[MK3] Układ chłodniczy |
Autor |
Wiadomość |
mafiagustawa
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: L
Silnik: 1.3i/50KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 35 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 16:19 [MK3] Układ chłodniczy
|
|
|
Witam,
popełniłem ostatnio grzech ciężki i zaspałem jeśli chodzi o dolewanie płynu chłodniczego. W czasie jazdy zauważyłem że wskaźnik temperatury jest na czerwonym polu (wcześniej zawsze był znacznie niżej) . Zareagowałem poprzez dolewanie wody w następujący sposób:
1. Wlewam aż do wskaźnika MAX.
2. Przykrywam (bez wkręcania) zbiornik wyrównawczy.
3. Odpalam silnik i nagrzewam do momentu w którym włącza się wiatraczek chłodzący chłodnicę.
4. Zostawiam silnik do ostygnięcia i wracam do 1 jeśli zbiornik wyrównawczy jest pusty.
Te 4 czynności powtórzyłem kilkakrotnie, ale podczas jazdy temperatura cały czas skacze. W związku z tym popytałem znajomych czy może nie wiedzą o co chodzi - spotkałem się z dwoma diagnozami:
Opcja 1: Zepsuła się jakaśtam uszczelka (jeśli dobrze zrozumiałem to między chłodnicą, a silnikiem) . Naprawa będzie b. droga, bo żeby ją wymienić trzeba rozkręcić prawie cały silnik.
Opcja 2: Opcja 1 jest możliwa, ale mało prawdopodobna - świadczy o tym fakt że auto odpala bez problemu, nie buntuje się też na niskich obrotach. Jeśli ta uszczelka rzeczywiście byłaby niesprawna, to woda przedostałaby się do mieszanki paliwowej lub oleju - efektem byłyby ww. objawy. Auto jest prawdopodobnie w porządku, po prostu nie napełniłem jeszcze układu chłodniczego. Mam zatem powtarzać wymienione 4 punkty, aż chłodnica nie będzie pełna.
Do której opcji byście się przychylali? A może jeszcze jakieś inne pomysły? Jaka jest pojemność całego układu chłodniczego? No i - jak sprawdzić poziom płynu w chłodnicy? Domyślam się że przez odkręcenie jakiegoś korka - tylko gdzie on jest?
By odpowiedzieć na powyższe pytania na pewno będziecie musieli wiedzieć, jaki jest typ mojej fiesty... problem polega na tym że nie jestem pewien - wiem tylko, że rocznik '94 i silnik 1,3i. Jeśli potrzeba jakichś innych informacji, to powiedzcie mi jak je zdobyć
pzdr i dzięki za odpowiedzi,
K |
Ostatnio zmieniony przez bidżej 11 Wrz 2010, 18:35, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
drzeniow

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: 1.6i16V/90KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 34 Dołączył: 09 Wrz 2010 Posty: 663 Skąd: Drzeniów FZI
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 16:25
|
|
|
mafiagustawa napisał/a: | Opcja 1: Zepsuła się jakaśtam uszczelka (jeśli dobrze zrozumiałem to między chłodnicą, a silnikiem) . Naprawa będzie b. droga, bo żeby ją wymienić trzeba rozkręcić prawie cały silnik. |
mieli na myśli chyba uszczelkę pod głowicą. Jesli byla by uszkodzona to woda dostawała by się do oleju i pod kurkiem wlewu oleju byłby biały majonez, albo z woda dostawała by sie do komory spalania i samochod z tłumika wydawałby smugę pary(kopci na biało)
wydaje mi sie ze to wina termostatu wyciagnij go wogole i sprawdz czy nadal bedzie temp skakać tak wysoko jesli okaże sie ze temp sie za mocno nie podnosi to kup nowy załóż i ciesz sie sprawnym silnikiem. |
|
|
|
 |
luk-90
Prince of Tor Kielce 2014


Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: SuperS
Silnik: ST 170
Wiek: 34 Dołączył: 08 Lut 2009 Posty: 2595 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 16:27
|
|
|
Dolanie zimnej cieczy do gorącego silnika może skutkować pęknięciem głowicy, kumpel tak miał
powinieneś dolać wody do max według zbiorniczka i obserowwać co się dzieje, jezeli płynu ubywa to w jakim tempie( zjeżdża do min w ciągu np minuty, godziny, 24h) Czy tylko podczas jazdy gubi płyn. Obejrzyj czy nie ma nigdzie wycieków pod autem, sprawdź połączenia węży chłodniczych( dokręć cybanty) |
_________________ ==> Co dwa wałki rozrządu, to nie jeden
Cytat: | Skąd wiesz, że masz 7,5s/100? Bo BMW 320i oraz 525i zostają w tyle | Tekst roku |
|
|
|
 |
mafiagustawa
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: L
Silnik: 1.3i/50KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 35 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 16:36
|
|
|
Dzięki za odpowiedzi.
@drzeniow - tak, zdaję się że chodziło właśnie o tą uszczelkę. Majonezu nie ma, nie kopci na biało. Z termostatem spróbuję jak tylko spytam sąsiada gdzie to cudo jest i jak je wymienić
@luk - za pierwszym razem rzeczywiście dolałem cieczy na gorącym silniku... może nie świeżo po jeździe, ale stał tylko godzinę. Wycieków pod autem nie ma. Gubi płyn nie tylko podczas jazdy - jak tylko sprawdzę w jakim tempie, to napiszę. Co do węży - na pewno ma to sens? Jakby były nieszczelne to chyba dało by się zaobserwować wycieki/parę. |
|
|
|
 |
Rebel

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: CLX
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Rafał
Wiek: 35 Dołączył: 11 Cze 2010 Posty: 569 Skąd: Kielce
|
|
|
|
 |
drzeniow

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: 1.6i16V/90KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 34 Dołączył: 09 Wrz 2010 Posty: 663 Skąd: Drzeniów FZI
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 16:45
|
|
|
mafiagustawa napisał/a: | Wycieków pod autem nie ma. |
W momencie gdy termostat jest zamkniety masz wlaczony tylko maly, czyli bardzo bardzo po woli moze Ci woda się rozlewać po calym obiegu i dlatego ubywa go ze zbiorniczka.
Termostat jest po lewej stronnie silnika. Na gorze jest przykrecony czujnik od wiatraka chlodnicy a troche nizej czujnik na licznik. Obudowa jest przkręcona na dwie sruby rozmiar klucza 10. Musisz uważać bo są bardzo mocno przykręcone, nie dopuść aby się klucz slizgał bo będzia kaplica. Po odkręceniu sama wymiana to 20s roboty.
Jezeli w silniku masz powietrze zamiast wody to go lepiej nie odplaj bo w takim wypadku uszkodzenie uszczelki to tylko kwestia kilku minut. |
_________________ Pozostaje otwarty na nowe teorie.
Aktualnie:
Focus 1.8 TDDI 2000r. 206tys. przebiegu.
Było:
Escort 1.6 16v mk6 93r.-SKASOWANY
Escort 1.8 16v mk6 94r.-SPRZEDANY
Escort 1.3i mk6 94r.- SKASOWANY
 |
|
|
|
 |
mafiagustawa
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: L
Silnik: 1.3i/50KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 35 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 17:15
|
|
|
luk-90, woda uciekła ze zbiorniczka w niecałą godzinę. |
|
|
|
 |
Rebel

