Przesunięty przez: Freeman 21 Cze 2014, 20:13 |
[MK4] Wymiana zaworów / ustawianie rozrządu |
Autor |
Wiadomość |
napus

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: S
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 29 Paź 2007 Posty: 19 Skąd: Worcester, UK
|
Wysłany: 29 Paź 2007, 21:29 [MK4] Wymiana zaworów / ustawianie rozrządu
|
|
|
Chciałem opisać wam wymianę zaworów i ustawianie rozrządu w Fieście z 1998 roku.
Wiem jak trudno jest znaleźć informacje na ten temat, ale uwierzcie mi trochę chęci i można zaoszczędzić kupę kasy.
Robię to pierwszy raz mam nadzieję że się uda, teoretycznie wiem wszystko.
Będę aktualizował posta na bieżąco.
Ford Fiesta Zetec - S 16v 1.25
Pierwszy krok to odłączamy akumulator i odkręcamy plastik w którym był, bo będzie nam przeszkadzał.
Drugi krok odkręcamy korek z pojemnika na płyn chłodzący, zdejmujemy węża z pompy i spuszczamy płyn.
Odpinamy przewody wysokiego napięcia.
Następnie zdejmujemy pokrywę zaworów. Cztery śrubki kręcimy raczej w lewo.
|
Ostatnio zmieniony przez trzeci 14 Lis 2012, 22:24, w całości zmieniany 4 razy |
|
|
|
 |
Laskosz

Model: Ford Fiesta Mk1`79
Wersja: RS
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Piotr
Wiek: 39 Dołączył: 04 Kwi 2005 Posty: 2321 Skąd: Nowy Sącz
|
Wysłany: 29 Paź 2007, 21:35
|
|
|
pamiętaj że w zetecu masz rozrząd pływający |
_________________ " zanim zadasz pytanie - poszukaj może jest już gotowa odpowiedź " |
|
|
|
 |
zefir


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Piotruś
Wiek: 39 Dołączyła: 30 Wrz 2004 Posty: 1562 Skąd: Łódź/Ozorków
|
Wysłany: 29 Paź 2007, 22:00
|
|
|
jestes klubowiczem, masz manuala w dzial download |
_________________ Cific TypeS r18a2 140KM 180NM
...drin team.... |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 30 Paź 2007, 01:10
|
|
|
nie spuszczamy płynu tylko zdejmujemy zbiorenik . Odkręcamy koło prawe . Ustawiamy silnik w górnym martwym punkcie na 1 cylindrze . najprosciej zdjąć pekiel zaworowy i dorobić sobie płaskownik pod wałki .
Potem wywalamy alternator i wszystko w koło co nam przeszkadza . I wkręcamy kołek blokujący dół silnika . Którego pewno nie masz tak samo jak płaskowanika do blokowania wałków .
Następnie odkrecamy dolną śrubę na kole pasowym i zdejmujemy koło i obudowy . Reszta już jest prosta i oczywista jak masz rozebrane . |
|
|
|
 |
napus

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: S
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 29 Paź 2007 Posty: 19 Skąd: Worcester, UK
|
Wysłany: 30 Paź 2007, 11:20
|
|
|
ja rozumiem o co Ci chodzi co tam se napisałeś ale spróbuj to wytłumaczyć kolesiowi który przy silniku nigdy nic nie robił,(wiem napiszesz żeby się za to nie brał) a i mam Ford Timing pin 303-507 i płaskownik też Ford setting tool 303-376
A i nie spuszczasz płynu, to jak chcesz zdjąć głowice, bo jak byś nie doczytał to najpierw pisze o wymianie zaworów, a jak nie spuścisz płynu to ci się wyleje przy zdejmowaniu głowicy, naleje sie do otworów śrub gdzie bezwzględnie musi być sucho chyba że chcesz żeby ci wywaliło uszczelkę
pozdro |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 30 Paź 2007, 13:45
|
|
|
ano jeśli wymiana zaworów to faktycznie trzeba zdjąć głowice . Więc musisz spuścić płyn .
wyjąć wszystko co ci przeszkada
alternator . Wykręcić srubę z bloku i wkręcić kołek blokujący .Jak zdjemiesz pekiel zaworowy to końcówki wałków maja nacięcia . jeśli wejdzie w nie płaskownik i oprze się o pow głowicy to znaczy ze jest górny martwy punkt silnika . Wtedy wkrecasz kołek blokujący w blok silnika i rozpoczynasz rozbieranie głowicy
Pamiętaj aby oznaczyć gdzie po kolei była każda półpanewka wałka rozrządu i gdzie była każda szklanka .
samej głowicy nie naprawisz bo :
A : nie wiesz jak to zrobić
B: nie masz sprzętu do szlifowania gniazd zaworowych
Tam jest potrzebna precyzja i wiedza bo błąd mści się jak adolf Hitler na polakach |
|
|
|
 |
napus

