
|
[Inny] Fiat Punto 55 STax |
Autor |
Wiadomość |
tadzias

Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Xr2
Silnik: 1.6/96KM
Imię: Tadek
Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 1321 Skąd: Sucha Beskidzka
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 14:43
|
|
|
pytanie na jakich kołach, jeżeli przykładowo licznik przekłamuje Ci 15-20% więcej w stosunku do tego co jedziesz to filmik nie robi na mnie większego wrażenia |
Ostatnio zmieniony przez tadzias 21 Lut 2013, 08:48, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
STax

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: CLX
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Szczepan
Dołączył: 28 Sty 2013 Posty: 118 Skąd: Opole
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 14:53
|
|
|
Koła 175/60/14. Sporo większe niż seryjne 155/70/13
Z navi nie mam filmików, zresztą odświeżanie GPS'u jest za słabe do takich pomiarów.
Ale tak jak mówiłem, na g-techu (czyli akcelerometrze) 11,3s wykręciłem.
Na zimówkach 165/65/13 idzie jeszcze ciut lepiej, co czuć, ale też większy błąd licznika jest (ok. 5km/h) |
_________________ staxomoto.blogspot.com - zapraszam |
|
|
|
 |
tadzias

Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Xr2
Silnik: 1.6/96KM
Imię: Tadek
Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 1321 Skąd: Sucha Beskidzka
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 14:54
|
|
|
Zatem zacnie |
|
|
|
 |
vegetagt
Administrator / Klubowicz

Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007 Posty: 4011 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 17:29
|
|
|
STax, ale ten gtech nadal mierzy do 96km/h, prawda? |
|
|
|
 |
STax

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: CLX
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Szczepan
Dołączył: 28 Sty 2013 Posty: 118 Skąd: Opole
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 17:53
|
|
|
Tak, ale 4km/h to ~0,1s
A seryjnie punciak 1.1 ma 16,5s do 100km/h |
_________________ staxomoto.blogspot.com - zapraszam |
|
|
|
 |
vegetagt
Administrator / Klubowicz

Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007 Posty: 4011 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 17:54
|
|
|
STax napisał/a: | Tak, ale 4km/h to ~0,1s |
celica gt na gtechu kręciła czasy 7,4-7,5s, a producent podaje 8.1 do 100 Także nie wiem, czy takie 0.1s. |
|
|
|
 |
STax

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: CLX
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Szczepan
Dołączył: 28 Sty 2013 Posty: 118 Skąd: Opole
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 18:04
|
|
|
vegetagt, serio myślisz, że auto które robi 96km/h w 7,4s potrzebuje aż tyle czasu żeby kolejne 4km/h osiągnąć?
Bądźmy poważni...
Zresztą seryjne punto 1.2 8v 60KM i 1.2 16v 80KM na jednym ze zlotów objechałem |
_________________ staxomoto.blogspot.com - zapraszam |
|
|
|
 |
vegetagt
Administrator / Klubowicz

Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007 Posty: 4011 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 18:19
|
|
|
Gdyby auto zwiększało prędkość o 4km/h w czasie 1/10 sekundy, to 100km/h osiągnełoby po 2.5 s. A przy mniejszej prędkosci auto przyspiesza żwawiej, niż przy większej. To jak to jest?
Ja nie mówie, że punta nie objechałeś, tylko próbuje uświadomić, że przyspieszenie o te głupie 4km/h zajmuje dłużej, niz się wydaje. |
|
|
|
 |
STax

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: CLX
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Szczepan
Dołączył: 28 Sty 2013 Posty: 118 Skąd: Opole
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 18:33
|
|
|
Dlatego pisałem ~0,1s. Może 0,2 może 0,3.
Tylko, że na samym starcie, mieląc oponami można 0,5 albo i 1s stracić |
_________________ staxomoto.blogspot.com - zapraszam |
|
|
|
 |
Puff
Forumowy Maruda

