Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: faq, mk4, mk5, tuleje zawieszenia, wymiana tulei, zawieszenie

Przesunięty przez: bidżej
22 Wrz 2010, 12:39
[MK5] [MK4/5] FAQ - Wymiana tulei w przednim zawieszeniu
Autor Wiadomość
DziDzia 
vel DziaDzia





Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: RS
Silnik: 2.0/16V
Imię: Patrycjusz :)
Wiek: 37
Dołączyła: 27 Lip 2005
Posty: 4172
Skąd: :: DDG ::
Wysłany: 3 Mar 2010, 22:46   [MK5] [MK4/5] FAQ - Wymiana tulei w przednim zawieszeniu

Taki mały FAK o gumach w przednim zawiasie mk4/5.

Mały schematyczny podgląd zawieszenia:


I. Wymiana tulei stabilizatora.

Kiedy należy wymienić tuleje stabilizatora :?:
Jeżeli Wam coś puka w przednim zawieszeniu, to na 99% są to te tuleje. Sprawdzić to bardzo łatwo. Trzeba podnieść auto, zdjąć przednie koła (koniecznie obie strony) i złapać za stabilizator i poruszać nim. Jak się leciutko rusza, to gumy do wymiany.
Potrzebne narzędzia:
- klucz do kół – do odkręcenia kół ;)
- klucz płaski/oczkowy 10 do odkręcania jarzma (ja używałem płoaskooczkowego lekko zeszlifowanego)
- śrubokręt/drąg/co kolwiek – do pomocy
- młotek (bo bez młota nie robota)

Ceny:
Ford – 34,5/33 pln (ford.sklep.pl)
Od 5pln do 35 pln.


1. Podeprzeć auto i zdjąć koła
2. Odkręcić śruby jarzma tulei stabilizatora widoczne na zdjęciu:

- ta bliżej przodu auta (na zdjęciu po prawej) wyjdzie cała bez problemu, drugą należy wykręcić jak najwięcej (mnie tu pomógł zeszlifowany klucz).
3. Wymiana gum – tu będzie troszkę zabawy ;P . Dla ułatwienia można, z wyczuciem, wygiąć/odgiąć jarzmo przy pomocy śrubokręta, a następnie wyciągnąć stare gumy, oczyścić stabilizator i wsadzić nowe. Pamiętajcie, na sucho to i [bez przesady - bidżej :-P ] ciężko wchodzi, więc możecie przesmarować stabilizator i tuleje smarem, – ułatwi to zadanie. Po zrobieniu jednej strony można się wziąć za drugą. Przesmarowanie środka tulei zapobiegnie także piszczeniu elementów.
4. Składanie. Ułożyć gumy w odpowiednim miejscu na stabilizatorze, pod jarzmem. Jarzmo dogiąć do pierwotnego kształtu (pomaga dobicie młotkiem). Pozostaje skręcenie śrub (na tym etapie można sobie porównać jakie luzy miała stara tuleja a jakich nie ma nowa), założenie kół i postawienie auta.
5. Cieszymy się nie stukającym zawieszeniem :) :-)

Drugi sposób wymiany tulei to opuszczenie ramy szczątkowej. Ja zostałem przy podgięciu jarzma :P

II. Wymiana łączników stabilizatora.

Kiedy należy wymienić łączniki :?:
Jak na przykład są pogięte ;) , jeżeli gumy uległy zniszczeniu.

https://www.dropbox.com/s...%5B50%25%5D.JPG
https://www.dropbox.com/s...%5B50%25%5D.JPG
https://www.dropbox.com/s...%5B50%25%5D.JPG

Potrzebne narzędzia:
- imbus 5/ płaska 17
- 17 płaska/ oczko

CENY:
FORD – 185 pln (ford.sklep.pl)
Od 30 pln do 185 pln.

1. Podeprzeć auto i zdjąć koła
2. Wymontowanie łącznika:
Łącznik jest przykręcany do stabilizatora na dole i kolumny zawieszenia na górze.
Aby odkręcić nakrętki należy w środek wsadzić klucz imbusowy i 17 na nakrętkę i odkręcać.

