Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: wentylator

[MK3] dodatkowy włącznik wentylatora
Autor Wiadomość
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 10 Maj 2012, 23:48   [MK3] dodatkowy włącznik wentylatora

Witam, walczę na wielu frontach w związku z przygotowaniami do YTP. Teraz przychodzi kolej na układ chłodzenia.

Chcę zamontować ręczny włącznik wentylatora chłodnicy, zwykłe zmostkowanie podobno pali styki włączników, wiec chce to zrobić na przekaźniku, wymysliłem już schemat jak to miałby wyglądać, proszę bardziej ogarniętych ode Mnie o opinie czy to zda egzamin.

Założenie ma być takie, aby była możliwość ręcznego włączenia wentylatora oraz gdy pstryczek jest w pozycji off to termowłącznik robi swoją robotę. Schemacik poniżej

_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
Ostatnio zmieniony przez trzeci 12 Maj 2012, 09:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1090
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 10 Maj 2012, 23:53   

Jak najbardziej zda to egzamin, schemat jest poprawny.
Pamiętaj tylko by użyć przekaźnika który będzie miał odpowiednią wytrzymałość styków - moim zdaniem nie ma co podchodzić z czymś mniejszym niż 20A.
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 11 Maj 2012, 00:03   

super, wynuram jakiś fordowy przekaźnik ze skrytki i będę działać.

Czy jest jakaś określona odelgłość w jakiej powinien być ten przekaxnik umieszczony względem termowłącznika lub wentylatora?
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1090
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 11 Maj 2012, 00:08   

Główny odbiornik energii (w tym przypadku wentylator) powinien być jak najbliżej przekaźnika, żeby zminimalizować straty na kablach. Ale to nie jest jakieś krytyczne wymaganie. W praktyce wystarczy jak styki przekaźnika podłączysz w miarę krótkimi przewodami o odpowiednim przekroju (taki sam jak przewody zasilające wentylator) z termowłącznikiem wentylatora chłodnicy (bo to jego będziesz w praktyce mostkować przekaźnikiem).
Odległość samego pstryczka zasilającego cewkę przekaźnika ma tu już znacznie mniejsze znaczenie.
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 11 Maj 2012, 00:13   

Jaszczur napisał/a:
moim zdaniem nie ma co podchodzić z czymś mniejszym niż 20A.
Jasne, zwłaszcza ze wentylator z mk3 na start ciągnie około 6-8A po rozkręceniu niecałe 3,,, jak pamiętam, zwykły włącznik 12V/10A wytrzyma bez przekaźnika, bo w takiej konfiguracji jak na schemacie jest on zupełnie bez sensu, bo zabezpiecza styki jakiegoś dodatkowego włącznika, którego szybko i łatwo wymienić, a nie chroni termowłacznika na termostacie,,,

Druga sprawa sterowanie takiego przekaźnika powinno być masą, wtedy uszkodzenie kabla po prostu załączy przekaźnik i wiatrak nie jak teraz zrobi zwarcie,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 11 Maj 2012, 00:14   

co do samego wlacznika to sie domysliłem, ze nie ma roznicy, bo i tak byłby on w kabinie, ale potwierdziłeś moje przepuszczenia, że przekaźnik musi być nie daleko odbiornika


Joe, czyli po prostu puszczam plus normalnie, a sam włącznik jest za stykiem 86 i dalej do masy go od razu?

Warto dodać, że posiadam też większy odbiornik, czyli wentylator zetecowy
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1090
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 11 Maj 2012, 00:23   

JoeMix napisał/a:
Jasne, zwłaszcza ze wentylator z mk3 na start ciągnie około 6-8A po rozkręceniu niecałe 3


Jasne, a zapodanie słabszego przekaźnika na pewno jest znacznie bardziej racjonalnym rozwiązaniem, zwłaszcza że takie przekaźniki są tak cholernie drogie i trudno dostępne, a ewentualny zapas na stykach w ogóle nie ma znaczenia z racji tego iż wentylator z owego mk3 na pewno w 100% będzie trzymał fabryczne parametry, i nie pobierze ani ciut więcej ponad te 6-8A.