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 38 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5740 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 20:15
|
|
|
vegetagt napisał/a: | Gdyby auto zwiększało prędkość o 4km/h w czasie 1/10 sekundy, to 100km/h osiągnełoby po 2.5 s. A przy mniejszej prędkosci auto przyspiesza żwawiej, niż przy większej. To jak to jest? |
Kolega widzę chętny, żeby policzyć na start całeczkę 3 zmiennych
Bardzo, bardzo upraszczając:
96 kph = 26,(6) m/s
100 kph = 27,(7) m/s
E = 0.5 mv²
Wycinając masę (nie zmienia się) i stałą mamy:
96 kph = 711,(1)
100 kph = ~771,605
Różnica: ~60,494 -> wzrost energii o 8,507%.
Jeśli założymy liniowy wzrost oporów przy tak niewielkiej zmianie prędkości i ogólną liniowość zmian, do tego brak zmiany wartości momentu obrotowego w tym zakresie obrotów, co więcej - brak zmiany wartości mocy wytwarzanej przez silnik, to mamy:
- przyspieszenie do 96kph = 11,3s
- przyspieszenie do 100kph = 12,26
Czyli w najgorszym wypadku do setki ten Punciak ma w okolicach 12 sekund z minimalnym haczykiem (co jest mocno krzywdzące, bo wynik będzie <12 sekund). |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
 |
Bezimienny
Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: C
Silnik: 1.6i/104KM
Imię: Łukasz
Wiek: 33 Dołączył: 21 Mar 2010 Posty: 1185 Skąd: Torzym/ZG
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 20:37
|
|
|
Pufcio napisał/a: | vegetagt napisał/a: | Gdyby auto zwiększało prędkość o 4km/h w czasie 1/10 sekundy, to 100km/h osiągnełoby po 2.5 s. A przy mniejszej prędkosci auto przyspiesza żwawiej, niż przy większej. To jak to jest? |
Kolega widzę chętny, żeby policzyć na start całeczkę 3 zmiennych
Bardzo, bardzo upraszczając:
96 kph = 26,(6) m/s
100 kph = 27,(7) m/s
E = 0.5 mv²
Wycinając masę (nie zmienia się) i stałą mamy:
96 kph = 711,(1)
100 kph = ~771,605
Różnica: ~60,494 -> wzrost energii o 8,507%.
Jeśli założymy liniowy wzrost oporów przy tak niewielkiej zmianie prędkości i ogólną liniowość zmian, do tego brak zmiany wartości momentu obrotowego w tym zakresie obrotów, co więcej - brak zmiany wartości mocy wytwarzanej przez silnik, to mamy:
- przyspieszenie do 96kph = 11,3s
- przyspieszenie do 100kph = 12,26
Czyli w najgorszym wypadku do setki ten Punciak ma w okolicach 12 sekund z minimalnym haczykiem (co jest mocno krzywdzące, bo wynik będzie <12 sekund). |
z jakiej Ty żeś planety sie urwał, nic nie ogarniam |
Ostatnio zmieniony przez Bezimienny 20 Lut 2013, 20:38, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
luk-90
Prince of Tor Kielce 2014


Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 35 Dołączył: 08 Lut 2009 Posty: 2596 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 20:37
|
|
|
Pufcio co ty tutaj robisz??? tutaj mam na myśli TUTAJ.... na ziemi
PS. ktoś mnie ubiegł |
_________________ ==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden
Cytat: | Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle | Tekst roku |
Ostatnio zmieniony przez luk-90 20 Lut 2013, 20:40, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
tadzias

Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Xr2
Silnik: 1.6/96KM
Imię: Tadek
Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 1321 Skąd: Sucha Beskidzka
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 20:38
|
|
|
Bezimienny napisał/a: | Pufcio napisał/a: | vegetagt napisał/a: | Gdyby auto zwiększało prędkość o 4km/h w czasie 1/10 sekundy, to 100km/h osiągnełoby po 2.5 s. A przy mniejszej prędkosci auto przyspiesza żwawiej, niż przy większej. To jak to jest? |
Kolega widzę chętny, żeby policzyć na start całeczkę 3 zmiennych
Bardzo, bardzo upraszczając:
96 kph = 26,(6) m/s
100 kph = 27,(7) m/s
E = 0.5 mv²
Wycinając masę (nie zmienia się) i stałą mamy:
96 kph = 711,(1)
100 kph = ~771,605
Różnica: ~60,494 -> wzrost energii o 8,507%.
Jeśli założymy liniowy wzrost oporów przy tak niewielkiej zmianie prędkości i ogólną liniowość zmian, do tego brak zmiany wartości momentu obrotowego w tym zakresie obrotów, co więcej - brak zmiany wartości mocy wytwarzanej przez silnik, to mamy:
- przyspieszenie do 96kph = 11,3s
- przyspieszenie do 100kph = 12,26
Czyli w najgorszym wypadku do setki ten Punciak ma w okolicach 12 sekund z minimalnym haczykiem (co jest mocno krzywdzące, bo wynik będzie <12 sekund). |
z jakiej Ty żeś planety sie urwał, nic nie ogarnim |
miazga |
|
|
|
 |
vegetagt
Administrator / Klubowicz

Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007 Posty: 4011 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 21:13
|
|
|
Pufcio,
A umiesz z nic-nie-wartego przyspieszenia gpsowego wywróżyć realny czas?
ps, a czemu w najgorszym razie? Skoro bierzemy pod uwagę dość idealną sytuację? |
|
|
|
 |
Puff
Forumowy Maruda