Może się zdarzyć, że otwór na imbus się popsuje – nic straconego. Po drugiej stronie jest miejsce na klucz:

Czerwona strzałka to miejsce na imbus.

Odkręcamy górę i dół.
Wyjmujemy stary łącznik.
3. Składanie.
Wkładamy nowy łącznik (tu nie ma żadnej filozofii, wszystko powinno ładnie działać).
W zestawie z łącznikiem powinny być nowe nakrętki samohamowne. Należy założyć nowe – chyba, że teflon w starych odbił (ale na to nie liczcie) – zakładanie zużytych nakrętek samohamownych może powodować ich samoczynne odkręcanie, co może doprowadzić do uszkodzenia łącznika, czego nie chcemy. Moment dokręcania nakrętek powinien wynosić 50Nm (całkiem sporo :rotfl: ).
4. Zakładamy koła i opuszczamy auto.
5. Cieszymy się z wypitego przy pracy browarna.


III. Wymiana tulei gumowo-metalowych wahacza.

CENY:
Tuleja przednia: FORD – 19 pln (ford.sklep.pl).
Tuleja tylna: FORD – 32 pln (ford.sklep.pl).
Ogólnie ceny od 10 pln – 50 pln za sztukę.
Sworzeń wahacza od 30 pln do 80 pln (IC).
Wahacz od 170 pln do 300 pln (IC).
Śruby – ok. 10 pln/sztuka

Instrukcja dla mniej uzdolnionych technicznie:
1. Wsiadamy w auto i jedziemy do mechanika.
2. Czekamy aż mechanik zrobi co ma zrobić.
3. Płacimy i wracamy.

Instrukcja dla bardziej uzdolnionych technicznie i dłubaczy:



Etap 1 – wyjmowanie wahaczy:
Potrzebne narzędzia:
- torx 30 i 50
- klucze 18 oczkowy i 15 najwygodniej nasadkowy
- cienki śrubokręt
- gumowy młotek i kawałek deseczki

1. Podeprzeć auto i zdjąć koła
2. Zdejmujemy (jeżeli mamy) chlapacze i plastykowe nadkole (będzie wygodniej) – śruby na Torx 30 (czerwone) i dwie spinki a’la kołek rozporowy (zielone) i zakładka na rancie błotnika (żółte):


3. Odkręcamy łącznik stabilizatora przy kolumnie zawieszenia (imbus 5 i klucz 17 – patrz pkt II)
4. Odkręcamy i wyjmujemy śrubę trzymającą sworzeń wahacza (torx 50 i klucz 17) i rozłączamy to (jeżeli nie wychodzi lekko możemy pomóc sobie młotkiem i kawałkiem drewienka)
5. Odkręcamy śruby trzymające tuleje wahacza:

Słyszałem, że te śruby lubią się ukręcać – ja nie miałem z tym problemu, bardzo ładnie się odkręciły i wyszły. Klucz oczkowy 18 wchodzi spokojnie na nakrętki, a do łbów śrub na klucz 15 (tuleja tylna/pionowa od dołu a przednia/pozioma od przodu) jest jeszcze łatwiejszy dostęp ;)
6. Wyciągamy wahacz, jeżeli pojawią się jakieś problemy – gumowy młotek pomoże.

Etap 2 – wymiana tulei

Potrzebne narzędzia:
- Prasa – inwencja twórcza, ja z ojcem sobie poradziliśmy
- WD-40 albo inny specyfik penetrująco-smarujący
- stół z imadłem

Może najpierw tuleje:

Po lewej stare, po prawej nowe. Różnicy może nie widać na zdjęcia, ale te są. Guma popękana i wyciśnięta.

