
|
[Inny] Różnice w modułach zapłonowych |
Autor |
Wiadomość |
Biker
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 5 Maj 2012, 22:45 [Inny] Różnice w modułach zapłonowych
|
|
|
Witam.
Sprawa ma się tak - jest sobie silnik, nie z forda, który został zastosowany do zupełnie innej konstrukcji (silnik samochodowy w motocyklu). Wszystko fajnie, tylko zawadza w nim aparat zapłonowy z rozdzielaczem. I jest pomysł, by całość zastąpić jakimś układem bezrozdzielaczowym. Systemy takie występowały właśnie w fordach. Chodzi mi o moduły stosowane w wersjach gaźnikowych z cewką podwójną:
89FB-12A297-DA
89FB-12A297-BA
89FB-12A297-EA
89AB-12A297-AA
Oprócz różnic w literach, są też różne oznaczenia barwne na nich. Czy ktoś mógłby mnie oświecić, czym różnią się te moduły i poratować jakimś schematem podłączenia i opisem wymaganych elementów współpracujących.
Jest jeszcze taka możliwość, że na silnik powędruje układ monowtrysku. Też byłbym wdzięczny za jakieś namiary na materiały na ten temat(nie krzyczcie na początkującego, przewertowałem trochę forum i nie potrafiłem znaleźć odpowiedzi). |
Ostatnio zmieniony przez trzeci 6 Maj 2012, 21:49, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12076 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 6 Maj 2012, 09:54
|
|
|
Nie będzie takie hop siup, jak jest rozdzielacz to silnik daje impuls na każdy cylinder, układy bezstykowe wymagają z 20 takich impulsów,,, w przypadku Fiesty zaczytywane to jest bezstykowo z koła zamachowego silnika,,, jak silnik ma taką sama kolejność zapłonu i wsadzisz zamach z HCSa to dowolny układ zapłonowy z HCSa na tym pojedzie (a i zakres podciśnień powinien być podobny) |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Biker
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 6 Maj 2012, 17:28
|
|
|
Dobra. Wyjaśnij mi, cóż to ten HCS. Masz może jakieś schematy poglądowe?
Zrobienie wieńca zębatego to nie problem, jest laser do cięcia i można zrobić koronkę. A pytam o te moduły z fiest, bo ponoć one są właśnie proste w podłączeniu. Tylko nie wiem, jak tam z osprzętem. Do dyspozycji będę miał jeszcze digiplexa od fiata - tam jest prosto - koło pasowe z pięcioma występami i kilka czujników zewnętrznch. Do tego mam pełną dokumentację,ale chciałbym porównać to jeszcze z fordowskimi rozwiązaniami. Interesuje mnie też wtrysk jednopunktowy. Tutaj też mam fiata, opla,a nie mam forda. |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12076 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 6 Maj 2012, 21:02
|
|
|
Biker, HCS to typ silnika z Fiesty który miał zwykły rozdzielacz (OHV) a w kolejnej odsłonie (HCS) już go nie miał, wieniec to może nie problem ale nigdzie nie spotkałem się z rozpiską jak sygnały się rozkładają na kole, pomiar jest magnetyczny (czyli koło jest namagnesowane) co ileś impulsów jest jeden inny oznaczający górny punkt zwrotny tłoka, czyli takich jest 4, reszta to jakiś podkład, gdyż poza położeniem wału jednocześnie mierzona jest jego prędkość,,, układ zapłonowy to układ zapłonowy, zasilanie, czujnik położenia wału, czujnik temperatury, czujnik ciśnienia, - tyle i w każdym aucie jest raczej tak samo,,, jak jest dużo więcej to jest coś coś więcej niż układ zapłonowy. |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Biker
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 6 Maj 2012, 21:48
|
|
|
A dysponujesz schematami zapłonów z układami wymienionymi przeze mnie? Tak, bym to na żywca zobaczył. W którejś książce do fiesty nie było o tym? I na czym polegają różnice kodowane literami? Bo wszystkie są podane, jako "moduł do fiesty". |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12076 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 6 Maj 2012, 22:37
|
|
|
Jakie różnice są niestety nie wiem, w jakiejś książce schemat jest, ale to bardziej rysunek schematyczny czy modułowy niż schemat,,,
I tak:
6 - moduł zapłonowy
14 - podwójna cewka zapłonowa
22 - świeca zapłonowa (x4)
15 - czujnik temperatury silnika
4 - czujnik położenia/prędkości wału korbowego
23 - zawór odcinający paliwo biegu jałowego (pojawia się tam zasilanie razem z zapłonem i tak zostaje)
G1004 - masa
S103 - zasilanie (+12V) jak widać idzie na 23, 14 oraz 6
S105 - sygnał na obrotomierz |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Biker
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 7 Maj 2012, 00:20
|
|
|
To są te moduły z podłączanym podciśnieniem? Dzięki! O to chodziło. Czyli mniej więcej stopień trudności, jak w digiplexie.
Czujnik jest zamontowany przy kole zamachowym i wyłapuje impulsy z ponacinanego wieńca, tak?