JoeMix napisał/a:
wtedy uszkodzenie kabla po prostu załączy przekaźnik i wiatrak nie jak teraz zrobi zwarcie,,,


Kabel może uszkodzić się gdziekolwiek, czyniąc w ten sposób szkody. Kolega zapoda bezpiecznik, w ramach przezorności i na wszelki wypadek, i po sprawie.

luk-90 napisał/a:
a sam włącznik jest za stykiem 86 i dalej do masy go od razu?


Tak.
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 11 Maj 2012, 00:25   

a ewentualny bezpiecznik w którym miejscu zapodać? na początku układu sterowania?
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
Jaszczur 


Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011
Posty: 1090
Skąd: SD (Dąbrowa G)
Wysłany: 11 Maj 2012, 00:36   

luk-90 napisał/a:
a ewentualny bezpiecznik w którym miejscu zapodać?


Do (+) który używany jest do zasilenia cewki przekaźnika, możliwie najbliżej tego (+).
_________________
wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 11 Maj 2012, 00:41   

luk-90 napisał/a:
że przekaźnik musi być nie daleko odbiornika
W drugim końcu auta może być, przekaźniki od świateł masz w skrzynce koło kierownicy, a świtała z przodu,,, tylna szybę podobnie, jak i całą resztę,,,
Jaszczur napisał/a:
Jasne, a zapodanie słabszego przekaźnika na pewno jest znacznie bardziej racjonalnym rozwiązaniem,
Zwłaszcza że popularne przekaźniki samochodowe mają 30A, fote wstawiam jak zwykłe standardową,,,

druga sprawa mówiełm to w koncepcji bezsensowności przekaźnika w konfiguracji zapodanej przez kolegę luk-90,
Jaszczur napisał/a:
ewentualny zapas na stykach w ogóle nie ma znaczenia z racji tego iż wentylator z owego mk3 na pewno w 100% będzie trzymał fabryczne parametry, i nie pobierze ani ciut więcej ponad te 6-8A.
Ewentualnie oryginał jest bez przekaźnika i dość relikatny termowłącznik jakoś go wytrzymuje,,,
Jaszczur napisał/a:
Kabel może uszkodzić się gdziekolwiek, czyniąc w ten sposób szkody. Kolega zapoda bezpiecznik, w ramach przezorności i na wszelki wypadek, i po sprawie.
I co zabezpieczy obwód kilka mA jakim 10A no może 5A - można, tylko poco,,,
luk-90 napisał/a:
a ewentualny bezpiecznik w którym miejscu zapodać? na początku układu sterowania?
Daruj sobie ten bezpiecznik,,, oryginalny układ jest zabezpieczony a podrasuj go tak:

Jak robic to porzadnie i z sensem - układ przetestowany w nie jednym aucie, a przeróbka w mk3 to chwila pod blokiem,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 11 Maj 2012, 08:18   

W sumie to racja Joe, bo najmniej ciągania przewodów, jest najbardziej "user friendly"
(+) pociągnę prosto z bezpiecznika wentylatora (nr 13 w skrzynce bezpieczników) i tym sposobem będzie od razu bezpiecznik w układzie oraz poza kabinie poleci tylko jeden kabel załączający wentylator do termika :ok:

