Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: Brak tagów.

[MK7] Podłączenie 24V na około 5 min, jakie mogą być skutki?
Autor Wiadomość
tnaglak 

Model: Ford Fiesta Mk7`10
Wersja: L
Silnik: 1.4TDCi/68KM
Dołączył: 16 Gru 2012
Posty: 3
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: 16 Gru 2012, 10:45   [MK7] Podłączenie 24V na około 5 min, jakie mogą być skutki?

Przez duże nieporozumienie, został podłączony prostownik do mojej fiesty ustawiony na 24v... Coś się musialo spalić w układzie, ponieważ świeci usterka silnika, poduszki i miga czerwona kontrolka na środku licznika. Podłączając się komputerem z programem texy nie możemy sie połączyć z komputerem samochodowym. Pytanie czy uszkodzeniu mógł ulec komputer, czy może coś innego? Bezpieczniki z prawej strony pod maską sprawdzone.
Ostatnio zmieniony przez Parzych 16 Gru 2012, 14:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12077
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 16 Gru 2012, 11:09   

Cała elektronika mogła się spalić,,, 24V nie upali bezpieczników, bo one reagują na za duży prąd a nie napięcie (a im większe napięcie tym mniejszy prąd) ale regulatory napięć w np. komputerze mogły nie wytrzymać 24V (wszak komputer nie jest na 12V), u mnie impuls w okolicach 50V upalił cała elektrykę w aucie, łącznie z żarówkami które nie świeciły w chwili skoku napięcia.
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
Ostatnio zmieniony przez Parzych 16 Gru 2012, 14:20, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
tnaglak 

Model: Ford Fiesta Mk7`10
Wersja: L
Silnik: 1.4TDCi/68KM
Dołączył: 16 Gru 2012
Posty: 3
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: 16 Gru 2012, 11:50   

No to n ile jest komputer jak nie na 12? Cała elektronika, a dokłądniej?
 
 
drjanusz 


Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Flair
Silnik: 1.3i/60KM
Wiek: 62
Dołączył: 07 Lip 2007
Posty: 923
Skąd: Poznań
Wysłany: 16 Gru 2012, 12:15   

Cytat:
No to n ile jest komputer jak nie na 12? Cała elektronika, a dokłądniej?

A dokładnie to musisz po kolei sprawdzać-ja obstawiam iż komputer jest aut! reszta sprawdzaj po kolei. :sad:
_________________
Było XR3i
Była Fiesta 1,1i
Fiestynka 1,3...skasowana :((
Zagościł mkV Essi 1.6 Już ni ma.
A teraz Fiesta 2x mkIV 1,3 Endura
W stajni pojawił się Mondeo 1,6 mk1
kolejna zmiana Fokus Kombi 1.6
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12077
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 16 Gru 2012, 12:31   

tnaglak napisał/a:
No to n ile jest komputer jak nie na 12?
Myślę ze na 5V lub 3V (tak samo jak komputer w domu, zobacz sobie jakim napięciem zasilasz procesor i pamięć)
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 38
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5740
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 16 Gru 2012, 13:31   

Pomijając już wykłady (kto podłącza prostownik do aku będącego w aucie bez odłączania klem... :| ), to szlag mógł trafić całą elektronikę - sterowanie silnika, moduł poduszek, BCU, czujniki, wszystko. W pierwszej kolejności wymiana GEM-u, który praktycznie na pewno jest uwalony, a potem, jak uda się wpiąć kompem, diagnozowanie co jeszcze szlag trafił. Może być też tak, że zepsuje się część jakiegoś modułu i np. po włączeniu tempomatu silnik się wyłączy albo przepustnica ustawi się na maksimum otwarcia... Wszystko trzeba sprawdzić po kilka razy.

W pierwszej kolejności sprawdzić czy w ogóle silnik da się odpalić. Jeśli nie, to EnCU powiedział "pa pa" - a tylko ta jedna część to dobre 5 stów w plecy.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
tnaglak 

Model: Ford Fiesta Mk7`10
Wersja: L
Silnik: 1.4TDCi/68KM
Dołączył: 16 Gru 2012
Posty: 3
Skąd: Krotoszyn
Wysłany: 16 Gru 2012, 13:57   s

Ale czy gem odgrywa tak ważną rolę? Jest to moduł komfortu, czyli opuszczanie szyb, zamki itd. I Przez to wyrzucało by awarie silnika?
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 38
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5740
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 16 Gru 2012, 14:06   

GEM kolego to główny moduł elektryczny, który odpowiada za m.in. komunikację z kompem po złączu diagnostycznym.

