Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: Brak tagów.

[MK3] Nie działa nawiew [1.1 mk3.5]
Autor Wiadomość
WarriorSpray 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Mateusz
Wiek: 38
Dołączył: 25 Lis 2011
Posty: 16
Skąd: Szczecin
Wysłany: 12 Lis 2012, 21:41   [MK3] Nie działa nawiew [1.1 mk3.5]

Mam problem z nawiewem w fieście mk3.5 1.1.
Sprawdziłem bezpiecznik - jest w porządku. Rozkręciłem obudowę i dobrałem się do przełącznika biegów nawiewu.
Do przełącznika podłączone są 4 kable w 1 kostce. Jeśli się nie mylę jedna para doprowadza prąd do przełącznika a druga od przełącznika do silnika dmuchawy. Po włączeniu zapłonu nie ma napięcia na żadnych kablach.
Co pozostaje sprawdzić, przekaźnik? Jeśli nie zlokalizuję usterki to mogę pociągnąć + bezpośrednio z aku do przełącznika biegów nawiewu?
Rano z zaparowanymi szybami to masakra jakaś...

sprawdziłem opis przekaźników stąd:
http://www.fiestaklubpols...5a0fe98337f4426
ale chyba żaden nie jest odpowiedzialny za dmuchawę nawiewu.



Jedyne co mi się przypomina, to ostatnio wymieniałem linkę od maski, do tego musiałem odkręcić plastiki pod kolumną kierowniczą.
Jeśli coś mogłem uszkodzić/odłączyć (w co wątpię) to raczej tam. Wymieniałem również termostat, ale to chyba nie powinno mieć wpływu.

Byłbym wdzięczny za jakiekolwiek wskazówki.
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12077
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 12 Lis 2012, 22:07   

WarriorSpray napisał/a:
Do przełącznika podłączone są 4 kable w 1 kostce. Jeśli się nie mylę jedna para doprowadza prąd do przełącznika a druga od przełącznika do silnika dmuchawy. Po włączeniu zapłonu nie ma napięcia na żadnych kablach.
Nie, jeden to masa (albo zasilanie, nie wiem jak w mk3 jest) kolejne 3 są do silnika, w tym że 2 idą przez rezystor, (aby silnik wolniej chodził)
WarriorSpray napisał/a:
Co pozostaje sprawdzić, przekaźnik?
Nie ma

Pozostaje sprawdzić na schemacie jak jest zasilana dmuchawa, ale jak nie ma żadnego biegu to albo nie ma masy, albo zasilania, albo padł przełącznik albo silnik dmuchawy.
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5672
Skąd: Łódź
Wysłany: 12 Lis 2012, 22:20   

w kostce przełącznika masz 4 przewody:
1. zasilanie +12V po przełączeniu stacyjki
2. 1 bieg dmuchawy -> przez rezystor
3. 2 bieg dmuchawy -> przez rezystor (ale tylko przez 1/2 poprzedniego rezystora)
4. 3 bieg dmuchawy -> przewód bezpośrednio do silnika .

Sprawdza się tak że należy posiadać woltomierz lub żarówkę, włączyć zapłon i sprawdzić czy dochodzi napięcie na jeden z 4 przewodów w kostce względem masy samochodu (karoserii)
Jeśli dochodzi należy odnaleźć przewody idące do silnika dmuchawy i sprawdzić czy dochodzi napięcie. Jeśli dochodzi należy podać pod brązowy przewód dodatkową masę. Jeśli nie ożyje należy sprawdzić opór między przewodami silnika wentylatora. To kończy diagnozę.
 
 
 
WarriorSpray 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Mateusz
Wiek: 38
Dołączył: 25 Lis 2011
Posty: 16
Skąd: Szczecin
Wysłany: 12 Lis 2012, 22:30   

diodalodz napisał/a:
sprawdzić czy dochodzi napięcie

Tak, sprawdziłem multimetrem. Na żaden z 4 kabli -nie- dochodzi napięcie. Masę brałem raz z żarówki podświetlenia nawiewu a raz z karoserii (masa ok, bo sprawdzałem z czym innym). Oczywiście sprawdzałem na włączonym zapłonie.