1. Wlewamy WD40 w szczeliny między tulejami i wahaczem, odstawiamy na noc i idziemy spać – bardo ułatwi to wyjmowanie starych gum.
2. Pełni sił, entuzjazmu i pomysłów na prasę robimy je. Dwie różne, bo i gumy różne.
Moje prasy wyglądały tak:
Do tulei tylnej:

Czyli prasa siłowo młotkowa :D
Do tulei przedniej:

Czyli prasa śrubowa – bardzo wdzięczna i łatwa w obsłudze (10 minut trwała wymiana ;) )
Przekrój przez mój wynalazek:

1 - ramię prasy (klucz 17)
2 - trzon prasy (śruba na klucz 17, a nawet kilka - długość)
3 - dystans (nakrętka, większa od śruby)
4 - podkładka dla zmniejszenia oporów kręcenia
5 - tuleja (nasadka 27, pasująca do nr 6)
6 - podkładka - średnica mniejsza od średnicy tulei a otwór większy niż środek tulei)
7 - tuleja
8 - dystans (klucz 32, opierający się na wahaczu)
9 - podkładka made in DDG
10 - podkładka dla zmniejszenia oporów kręcenia
11 - nakrętka na trzon prasy
12 - blokada nakrętki (klucz 17)
13 - wahacz

To co jest widoczne na fotce nie jest jej pełną wersją. Śruba była czasem za długa, czasem trzeba było dodać jakąś podkładkę, nakrętkę i takie tam..

Do stworzenia pras użyliśmy wszystkiego co się dało. Pierwsza to złom aluminiowy, jakieś takie różne badziejstwa, a druga to śruby, podkładki, nasadki (jako tuleje) i inne takie tam.

Jeżeli ktoś nie ma śmieci w swoich zasobach i nie ma w czym wybierać i przebierać można udać się do pobliskiego warsztatu – tam wymienią Wam tuleje i będzie problem z głowy (z kieszeni też).

Przed wybiciem tylnej warto sobie zaznaczyć jej położenia (ma znaczenie) i wysokość, na jaką wystaje. Będzie łatwiej ustawić ją tak jak była.

Tak wygląda wahacz bez gum:

Otwory wyszlifować i wyczyścić.
Warto przyjrzeć się w jakim stanie jest sworzeń. Nie powinien zbyt lekko chodzić, guma nie może być dziurawa czy popękana. Jeżeli nie jest w najlepszej kondycji, warto się zastanowić nad nowym wahaczem, bo problem ze sworzniami jest taki, że są nitowane. Można dostać zamienniki na śruby i wymienić. Ja swoje zostawiłem w spokoju.
3. Dokładnie tymi samymi prasami bierzemy się za wciskanie nowych tulei. Już wcześniej to pisałem - na sucho to i ch#j do pi#y ciężko wchodzi, wiec warto posmarować wahacz i tuleje smarem.
I oto przednia na miejscu:
Tylną należy ustawić tak jak była (po coś zaznaczaliśmy, jak jest ułożona).
Po wbiciu należy przeprowadzić kontrolę jakości położenia tulei:

Czyli sprawdzamy, czy głębokość się zgadza i czy równo siedzi – suwmiarka jest przydatna :hihihi:
Jak już mamy złożone obydwa wahacze, możemy brać się za montaż w aucie.
Etap 3 - Składanie do kupy:

Ogólnie rzecz ujmując składamy w przeciwnej kolejności co rozkładanie, czyli:
- wsadzamy wahacz na miejsce (trzeba chwilkę pogłówkować, bo mi przeszkadzała opuszczona kolumna zawieszenia) – młoteczek może się przydać ;) ;
- wpuszczamy śruby i nakręcamy nowe nakrętki przy gumach:

- zakładamy sworzeń, wsadzamy śrubę blokującą i nakręcamy NOWĄ nakrętkę – do końca;
- zakładamy łączniki stabilizatora i dokręcamy je;
- zakładamy koła
- opuszczamy auto
- dokręcamy śruby wahaczy (80 Nm). Można jeszcze przed dokręceniem pobujać autem, żeby gumy się ułożyły – ja pobujałem.

Ważne jest, aby dokręcać śruby gdy auto jest w ‘normalnej’ pozycji, czyli stoi na kołach – gumy się nie będą nadwyrężać.


