówka o średnicy 5 mm (W1,2W)
podświetlenie zegarka - żarówka o średnicy 5 mm (W1,2W)
podświetlenie regulacji nawiewu - żarówka o średnicy 10 mm (W5W)
podświetlenie emblematów przycisków środkowego panelu - żarówki o średnicy 4 mm (w gumowej oprawce)
podświetlenie kontrolek przycisków środkowego panelu - diody o średnicy 3mm (zielone lub pomarańczowe)
podświetlenie zapalniczki - żarówka o średnicy 5 mm (W1,2W)
podświetlenie wnętrza (główne) - żarówka (R10W)
podświetlenie bagażnika - żarówka o średnicy 10 mm (W5W)
Z powodu, że nie wszystko mam jeszcze gotowe, będę tutaj po trochu umieszczał informacje dotyczące wprowadzonych już modyfikacji
Podświetlenie zegarka
Do podświetlenia użyłem walcowej, przeźroczystej diody o średnicy 5 mm (R5/T5), którą kupiłem razem z oprawką.
Jak większość z Was zauważyła, po uruchomieniu silnika zegarek jest jasno podświetlony przez żarówkę, a po włączeniu świateł podświetlenie jest już mniej intensywne.
Ma to na celu nie rozpraszanie kierowcy, zwłaszcza w nocy, dlatego oryginalnie do zegarka dochodzą cztery przewody.
Po zastosowaniu diody efekt ten już nie występuje
Podświetlenie emblematów przycisków środkowego panelu
Do podświetlenia użyłem przeźroczystych diód o średnicy 3mm o jasności świecenia 8000 mcd (kandeli) oraz rezystorów o oporności 470 Ω (omów) (paski: żółty, fioletowy, brązowy, złoty).
Podświetlenie kontrolek przycisków środkowego panelu
Do podświetlenia użyłem dyfuzyjnych diód o średnicy 3mm o jasności 100 mcd i rezystorów o oporności 30 kΩ (kiloomów) (paski: pomarańczowy, czarny, czerwony, złoty).
Zastosowanie diód 100 mcd i rezystorów 30 kΩ w przypadku kontrolek było konieczne, ponieważ przy zastosowaniu diód o wyższej jasności świecenia lub rezystorów o niższej oporności za bardzo rozświetlało wnętrze i rozpraszało :i:
Poniżej przedstawiam schemat, gdzie zidentyfikujemy anodę (+) i katodę (-) diody.
Generalna zasada jest taka, że rezystor lutujemy dowolną stroną zawsze do dłuższej nóżki diody
Jednak występują tutaj odstępstwa od tej zasady i wszystkie lutowania należy wykonać tak jak na poniższych zdjęciach, ponieważ odwrotne przylutowanie diód będzie skutkowało tym, że nie będą się świecić.
Światło przeciwmgłowe tylne
Ogrzewanie szyby tylnej
Reflektory przeciwmgłowe
Ogrzewanie szyby przedniej
Ciąg dalszy nastąpi |
Ostatnio zmieniony przez amokk 15 Gru 2007, 16:05, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Lokmen
Zeus
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 23 Maj 2004 Posty: 1723 Skąd: ___
|
Wysłany: 1 Gru 2007, 08:53
|
|
|
pieknie tylko moim skromnym zdaniem - efekt były jeszcze lepszy gdyby zostawić oryginalne podświetlenie sytgnalizacji włącznia przycisków( czyli dla szyby jasno pomarańczowy, dla przecimgienlego tylnego ciemnopomarańczowy a przedniego zielony) bo w tym momencie jest za dużo niebieskiego i jakość tak pusto |
_________________
|
|
|
|
|
Arkadius
Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Inna
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Arek
Wiek: 34 Dołączył: 17 Lip 2006 Posty: 637 Skąd: Sępólno Kraj.
|
Wysłany: 1 Gru 2007, 09:09
|
|
|
dokładnie tak jak Łoki piszę u siebie zostawiłem diody sygnalizacji oryginalne a ogólnie fajnie wygląda też mam u siebie na niebieski podświetlone |
_________________ Renault Vel Satis 2.0 16V Turbo 05"
Renault Safrane 2.5 20V 99" - SOLD
Ford Fiesta MKIV 1.25 16V 97"[/b]
Blue Fiesta xr1800 - SOLD |
|
|
|
|
szef-mk3
Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Fun
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Marcin
Wiek: 34 Dołączył: 09 Maj 2007 Posty: 106 Skąd: Kluczbork
|
Wysłany: 1 Gru 2007, 09:31
|
|
|
Ze zniecierpliwieniem czekam na fotki licznika |
_________________ FiEsToLoT |
|
|
|
|
amokk [Usunięty]
|
Wysłany: 15 Gru 2007, 16:16
|
|
|
Podświetlenie zapalniczki
Do podświetlenia użyłem przeźroczystych diód o średnicy 3mm o jasności świecenia 8000 mcd (kandeli) oraz rezystorów o oporności 470 Ω (omów) (paski: żółty, fioletowy, brązowy, złoty).
