Przesunięty przez: szynszyl 17 Kwi 2011, 18:57 |
[MK3] FAQ - Regulacja luzu zaworów w silniku 1,1i oraz 1,3i |
Autor |
Wiadomość |
picio_18
Model: Inne auto
Wersja: Ghia
Silnik: Inny
Imię: Piotr
Wiek: 41 Dołączył: 28 Sie 2004 Posty: 172 Skąd: Poznań
|
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 11 Lip 2007, 02:49
|
|
|
dość pokrętny system ustawiania zaworów . szczerze powiem że dla kogoś kto to robi pierwszy raz to jest kosmos .
Prościej zamiast barowania sie kluczem 19 wrzucić 4 bieg i ciągnąć auto do przodu to raz . wtedy widać płynnie co sie dzieje z klawiatura .
A co do samych ustawień . to prostsza metoda to na tzw mijanie czyli kiedy jedna dźwigienka zaczyna sie podnosić do góry a druga zaraz opada (zamyka sie wydech otwiera ssący) i teraz jeśli mijają sie zawory na 1 cylindrze ustawia sie 4 , mija sie 2 cylinder ustawia sie 3 , mija sie 3 ustawia sie 2 , mija sie 4 ustawia sie 1 . Pisałem to wielokrotnie już na forum . Ale bardzo ciekawa inicjatywa tego FAQ . |
|
|
|
 |
picio_18
Model: Inne auto
Wersja: Ghia
Silnik: Inny
Imię: Piotr
Wiek: 41 Dołączył: 28 Sie 2004 Posty: 172 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 11 Lip 2007, 11:16
|
|
|
dobrze opisałem to tak jak ja to widze nie jestem mechanikiem, tylko elektrykiem ) to pierwsze, ale jeżeli kręcisz kołem pasowym to np. ruszają się zawory nad cylindrami 1,2,3 a nad 4 nie i ja rozumiem że na tym się ustawia, jeżeli przekręcisz kołem o 360st. to ruszają się zawory nad cylindrami 2,3,4 a nad 1 nie i to regulujemy, teraz obrót o 180st i to samo z zaworami nad cylindrem 2 i 3 !!
Chyba że zrobiłem coś źle to podpowiedz gdzie popełniłem błąd! |
_________________ MONDEO 2.0 TDCI 115KM GHIA CZARNY
MOJE HOBBY |
|
|
|
 |
marynek [Usunięty]
|
Wysłany: 11 Lip 2007, 11:47
|
|
|
diodalodz, Odnośnie poruszania dźwigienkami - zamiast na czwórce ciągać auto - można po prostu podnieść z jednej strony i obracać uniesionym kołem - też na 4-ce. |
|
|
|
 |
Marek_Tok [Usunięty]
|
Wysłany: 11 Lip 2007, 13:51
|
|
|
Relacja mi się bardzo podoba i zaraz zabieram się samemu za regulację.
Mam tylko pytanie czy uszczelkę pokrywy zaworów trzeba wkleić na silikon czy niekoniecznie? |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 11 Lip 2007, 14:10
|
|
|
bez silikonu . nowa uszczelka daje gwarancję szczelności . |
|
|
|
 |
szef-mk3
Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Fun
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Marcin
Wiek: 35 Dołączył: 09 Maj 2007 Posty: 106 Skąd: Kluczbork
|
Wysłany: 11 Lip 2007, 14:19
|
|
|
może to być głupie pytanie ale zaryzyuję: jaka jest cecha charakterystyczna zle wyregulowanych zaworów bądź nadających sie do regulacji? jakies klepanie? stukanie? |
_________________ FiEsToLoT |
|
|
|
 |
Marek_Tok [Usunięty]
|
Wysłany: 11 Lip 2007, 16:35
|
|
|
Mi ta relacja pomogła. Regulacja zaworów przebiegła szybko i sprawnie. Osobiście łatwiej było mi kręcić kołem pasowym niż przepychać samochód na IV biegu, a to z powodu ograniczonego miejsca w garażu.