Moduł komfortu w tych nowych autach to często osobny kawałek elektroniki (nie wiem jak w mk7).

Przyjęło się gadać, że GEM zarządza tylko bajerami, ale im nowsze auto, tym ma on mniejszy "zakres obowiązków".

GEM ma za zadanie ze sobą zgrać część innych ECU (nie mylić z EnCU, który jest jednym z ECU), więc jak padnie, to z automatu auto wywala ocean błędów.

Komunikat awarii silnika wynika najprawdopodobniej z uszkodzenia EnCU i/lub czujników. Spróbuj odpalić silnik. Jak ruszy, to dalej będziesz mógł się martwić, ale jakby mniej...
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
MisiekT 
Prince of Tor Kielce 2013


Model: Ford Fiesta Mk7`10
Wersja: Sport
Silnik: 1.6Duratec/120KM
Imię: Michał
Wiek: 40
Dołączył: 20 Maj 2007
Posty: 1932
Skąd: Wawa
Wysłany: 16 Gru 2012, 17:37   

ale kombinujecie - trzeba dorwac schematy i krok po kroku przesledzic instalacje, wymieniajac po drodze kazdy uszkodzony modul...

MK7 to nie 20-letnie auto... jest masa elektryki i niewykluczone ze jakis madry inzynier zaplanowal jednak, ze jakis bezpiecznik albo konkretny modul bedzie na siebie przyjmowal takie akcje...
_________________
MK7 1.6 Ti-VCT Sport 3D Frozen White: http://www.fiestaklubpols...pic.php?t=59056
 
 
 
marekca 

Model: Ford Fiesta Mk7`11
Wersja: Inna
Silnik: 1.8i16V/130KM
Dołączył: 21 Lip 2012
Posty: 1
Skąd: Żywiec
Wysłany: 16 Gru 2012, 17:44   

Kolego JoeMix, słyszałeś kiedyś o takim prawie? "Wartość prądu w obwodzie jest wprost proporcjonalna do napięcia i odwrotnie proporcjonalna do oporu. Nie pisz bzdur.
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12077
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 16 Gru 2012, 18:10   

Amper to jest Wat przez Volt z tego co pamiętam ze szkoły, ponieważ parametry auta się nie zmieniły, a napięcie wzrosło x2 to prąd w obwodzie poleciał o połowę w dół - dlatego bezpieczniki się nie spaliły,,, i nie będę się wdawał w naukowe dyskusje u mnie poszło w instalacje jak pamiętam 54 czy coś koło tego volta i tez bezpieczniki wytrzymała, natomiast wszystko inne już nie,,, chyba z tego samego powodu wkrętarką 18V jest lepciejsza niż 7V czy 12V, bo przy takiej samej pojemności akumulatorka popracuje dłużej, bo żre mniej prądu przy tej samej mocy...
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
grzesiek646 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.6TDCi/90KM
Imię: Grzesiek
Dołączył: 10 Kwi 2012
Posty: 352
Skąd: Wwa
Wysłany: 16 Gru 2012, 18:46   

czasami miałem styczność z takimi akcjami - najlepiej jakbyś dorwał kompa takiego jak Twój i zobaczył co się dzieje. Może elektrykiem nie jestem ale moim skromnym zdaniem to właśnie komp to wziął na siebie i czeka na wymiane. Nie bierz za bardzo do siebie tego - mogę się mylić, ale polecam podpiąć drugi komputer :)
_________________
 
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 38
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5740
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 16 Gru 2012, 19:51   

JoeMix - niby racja, ale auto to nie odbiornik TV, który działa i na napięciu europejskim, i na "amerykańskim". Nie ma tu trafo na wejściu, które przy dwukrotnie niższym napięciu pobierze po prostu dwa razy większy prąd, żeby zaspokoić żądania odbiornika odnośnie całkowitej mocy.