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: S
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 29 Paź 2007 Posty: 19 Skąd: Worcester, UK
|
Wysłany: 30 Paź 2007, 14:14
|
|
|
Skąd wiesz że nie mam znasz mnie ??
Zachodzi potrzeba szlifowania gniazda zaworów jeżeli zostały one uszkodzone mechanicznie tj. wżery itp.
A co do oznaczania rozrządu - robia to tylko ludzie którzy nie wiedzą jak się to ustawia. (bez urazy)
To jak z ciebie taki specjalista to powiedz mi co spowodowało te uszkodzenia
|
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 30 Paź 2007, 15:25
|
|
|
gniazda zawsze trzeba zabielić przy montażu nowych zaworów bo z upływem kilometrów gniazda się rozklepują i tracą kąty . Jeśli uważasz się za specjalistę to poco pytasz o takie banały jak rozrząd w zetec ach . A pisze jak pisze bo jak ktoś umie zrobić głowice to pytań o rozrząd nie zadaje . Wybacz .
a co usterki to przyczyna była woda , albo uszkodzona instalacja gazowa .
a jak jesteś takim cwaniaczkiem to wstaw zdjęcie uszczelki to bedzie wiedziało odrazu wiecej osób co spowodowało usterkę a nie na loterie liczysz |
|
|
|
 |
szef-mk3
Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Fun
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Marcin
Wiek: 35 Dołączył: 09 Maj 2007 Posty: 106 Skąd: Kluczbork
|
Wysłany: 30 Paź 2007, 21:18
|
|
|
tutaj z mojej strony dygresja: czy przy okazji ściągania głowicy należy sprawdzić równość głowicy i bloku, tu pytanie. robimy to za pomocą szczelinomierza i listwy czy metodą "farby i płytki"? Bo sprawdzić by co namniej to wypadało i jeśli nastąpi nierówność to jaką możemy tolerować? Będzie to przykładowo XIV Klasa dokładności warsztatowej czyli ok 0.1mm nierówności? |
_________________ FiEsToLoT |
|
|
|
 |
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 40 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3108 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 30 Paź 2007, 22:46
|
|
|
chyba 0,05mm gdzieś mi się to na oczy rzuciło ale nie jestem pewien... |
_________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
 |
KrystianA [Usunięty]
|
Wysłany: 31 Paź 2007, 00:01
|
|
|
diodalodz napisał/a: | ano jeśli wymiana zaworów to faktycznie trzeba zdjąć głowice . Więc musisz spuścić płyn .
wyjąć wszystko co ci przeszkada
alternator . Wykręcić srubę z bloku i wkręcić kołek blokujący .Jak zdjemiesz pekiel zaworowy to końcówki wałków maja nacięcia . jeśli wejdzie w nie płaskownik i oprze się o pow głowicy to znaczy ze jest górny martwy punkt silnika . Wtedy wkrecasz kołek blokujący w blok silnika i rozpoczynasz rozbieranie głowicy
Pamiętaj aby oznaczyć gdzie po kolei była każda półpanewka wałka rozrządu i gdzie była każda szklanka .
samej głowicy nie naprawisz bo :
A : nie wiesz jak to zrobić
B: nie masz sprzętu do szlifowania gniazd zaworowych
Tam jest potrzebna precyzja i wiedza bo błąd mści się jak adolf Hitler na polakach |
kołek blokujący jeśli kolega Napus nie ma, to polecam tokarza... koszt 20-30 zł
Bez niego to bym się nie zabierał do niczego..
U mnie przy wymianie rozrządu nie zastosował mechanik i pogiął w głowicy zawory, tak że szkoda by było żebyś miał żelazny deszcz..... jak coś to polecam mój post z zabawą w głowicę..:
http://www.fiestaklubpols...pic.php?t=25525
pewne informacje dotyczące ogólnie głowic są tam poruszone, może Ci się przyda... |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 31 Paź 2007, 08:14
|
|
|
hm przymiarem i szczelinomierzem da się rade często .
0,2 to już taki max dla głowicy aluminiowej
żeliwne generalnie lubią mniej mieć . Alusa się dociągnie na siłe i bedzies szczelny żeliwniaka zapomnij . |
|
|
|
 |
napus

