Przesunięty przez: bidżej 20 Wrz 2010, 11:49 |
[MK4] PORADNIK - jak zrobić elektrycznie otwierany bagażnik |
Autor |
Wiadomość |
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 40 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3108 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 23 Maj 2006, 13:37 [MK4] PORADNIK - jak zrobić elektrycznie otwierany bagażnik
|
|
|
Niedawno kupiłem sobie fiestkę mk4 no i denerwującą rzeczą było latanie i otwieranie bagażnika kluczykiem, zatem postanowiłem z tym skończyć i zrobiłem jego elektryczne otwieranie
Gdzieś na forum natknąłem się na jakieś tam małe porady jak to zrobić w mk4, ale ogólnie rzecz biorąc nic ciekawego
No to do dzieła:
@ potrzebne pierdołki: siłownik slave z blaszką, wkrętami itd, jakaś stara bądź nowa linka stalowa z łebkiem - ja użyłem takiej od hamulca rowerowego + jakieś 15cm pancerza, ok 8m przewodu, stycznik, trochę końcówek do połączeń, izolacja i jakiś browar + trochę wolnego czasu
1. nie bawiłem się w przeciąganie kabelka przez uszczelki i inne ciężko dostępne miejsca, wybadałem, że mam wolne miejsce na listwie łączeniowej od klapy - w zasadzie to miejsce jest od włączania i wyłączania światła w bagażniku, ale działa to tylko w ten sposób, że nacisk bolca w klapie rozwiera przełącznik umieszczony pod zewnętrzną blaszką i wyłącza światełko. Pod spodem jest miejsce na wpięcie sie do tej blaszki poprzez wsuwkę.
2. jak wyżej - od góry
3. Tak to wygłada po montażu siłownika, małym wyginaniu i przeciąganiu. niebieska kreska to miejsce ustawienia pancerza linki dochodzącej do zatrzasku klapy...
4. ...strzałeczki pokazują gdzie wpiąć się plusem i zamasować
5. yyyyy tu niewiele widać - jedna linka od cięgna w zamku od kluczyka, druga dorobiona od siłownika...
6. ...a tutaj to tak wygłąda od środka (inaczej aparatu nie udało mi się wcisnąć) *1 - oryginalna od kluczyka; *2 - dodatkowa od siłownika.
7. A tutaj umieściłem przełącznik, zasilaniem podpiąłem się pod zapalniczkę - 15A wystarczająco dużo prądu.
....czas na uwagi bez obrazków:
@ kabelek od blaszki na listwie pobiegł na początku wzdłuż instalacji i pod listwami progowymi w środku auta, aż do w moim wypadku skrzynki z bezpiecznikami, gdzie obok niej zamontowałem stycznik. Standardowo włącznik jest umieszczony koło dźwigni zmiany biegów, ale moim zdaniem w tamtym miejscu czasami możnaby było go przypadkowo zahaczyć i mamy wycieczkę do bagażnika żeby go zamknąć
@ linka jest tak przyczepiona taśmą do szprychy żeby nie latała, a sama szprycha została wygięta bo prawdopodobnie obijała by się w czasie jazdy powodując niepotrzebne hałasy (a skrócić jej za bardzo nie mam czym).
@co do przeplotu linki w samym zatrzasku to trzeba go odkręcić i przepleść linke przez oczko na cięgnie (niestety nie mam zdjęcia) ale w taki sposób aby końcówka z "kólką" była od strony linki od otwierania kluczykiem, umieszczenie jej z drugiej strony powoduje nie cofanie sie do końca zapadki zamka, a tym samym nie zamykanie bagażnika.
@widziałem też gdzieś sposób, żeby wykorzystać tą jedną linke od otwierania kluczykiem, ja nie chciałem tego ruszać, wolałem mieć ostatecznie otwieranie z kluczyka niż w ogóle
...to chyba na tyle, jakby ktoś miał jakieś uwagi i pytania to walić śmiało ;-)
Koszt = 20pln
Pozdrawiam! |
Ostatnio zmieniony przez bidżej 26 Sie 2010, 12:07, w całości zmieniany 4 razy |
|
|
|
 |
stefan86
Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Ghia
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 11 Cze 2006 Posty: 34 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 1 Lis 2006, 22:20
|
|
|
Ja naszczęście mam taką wersję IV, że fabrycznie mam ten włącznik (umieszcony koło dzwigni zmiany biegów) i tu mam właśnie pytanie - to normalnie iż nie działa on gdy silnik pracuje?
Jak tak to troszkę to bez sensu bo i tak trzeba zgasić silnik aby otworzyć bagaźnik a czy trzeba wyjać kluczyk ze stacyjki czy nie to już i tak bez różnicy skoro silnik i tak musi być wyłączony
P.S. Marcin Ty też masz wersję Ghia (a tak a' propos to jak to się czyta? ) i nie miałeś w standardzie takiego guzika do elektrycznego otwierania klapy? :? |
_________________ www.MotoAlbum.pl - pokaż czym jeździsz! |
|
|
|
 |
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 40 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3108 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 2 Lis 2006, 10:44
|
|
|
Nie miałem tego cuda w standardzie. Jak się czyta/mówi "Ghia" to tak trudno przez forum ;-) [gija, gia]
Faktycznie w standardzie ford sobie wymyślił takie dziwne otwieranie tak jak napisałeś, ale mozna to prosto zmienić, z tego co wiem to trzeba zmienić zasilanie do tego włącznika na takie które jest cały czas bez względu czy stacyjka jest włączona czy nie. |
_________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
 |
firefighter1 [Usunięty]
|
Wysłany: 28 Kwi 2007, 15:35
|
|
|
przy zamku jest standartoweo plastik który ma miejsce na linkę obok. Więc wystarczy tam podłączyć linkę zamiast szprychy i jest zachowane otwieranie z kluczyka. A przysick koło nogi grozi otwarciem klapy podczas jazdy. |
|
|
|
 |
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 40 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3108 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 28 Kwi 2007, 19:59
|
|
|
firefighter1 napisał/a: | przy zamku jest standartoweo plastik który ma miejsce na linkę obok |
tak ma, ale trzeba miec jeszcze oryginalna linke
firefighter1 napisał/a: | Więc wystarczy tam podłączyć linkę zamiast szprychy i jest zachowane otwieranie z kluczyka |
i tak też zrobiłem, szprycha jest z zestawu od silownika, mozna też podłaczyć od razu do siłownika, nikt tego nikomu nie broni.
firefighter1 napisał/a: | A przysick koło nogi grozi otwarciem klapy podczas jazdy. |
jeżdze tak już ponad rok i jeszcze mi się to nie zdażyło, poza tym jest w takim miejscu że ciężko go dotknąc nogą w pozycji "normalnej" podczas jazdy ;-) predzej sie go wcisnie w miejscu oryginalnego umiejscowienie chociazby wtedy gdy sie coś kładzie/bierze ze schowka za lewarkiem od zmiany biegow.
pozdro! |
_________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
 |
Magnoom