Można zastosować tutaj również diodę poza oprawką żarówki, dzięki temu całość przeźroczystej obudowy zapalniczki jest bardziej podświetlona :i:
Dodatkowo trzeba włożyć jakiś malutki kawałek plastiku między blaszki gdzie włożona była poprzednio żarówka, inaczej bedą się one stykać i będzie zwarcie :i:
Zapalniczka
Ciąg dalszy nastąpi |
Ostatnio zmieniony przez amokk 18 Gru 2007, 19:49, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
|
Fordon
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: Inna
Silnik: ST 170
Imię: Konrad
Wiek: 39 Dołączył: 02 Kwi 2005 Posty: 3803 Skąd: WLKP.
|
Wysłany: 15 Gru 2007, 19:44
|
|
|
No stary kawal dobrej roboty a do tego swietnie opisane... |
_________________
|
|
|
|
|
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3094 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 15 Gru 2007, 20:26
|
|
|
Fajnie wyszła ta zapalniczka jakbym miał aparat to też bym zrobił jakiś faq jak to u mnie wygląda jak na razie to jest jakies 80% skończone |
_________________ Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
|
amokk [Usunięty]
|
Wysłany: 17 Gru 2007, 20:02
|
|
|
Podświetlenie regulacji świateł
Do podświetlenia użyłem walcowej, przeźroczystej diody o średnicy 5 mm (R5/T5)
Wykonałem tutaj jednak drobną przeróbkę, skracając oprawkę diody tak, aby główka diody była na równo z oryginalną oprawką :i:
Przeróbka ta była konieczna z dwóch powodów, po pierwsze im głębiej schowana jest dioda w oprawce tym większy obszar rozproszenia światła, a po drugie druciki diody muszą wejść w otworki oryginalnej oprawki, a bez skrócenia oprawki diody nie jest to możliwe, ponieważ za długa oprawka powoduje ich zginanie :i:
Podświetlenie licznika
Do podświetlenia użyłem rozpraszających diod o średnicy 7 mm
Również tutaj wykonałem drobną przeróbkę, skracając oprawkę diody tak, aby główka diody była na równo z oryginalną oprawką :i:
Przeróbka ta była konieczna, aby dioda "ciasno" siedziała w oryginalnej oprawce, opierając się o nią kołnierzem :i:
Jednak jak widać na zdjęciach, licznik jest raczej słabo oświetlony :i:
Jednym powodem może być zastowanie diód, które słabo rozpraszają światło, a drugim powodem może być zielona, plastikowa płytka rozpraszająca :i:
Posiadając nieużywany licznik bez obrotomierza postanowiłem zdemontować tę płytkę i na jej miejsce zamontować dorobioną, przeźroczystą płytkę, używając do tego celu stare plastikowe pudełko :i:
Po wykonaniu tej przeróbki również tutaj widać, że licznik jest słabo oświetlony :i:
Można zatem stwierdzić, że zielona, plastikowa płytka rozpraszająca nie jest powodem słabego oświetlenia licznika, a raczej diody, które słabo rozpraszają światło :i:
Szkoda więc "zachodu" na niepotrzebny demontaż tej płytki, skoro światło diód i tak przez nią przenika :i:
Postanowiłem więc wykonać jeszcze inny sposób na podświetlenie licznika :i:
Ciąg dalszy nastąpi |
|
|
|
|
czw-free [Usunięty]
|
Wysłany: 18 Gru 2007, 22:17 a moze ... ??
|
|
|
Ja u siebie mam wsadzone diody od postojowek troche podpilowalem i wcisnalem w oprawke tylko musze ten plastik wywalic bo nie swieca po calosci ( swiatlo sie zalamuje) lepek diody nie jest wypukly tylko wklesly ( nie wiem jak to sie fachowo nazywa ) siweci ladnie tylko nie na cala tarcze. |
|
|
|
|
Arkadius
Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Inna
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Arek
Wiek: 34 Dołączył: 17 Lip 2006 Posty: 637 Skąd: Sępólno Kraj.