I teraz pytanie czy po prostu ciągnąć + z aku przez bezpiecznik o seryjnym amperażu 20A?
 
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5672
Skąd: Łódź
Wysłany: 13 Lis 2012, 01:35   

sprawdź czy masz napięcie na bezpieczniku wentylatora w skrzynce bezpieczników. Jeśli nie będzie to trzeba sprawdzić przekaźniki w skrzynce i kostkę stacyjki. A światła mijania działają ?
 
 
 
Marcinowaty 

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Marcin
Wiek: 46
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 1447
Skąd: Trzcianka
Wysłany: 13 Lis 2012, 20:26   

Ja poprowadziłem nowe kable do opornicy i do przełącznika. Dodatkowo podłączyłem to wszystko przez bezpiecznik do aku i chodzi nawiew. Nie wiem co ze starymi kablami było.
_________________
Był:
Fiat 126p Elegant 1998 r.
Była:
Ford Fiesta 1,3i 1995 rok
http://www.fiestaklubpols...der=asc&start=0
Jest Renault Clio 1,9dTi 2000 rok
http://fiestaklubpolska.p...ghlight=#743167
 
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 40
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5672
Skąd: Łódź
Wysłany: 13 Lis 2012, 21:37   

Marcinowaty napisał/a:
Ja poprowadziłem nowe kable do opornicy

wytopiło pewno gniazdo bezpiecznika.
 
 
 
WarriorSpray 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Mateusz
Wiek: 38
Dołączył: 25 Lis 2011
Posty: 16
Skąd: Szczecin
Wysłany: 13 Lis 2012, 22:31   

a wiec tak:
swiatła mijania dzialaja...
Napiecie na gniezdzie bezpiecznika jest - sprawdzałem.
Przekaznikow nie sprawdzilem, za cokolwiek moge sie zabrac dopiero po 21 i to pod blokiem ;/ nawet nie ma jak auta oddac do jakiegos fachowca, ktory pewnie w 5min by to rozwiazal.

Zdjalem dolna obudowe kolumny kierowniczej i na przeciwko stacyjki, po lewej stronie jest taka kostka z 4 kablami, ktore chyba ida bezposrednio z komory silnika. Na dwoch z nich +12V jest zawsze, na jednym, czarnym pojawia sie dopiero po właczeniu zaplonu. Zastanawiam sie, czy moge od tego czarnego kabla poprowadzic kabel do kostki przelacznika biegow nawiewu?
Kabel puscze przez oprawke i bezpiecznik 20A ale pytanie czy to jest zgodne ze sztuka, chodzi mi o pociagniecie +12V z tamtego miejsca? Czy najlepiej bezposrednio z akku (choc wydaje mi sie, ze najlepiej podac napiecie, ktore bedzie sie pojawiało dopiero na wlaczonym zaplonie) ?
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12077
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 14 Lis 2012, 08:57   

WarriorSpray napisał/a:
Napiecie na gniezdzie bezpiecznika jest - sprawdzałem.
Skoro na gnieździe bezpiecznika jest, a przy przełączniku nie ma - to powalił się ten przewód z gniazda do włącznika i wypadało by odłączyć stary i podłączyć nowy,,, (o ile nic na trzy przewodzie innego nie ma,,, jak jest to trzeba szukać, bo np. przewód mógł się przerwać i teraz grozi zwarciem do masy)
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
WarriorSpray 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Mateusz
Wiek: 38
Dołączył: 25 Lis 2011
Posty: 16
Skąd: Szczecin
Wysłany: 14 Lis 2012, 09:09   

JoeMix napisał/a:
wypadało by odłączyć stary i podłączyć nowy,,,

Cenna uwaga - tylko patrzyłem pod kolumną (pod plastikami najblizej pedałow) i tam jest troche z kablami namieszane (ktos dokladal el.szyby). Na oko nie widać żadnego przerwania itp.