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 38 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5740 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 21:30
|
|
|
Ech ludzie, ludzie, fizyka na poziomie obecnego gimnazjum (chyba )
Przyspieszenie w klasycznym aucie jest funkcją okresowo logarytmiczną, zależną od:
-oporów powietrza (funkcja oporu rośnie w kwadrat z prędkością)
-oporów toczenia (zależą od tak wielu rzeczy, że szkoda mi na to miejsca tutaj)
-całkowitego przełożenia poszczególnych biegów w skrzyni
-wykresu mocy wytwarzanej przez silnik (po odjęciu oporów - tzw. "moc na kołach")
-nachylenia terenu
-innych rzeczy (jak ktoś biegi zmienia, jak długo auto nie ma napędu ze względu na zmianę biegu, itd.)
Więc w skrócie: pomiar "dżipiesowy" (ze względu na spory lag i małą rozdzielczość pomiaru - sekunda, max pół sekundy) służy raczej jako wskaźnik.
A czy umiem wywróżyć? Umiem nawet bez znajomości wartości tegoż parametru. "Na oko" 11,763639463725468230958972 sekundy
vegetagt napisał/a: | ps, a czemu w najgorszym razie? Skoro bierzemy pod uwagę dość idealną sytuację? |
Rozpatrywana sytuacja jest skrajnie niekorzystna. Przy tak małej różnicy między wartościami początkowymi i końcowymi nawet funkcje wykładnicze nie wzrastają znacznie, natomiast moment obrotowy i moc silnika cały czas rosną.
Dodatkowo trzeba uwzględnić fakt, że jadąc stałą prędkością i dając w pedał, auto przyspiesza inaczej niż jak pedał mamy wciśnięty od jakiegoś czasu (pomijamy więc kwestię szybkozbieżności jednostki i inne pierdoły, które zsumowane dają jednak różnicę).
Te wzory są proste jak konstrukcja cepa i nie uwzględniają naprawdę wielu czynników. Biorąc pierwszy z brzegu - prędkości powietrza w dolocie, która zależy od kąta otwarcia przepustnicy. Na ten temat można by było całą książeczkę napisać... |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
 |
vegetagt
Administrator / Klubowicz

Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007 Posty: 4011 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 20 Lut 2013, 21:57
|
|
|
Pufcio, ok, lapie. W sumie dane katalogowe też są czasem z kosmosu wzięte, więc strata ~0.5-0.6s dla 175KM z celici też powinna być brana z przymrużeniem oka. No i po tylu latach to niewiadomo, czy serie trzyma. |
|
|
|
 |
tadzias

Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Xr2
Silnik: 1.6/96KM
Imię: Tadek
Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 1321 Skąd: Sucha Beskidzka
|
Wysłany: 21 Lut 2013, 08:52
|
|
|
Pufcio, czytam to 10-ty raz i nadal nic nie czaje
STax, sie zrobiło poruszenie w tym temacie |
|
|
|
 |
Puff
Forumowy Maruda

Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 38 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5740 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 21 Lut 2013, 11:06
|
|
|
tadzias napisał/a: | Pufcio, czytam to 10-ty raz i nadal nic nie czaje |
Każda poruszająca się rzecz ma energię kinetyczną.
Energię tą wyraża się wzorem: Ek = 0,5 mv².
m = masa w kilogramach
v = prędkość w metrach na sekundę
Jeśli porównujemy energię tej samej rzeczy przy różnych prędkościach, to w zasadzie jedyną rzeczą, która się zmienia, jest prędkość. Masę i stałą (0,5) możemy ze wzoru wywalić. Zostaje obliczenie kwadratu prędkości (przeliczonego z km/h na m/s - czyli dzielisz przez 3,6 i masz wynik).
Stąd się biorą liczby, które wypisałem. Widać wzrost energii. Zakładasz, że energia rośnie liniowo (żeby uprościć rozważania, bo to stwierdzenie nie jest prawdziwe), tak samo z oporami i całą resztą, więc zostaje przeliczenie wzrostu energii na wzrost czasu, który upłynął od startu.
I to jest właśnie najgorszy możliwy scenariusz (najmniejsze przybliżenie), lepszy byłby, gdyby zastosować wyliczenia logarytmiczne/wykładnicze. A najlepszy, gdyby brać pod nóż n-krotne całki oznaczone wielu funkcji nieliniowych - ale takie rzeczy to jak studentowi matematyki się nudzi w przerwie między analizą a algebrą... |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
 |
STax

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: CLX
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Szczepan
Dołączył: 28 Sty 2013 Posty: 118 Skąd: Opole
|
Wysłany: 21 Lut 2013, 11:11
|
|
|
tadzias napisał/a: |
STax, sie zrobiło poruszenie w tym temacie
_________________ |
Jak zawsze, kiedy mowa o osiągach i (co gorsza) o matematyce i fizyce
Ja z osiągów jestem bardzo zadowolony, kiedyś ścigałem się z nexią 1.5 8v, która wg fabryki ma 12,5s do 100km/h i mimo spapranego startu sporo ją odstawiłem
http://www.youtube.com/watch?v=_0x22RrciEE
Przede wszystkim teraz na trasie jedzie się jak normalnym autem, a nie jak ostatnią zawalidrogą. No i można wyprzedzać na 5. biegu |
_________________ staxomoto.blogspot.com - zapraszam |
|
|
|
 |
tadzias

Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Xr2
Silnik: 1.6/96KM
Imię: Tadek
Dołączył: 21 Lip 2008 Posty: 1321 Skąd: Sucha Beskidzka
|
Wysłany: 21 Lut 2013, 13:10
|
|
|
Pufcio napisał/a: | takie rzeczy to jak studentowi matematyki się nudzi w przerwie między analizą a algebrą |
chyba ze mnie humanista |
|
|
|
 |
|
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.
| |
|