[MK3] Wahacz czy coś innego ? |
Autor |
Wiadomość |
sledzio

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Michał
Wiek: 36 Dołączył: 19 Wrz 2009 Posty: 106 Skąd: Aleks.Łódzki
|
Wysłany: 22 Mar 2010, 18:00 [MK3] Wahacz czy coś innego ?
|
|
|
Witam, ostatnio trafiłem na sporą dziurkę jadac na wieś, na tylę sporą, że pogieła mi felgę i rozerwała oponę.
Była to prawa przednia felga, zmieniłem na zapasówkę i pojechałem dalej.
Co zauważyłem natomiast to sciąganie na prawą stronę, szczególnie przy hamowaniu, i ściąganie na lewo przy gwałtownym przyśpieszaniu, początkowo myślałem że to wina opony i dałem sobie spokój...
Aż tu w sobotę zmieniam koła na letnie, a tu taki myk, że lewe przednie koło podczas próby odkręcenia koła (mocno były zapieczone śruby, więc mocno szarpałem) koło sobie "chodzi" do przodu i do tyłu (luz jakieś 5cm).
Dodam też, że kierownica lekko przekręciła się w prawo (nie jest już idealnie prosto, gdy chcę jechać prosto).
Dodatkowo okazało się, że mój komplet kół z lenimi oponami ma różne wymiary - i tak na przód założyłem 155/70 a na tył 155/708 (jakieś dziwne oznaczenie, trzycyfrowe), optycznie też tylne opony zdają się być wyższe od przednich.
A teraz do sedna :
- Kierownica chodzi mi (teraz, po zmianie kół) bardzo ciężko, odbija, ale ciężko sie nią kręci (dużo ciężej niż na zimówkach), czy to efekt założenia "odwrotnie" ogumienia ?
tzn. czy przełożyć te "większe" opony na przód, a mniejsze na tył ?
- Efekt "luzu" na kole to naderwany wahacz czy może coś innego ?
Pod koniec miesiąca będe mieć pare zł i szukam kogoś z Łodzi lub okolic, kto by mi zerknął i ew. pomógł wymienić co tam się popsuło za dobre pieniądze (czyt. za pół darmo ) |
|
|
|
 |
jackrzec
Klubowicz

Model: Ford Fiesta Mk7`12
Wersja: Titanium
Silnik: 1.25Duratec/82KM
Imię: Jacek
Wiek: 51 Dołączył: 30 Cze 2005 Posty: 2573 Skąd: Stargard
|
Wysłany: 22 Mar 2010, 19:02
|
|
|
Tulejki wahaczy poszły na spacer... |
_________________ Mk3,5 '95 Classic 1.1i/50KM + Mk3,5 '95 Fun 1.3i/60KM,-->
Fiesta Mk4 '99 Ghia 1.25/75KM,--> Fiesta Mk7 '12 Titanium 1.25/82KM + Focus Mk3 '12 Titanium 1.6 EB/150KM |
|
|
|
 |
Marcinowaty
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Marcin
Wiek: 46 Dołączył: 21 Sie 2008 Posty: 1447 Skąd: Trzcianka
|
|
|
|
 |
sledzio

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Michał
Wiek: 36 Dołączył: 19 Wrz 2009 Posty: 106 Skąd: Aleks.Łódzki
|
Wysłany: 23 Mar 2010, 15:32
|
|
|
Marcinowaty napisał/a: | Lepiej odstaw auto szybko do mechanika! Pokaż zdjęcie oznaczeń z opon |
zdjęcie zrobie później, oznaczenia
przód - rotex optimo 155/70 R13
tył - Fulda KRISTALL 155R13 708 tak jest na oponie
A co do koła przedniego, dodatkowe obserwacje :
- koło ma luz w stronę przedniego zderzaka - czyli "do przodu", auto stojąc na płaskiej powierzni wygląda jakby było przekrzywione, tj. lewa strona (czyli ta z usterką) jest ciut niżej niż prawa.
Wiem, że z tym do mechanika, wypłata prawdopodobnie w piątek lub poniedziałek i wtedy mógłbym się u jakiegoś pojawić, sęk w tym że nie nie znam absolutnie żadnego mechanika z Łodzi lub okolic.
Jeżeli macie jakieś namiary na kogoś kto to potrafi zrobić i wykona to w miare niedrogo to dajcie tu znać, przypominam - aleksandrów Łódzki i okolice (łódź) |
_________________ Jeżeli chcesz tanio i nowocześnie urządzić łazienkę lub kuchnie to polecam ten sklep. Mają świetną armaturę. |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 23 Mar 2010, 16:09
|
|
|
sledzio napisał/a: | koło sobie "chodzi" do przodu i do tyłu (luz jakieś 5cm) | I miałeś auto w górze i nie sprawdziłeś czy luz jest na łożysko, wahaczu drążku czy czymkolwiek innym? To trzeba podnieść auto zdjąć koło i zobaczyć,,,
sledzio napisał/a: | 155R13 | czyli pełnowymiarowa,,, bodajże 155/82 R13 |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
sledzio