Także

I = U / Z

i kropka :)

Więc w tym momencie Joe racji nie masz. Przyczyna tego, że bezpieczniki się nie popaliły jest zupełnie inna - jeśli w aucie kluczyk nie był w pozycji "zapłon", to większość odbiorników była odłączona od źródła, a problem dotknął tylko tych, które są zasilane cały czas z akumulatora - czyli np. GEM czy BCM.

Jeśli sterowniki są spinane na jednym bezpieczniku, dajmy na to 10A, to gdy silnik nie pracuje, to działa tylko część z nich, biorąc szczątkowy prąd (rzędu dziesiątek miliamper). Z tego powodu dwukrotny wzrost napięcia, skutkujący dwukrotnym wzrostem prądu [zakładam, że nie od razu nastąpiło przebicie], nie spowoduje nagle przepalenia bezpiecznika, choćby ten był wartości 1A.
A jeśli od razu nastąpiło przebicie, to prąd zmalał do zera, więc tym bardziej bezpiecznik nie mógł się przepalić :)
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1120
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 16 Gru 2012, 20:08   

JoeMix napisał/a:
parametry auta się nie zmieniły, a napięcie wzrosło x2 to prąd w obwodzie poleciał o połowę w dół


Elektrykę w aucie w uproszczeniu można traktować jako swoisty "rezystor", który stanowi obciążenie dla źródła napięcia, jakim jest akumulator/alternator (a w tym przypadku prostownik).
Wartość tego obciążenia posiada jakąś tam stałą wartość, tak jak stałą wartość posiadałby rezystor będący odpowiednikiem takiego obciążenia i nie zależy od napięcia wejściowego, dlatego w przypadku zwiększenia napięcia, na obciążeniu wydziela się większa moc, nie mniejsza.
To można łatwo sprawdzić doświadczalnie - podłącz sobie rezystor np. 100ohm do różnych źródeł napięć o tej samej wydajności prądowej, i obserwuj - im większe napięcie, tym na rezystorze wydziela się większa moc strat w postaci ciepła.
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12077
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 16 Gru 2012, 20:20   

Jak już wspomniałem nie będę wchodzić w naukowe wywody, może i nieodpowiednio ubrałem myśli w słowa, chodziło mi tylko że bezpiecznik w instalacji auta nie jest zabezpieczeniem przez zbyt dużym napięciem, więc nie "wystrzeli" jak do akumulatora przyłożymy 24V (i tak tez się stało, spaliła się elektronika a nie bezpieczniki)
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
mick1973 


Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: CLX
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Michał
Wiek: 52
Dołączył: 12 Lut 2012
Posty: 176
Skąd: Poznań
Wysłany: 16 Gru 2012, 21:06   

Panowie po co te spory ??? :) On pyta o skutki a sam powinien to wiedzieć najlepiej. Autor nawet nie napisał jakie kroki podjął i co w aucie działa a co nie tylko że coś tam świeci i komp nie widzi .Może najpierw trzeba podłączyć aku o prawidłowym napięciu zrobić reset kompa i zobaczyć co dalej .Aż takim optymistą że nic nie ucierpiało przez 24v to nie jestem .Nikt z inżynierków racze nie przewidywał podłączenia 24V ale każdy nowoczesny moduł ma jakieś wewnętrzne zabezpieczenie układów elektroniki i jest szansa ze to właśnie ono przyjęło na siebie zbyt duże napięcie a nie procek w module .Nie mówię tu o jakimś bezpieczniku topikowym tylko o układzie stabilizacji zasilania wewnątrz modułu ale to już jest nieco głębsza ingerencja w elektronikę. Nie wiem dokładnie jak jest rozwiązana magistrala komunikacyjna modułów w MK7 , co w niej jest zasilane a co nie i gdzie jest odcinane zasilanie. Może wszystko szlak trafił albo wszystko jest sprawne tylko aku ma zawyżone napięcie a komp przeszedł w tryb awaryjny i sygnalizyje błedy?Najpierw trzeba wiedzieć co się zepsuło żeby potem to naprawić, a z tego co napisał tnaglak, to się nic na odległość nie wywróży. Trudno tu doradzać coś na odległość bo jeszce skopie coś więcej to będą pretensje i poco ..,
 