Czy w książce do fiesty będą jakieś informacje na temat układów zapłonowych? |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12076 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 7 Maj 2012, 07:13
|
|
|
Biker napisał/a: | To są te moduły z podłączanym podciśnieniem? | Tak i tylko takie Cie powinny zainteresować, moduły bez podciśnienia sa tylko elementem wykonawczym, podciśnienie podłączone wtedy jest do MAPa a MAP i sam moduł do komputera,,, Biker napisał/a: | Czujnik jest zamontowany przy kole zamachowym i wyłapuje impulsy z ponacinanego wieńca | Tak, czujnik jest na łączeniu skrzyni z silnikiem, koło z zapłonem klasycznym czy DISem (bez rozdzielacza) wizualnie wygląda tak samo (chyba), znaczy nigdy nie widziałem tam nacinanego wieńca, ale nigdy się szczególnie temu tez nie przyglądałem,,, Biker napisał/a: | Czy w książce do fiesty będą jakieś informacje na temat układów zapłonowych? | DIS został zaprojektowany jak układ bezobsługowy więc za wiele nie ma, trochę teorii o układach podwójnych (jedna iskra wykorzystana, druga tracona) ale we wszystkich autach działa to dokładnie na tych samych zasadach, włącznie z naszym 126p Biker napisał/a: | Czyli mniej więcej stopień trudności, jak w digiplexie | Dokładnie to samo, jedyne co zauważyłem, czytając jeden z tematów na innym forum ze tam kolektor liczby oktanowej łączy się do masy, a we Fieście jest zwora (widać ja na schemacie) ale wyczytałem tez inna rzecz, moduł w pamięci ma zakodowana mapę zapłonu, aby działał na innym silniku niż jest zaprojektowany to ten silnik musi mieć dokładnie taka samą mapę, bo tej w sterowniku nie zmienisz, jak chcesz korzystać z wyprzedzania/opóźniania zapłonu względem obciążenia silnika to i wartości podciśnień muszą być takie same - w innym wypadku będzie kichać, prychać i kiepsko jechać, wyczytałem,,, |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Biker
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 05 Maj 2012 Posty: 5 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 7 Maj 2012, 22:25
|
|
|
Map sensor można wykorzystać stosując bardziej rozbudowany system. To przecież ta sama zasada, co ten wbudowany czujnik. Z tego, co się dowiedziałem, to ford stosuje w niektórych systemach czujniki z częstotliwościowym wyjściem, a nie napięciowym.
Systemy bezrozdzielaczowe, gdzie są stosowane czujniki położenia wału, odczytują prędkość i pozycję z tarczy impulsowej. Często jest ona częścią koła zamachowego - posiada określoną ilość występów, służących do określania prędkości obrotowej wału i dodatkowy znacznik, np w postaci brakującego zęba, do określenia położenia wału.
http://warsztaty.samochod...iki/cz_polo.htm
Kwestia "zmajstrowania" takiej tarczy. Istnieje możliwość, że można ją zamocować nie na kole zamachowym, a na pasowym
Tutaj zdjęcie tak dorobionej tarczy:
http://zaz.kiev.ua/forum/...&a=1426&f=18370
Dwie kreski na kole oznaczają po kolei - wyprzedzenie statyczne i GMP i widać, że jest tam wybrany ząb, co daje elektronice informacje o początku liczenia.
Jako ciekawostkę mogę podać, ze chłopaki w Rosji nawet zrobili pełny wtrysk do tego silnika, który pierwotnie był na jednym jednogardzielowym gaźniku
Doskonale znam układy z iskrą traconą. To do niedawna dominujący układ z zapłonach bezrozdzielaczowych. Do niedawna, bo w tej chwili weszły cewkofajki (lub fajkocewki, jak kto woli ) i wysokie napięcie jest dostarczane indywidualnie do każdej świecy. W sumie jest to rozwiązanie ciekawe, bo w dwuwałkoych głowicach miejsca aż nadto, poza tym odpadają straty na przewodach. Szkoda, ze to takie drogie i że wszelkie oszczędności producenta się mszczą - francuzy
I chyba powoli będę się skłaniał ku jakiemuś rozwiązaniu typu otwarty projekt od podstaw, gdyż jest dużo bardziej elastyczne, jeśli chodzi o dobieranie parametrów do silnika. Jedynie wykorzystam gotowe już czujniki samochodowe (nie będę wyważał już otwartych drzwi ). |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12076 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 7 Maj 2012, 22:44
|
|
|
Biker napisał/a: | Z tego, co się dowiedziałem, to ford stosuje w niektórych systemach czujniki z częstotliwościowym wyjściem, a nie napięciowym. | Bez znaczenia, w układzie zapłonowym który jest w stanie pracować bez komputera sterującego, MAPsensor jest wbudowany w moduł zapłonowy, bez jego podłączenia (podciśnienie, bo do elektryki nie ma dojścia) silnik kiepskawo chodzi, przynajmniej mój,,, - co ciekawe po odłączeniu w OHV w przerywaczu siłownika podciśnieniowego, który jest odpowiednikiem MAPa w układzie elektronicznym, da się cekiem sensownie jeździć, dlaczego układ elektroniczny HCSa świruje bez podciśnienia - nie wiem. |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
|
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.
| |
|