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Michał
Wiek: 36 Dołączył: 19 Wrz 2009 Posty: 106 Skąd: Aleks.Łódzki
|
Wysłany: 23 Mar 2010, 19:46
|
|
|
podniosłem auto na podnosniku (znaczy to felerne koło), ale nie mogłem na tyle mocno szarpnąć, by koło poruszyć przód/tył na podniesionym aucie (znaczy może i bym mógł, ale coś mi sie zdaje, że prędzej by sie z podnośnika spierdzieliło).
Co zauwazyłem - podczas tego lżejszego szarpania rusza się koło z amorem (co jest chyba normalne), ale ten luz mieści się w sumie w "błędzie statystycznym".
Gdyby było to łożysko, to chyba nawet przy takim lekkim szarpnięciu powinno być czuć luz, nie ?
obstawiam wahacz (choć na mój gust wygląda w miare nieźle, ale ja sie nie znam ;p ) albo tą półoś/przegub (czy co tam jest, moja wiedza mechaniczna kończy się na budowie simsona 50ccm ;p ).
Zrobiłem kilka fotek na podniesionym kole, może one wam coś podpowiedzą.
 |
|
|
|
 |
kamil wolski

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 17 Sty 2008 Posty: 1416 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: 23 Mar 2010, 20:50
|
|
|
Auto pływa, rusza się koło. Być może, i w to bym strzelał na początek, wybił się, albo zniszczył sworzeń wahacza. Miałem identyczne objawy gdy raz się poluźnił w zwrotnicy a raz był wytyrany na maksa. Objawy te same. Ucieczka w jedną przy przyśpieszaniu, w drugą przy hamowaniu, luźne koło na podnośniku. |
_________________ było: 104KM 220Nm
jest: 133KM 186Nm |
|
|
|
 |
sledzio

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Michał
Wiek: 36 Dołączył: 19 Wrz 2009 Posty: 106 Skąd: Aleks.Łódzki
|
Wysłany: 17 Maj 2010, 03:12
|
|
|
ok, zamówiłem kompletne wahacze ze sworzaniami od jednego z użytkowników forum, jutro powinny dojść.
w związku z tym (może niepotrzebnie) spytam, co potrzebuje do przeprowadzenia operacji wymiany wahacza na inny ? jakie klucze ?
i czy po zdjęciu koła będe mieć możliwość odkręcenia po prostu tych 3 śrub trzymających wahacz (te przechodzące przez tuleje) + zdjęcie sworznia poprzez odkręcenie tej 1 śruby go trzymającej, czy jest troche więcej zabawy z tym ?
sorry że męcze, ale z mechaniki jestem noga, a chciałbym się z tym uwinać w pół dnia
na wszelki wypadek kupiłem już duże wd40 |
|
|
|
 |
Pele

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Michał
Dołączył: 24 Sty 2009 Posty: 757 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 17 Maj 2010, 09:15
|
|
|
sledzio napisał/a: | zdjęcie sworznia poprzez odkręcenie tej 1 śruby go trzymającej |
Tam jest Torx, T30 albo T25, nie pamiętam dokładnie, najlepiej zaopatrz się w cały komplet (w castoramie kupiłem komplet torx + imbus za 6 zł i dały radę)
Przy montażu tą śrubę zamontuj tak jak wyjąłeś, znaczy gwintem do przodu auta bo ona wchodzi tylko jedną stroną. Konieczne będzie użycie młotka w celu jej wbicia, tylko nie bij bardzo mocno, z wyczuciem trzeba.
Cytat: | i czy po zdjęciu koła będę mieć możliwość odkręcenia po prostu tych 3 śrub trzymających wahacz (te przechodzące przez tuleje) + zdjęcie sworznia poprzez odkręcenie tej 1 śruby go trzymającej, czy jest trochę więcej zabawy z tym ? |
Tak. Pamiętaj tylko że sworzeń nie wyjdzie Ci tak o (chyba że jest już zdezelowany to wyjdzie łatwo) i będziesz musiał go wybić ze zwrotnicy. Użyj młotka z przecinakiem albo dużego łoma, masz nowe wahacze więc starych nie musisz oszczędzać.
sledzio napisał/a: | jakie klucze ? |
Tak jak wyżej pisałem Torx oraz 17 i 13. Sworzeń odkręcasz 13 i torxem, reszta powinny być 17. Dla spokoju zaopatrz się jeszcze w 15 i 18 (mogą się też trafić takie). Doradzałbym klucze nasadkowe, ale zwykłymi też powinieneś dać radę. No i duuużooo WD40 |
|
|
|
 |
Sticker
Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: CL
Silnik: 1.3i/60KM
Dołączył: 09 Lut 2009 Posty: 19 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 17 Maj 2010, 12:07
|
|
|
Z własnego doświadczenia napiszę że nie zawsze jest to takie proste.
Ja miałem tak zapieczne śruby że musiałem ciąć flexem.
O ile do łbów śrób jest dobry dostęp to do nakrętki śruby tylnej tuleji jest dostęp kłopotliwy.
Przydałby się klucz lekko podgięty.
A co do twoich objawów to sprawdź też końcówkę drążka. |
|
|
|
 |
jackrzec
Klubowicz