Na twoich zdjęciach picio_18, klawiaturka jest bardzo czysta, moja jest strasznie zarzucona nagarem. Czy nagar w tak dużych ilościach bardzo źle świadczy o silniku? |
|
|
|
 |
picio_18
Model: Inne auto
Wersja: Ghia
Silnik: Inny
Imię: Piotr
Wiek: 41 Dołączył: 28 Sie 2004 Posty: 172 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 11 Lip 2007, 17:19
|
|
|
Marek_Tok napisał/a: | Mi ta relacja pomogła. Regulacja zaworów przebiegła szybko i sprawnie. Osobiście łatwiej było mi kręcić kołem pasowym niż przepychać samochód na IV biegu, a to z powodu ograniczonego miejsca w garażu.
Na twoich zdjęciach picio_18, klawiaturka jest bardzo czysta, moja jest strasznie zarzucona nagarem. Czy nagar w tak dużych ilościach bardzo źle świadczy o silniku? |
a czy ten nagar wyglądał jak majonez? |
_________________ MONDEO 2.0 TDCI 115KM GHIA CZARNY
MOJE HOBBY |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 11 Lip 2007, 18:27
|
|
|
jak jest czarny nagar to generalnie świadczy o dużym przebiegu lub słabych olejach . |
|
|
|
 |
Matis

Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: CLX
Silnik: 1.1i/50KM
Wiek: 48 Dołączył: 19 Paź 2005 Posty: 89 Skąd: Kłodzko
|
Wysłany: 11 Lip 2007, 18:38
|
|
|
Sprawdzanie i regulacja luzu zaworów
• Wymontować zespół filtru powietrza.
Zdjąć końcówki przewodów wysokiego napięcia ze świec zapłonowych.
• Wymontować pokrywę głowicy po odkręceniu śrub jej mocowania.
• Obracając wał korbowy za pomocą klucza założonego na śrubę koła pasowego wału korbowego w kierunku zgodnym z kierunkiem jego obrotu podczas pracy silnika ustawić znak na kole pasowym wału korbowego naprzeciw znaku „0" na pokrywie napędu rozrządu.
• Obrócić delikatnie wał korbowy w prawo i w lewo od położenia GMP i obserwując dźwignie zaworów cylindrów nr 1 i 4 ustalić, w którym z nich zawory są uchylone (koniec zamykania zaworu wylotowego i początek otwierania zaworu dolotowego — tzw. mijanie się zaworów).
• Jeżeli uchylone są zawory w cylindrze nr 1 (od strony napędu rozrządu) wyregulować luz zaworów w cylindrze nr 4 i odwrotnie. Luzy zaworów dolotowych powinien wynosić 0,22 mm, a zaworów wylotowych 0,32 mm. Luz należy sprawdzać za pomocą szczelinomierza o odpowiedniej grubości wsuniętego między trzonek zaworu i koniec dźwigni tego zaworu. W razie stwierdzenia niewłaściwej wartości luzu należy wyregulować luz zaworów obracając w odpowiednią stronę śrubę regulacyjną po przeciwnej stronie dźwigni zaworu.
• Obrócić wał korbowy o 360" oraz sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luz zaworów w drugim z rozpatrywanych poprzednio cylindrów.
• Obrócić wał korbowy o 180° i obserwując dźwignie zaworów cylindrów nr 2 i 3 ustalić, w którym z nich zawory są uchylone. Jeżeli uchylone są zwory w cylindrze nr 2, sprawdzić oraz w razie potrzeby wyregulować luz zaworów w cylindrze nr 3 i odwrotnie.
• Obrócić wał korbowy o 360" oraz sprawdzić i wyregulować luz zaworów w drugim z rozpatrywanych poprzednio cylindrów.
Uwaga. Śruby regulacji luzu zaworów w dźwigniach zaworów mają gwint przeciwdziałający samoczynnemu ich odkręcaniu się. Przy regulacji luzu zaworów należy stosować klucze zapewniające równomierny rozkład nacisku na łeb śruby regulacyjnej i zakładać je tak, aby jej nie złamać.
• Zamontować pokrywę głowicy.
• Podłączyć końce przewodów wysokiego napięcia do świec zapłonowych.
• Zamontować zespół filtru powietrza.
