[MK3] Pomiar , sprawdzenie sondy lambda |
Autor |
Wiadomość |
limus
Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: S
Silnik: 1.1i/50KM
Dołączył: 26 Sty 2010 Posty: 197 Skąd: pomorze
|
Wysłany: 16 Lut 2010, 19:19 [MK3] Pomiar , sprawdzenie sondy lambda
|
|
|
Autko kiepsko mi odpala na zimnym silniku , sporo pali i w związku z tym postanowiłem sprawdzić sondę .
Na nagrzanym silniku na wolnych obrotach 0 V ,na wyższych jakieś ułamki tego co powinno być .
Czyli sonda do wymiany , ale przy okazji wyszło , że przy gniezdzie sondy jest niewielka dziura - już załatana .
Napięcie było mierzone na kostce sondy po odłączeniu tejże od kostki z wiązki.
Jako ciekawostkę powiem , że owa sonda podgrzana palnikiem zaczęła generować napięcie , nawet powyżej 0,5 v.
Po wykręceniu końcówka sondy była mocno okopcona .
Pozdrawiam. |
Ostatnio zmieniony przez bidżej 15 Maj 2011, 18:53, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
|
diodalodz
Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5649 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 17 Lut 2010, 12:30
|
|
|
limus napisał/a: | na kostce sondy po odłączeniu tejże od kostki z wiązki. |
nic dziwnego bez podłączonej grzałki nic pokazywać nie będzie . Ciekawe czy już palnikiem odparowałeś sondę w kosmos . samo mierzenie sondy to głupota moim zdaniem lepiej wyjąć kompa i mierzyć na pracującym silniku na wybranych pinach komputera . Wtedy masz pewność co widzi sterownik i eliminujesz błąd wiązki silnika . |
|
|
|
|
limus
Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: S
Silnik: 1.1i/50KM
Dołączył: 26 Sty 2010 Posty: 197 Skąd: pomorze
|
Wysłany: 17 Lut 2010, 12:40
|
|
|
Ale wpadka .
Gdzieś na tym forum właśnie przeczytałem , że mierzyć trzeba na odłączonej kostce .
Co do kompa , to jestem bez szans , nie dam rady tego zrobić .
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
Pawełos666
Model: Ford Fiesta Mk4`99
Wersja: Sport
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Ford BMW
Wiek: 37 Dołączył: 15 Cze 2008 Posty: 1139 Skąd: BOSCH CS
|
Wysłany: 17 Lut 2010, 13:02
|
|
|
wkuj sie w przewody |
_________________ CVH 1.4 FU..'89
Profesjonalna pomoc w doborze świec i kabli zapłonowych, napisz gg 540570 - CVH, HCS / Endura, Zetec |
|
|
|
|
limus
Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: S
Silnik: 1.1i/50KM
Dołączył: 26 Sty 2010 Posty: 197 Skąd: pomorze
|
Wysłany: 17 Lut 2010, 13:40
|
|
|
Sonda została sprawdzona bez odpinania z kostki.
Wyniki na mierniku były dziwne , na wolnych 003-0,7 v , na wysokich obrotach niewiele rosło - max do 0,75 v i cały czas skakało , wartość spadała nawet do 0,02 v.
Po przygazówce na wolnych obrotach tez niesamowicie skaczą te wartości od 0,02 do 0,7 v
Nie wiem jak to interpretować .