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: CLX
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Rafał
Wiek: 35 Dołączył: 11 Cze 2010 Posty: 569 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 17:55
|
|
|
drzeniow napisał/a: | Po odkręceniu sama wymiana to 20s roboty. |
Nie koniecznie. W moim przypadku termostat tak mocno siedział, że męczyłem się nad nim z 20min żeby go wyciągnąć.
mafiagustawa Jeżeli woda uciekła to gdzie? Nie ma żadnych śladów? Może po prostu wypełniła luki w układzie? |
|
|
|
 |
mafiagustawa
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: L
Silnik: 1.3i/50KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 35 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 18:26
|
|
|
Cytat: | mafiagustawa Jeżeli woda uciekła to gdzie? Nie ma żadnych śladów? Może po prostu wypełniła luki w układzie? |
No właśnie. Taka jest hipoteza nr 2 z mojego pierwszego posta. Dlatego cały czas próbuję uzupełniać płyn, nie wiem tylko po jakiej ilości uzupełnień mogę się poddać - czyli jaka jest pojemność układu.
Okazało się, że miernik temperatury przy termostacie się oderwał. Musiało się to stać tuż po zagotowaniu silnika - przed moim 2-miesięcznym wyjazdem z którego wczoraj wróciłem. W każdym razie planuję wymienić miernik, no i przy okazji termostat. Ile wg Was (robocizna+części) mogłaby kosztować ta wymiana? Tak żebym wiedział czy nie bardziej opłaca mi się to samemu zrobić |
|
|
|
 |
drzeniow

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: 1.6i16V/90KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 34 Dołączył: 09 Wrz 2010 Posty: 663 Skąd: Drzeniów FZI
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 18:31
|
|
|
mozna to zrobić jak najbardziej samemu,
Ja kupiłem ten mały czujnik za 10zł
Termostat do 30zł
to skoro czujnik sie oderwał płyn uciekał a Ty mówiłeś ze nie widać aby coś cieklo..
Nic juz z tego co piszesz nie rozumiem...
Robocizna w warsztacie zawsze zależy od indywidualnego cennika mogą skasować 100zl albo 20zl. |
_________________ Pozostaje otwarty na nowe teorie.
Aktualnie:
Focus 1.8 TDDI 2000r. 206tys. przebiegu.
Było:
Escort 1.6 16v mk6 93r.-SKASOWANY
Escort 1.8 16v mk6 94r.-SPRZEDANY
Escort 1.3i mk6 94r.- SKASOWANY
 |
|
|
|
 |
mechcom

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Łukasz
Wiek: 33 Dołączył: 24 Sie 2008 Posty: 397 Skąd: Wolsztyn (PWL)
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 18:32
|
|
|
mafiagustawa napisał/a: | czyli jaka jest pojemność układu. |
w ksiazce pisze 7.2 l jak sie nie myle |
_________________ Kupiłem Forda i śmieje mi sie morda
Moja Fiestka Zapraszam http://www.fiestaklubpols...p=416613#416613
 |
|
|
|
 |
drzeniow

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: 1.6i16V/90KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 34 Dołączył: 09 Wrz 2010 Posty: 663 Skąd: Drzeniów FZI
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 18:33
|
|
|
mechcom napisał/a: | w ksiazce pisze 7.2 l jak sie nie myle |
za duzo chyba
Mi sie wydaje cos ok 6 litrów |
_________________ Pozostaje otwarty na nowe teorie.
Aktualnie:
Focus 1.8 TDDI 2000r. 206tys. przebiegu.
Było:
Escort 1.6 16v mk6 93r.-SKASOWANY
Escort 1.8 16v mk6 94r.-SPRZEDANY
Escort 1.3i mk6 94r.- SKASOWANY
 |
|
|
|
 |
mechcom

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Łukasz
Wiek: 33 Dołączył: 24 Sie 2008 Posty: 397 Skąd: Wolsztyn (PWL)
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 18:46
|
|
|
drzeniow napisał/a: | mechcom napisał/a: | w ksiazce pisze 7.2 l jak sie nie myle |
za duzo chyba
Mi sie wydaje cos ok 6 litrów |
mój bład pisze 5.2 l |
_________________ Kupiłem Forda i śmieje mi sie morda
Moja Fiestka Zapraszam http://www.fiestaklubpols...p=416613#416613
 |
|
|
|
 |
mafiagustawa
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: L
Silnik: 1.3i/50KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 35 Dołączył: 11 Wrz 2010 Posty: 5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 11 Wrz 2010, 18:57
|
|
|
drzeniow, pisząc "ucieka" miałem na myśli to, że znika ze zbiorniczka wyrównawczego... nie chodziło mi o to, że wycieka poza układ.
Dzięki wszystkim za pomoc, zobaczymy co się stanie po wymianie termostatu. |
|
|
|
 |
|