Numer cylindra. w którym następuje mijanie się zaworów 1 4 2 3 Numer cylindra, w którym można regulować luz zaworów 4 1 3 2 |
|
|
|
 |
Kuzyn

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Łukasz
Wiek: 46 Dołączył: 15 Kwi 2007 Posty: 31 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: 11 Lip 2007, 23:24
|
|
|
Ja chciałem właśnie się spytać na jakim oleju jeździsz picio_18, bo wydawało mi się że masz straszny nagar pod pokrywą zaworów. A tu Marek_Tok, mówi że ma jeszcze gorzej. Jakie oleje używacie Picio i Marek, i jak często je wymieniacie. Ile razy w roku? |
_________________ Kiedyś była Fiesta Courier.
Miłośnik Trabantów. |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 12 Lip 2007, 02:40
|
|
|
odkładanie nagarów to normalna sprawa . jest to pozostałość mieszanki spalonej w cylindrach która przedostaje sie do oleju przez pierścienie . Jest to zwykła sadza i inne związki z paliwa zmieszane z przepalonym i przepracowanym olejem . Jak sa słabe pierścienie silnik zawsze zawali sie nagarem ale większość działań to przebieg silnika i czasu się nie oszuka . Mniejsze nagary są na oleju pół syntetycznym i syntetycznym . Niestety mineralny ma zawsze tendencje do odkładania nagarów i moj silnik mimo częstych zmian i jazdy na dobrym oleju mineralnym po 100 tyś też troszkę nagaru złapał . |
|
|
|
 |
Kuzyn

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Łukasz
Wiek: 46 Dołączył: 15 Kwi 2007 Posty: 31 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: 12 Lip 2007, 07:51
|
|
|
W wartburgu 1,3 o przebiegu 200kkm miałem brązowo-przezroczysty nagar. Jeździł na półsyntetyku. Najpierw Lotos potem Sunoco.
Skoda to samo co wyżej.
We Fieście jest nieco gorzej. Nie wiem na czym wcześniej jeździła. Teraz ma mineralny sunoco + motodoktor + ceramizer
Przy pierwszej wymianie, po ok 9 tysiącach km zlałem do wiaderka smołę. Przy drugiej nalałem dopiero motodoktora. Z tego co pamiętam to ze skodą miałem na początku tak samo. Po właścicielu zlałem strasznie czarny olej. Potem wymieniałem co 10 tysięcy, a wychodziło to co ok 2 miesiące i silnik się wyczyścił.
Czeka mnie tylko robota z uszczelniaczami zaworów, bo jak rano odpalam to niezła chmurka dymu idzie z wydechu. Szkoda pieniędzy na dolewki |
_________________ Kiedyś była Fiesta Courier.
Miłośnik Trabantów. |
|
|
|
 |
picio_18
Model: Inne auto
Wersja: Ghia
Silnik: Inny
Imię: Piotr
Wiek: 41 Dołączył: 28 Sie 2004 Posty: 172 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 12 Lip 2007, 15:01
|
|
|
Matis napisał/a: | Sprawdzanie i regulacja luzu zaworów
• Wymontować zespół filtru powietrza.
Zdjąć końcówki przewodów wysokiego napięcia ze świec zapłonowych.
• Wymontować pokrywę głowicy po odkręceniu śrub jej mocowania.
• Obracając wał korbowy za pomocą klucza założonego na śrubę koła pasowego wału korbowego w kierunku zgodnym z kierunkiem jego obrotu podczas pracy silnika ustawić znak na kole pasowym wału korbowego naprzeciw znaku „0" na pokrywie napędu rozrządu.
• Obrócić delikatnie wał korbowy w prawo i w lewo od położenia GMP i obserwując dźwignie zaworów cylindrów nr 1 i 4 ustalić, w którym z nich zawory są uchylone (koniec zamykania zaworu wylotowego i początek otwierania zaworu dolotowego — tzw. mijanie się zaworów).
• Jeżeli uchylone są zawory w cylindrze nr 1 (od strony napędu rozrządu) wyregulować luz zaworów w cylindrze nr 4 i odwrotnie. Luzy zaworów dolotowych powinien wynosić 0,22 mm, a zaworów wylotowych 0,32 mm. Luz należy sprawdzać za pomocą szczelinomierza o odpowiedniej grubości wsuniętego między trzonek zaworu i koniec dźwigni tego zaworu. W razie stwierdzenia niewłaściwej wartości luzu należy wyregulować luz zaworów obracając w odpowiednią stronę śrubę regulacyjną po przeciwnej stronie dźwigni zaworu.
• Obrócić wał korbowy o 360" oraz sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luz zaworów w drugim z rozpatrywanych poprzednio cylindrów.
• Obrócić wał korbowy o 180° i obserwując dźwignie zaworów cylindrów nr 2 i 3 ustalić, w którym z nich zawory są uchylone. Jeżeli uchylone są zwory w cylindrze nr 2, sprawdzić oraz w razie potrzeby wyregulować luz zaworów w cylindrze nr 3 i odwrotnie.