Model: Ford Fiesta Mk7`12
Wersja: Titanium
Silnik: 1.25Duratec/82KM
Imię: Jacek
Wiek: 51 Dołączył: 30 Cze 2005 Posty: 2573 Skąd: Stargard
|
Wysłany: 17 Maj 2010, 17:32
|
|
|
Pele napisał/a: | Sworzeń odkręcasz 13 i torxem, reszta powinny być 17 | Ta z torxem to jest 17 (śruba m10). Przy sworzniach zapewne są 15. Śrubę na torxa się wymienia po każdym odkręceniu, bo wybitnie szybko szlag trafia gwint na niej i drugi raz tak mocno już jej nie dokręcisz. Jak dokręcisz słabiej, to może sworzeń wybić większą dziurę w zwrotnicy i wtedy będzie problem, bo trzeba będzie szukaj nowej zwrotnicy |
_________________ Mk3,5 '95 Classic 1.1i/50KM + Mk3,5 '95 Fun 1.3i/60KM,-->
Fiesta Mk4 '99 Ghia 1.25/75KM,--> Fiesta Mk7 '12 Titanium 1.25/82KM + Focus Mk3 '12 Titanium 1.6 EB/150KM |
|
|
|
 |
Maki

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Wiek: 36 Dołączył: 01 Lis 2008 Posty: 625 Skąd: CWA XX00
|
Wysłany: 17 Maj 2010, 21:34
|
|
|
Cytat: | Śrubę na torxa się wymienia po każdym odkręceniu, bo wybitnie szybko szlag trafia gwint na niej i drugi raz tak mocno już jej nie dokręcisz. |
Bo trzeba zaopatrzyć się w młotek miedziany. Ja odkręcałem tę śrubę już wiele razy i za każdym razem dawałem tę samą. Z jednej strony mam już zwykły na imbus, bo ten na torx się ukręcił przy łbie. |
|
|
|
 |
jackrzec
Klubowicz

Model: Ford Fiesta Mk7`12
Wersja: Titanium
Silnik: 1.25Duratec/82KM
Imię: Jacek
Wiek: 51 Dołączył: 30 Cze 2005 Posty: 2573 Skąd: Stargard
|
Wysłany: 17 Maj 2010, 22:42
|
|
|
Maki napisał/a: | Bo trzeba zaopatrzyć się w młotek miedziany. Ja odkręcałem tę śrubę już wiele razy i za każdym razem dawałem tę samą. Z jednej strony mam już zwykły na imbus, bo ten na torx się ukręcił przy łbie. | To nie chodzi o problem z wybiciem, tylko o zrywanie gwintu. A na to żaden młotek nie pomoże. Tą śrubę dokręca się momentem 48 - 60 Nm, a to jak na taką małą śrubkę (m10) to dosyć sporo. I Jeśli ją tak dokręcisz, to założę się, że "wiele razy" Ci się nie uda. Wsadziłeś imbus? No i ok, tylko skąd wziałeś imbus o takich wymiarach? Ta śruba jest nietypowa, bo gwint ma 10, ale ta częśc bez gwintu ma 11,5 mm. Nie spotkałem jak dotąd takiego imbusa. |
_________________ Mk3,5 '95 Classic 1.1i/50KM + Mk3,5 '95 Fun 1.3i/60KM,-->
Fiesta Mk4 '99 Ghia 1.25/75KM,--> Fiesta Mk7 '12 Titanium 1.25/82KM + Focus Mk3 '12 Titanium 1.6 EB/150KM |
|
|
|
 |
Maki