|
Wysłany: 19 Gru 2007, 08:01
|
|
|
licznik troszke kiczowato podświetlony :( Ja u siebie użyłem 4 diód dyfuzyjnych 10mm i płytke wywaliłem bo mi zmieniała odcień za bardzo blady ten niebieski się robił |
_________________ Renault Vel Satis 2.0 16V Turbo 05"
Renault Safrane 2.5 20V 99" - SOLD
Ford Fiesta MKIV 1.25 16V 97"[/b]
Blue Fiesta xr1800 - SOLD |
|
|
|
|
Mafios
Junior Admin
Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: RST
Silnik: 1.6i8V/130KM
Imię: Patryk
Wiek: 41 Dołączył: 28 Cze 2004 Posty: 2809 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 19 Gru 2007, 12:05
|
|
|
ale beznadzieje te niebieskie podswietlanie nic nie widac ...
nie kombinujcie jak kon pod gore tylko zrobcie to z jajem
lub opcja z ktorej zrezygnowalem
|
_________________ RS TURBO |
|
|
|
|
Parch
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 06 Lip 2006 Posty: 234 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 19 Gru 2007, 12:40
|
|
|
Ale kaszana Mafios ;-)
W ogóle wskazówek nie widać |
|
|
|
|
jackrzec
Klubowicz
Model: Ford Fiesta Mk7`12
Wersja: Titanium
Silnik: 1.25Duratec/82KM
Imię: Jacek
Wiek: 50 Dołączył: 30 Cze 2005 Posty: 2573 Skąd: Stargard
|
Wysłany: 20 Gru 2007, 08:16
|
|
|
Mafios napisał/a: | nie kombinujcie jak kon pod gore tylko zrobcie to z jajem | Mafios - on tak nie zrobi, bo ma metalowe tarcze (chyba że zegary zmienił) |
_________________ Mk3,5 '95 Classic 1.1i/50KM + Mk3,5 '95 Fun 1.3i/60KM,-->
Fiesta Mk4 '99 Ghia 1.25/75KM,--> Fiesta Mk7 '12 Titanium 1.25/82KM + Focus Mk3 '12 Titanium 1.6 EB/150KM |
|
|
|
|
Mafios
Junior Admin
Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: RST
Silnik: 1.6i8V/130KM
Imię: Patryk
Wiek: 41 Dołączył: 28 Cze 2004 Posty: 2809 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 20 Gru 2007, 12:45
|
|
|
Parch napisał/a: | Ale kaszana Mafios ;-)
W ogóle wskazówek nie widać |
jak usiadziesz za kierownica to widac je bardzo dobrze |
_________________ RS TURBO |
|
|
|
|
ElGrey
Model: Ford Fiesta Mk6`07
Wersja: Sport
Silnik: 1.6TDCi/90KM
Imię: Grześ
Wiek: 49 Dołączył: 13 Wrz 2004 Posty: 1152 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 20 Gru 2007, 16:58
|
|
|
Fotografie nie oddaja prawdziwego wygladu, ja mam podobnie zrobione jak Mafia, ale na niebiesko No tyle za ja mam podswietlenie zrobione zimna katoda
Fota
I naprawde czarne tarcze z bialymi cyferkami wygladaja lepiej |
|
|
|
|
amokk [Usunięty]
|
Wysłany: 6 Sty 2008, 00:00
|
|
|
BONUS
Podświetlenie radioodtwarzacza (BLAUPUNKT ESSEN CR31)
Do podświetlenia wyświetlacza użyłem walcowej, przeźroczystej diody o średnicy 5 mm (R5/T5)
Oprawka diody miała akurat taką samą średnicę jak otwór w kloszu wyświetlacza, więc została przyklejona na "Kropelce"
Do podświetlenia całej reszty użyłem dyfuzyjnych diód o średnicy 3mm o jasności 100 mcd, wymieniając oryginalne, żółte diody
Ciąg dalszy nastąpi |
|
|
|
|
Arkadius
Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Inna
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Arek
Wiek: 34 Dołączył: 17 Lip 2006 Posty: 637 Skąd: Sępólno Kraj.
|
Wysłany: 6 Sty 2008, 10:14
|
|
|
radio musze przyznać Ci świetnie wyszło ale popracuj nad tymi zegarami |
_________________ Renault Vel Satis 2.0 16V Turbo 05"
Renault Safrane 2.5 20V 99" - SOLD
Ford Fiesta MKIV 1.25 16V 97"[/b]
Blue Fiesta xr1800 - SOLD |
|
|
|
|
SpiderMAN
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Michał
Wiek: 45 Dołączył: 28 Maj 2007 Posty: 687 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 5 Lut 2008, 11:08
|
|
|
Arkadius napisał/a: | dokładnie tak jak Łoki piszę u siebie zostawiłem diody sygnalizacji oryginalne a ogólnie fajnie wygląda też mam u siebie na niebieski podświetlone |
Moglby ktos napisac, jakie sa te oryginalne kolory...