Dzięki bardzo za pomoc obu kolegom :-) , będę wiedział jak działać, a temat możę przyda się innym poszukującym takiego info :ok:
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 11 Maj 2012, 08:26   

luk-90, +12V po zapłonie jest dostępny na termowłączniku jak na schemacie dałeś (przynajmniej w 1,1 ale myślę że w innych też), wszystko robisz koło niego, a do kabiny ciągniesz tylko jeden cienki przewód,,, nie wiem co tam masz pod maska wyrzeźbione,,, będę szedł do pracy to cyknę fotkę jak mam to u siebie zrobione,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 11 Maj 2012, 08:33   

byłoby super i wiedziałbym już wtedy wszystko jak to wygląda :ok:
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 11 Maj 2012, 12:33   

http://www.fiestaklubpols...p=656007#656007

Pozwoliłem sobie zrobić w osobnym temacie od A do Z,,,
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 11 Maj 2012, 17:01   

trochę ubiegłeś moje działania, bo też chciałem zrobić z tego FAQ, ale nie wykonałbym tego w tak rzeczowy i profesjonalny sposób, dziękuję ze swojej strony i niech służy potomnym. :ok:
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 11 Maj 2012, 17:15   

Jeszcze mam pytanie dla pewności. Finalnie jak podłączę tak jak na schemacie zmodyfikowanym przez ciebie( sterowanie masą i termowłącznik masą to w razie pozycji włącznika off termik będzie standardowo załączał wentylator.

Głównie chodzi o możliwość załączenia ręcznego wentylatora przy upalaniu, podczas zwykłej jazdy ma być jak w fabryce
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 11 Maj 2012, 17:44   

Tak, jak zrobisz tak jak na schemacie to będzie jak fabryka + możliwość włączenia z kabiny,,, (jak wyjmiesz kluczyk to wiatrak się wyłączy),,, pstrykaj fotki to się uzupełni to co wystrugałem,,, :)
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
luk-90 
Prince of Tor Kielce 2014





Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 33
Dołączył: 08 Lut 2009
Posty: 2595
Skąd: Poznań
Wysłany: 12 Maj 2012, 01:34   

całość dziś wprowadziłem w rzeczywistość, wyszło całkiem fajnie, w 100% zdaje egzamin. Foto w weekend :ok:
_________________
==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden :D
Cytat:
Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle
Tekst roku
 
 
trzeci 
Prezes





Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.6i8V/110KM
Imię: Artur
Wiek: 54
Dołączył: 24 Maj 2004
Posty: 7108
Skąd: Szczecin
Wysłany: 12 Maj 2012, 09:14   

Fotki dorzuć też do tego tematu
Pozdro ...
_________________
Verba volant, scripta manent
Profil Facebook
 
 
 
BuMeL 

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Łukasz
Wiek: 40
Dołączył: 02 Wrz 2010
Posty: 1046
Skąd: Kraków
Wysłany: 12 Maj 2012, 12:09   

U mnie rok czasu nie ma w ogóle termo włącznika, jest mocny elektryczny włącznik kołyskowy w kabinie i wszystko pracuje bez zgrzytu. Włącznik jest podpięty zamiast termo w fabryczną wtyczkę,wszystko kwestia zerkania na wskazówkę w korku ;p
_________________
BUILT, NOT BOUGHT
fiesta fiestolot fiestodrom fiestodont fiestokrator dj fiesto
Fofik
i pincet kuniuf
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: [MK3] Fiesta MK3
Fordy Fiesta III generacji (1989-1996)
Freeman Nasze auta 0 12 Lip 2011, 16:36
Freeman
Brak nowych postów Przyklejony: [MK3] FAQ - Shortshifter
Szybsza zmiana biegów
TomeX500 Tuning mechaniczny 39 25 Cze 2013, 22:37
rybek121
Brak nowych postów Przyklejony: Fiesta MK3 - 3D Project
Longer_007 Hyde-Park 205 2 Wrz 2015, 14:13
szagrad
Brak nowych postów Przyklejony: [MK3] Swap na RS2000..co potrzeba?
bigel Tuning mechaniczny 21 20 Maj 2013, 14:32
Daras84
Brak nowych postów Przyklejony: Ford Fiesta MK3 rebuild
czyli działamy w 1.1 i 1.3
Ad@mus Tuning stylistyczny 3 1 Sie 2009, 17:27
LOY


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.