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Flair
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Damian
Wiek: 45 Dołączył: 21 Lut 2007 Posty: 9 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: 29 Lis 2008, 17:40
|
|
|
Koledzy... stary temat, ale nie mogę sobie poradzić z wyciągnięciem tej listwy ze stykami (blaszkami) tylnej klapy. Dwa pierwsze zdjęcia w pierwszej wypowiedzi Marcina w tym temacie.
Czy cały ten plastyk trzymany jest przez dwie widoczne na zdjęciach blaszki zatrzaskujące go w konstrukcji bagażnika, czy może są tam jeszcze dwie od strony bagażnika. Dzisiaj siłowałem się z tym niesamowicie, aż powyginałem delikatnie blachę.
EDIT: Dzisiaj zrobiłem kolejne podejście i choć wymagało to wepchnięcia wielkich łap w malutkie otwory konstrukcyjne pod tymi stykami to udało mi się wydobyć kostkę. Cała ta konstrukcja przytrzymywana jest jedynie przez te dwie blaszki widoczne na wspomnianych zdjęciach. Jeśli ktoś będzie miał z tym problemy (tak jak ja) to proponuję od razu poćwiczyć paluszki i wcisnąć blaszki wkładając dłoń od spodu. |
_________________ Pozdrawiam |
|
|
|
 |
marcinw
Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Flair
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 06 Lut 2009 Posty: 2 Skąd: Chojna
|
Wysłany: 20 Mar 2009, 10:52
|
|
|
Witam. Marcin Bardzo dziękuję za pokaokowiek zany przez Ciebie schemat montażu elektrycznego bagażnika. Jako laik zarówno w materii mechaniki jak i elektryki dzięki dokładnemu opisowi poradziłem sobie z montażem. również zachowałem dwie opcje otwierania, nadmieniam, że do zabawy z bagażnikiem zmusił mnie zacinający się zamek. Dziekuję i pozdrawiem, jednocześnie dla czytających to forum: Jeżeli ktokolwiek ma zamiar założyć centralny zamek w mk4 3D to niech robi fotki i opisze to dla laika, wówczas takie osoby jak ja na tym skorzystają. pozdrawiam klubowiczów. |
|
|
|
 |
marimar
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: Chianti
Silnik: 1.3/69KM
Imię: Mariusz
Wiek: 51 Dołączył: 24 Kwi 2009 Posty: 111 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 21 Maj 2009, 15:41
|
|
|
dzięki Marcin za fotoleracje,dzięki tobie mam teraz w fifi otwierany bagażnik na guzik |
|
|
|
 |
wojtek_kato

Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Inna
Silnik: 1.3i/60KM
Wiek: 35 Dołączył: 10 Cze 2009 Posty: 63 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 22 Cze 2009, 17:43
|
|
|
tak z ciekawości pytam, jakie jest napięcie, w tym wolnym styku, do którego się podpinamy?? |
_________________ Bo każdy dzień ..... to wyścig |
|
|
|
 |
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 40 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3108 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 22 Cze 2009, 17:57
|
|
|
żadne, bo nie jest on do niczego wykorzystywany - przynajmniej tak było w moim przypadku. |
_________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
 |
wojtek_kato

Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Inna
Silnik: 1.3i/60KM
Wiek: 35 Dołączył: 10 Cze 2009 Posty: 63 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 23 Cze 2009, 12:20
|
|
|
to po co mam się do tego podłączać, jak nie ma tam napięcia??, w takim razie skąd mam wziąść to 12 v do siłownika?? |
_________________ Bo każdy dzień ..... to wyścig |
|
|
|
 |
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 40 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3108 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 23 Cze 2009, 15:35
|
|
|
proponuje przeczytać od początku ze zrozumieniem blaszka z bolcem służy jedynie przekazaniu napięcia do siłownika
12V z zapalniczki (lub każde inne 12V) -> stycznik -> wolny styk - bolec w klapie -> siłownik, drugi przewód od siłownika do masy w klapie. |
_________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
 |
wojtek_kato

Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Inna
Silnik: 1.3i/60KM
Wiek: 35 Dołączył: 10 Cze 2009 Posty: 63 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 24 Cze 2009, 11:35
|
|
|
Tak, masz rację, nie przeczytałem ze zrozumieniem. :/. Mam jednak jeszcze kilka WAŻNYCH dla mnie pytań:
- czy mogę użyć kabla telefonicznego dwużyłowego do otwierania klapy( dodam że jest od bardzo cieńki, ok 5-6 cieńkich miedzianych drutków na 1 żyłe)
- czy podłączyć masę do wycieraczki (niektórzy twierdzą, że jak jest wilgotno, to otwieranie bagażnika może nie działać)
- Czy mogę pociągnąc zasilanie od światełka w bagażniku (naciąć drutki, podłączyć się do plusa i zaaizolować,)
Acha, i na pewno będę mocował przez przekaźnik, bo bezpieczniej |
_________________ Bo każdy dzień ..... to wyścig |
|
|
|
 |
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 40 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3108 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 24 Cze 2009, 16:46
|
|
|
- ja bym sobie darował kabel telefoniczny
- ja mam mase na klapie i chyba też wycieraczka z tamtego miejsca ją bierze i jeszcze nie miałem z nią problemu
- nie wiem na jakim bezpieczniku jest oświetlenie, ale tak czy inaczej to bezsensowny pomysł bo i tak musisz pociągnąć zasilanie do włącznika, który jest z przodu, więc nie prościej skorzystać z zapalniczki lub jakiegoś innego plusa ze skrzynki z bezpiecznikami?
- dobry stycznik będzie działał długo (u mnie już ponad 3 lata), a z przekaźnikiem to do póki przekaźnik nie padnie - Twój wybór. |
_________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
 |
wojtek_kato

Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Inna
Silnik: 1.3i/60KM
Wiek: 35 Dołączył: 10 Cze 2009 Posty: 63 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 24 Cze 2009, 18:08
|
|
|
mam stycznik (przycisk, taki jak Ty, kupiłem na allegro za 1,20), więc do takiego nie trzeba mieć przekaźnika?? A do tej zapalniczki jak się dobrać??
Co sądzicie o takim montażu:
Jeszcze tego nie przykręciłem, a do 2 śruby będzie jeszcze blaszka. A odnośnie siłownika, to w spoczynku on ma być rozciągnięty, czy nie?? |
|
|
|
 |
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 40 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3108 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 24 Cze 2009, 21:41
|
|
|
wojtek_kato napisał/a: | mam stycznik (przycisk, taki jak Ty, kupiłem na allegro za 1,20), więc do takiego nie trzeba mieć przekaźnika?? |
wszystko kwestia wytrzymałości stycznika
ze zdjęcia nie specjalnie dużo widać, jak to zamontujesz to już Twoja sprawa, a siłownik musi być w takiej pozycji, że jak pociągnie cięgno to otworzy zamek i zaraz wróci do poprzedniej pozycji, czyli w spoczynku musi być rozciągnięty. |
_________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
 |
wojtek_kato

Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Inna
Silnik: 1.3i/60KM
Wiek: 35 Dołączył: 10 Cze 2009 Posty: 63 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 25 Cze 2009, 20:22
|
|
|
No, w końcu uporałem się z robotą
Oto jak ja wszystko zamontowałem (połaczenie siłownika i zamka by Pufcio (wykorzystałem ten pomysł z laską) reszta dzięki pomocy Marcina i już wyżej wymienionego Pufcia.
Przycisk umieściłem w schowku, zabezpieczyłem sie również, gdyby przycisk zaczął wariowac (wyłącznik)
 |
|
|
|
 |
Lenin
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Inna
Silnik: 1.25i/75KM
Wiek: 37 Dołączył: 05 Lip 2009 Posty: 71 Skąd: Lublin/Warszawa
|
Wysłany: 1 Sie 2009, 20:30
|
|
|
Marcin mam pare pytan:
1. jaki siłownik zastosowales? jaka sila i ile ma kabli (jakbys mogl zapodaj link podobnego na allegro)
2. czy widok na zdj 4 ktory pokazuje gdzie wpiac sie plusem i zamasowac to widok patrzac tak jakby od strony przodu w gore?? ten bolec co ma plus ma sie stykac z tym stykiem ktory wylacza swiatelko bagaznika??
3. ktoredy poprowadziles i skad kable z klapy i styku ?
planuje cos takiego sobie sprawic ale jestem lewy jesli chodzi o dziedzine elektryki i bede potrzebowal malej pomocy innej osoby i od razu wolalbym wiedziec pewne niejasnosci
co do linki ktora bedzie otwierala silownik skoro jest tam juz zaczep to postaram sie na szrocie poszukac czegos takiego |
_________________
 |
|
|
|
 |
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 40 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3108 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 2 Sie 2009, 14:22
|
|
|
1. slave - dwa przewody, na ile kg to nie pamiętam, ale raczej każdy od centralnego da rade
2. tak, zdjęcie zrobione siedząc w bagażniu
3. przewód plusowy doprowadzasz do styku od klapy i przez tamtą złączkę masz go w klapie i do niego podłączasz siłownik, masa jest zawsze na wszelkim żelastwie w samochodzie. |
_________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
 |
Nikuś

Model: Ford Fiesta Mk4`99
Wersja: Family
Silnik: 1.3i/60KM
Wiek: 35 Dołączył: 10 Lis 2009 Posty: 672 Skąd: Rz
|
Wysłany: 17 Mar 2010, 11:43
|
|
|
Przepraszam za odświeżenie tematu, ale mam pytanie bo ostatnio kupiłem oryginalny zestaw. Mianowicie chciałbym się dowiedzieć jak podłączyć przycisk do instalacji i ewentualnie poprosić o weryfikację moich pomysłów - dodam że przycisk zdecydowałem się zainstalować w okolicy oryginalnego mocowania na środkowej konsoli. Przycisk posiada 4 kable:
1) 12v - zasilanie; myślałem podłączyć się pod zapalniczkę. Pufcio w temacie dla mk5 pisał żeby nie podłączać się bezpośrednio pod instalację, ale mi się jednak wydaje że to nie będzie miało katastrofalnego wpływu na cokolwiek.
2) masa; czy gdzieś pod środkową konsolą jest miejsce żeby się wpiąć z masą? Czy może powinienem ciągnąć kabel gdzieś indziej?
3) kabel do siłownika; gdzie go schować? Od środkowego słupka do bagażnika to pod plastikami, ale jak wcześniej? ukryć go gdzieś pod pedałami czy polecieć pod siedzeniem?
4) podświetlenie przycisku; jeśli chodzi o to, to nie mam w ogóle pomysłu co z tym zrobić. Wyjąłem radio żeby dostać się do kabli, ale ich ilość nieco mnie przeraziła postaram się dodać zdjęcie moich "wnętrzności" żebyście mogli mi wskazać do którego kabla mam się podpiąć
Z góry dziękuję za jakąkolwiek pomoc czy odpowiedź. |
|
|
|
 |
|