Ale JoeMix masz rację, prościej byłoby odpiąc stary kabel od oprawki bezpiecznika i poprowadzić nowy [bez sensu puszczac od stacyjki, skoro przy oryg. bezpieczniku tez +12V pojawia sie po przekreceniu zaplonu - sprawdzalem wczoraj].
Taki banał i nie wpadłem na to :piwkowanie: dzieki
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12077
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 14 Lis 2012, 13:19   

No niestety robota nie jest fajna i szybka, trzeba kabel od przełącznika po kolei odwijać z wiązek,,, aż się dojdzie do napięcia,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
WarriorSpray 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Mateusz
Wiek: 38
Dołączył: 25 Lis 2011
Posty: 16
Skąd: Szczecin
Wysłany: 14 Lis 2012, 14:30   

A to nie jest tak, ze kabel +12V od gniazda bezpiecznika (tego od wentylatora) leci bezposrednio i zarazem tylko do kostki przy przelaczniku biegow dmuchawy?
I wtedy wystarczy odciac ten stary kabel, zaizolowac konce i puscic nowy?
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12077
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 14 Lis 2012, 19:17   

WarriorSpray napisał/a:
A to nie jest tak, ze kabel +12V od gniazda bezpiecznika (tego od wentylatora) leci bezposrednio i zarazem tylko do kostki przy przelaczniku biegow dmuchawy?
A to trzeba by sprawdzić 1) przy opisie bezpiecznika (czy tylko ma dmuchawę czy coś jeszcze) lub 2) na schemacie elektrycznym,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
WarriorSpray 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Mateusz
Wiek: 38
Dołączył: 25 Lis 2011
Posty: 16
Skąd: Szczecin
Wysłany: 14 Lis 2012, 22:13   

Wg rozpiski tylko dmuchawa jest podłączona pod ten bezpiecznik.

Co do postępów to kolejny problem, masakra jakaś...
Wg rozpiski 4 przewody w kostce przy przełączniku biegów dmuchawy to:
1. zasilanie +12V po przełączeniu stacyjki
2. 1 bieg dmuchawy -> przez rezystor
3. 2 bieg dmuchawy -> przez rezystor (ale tylko przez 1/2 poprzedniego rezystora)
4. 3 bieg dmuchawy -> przewód bezpośrednio do silnika .

Żeby poprowadzić od nowa kabel muszę wiedzieć, który z 4 kabli jest tym "numer 1" czyli podawanym +12V. Jeśli dobrze kombinuję to podanie +12V bezpośrednio z aku do kabli na kostce (kostka z odpiętym przełącznikiem) od 1,2 bądź 3 biegu dmuchawy powinno dmuchawę włączyć. Przyłożenie napięcia do kabla, który nie włączy dmuchawy będzie tym, którego szukam. Oczywiście bezpiecznik ze skrzynki należy wyjąć, bo tak naprawdę nie wiem co się dzieje z +12V po wyjściu z gniazda bezpiecznika, na pewno nie dochodzi :)

niestety podanie +12V na kable kostki przełącznika biegów dmuchawy powoduje:
na brązowy - powoduje zwarcie, iskra, chwilowe przygaśnięcie światła we wnętrzu auta i nagrzanie się kabla - tego od aku.
na brązowo-biały - brak jakiejkolwiek reakcji,
na brązowo-żółty - brak jakiejkolwiek reakcji,
na brązowo-czerwony - brak jakiejkolwiek reakcji.