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Wiek: 36 Dołączył: 01 Lis 2008 Posty: 625 Skąd: CWA XX00
|
Wysłany: 18 Maj 2010, 14:29
|
|
|
Cytat: | Wsadziłeś imbus? No i ok, tylko skąd wziałeś imbus o takich wymiarach? Ta śruba jest nietypowa, bo gwint ma 10, ale ta częśc bez gwintu ma 11,5 mm. Nie spotkałem jak dotąd takiego imbusa. |
Mam tokarkę.
A śrubę M10 o twardości 10,9 (taka twardość jest na oryginalnej) dokręca się momentem 65Nm i to nie znaczy że jak przekroczysz tę wartość to od razu się gwint niszczy, tylko nadwyrężasz go. |
_________________ Skoda Fabia Combi 1,4L 50kW |
|
|
|
 |
sledzio

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Michał
Wiek: 36 Dołączył: 19 Wrz 2009 Posty: 106 Skąd: Aleks.Łódzki
|
Wysłany: 25 Maj 2010, 21:49
|
|
|
Fiesta u mechanika, wahacze wymienione jednakże albo mam jakiegoś partacza, albo sam nie wiem jak - ukręcili przegub.
kazał mi wejśc do auta i sie przejechać, wsiadam - wrzucam 1 i stoje w miejscu :/ lewa półoś sie wesoło kręci w miejscu i ma spore luzy - usłyszałem " o, przegubik sie ukręcił" 150zł z robocizną poprosze...
no i mam dylemat, raz że dałem 50zł za wymiane wahaczy ( co akurat jest sumą wg mnie ok), dwa... że kuźwa 100zł za przegub i 50za wymiane nie dam bo cholera nie mam
pytanie takie - fiesta jest z roku 1992, bodajże wrzesień albo październik, cywil 1.1i.
Dzwonić do mechanika żeby sprawdzał ile ma zębów przegub czy moge w ciemno jakiś brać ?
I czy manszetę koniecznie trzeba dokupywać czy może ta zostać (wygląda jak nówka) |
_________________ Jeżeli chcesz tanio i nowocześnie urządzić łazienkę lub kuchnie to polecam ten sklep. Mają świetną armaturę. |
|
|
|
 |
dday

Model: Ford Fiesta Mk3`96
Wersja: Classic
Silnik: 1.3i/60KM
Wiek: 44 Dołączył: 29 Gru 2004 Posty: 390 Skąd: wawa-anin
|
Wysłany: 26 Maj 2010, 00:27
|
|
|
sledzio napisał/a: |
I czy manszetę koniecznie trzeba dokupywać czy może ta zostać (wygląda jak nówka) |
Jeśli masz zamiar nowy przegób to nowa manzeta powinna być w zestawie. Zresztą koszt samej manzety to pewnie z 10zł. |
_________________
 |
|
|
|
 |
sledzio

Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: Inna
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Michał
Wiek: 36 Dołączył: 19 Wrz 2009 Posty: 106 Skąd: Aleks.Łódzki
|
Wysłany: 26 Maj 2010, 17:24
|
|
|
ok, dostałem uzywany przegub w dobrym stanie z manszetą, założony - fiesta jeździ
pytanie - to, że trzeba zrobić zbieżność to akurat wiem, w końcu wahacze były wymieniane, ile to może kosztować ?
ale tak - wcześniej (przed wymianą) żeby jechać prosto musiałem mieć kierownicę skręconą jakieś 30stopni w prawo, teraz znowu jakieś 10stopni w lewo :/ jak to nareperować i/czy pomoże tutaj zrobienie zbieżności ? |
_________________ Jeżeli chcesz tanio i nowocześnie urządzić łazienkę lub kuchnie to polecam ten sklep. Mają świetną armaturę. |
|
|
|
 |
Maki

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Wiek: 36 Dołączył: 01 Lis 2008 Posty: 625 Skąd: CWA XX00
|
Wysłany: 26 Maj 2010, 19:10
|
|
|
Ustawienie zbieżności to koszt 30/35zł. Jak dobrze ci ustawi kierownice na podczas ustawiania zbieżności to będziesz mieć prosto. Ale musisz przypilnować gościa by nie skupiał się tylko na prostym ustawieniu kuł lecz i na kierownicy. Ale jeśli nawet jak ci źle ustawi kierownice to możesz samemu wyprostować. Po prostu z jednej strony (np.o 1 obrót) wkręcasz drążek z drugiej wykręcasz |
|
|
|
 |
|