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: S
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 29 Paź 2007 Posty: 19 Skąd: Worcester, UK
|
Wysłany: 31 Paź 2007, 11:55
|
|
|
nie uważam się za specjalistę bo nim nie jestem raczej amatorem początkującym ale lubię wyzwania, jak sie nie uda to złom, ta Fiesta nie jest zagazowana załączam zdjęcie uszczelki.
|
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 31 Paź 2007, 12:10
|
|
|
ewidentnie puściła uszczelka pod głowica . widać to najlepiej na krawędzi 1/4 cylindra .
Cała historia głowicy zawsze zapisana jest na pierścieniach uszczelki . Widać odrazu co i w którym miejscu . Też nie jestem specjalista dlatego powiedziałem właśnie żeby ci sprecjalista robił zawory bo to jest sztuka . Przylgnia musi mieć swój kształt być we właściwym miejscu na gnieździe i musi mieć właściwa szerokość . Jak poszła uszczelka pod głowica to na bank w gniazdach wypalone są kratery . To niestety norma i np od samego gazu gniazda siadają szczególnie w zetecach a to własnie z 2 powodów zawartość wody i różnica temperatur .
Badź uważny przy kupowniu zaowrów bo często zawory różnia się długościami trzonków i ciężko się pokapować bo ford nie stosował oznaczeń . Odrazu możesz wywalić wszystkie wydechy a jak na ssących nie ma wrzerów to dobrzeć delikatnie i bedzie dobrze . |
|
|
|
 |
napus

Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: S
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 29 Paź 2007 Posty: 19 Skąd: Worcester, UK
|
Wysłany: 3 Lis 2007, 19:17
|
|
|
Pytanko
Przykręcić głowice tak jak w książce 30Nm cz dokręcić na hama ??? |
|
|
|
 |
Laskosz

Model: Ford Fiesta Mk1`79
Wersja: RS
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Piotr
Wiek: 39 Dołączył: 04 Kwi 2005 Posty: 2321 Skąd: Nowy Sącz
|
Wysłany: 3 Lis 2007, 20:15
|
|
|
wg autodaty walisz 15Nm później 30Nm i na koniec dokręcasz po 90 stopni
w ten sposób dokręcasz głowice |
_________________ " zanim zadasz pytanie - poszukaj może jest już gotowa odpowiedź " |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 4 Lis 2007, 00:40
|
|
|
90 stopni czyli prawie na chama . tylko uwaga zeby głowicę dokręcić równo i nie urwać szpilek . głowica powinna byś splanowana bo napewno się pokrzywiła . |
|
|
|
 |
Lokmen
Zeus
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 23 Maj 2004 Posty: 1723 Skąd: ___
|
Wysłany: 4 Lis 2007, 11:17
|
|
|
diodalodz napisał/a: | głowica powinna byś splanowana bo napewno się pokrzywiła . | daleki był bym od takiego stwierdzenia w ciemno - najpierwbym ją sprawdził i wtedy ewentualnie dał do splanowania jeśli bedzie taka potrzeba |
_________________
 |
|
|
|
 |
stasiek49
Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: CL
Silnik: 1.1i/50KM
Dołączył: 02 Paź 2006 Posty: 105 Skąd: zawiercie
|
Wysłany: 4 Lis 2007, 12:32
|
|
|
nawet w kaszlaku planowało się głowice jak miał mieć co najmniej serie,nowej aluminiowej głowicy nie planujemy |
_________________ stasiek49 |
|
|
|
 |
diodalodz

Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5672 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 4 Lis 2007, 12:34
|
|
|
popatrz łokmen na uszczelkę . jak uszczelka puściła i woda rowaliła zawory wydechowe to znaczy ze było jeżdzone bardzo długo z tą usterka wiec głowica jest na minion procent krzywa . i moge powiedzieć nawet w która stonę . Zapadły się zewnętrzne krawędzie głowicy . |
|
|
|
 |
|