W ogóle brązowy to przeważnie masa (?) ... dziwna sprawa

Wpadłem na pomysł, że może sam wentylator robi zwarcie i przez to w którymś miejscu został uszkodzony kabel a jak na złość bezpiecznika nie wywaliło. Chciałem się dobrać do wentylatora, ale odkręcenie podszybia żeby wyjąc wentylator to straszna sprawa na mrozie z latarką w ręku.
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12077
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 14 Lis 2012, 23:44   

Zmusiłeś mnie do wyciągnięcia książki,,, z bezpiecznika F12 (nie wiem czy to odpowiada jego numerowi w skrzynce) idzie czarno-czerwony przewód - do silnika, to zasilanie, z silnika wychodzą 3 przewody na przełącznik i z przełącznika idzie brązowy do masy, jak podanie masy na brązowo-zółty (w sumie na którykolwiek z kolorowym paskiem, ale ten to bezpośredni bez rezystora) na włączonym zapłonie nie włączy wentylatora to albo uwalony czarno-czerwony kabel albo silnik (lub przyłącza przy siniku)
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
WarriorSpray 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Mateusz
Wiek: 38
Dołączył: 25 Lis 2011
Posty: 16
Skąd: Szczecin
Wysłany: 15 Lis 2012, 08:45   

Tak, F12 to właśnie bezpiecznik od dmuchawy nawiewu.
Brązowy to masa - to by się też zgadzało.

Joemix, wg tego co napisałeś to poniższa rozpiska kabli w kostce przy przełączniku nawiewu jest błędna:

1. zasilanie +12V po przełączeniu stacyjki
2. 1 bieg dmuchawy -> przez rezystor
3. 2 bieg dmuchawy -> przez rezystor (ale tylko przez 1/2 poprzedniego rezystora)
4. 3 bieg dmuchawy -> przewód bezpośrednio do silnika .


Wg powyższego myślałem, że kabel NR1 idzie od skrzynki bezpiecznika do przełącznika nawiewu.
A następnie w zależności od wyboru biegu dmuchawy, któryms z kabli NR2, NR3, NR4 podaje się odp prąd do silnika nawiewu, który kręci się
z odp szybkością.

Z tego co piszesz, jeżeli czerwono-czarny kabel idzie bezpośrednio od skrzynki bezpiecznika do silnika nawiewu
a dopiero stamtąd idą 3 kable do przełącznika, który zawiera rezystory to prąd płynie sobie od
skrzynki bezpiecznika do silnika, a stamtąd co? Na wszystkie 3 kable? Chyba nie. Położenie przełącznika musi zamykać obwód (bo nie ma na tych kablach dodatkowego napięcia, które mogłooby czymkolwiek sterować...)

Pytam, ponieważ teraz sprawa powinna być prosta. Tak czy siak muszę się dobrać do wentylatora, sprawdzić czy dochodzi +12V do niego, jesli nie to podłączyć silnik "na krótko" i zobaczyć czy dzała, jeśli +12V się pojawia - to silnik do wymiany.
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12077
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 15 Lis 2012, 09:14   

WarriorSpray napisał/a:
Joemix, wg tego co napisałeś to poniższa rozpiska kabli w kostce przy przełączniku nawiewu jest błędna:

1. zasilanie +12V po przełączeniu stacyjki
2. 1 bieg dmuchawy -> przez rezystor
3. 2 bieg dmuchawy -> przez rezystor (ale tylko przez 1/2 poprzedniego rezystora)
4. 3 bieg dmuchawy -> przewód bezpośrednio do silnika .
No tak,,, w sumie jest dobrze powinno być tylko:

1. MASA

Cytat:
Z tego co piszesz, jeżeli czerwono-czarny kabel idzie bezpośrednio od skrzynki bezpiecznika do silnika nawiewu
a dopiero stamtąd idą 3 kable do przełącznika, który zawiera rezystory to prąd płynie sobie od
skrzynki bezpiecznika do silnika, a stamtąd co? Na wszystkie 3 kable? Chyba nie. Położenie przełącznika musi zamykać obwód (bo nie ma na tych kablach dodatkowego napięcia, które mogłooby czymkolwiek sterować...)
No tak, silnik ma na stałe zasilanie, aby działał musi dostać też masę, i robi to przez przełącznik i jeden z 3 brązowych kabli z kolorowym paskiem, w zależności od pozycji przełącznika masa z brązowego jest podawana dalej, ale zawsze tylko na jeden z nich (lub żaden: wyłączony), wszystkie 3 idą do silnika dmuchawy, bo rezystor jest bezpośrednio przy nim (tak wychodzi ze schematu), zamontowany tak by działający wentylator dmuchał na niego gdyz na 1 i 2 biegu rezystor wydziela sporo ciepła.
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
WarriorSpray 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Mateusz
Wiek: 38
Dołączył: 25 Lis 2011
Posty: 16
Skąd: Szczecin
Wysłany: 15 Lis 2012, 09:28   