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
diodalodz
Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5649 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 18 Lut 2010, 03:57
|
|
|
słaby miernik albo ci łapami trzęsło . tak jak wynik 0,7V jest wiarygodny tak 0,03 już nie . Wysokie napięcie 0,7 wskazuje bogatą mieszankę . przy gwałtownej przygazówce powinno polecieć na 0,2V na sekundę i podbić do góry zaraz. Przy spuszczeniu z obrotów np 3,5 tyś i nagłe zejście od jałowego powinno wskoczyć na 0,7V a następnie wrócić gdzieś na środek czyli ok 0,4 -0,5V na jałowych obrotach albo stablilnych obrotach czyli np 2000 obr/min i bez ruszania gazu 0,4-0,5V. |
|
|
|
|
bidżej
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Bartek
Wiek: 37 Dołączył: 22 Maj 2008 Posty: 4784 Skąd: Stuttgart
|
|
|
|
|
limus
Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: S
Silnik: 1.1i/50KM
Dołączył: 26 Sty 2010 Posty: 197 Skąd: pomorze
|
Wysłany: 18 Lut 2010, 09:38
|
|
|
Aby wyeliminować trzęsienie się łap , przewody zostały odizolowane aby był pewny styk .
Jedna osoba trzymała styki czujnika , a druga obserwowała wskazania .
Pomiar jest pewny , cyferki nie zmieniały się się powoli .
Różnice we wkazaniach były bardzo duże i działo się to bardzo szybko .
Generalnie zaczynam dochodzić do wniosku , że auta z elektronika to po prostu zródło ciągłych kłopotów.
Nie masz co robić , to sobie kup fiestę na wtrysku ))))
Tylko co tu kupić jak już nawet w starych autach są komputery .
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
diodalodz
Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5649 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 18 Lut 2010, 21:50
|
|
|
zmienia się szybko ale przy przejściach między gwałtowynm przyspieszeniem albo hamowaniem silnikiem mieszanka ma wartość albo bogatą albo ubogą bo regulacja nie nadążą . A co do zmian to cała praca silnika to jedna wielka zmiana co ruch tłoka dlatego też i odczyty z sondy lambda są skokowe . |
|
|
|
|
bidżej
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Bartek
Wiek: 37 Dołączył: 22 Maj 2008 Posty: 4784 Skąd: Stuttgart
|
|
|
|
|
JustMario
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: 1.6i/104KM
Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 73 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 12 Kwi 2010, 21:03
|
|
|
A teraz ja. Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć (jak totalnemu idiocie) jak sprawdzić sondę? Czy silnik włączony, czy nagrzany, czy nie. Czy sprawdzać napięcia na kostce, czy jak, gdzie? Z góry dziękuję |
|
|
|
|
diodalodz
Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5649 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 13 Kwi 2010, 01:31
|
|
|
do super poprawnej weryfikacji niezbędny jest oscyloskop , ty możesz miernikiem sprawdzić jedynie mniej więcej jej życie o ile miernik ma dużą częstotliwość odświeżania .
Musisz mierzyć na czarnym i szarym przewodzie (minus miernika do szarego plus do czarnego) . Sonda musi być podpięta a silnik wstępnie rozgrzany . napięcie 0V non stop ewidentnie wskazuje na uwaloną sondę , tak samo jak trwała wartość 0,5V . Przy dodawaniu i ujmowaniu (gwałtownym) gazu musi być widać chwilowe zmiany wartości napięcia . 0,8V oznacza mieszankę bogatą , 0,2 V ubogą . sonda musi biegać miedzy tymi wartościami . Po za tym musisz zmierzyć ciągłość grzałki czyli rozpinasz kostkę sondy i mierzysz opór (zakres 200 ohm) między białymi powinno być poniżej 7 ohm . tego pomiaru możesz dokonać na zimnym silniku i wyłączonej stacyjce . |
|
|
|
|
JustMario
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: 1.6i/104KM
Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 73 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 13 Kwi 2010, 14:53
|
|
|
Pięknie Ci dziękuję za szczegółowe wyjaśnienie Akurat zaczęło padać, ale potem się zabiorę za sprawdzenie
Proszę mnie jeszcze uświadomić, czy wyższe spalanie może być spowodowane:
1. Oporem na grzałce większym niż 7ohm?
2. Stałą wartością 0,8V?
Czy co jeszcze wskaże mi uszkodzenie sondy i wynikające z tego większe spalanie?