• Obrócić wał korbowy o 360" oraz sprawdzić i wyregulować luz zaworów w drugim z rozpatrywanych poprzednio cylindrów.
Uwaga. Śruby regulacji luzu zaworów w dźwigniach zaworów mają gwint przeciwdziałający samoczynnemu ich odkręcaniu się. Przy regulacji luzu zaworów należy stosować klucze zapewniające równomierny rozkład nacisku na łeb śruby regulacyjnej i zakładać je tak, aby jej nie złamać.
• Zamontować pokrywę głowicy.
• Podłączyć końce przewodów wysokiego napięcia do świec zapłonowych.
• Zamontować zespół filtru powietrza.
Numer cylindra. w którym następuje mijanie się zaworów 1 4 2 3 Numer cylindra, w którym można regulować luz zaworów 4 1 3 2 |
typowizna z książki tutaj chodzi żeby to wytłumaczyć tak żeby każdy zrozumiał i poczuł to!!
Kuzyn napisał/a: | Ja chciałem właśnie się spytać na jakim oleju jeździsz picio_18, bo wydawało mi się że masz straszny nagar pod pokrywą zaworów. |
Castrol High Milleage 15/40
Co do oleju to mi bierze także czesto mam "nowy" |
_________________ MONDEO 2.0 TDCI 115KM GHIA CZARNY
MOJE HOBBY |
|
|
|
 |
Kuzyn

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Łukasz
Wiek: 46 Dołączył: 15 Kwi 2007 Posty: 31 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: 12 Lip 2007, 15:06
|
|
|
No ale wymieniasz co 10-15 tysięcy?
Spotakałem się z osobami, które twierdziły że skoro dolewają litr co miesiąc to i tak ciągle olej nowy w silniku Nic bardziej mylnego. Olej nowy, ale zanieczyszczenia ciągle się tam bełtają. |
_________________ Kiedyś była Fiesta Courier.
Miłośnik Trabantów. |
|
|
|
 |
habit_m [Usunięty]
|
Wysłany: 16 Wrz 2007, 22:03
|
|
|
Koledzy mam pytanie. Robilem regulacje zaworów - piszecie "cieszyc sie cichą pracą silnika" i wyregulowałem jak podaje fabryka - i mam klekota teraz, zwłaszcza na luzie, 1 i 2 biegu klekot jak by brzdęk metalu o metal. Jak zaczynałem ustawiać luzy to okazało się że te które były ustawione to nastawione było na małe wartości, z zasadą że zamiast większego luzu na zaworach wylotowych - był wręcz odwrotnie, w zależności mniejwięcej dolotowe 0.15, wylotowe 0.10. Klekotało ale nie było tak strasznie jak teraz z tym metalicznym podźwiękiem.
No i zauważyłem że po regulacji troche spalanie wzrosło.
Jaka diagnoza? |
|
|
|
 |
Kuzyn

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Łukasz
Wiek: 46 Dołączył: 15 Kwi 2007 Posty: 31 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: 16 Wrz 2007, 22:10
|
|
|
habit_m napisał/a: | Jaka diagnoza? |
Dalej ćwicz ustawianie zaworów. Jak klepią to znaczy że za luźno ustawiłeś. |
_________________ Kiedyś była Fiesta Courier.
Miłośnik Trabantów. |
|
|
|
 |
Piter
Ninja TEAM

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Xr2i
Silnik: RS2000/150KM
Dołączył: 07 Gru 2005 Posty: 3843 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 17 Wrz 2007, 10:19
|
|
|
habit_m, http://www.fiestaklubpols...light=zawor%F3w |
_________________ MK3 XR2i Czarna Curva 1.6 CVH --- RSCurva 2.0 N7a + SZPERA
MK4 1.25 ZETEC Ghia
MK6 1.4 TDCI w automacie - coraz gorzej ze mną ... |
|
|
|
 |
DERFORM [Usunięty]
|
Wysłany: 16 Gru 2007, 19:01
|
|
|
W silniku 1.1 luzy sa odpowiednio Wydech0,30-0,35 Ssacy 0.20-0.25
a jak wygląda sprawa w silniku 1.3??? tak samo??? Czy sa inne przerwy??? |
|
|
|
 |
|