WNIOSKI

- można to zrobić we własnym zakresie (garaż jest jednak przydatny)
- zrobiłem to bez kanału – więc się da

Jeżeli ktoś coś chce dodać, poprawić to bardzo proszę.
Służę pomocą :)

Jest to nieco uproszczona wersja, ale każdy da sobie radę :)


pozdro :!:
_________________

Model:MK1 '77 Silnik: 1,1S/35KM
Model:MK5 '00 Silnik: 1,3i/60KM
Romety PONY
Ostatnio zmieniony przez bidżej 24 Mar 2013, 00:32, w całości zmieniany 10 razy  
Profil Facebook
 
 
 
arecki 
Człowiek Whisky


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: 1.6i16V/100KM
Wiek: 40
Dołączył: 04 Sty 2009
Posty: 1673
Skąd: WWL
Wysłany: 3 Mar 2010, 23:07   

nie interesuję się tylko stwierdzam :krzesłemgo:

W mk4 jest tak samo
_________________




Była Fiesta jest Focus
Ostatnio zmieniony przez Żółwik Tuptuś 5 Mar 2010, 19:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
kazio-n 

Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: C
Silnik: 1.1i/50KM
Imię: Kazimierz
Wiek: 37
Dołączył: 11 Kwi 2009
Posty: 170
Skąd: Bogatynia
Wysłany: 5 Mar 2010, 15:20   

Ja mam pytanie odnośnie sworzni, jak wiadomo do MK3 idą dwa rodzaje ( chyba ) 17mm i 16,5mm. Teraz mam takie pytanie, czy jeśli fabrycznie jest 16,5mm a założymy 17mm ( rozegnie się ten otwór w zwrotnicy - robi się tak czasem żeby łatwiej odpiąć sworzeń ) to można tego 17mm wcinąć ?? Teraz drugie, czy do 17mm otworu wejdzie ( wejść to wiem, że luźno ) sworzeń 16,5mm - czy po ściesnieciu jarzma w zwrotnicy będzie to prawidlowo pracować ??
_________________
 
 
 
DziDzia 
vel DziaDzia





Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: RS
Silnik: 2.0/16V
Imię: Patrycjusz :)
Wiek: 37
Dołączyła: 27 Lip 2005
Posty: 4172
Skąd: :: DDG ::
Wysłany: 5 Mar 2010, 16:18   

Ja tam się nie znam, ale widzę to tak:
Ja bym nie kombinował. Niby to 0,5mm różnicy, ale lepiej nie kombinować. W końcu koło się na tym trzyma. I działać też pewnie będzie, tylko jak długo :rotfl:
Jarzmo z plasteliny nie jest i ma jakieś swoje granice rozciągania, a śruba bardziej służy do blokowania sworznia, niż do skręcania jarzma.



pozdro :!:
_________________

Model:MK1 '77 Silnik: 1,1S/35KM
Model:MK5 '00 Silnik: 1,3i/60KM
Romety PONY
Profil Facebook
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ o ubezpieczeniach aut
i innych kwestiach z tym związanych.
trzeci Ubezpieczenia i rejestracja aut 1 30 Sty 2011, 10:30
trzeci
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ - RDZA / KOROZJA
LOY Blacharstwo / Lakiernictwo / Kosmetyka samochodowa 13 2 Lut 2019, 00:44
semimatt
Brak nowych postów Ogłoszenie: Car Audio - FAQ
Czyli zanim zapytasz - zajrzyj !
molu Car Audio i CB 11 6 Lis 2023, 11:05
Wizja
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ - regulacja instalacji gazowej
Lokmen LPG 0 15 Cze 2008, 22:32
Lokmen
Brak nowych postów Ogłoszenie: FAQ - Dlaczego 1.8 Diesel nie chce odpalić
Zajrzyjcie tutaj zanim spytacie o to samo.
Rkalitka Silniki diesla 230 23 Gru 2014, 20:23
Jaszczur


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.