czyli przełącznik steruje masą a nie +12V, stąd też każdy ma kolor brązowy poczęści lub w całości. Chyba wsio jasne, dzięki za pomoc!!!
 
 
 
Marcinowaty 

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Marcin
Wiek: 46
Dołączył: 21 Sie 2008
Posty: 1447
Skąd: Trzcianka
Wysłany: 15 Lis 2012, 18:19   

diodalodz napisał/a:
Marcinowaty napisał/a:
Ja poprowadziłem nowe kable do opornicy

wytopiło pewno gniazdo bezpiecznika.


Nic mi nie wytopiło i wszystko chodzi po poprowadzeniu nowych kabli, grubszych niż fabryczne. Tu gdzieś są pokazane:
http://www.fiestaklubpols...er=asc&start=40
_________________
Był:
Fiat 126p Elegant 1998 r.
Była:
Ford Fiesta 1,3i 1995 rok
http://www.fiestaklubpols...der=asc&start=0
Jest Renault Clio 1,9dTi 2000 rok
http://fiestaklubpolska.p...ghlight=#743167
 
 
 
WarriorSpray 

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Mateusz
Wiek: 38
Dołączył: 25 Lis 2011
Posty: 16
Skąd: Szczecin
Wysłany: 16 Lis 2012, 08:21   

Zrobione. Zaopatrzyłem się u kolegi gacznik w silnik nawiewu. Poodpinałem kable, zdjąłem podszybie i okazało się, że na czarno-czerwonym kablu jest napięcie +12V. Wyjąłem stary silnik, włożyłem nowy. Kręci tylko na 2 i 3 biegu, na 1szym nie chciał ale już nie doszukiwałem się problemu - w końcu mamy listopad... Ważne, że kręci i oby tak do końca zimy!
Żeby nie było tak miło okazało się, że teraz auto dziwnie chodzi. Strasznie "pyrka" z rury wydechowej. Sprawdziłem wszystkie kable, wtyczki itp. - wsio dobrze popodpinałem. Myślałem, że komputer potrzebuje adaptacji więc go przegoniłem parę km. Zbiera się bezproblemowo, praktycznie nie trzęsie się nic na wolnych obrotach, siedząc w aucie wszystko jest jak wcześniej ale po wyjściu z auta słychać specyficzne "pyrkanie" z rury. Sprawdzałem kable i świece ale raczej to nie to, zresztą były wymieniane 4000km temu.
Kocham mk3 :kaput: !!!
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ - Dlaczego 1.8 Diesel nie chce odpalić
Zajrzyjcie tutaj zanim spytacie o to samo.
Rkalitka Silniki diesla 230 23 Gru 2014, 20:23
Jaszczur
Brak nowych postów Przyklejony: Strony i linki o Fiestach i nie tylko
Nikuś Linkownia 22 25 Mar 2017, 23:55
slawomirro
Brak nowych postów Przyklejony: Koło dwumasowe - jest czy nie ma? Wątek zbiorczy
Brak pewności co masz w swojej MK6? Pytaj tutaj.
medrek Mechanika ogólna 17 18 Lip 2021, 10:46
ttomek71
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK3] Fiesta MK3
Fordy Fiesta III generacji (1989-1996)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 16:36
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: [MK3] FAQ - Shortshifter
Szybsza zmiana biegów
TomeX500 Tuning mechaniczny 39 25 Cze 2013, 22:37
rybek121


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.