 
Parzych 
Prince of Biłgoraj 2012





Model: Ford Fiesta Mk6`06
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.6Duratec 100KM
Imię: Jacek
Wiek: 51
Dołączył: 26 Kwi 2007
Posty: 8085
Skąd: WawaTeam/Praga
Wysłany: 16 Gru 2012, 22:08   

mick1973, myślisz że aku z 12V zrobił się 24V :?: Bo szczerze mówiąc to nie sądzę... :9:
_________________
BARDZO PROSZĘ O NIE MĘCZENIE MNIE NA PW (ANI PRZEZ GG) PROŚBAMI DORADZENIA W SPRAWIE ZAKUPU AUTA (ANI W SPRAWACH MECHANIKI/ELEKTRYKI OGÓLNEJ I CAR AUDIO), NIE ZNAM SIĘ I MAM JUŻ DOŚĆ PISANIA TEGO KAŻDEMU!!! OD TEGO SĄ TEMATY W DZIALE "PRZED ZAKUPEM (ORAZ MECHANIKA/ELEKTRYKA/CAR AUDIO)"!!! DZIĘKUJĘ, DOBRANOC...
F16 w obiektywie Krzyśka Palińskiego
 
 
mick1973 


Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: CLX
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Michał
Wiek: 52
Dołączył: 12 Lut 2012
Posty: 176
Skąd: Poznań
Wysłany: 17 Gru 2012, 06:20   

Parzych, Nie twierdze że ma 24V ale pewnie podniesione napięcie .Nawet jeśli nie przekroczył napięcia nominalnego to w momencie podłączenia prostownika 24V napięcie było za wysokie i powyskakiwały błędy.Pisząc podłącz aku o prawidłowym napięciu miałem na myśli prawidłowo naładowany bo w końcu po coś ten prostownik podłączał. :yes: ?
 
 
Puff 
Forumowy Maruda


Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 38
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 5740
Skąd: Ruda Śląska
Wysłany: 17 Gru 2012, 08:31   

mick1973 - w ciągu 5 czy 10 minut nie przeładujesz akumulatora na 24V... choćby był pusty, to się nie da - za mało czasu.
_________________
"Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
 bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."


Wierny osiołek pochłania jedynie ;-))
:devil:
 
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5672
Skąd: Łódź
Wysłany: 17 Gru 2012, 12:10   

mick1973 napisał/a:
Nikt z inżynierków racze nie przewidywał podłączenia 24V ale każdy nowoczesny moduł ma jakieś wewnętrzne zabezpieczenie układów elektroniki

Przewidywano to w latach 90. Obecnie robi się taka elektronikę która przy najmniejszej anomalii pracy, bądź błędzie instalatora ma się uszkodzić. Przestano stosować separacji galwanicznej czujników z procesorem i układami wykonawczymi. We wszystkich urządzeniach od pralek po samochody. Nikomu nie zależy na nieśmiertelności urządzeń.
Zacząć trzeba od ocenienia strat widocznych okiem i szukać wspólnych komputerów dla usterki. Ponadto warto wpiąć się w linię danych analizatorem albo oscyloskopem i zobaczyć czy coś nie zwiera linii CAN.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK7] Fiesta MK7
Fordy Fiesta VII generacji (2009-....)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 16:28
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: [MK7] Wersje wyposażenia - mini FAQ
Mini FAQ o tym jak rozpoznać wersję wyposażenia MK7
FFDriver Przed zakupem 9 21 Kwi 2022, 12:22
ambienT
Brak nowych postów Przyklejony: [MK7] FAQ - Przycisk otwierania klapy - NAPRAWA
Instrukcja demontażu tapicerki klapy oraz naprawy mikrowłącznika - przycisku otwierania klapy w mk7
Kam1l Elektryka ogólna 21 30 Sty 2019, 11:45
jonson22
Brak nowych postów [MK4]Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w kołach?
kosa006 Hyde-Park 7 24 Lis 2014, 22:10
Parzych
Brak nowych postów [MK6] Jakie powinno być podciśnienie na pompie vacum 1.4 tdc
fiesta nie hamuje jak powinna, muszę mocno naciskać na pedał hamulca
nelro Silniki diesla 2 29 Lut 2012, 13:36
nelro


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.