Halogeny:
Tylne Przeciwmgielne:
Szyba Tylna:
Szyba Przednia: |
|
|
|
|
szef-mk3
Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Fun
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Marcin
Wiek: 34 Dołączył: 09 Maj 2007 Posty: 106 Skąd: Kluczbork
|
Wysłany: 5 Lut 2008, 16:52
|
|
|
Ja ostatnio bawiłem się ze zmianą podświetlenia, oto efekt " w dzień". Jak się ściemni to skoczę zrobić nowe fotki.
|
_________________ FiEsToLoT |
|
|
|
|
amokk [Usunięty]
|
Wysłany: 5 Lut 2008, 18:53
|
|
|
Zakupiłem licznik z obrotomierzem z rocznika 1995 czyli z plexi
Aktualnie pracuję nad podświetleniem i jak bedą wyniki to je zaprezentuję.
[ Dodano: Nie Mar 02, 2008 01:40 ]
Tak jak obiecałem prezentuję moje "dzieło"
Do podświetlenia użyłem walcowych, przeźroczystych diód o średnicy 5 mm i rezystorów o oporności 560 Ω (omów) (paski: zielony, niebieski, brązowy, złoty).
Jednak w niektórych przypadkach z powodu różnej konstrukcji elementów licznika wykorzystałem rezystory o innej oporności, dobierając je tak, aby podświetlenie było wszędzie identyczne (rezystory są oznaczone na zdjęciach).
Diody trzeba odpowiednio przylutować, bo inaczej nie bedą równomiernie podświetlały danego elementu.
Jest to spowodawane tym, że światło niebieskie jest o wiele mniej rozproszone od światła białego.
Żeby ułatwić sobie pracę wykorzystywałem zasilacz 12V, dzięki czemu na bieżąco mogłem sprawdzać efekty pracy
Rezystory łączyłem szeregowo, cienkim, miedzianym przewodem (wykorzystałem tutaj "wyprute" przewody z kabla sieciowego tzw. "skrętki")
Stosujemy też zasadę, że rezystor lutujemy do dłuższej nóżki i "plusa" dołączamy do niego.
Chciałem uniknąć nieładu i plątaniny przewodów, więc postanowiłem zrobić "stelaże" i do nich lutować diody.
Zrobiłem je ze stalowego drucika odpowiednio go dopasowując do kształtu elementów licznika.
Wiercąc w odpowiednich miejscach dziurki zamontowałem go na ciasno i dodatkowo wspomagając "Kropelką"
Trzeba jednak usunąć zatrzaski (czerwone strzałki wskazują gdzie były zatrzaski), które są wykorzystywane tylko w licznikach z blaszanymi tarczami, inaczej nie włożymy "stelaży".
Naciąłem je nożykiem i wyłamałem szczypcami
A tak wyglądają poszczególne konstrukcje
Gdy wszystko miałem gotowe okazało się, że podświetlenie jest za jasne i za bardzo "bije" po oczach.
Również cała tarcza prędkościomierza była mniej podświetlona niż tarcza obrotomierza i wskaźników paliwa oraz temperatury, ponieważ "stelaż" z diodami znajduje się dalej od tarczy.
Połączyłem więc razem diody obrotomierza i wskaźników paliwa oraz temperatury i testowo dolutowałem potencjometr.
Prędkościomierz natomiast dostał osobny potencjometr.
Podświetlenie wszyskich tarcz dostosowałem odpowiednio do jasności innych elementów m.in. zegarka czy emblematów przycisków środkowego panelu.
Po regulacji zmierzyłem oporności obu potencjometrów i w ich miejsce wlutowałem odpowiednie rezystory.
W przypadku prędkościomierza jest to rezystor o oporności 470 Ω (omów) (paski: żółty, fioletowy, brązowy, złoty), a przypadku obrotomierza i wskaźników paliwa oraz temperatury jest to rezystor o oporności 820 Ω (omów) (paski: szary, czerwony, brązowy, złoty).
Rezystory znajdują się na zewnątrz licznika w osłonie termokurczliwej
Przewód "minusowy" lutujemy do ścieżki styku nr 11, a przewód "plusowy" do ścieżki styku nr 13.
A tak to wygląda na gotowo
Oczywiście zdjęcia nie oddają prawdziwego "koloru" podświetlanych tarcz
Podświetlenie od góry zostało nadal takie samo czyli rozpraszające diody o średnicy 7 mm zamontowane w miejsce żarówek.
Zastanawiam się jeszcze nad pomalowaniem wskazówek na niebiesko farbą fluorescencyjną http://www.allegro.pl/ite..._najlepsza.html
Warto to zrobić czy raczej odradzacie
Teraz zabieram się za podświetlenie regulacji nawiewu, po której również natąpi fotorelacja |
|
|
|
|
|
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.
| |
|