EDIT: rozumiem że sondę testujemy wyjętą z kolektora? Tj. wpiętą w kostkę ale trzymamy ją w ręku? Bo raczej ciężko będzie pakować łapy do komory silnika (poparzenie III stopnia gwarantowane). |
Ostatnio zmieniony przez JustMario 13 Kwi 2010, 15:09, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
bidżej
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Bartek
Wiek: 37 Dołączył: 22 Maj 2008 Posty: 4784 Skąd: Stuttgart
|
Wysłany: 13 Kwi 2010, 15:04
|
|
|
wyższe spalanie wyjdzie przy zużytej sondzie (pokazuje niskie napięcia, tzn rzędu 0.1-0.3V, co dla komputera oznacza "mieszanka uboga" i powoduje lanie paliwem), przerwie w obwodzie (brak sygnału z sondy), padniętej grzałce (sonda będzie pokazywać pierdoły, prawdopodobnie z dolnego zakresu), dziurze w wydechu przed sondą lub tuż przy niej... |
_________________ www.twojrobot.blogspot.com |
|
|
|
|
JoeMix
Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12026 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 13 Kwi 2010, 15:15
|
|
|
JustMario napisał/a: | rozumiem że sondę testujemy wyjętą z kolektora? | Brań boże, wkręcona w kolektor, silnik rozgrzany i pracujący,,, sonda mierzy ilość tlenu w spalinach więc jak ją wykręcisz na świeże powietrze to zgłupieje,,, |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
|
bidżej
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Bartek
Wiek: 37 Dołączył: 22 Maj 2008 Posty: 4784 Skąd: Stuttgart
|
Wysłany: 13 Kwi 2010, 15:17
|
|
|
JustMario napisał/a: | Bo raczej ciężko będzie pakować łapy do komory silnika (poparzenie III stopnia gwarantowane). | zależnie od tego gdzie dokładnie masz sondę, dojście jest bez tragedii. albo kładziesz się pod autem, albo atakujesz od góry (można sobie wyciągnąć wentylator - 1 śrubka pod klucz 10 i jedna kostka). przydadzą się rękawice... |
_________________ www.twojrobot.blogspot.com |
|
|
|
|
JustMario
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: 1.6i/104KM
Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 73 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 13 Kwi 2010, 15:19
|
|
|
I o to mi chodziło Dziękuję pięknie Myślałem na wprost i wydawało mi się to trochę odwrotnie, tj. niskie napięcie, czyli uboga mieszanka, ale podawana do komór spalania, a nie w spalinach . A to ta uboga mieszanka w spalinach w takim razie
Dziękuję Wam pięknie, oby to była sonda Pozdrawiam
I mam nadzieję, że łap nie poparzę. |
|
|
|
|
bidżej
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Bartek
Wiek: 37 Dołączył: 22 Maj 2008 Posty: 4784 Skąd: Stuttgart
|
Wysłany: 13 Kwi 2010, 15:22
|
|
|
JustMario napisał/a: | A to ta uboga mieszanka w spalinach w takim razie | dokładnie, sonda pracuje w tzw. sprzężeniu zwrotnym układu sterowania silnika, więc bada to co z niego "wychodzi" (spaliny) i (między innymi) na tej podstawie wykonywana jest regulacja dawki paliwa... |
_________________ www.twojrobot.blogspot.com |
|
|
|
|
JustMario
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: 1.6i/104KM
Dołączył: 01 Sty 2010 Posty: 73 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 13 Kwi 2010, 16:48
|
|
|
A jak się dostać do rdzenia przewodu? Są pokryte izolacją, myślałem że w samej sondzie jest kostka i tam się wczepię w piny, ale kostki brak (dopiero dalej). Nie wiem, starą metodą igieł? Wbić w kable i sprawdzić w ten sposób, czy jak? |
|
|
|
|
diodalodz
Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39 Dołączył: 19 Cze 2004 Posty: 5649 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 13 Kwi 2010, 19:40
|
|
|
albo wyciągnąć uszczelnienia z kostki i wbić igły od tyłu kostki . |
|
|
|
|
|