
|
automatyczna skrzynia w Mk3 |
Autor |
Wiadomość |
wedzior
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: CLX
Silnik: 1.3/58KM
Dołączył: 30 Sie 2008 Posty: 19 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 30 Sie 2008, 23:53 automatyczna skrzynia w Mk3
|
|
|
Witam. Mam pytanie. Podczas jazdy biegi zmieniaja mi sie wtedy kiedy lekko odsune noge z gazu..doslownie minimalnie, jesli tego nie zrobie przelozenie nie zmienia sie. Drugi problem to to, że podczas bardzo bardzo powolnego zatrzymywania sie np w korkach, albo na swiatlach auto jakby chce jeszcze jechac..ja lekko hamuje a ono jedzie co prowadzi do tego ze zatrzymuje sie nieplynnie tak jakby na malym zrywie i ciagnie do przodu. Wie ktos jak temu zaradzic? Fiesta jest z 93 roku skrzynia CVT oczywiscie. |
|
|
|
 |
Mike
Model: Ford Fiesta Mk3`90
Wersja: C
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Michał
Dołączył: 27 Wrz 2007 Posty: 8 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 31 Sie 2008, 13:32
|
|
|
Witaj!
Ja mam fieste 1.1 ze skrzynia bezstopniowa CTX (chyba to samo co CVT). Skrzynia charakteryzuje sie tym ze nie czuje sie wniej zmiany przełozenia. Wciskajac gaz nie powinno czuc sie jak zmienia sie przelozenie ale predkosc powinna rosnac. Jak odejmujesz noge z gazu to po prostu skrzynia wrzuca wtedy wyzszy bieg ekonomicznejszy, nie powinno to jednak byc mocno odczuwalne. Chyba ze wciskasz gaz do dechy to po odjeciu skrzynia zmieni przelozenia szybciej wtedy to czuc. Co do hamowania nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi. Jezeli o to ze samochod jedzie cały czas tzn toczy sie nawet po zwolnieniu hamulca to oznacza ze masz dobrze wyregulowana skrzynie biegów. Jezeli chodzi Ci o to ze samochod szarpie w czasie hamowania to moga byc tego dwie przyczyny: skrzynia zle zmienia przelozenia na nizsze i moze byc cos znia nie tak np jest nie wyregulowana lub jest zuzty olej, lub co sadze ze jest bardziej prawdopodbne nie hamujesz zdecydowanie, wtedy skrzynia nie za bardzo wie co zrobic czy zrzucac na nizszy bieg czy podwyzszac. Sprawdz olej w skrzyni tzn jego poziom (sprawdza sie na ciepłym silniku) i kolor. Powinine byc czerwony. |
|
|
|
 |
wedzior
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: CLX
Silnik: 1.3/58KM
Dołączył: 30 Sie 2008 Posty: 19 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 31 Sie 2008, 22:44
|
|
|
Dzieki wielkie za odpowiedz, co do hamowania to wlasnie chodzi mi o takie hamowanie niezdecydowane...bo przeciez nie zawsze chcemy zahamowac i zatrzymac sie blyskawicznie, bo wtedy wszystko jest okej, chodzi mi o ot ze jak na przyklad stoje w korku i chce hamowac bardzo bardzo powoli to czasem sekunde przed calkowitym zatrzymaniem samochodu auto robi taki lekki podryw do przodu jeszcze, moze nie jest to az tak srasznie odczuwalne ale jest roznica miedzy hamowaniem na skrzyni manualnej, moze jestem troche przewrazliwiony. A jeszcze jeden problem, na przyklad jak dojezdzam do skrzyzowania i skrecam i potem ruszam z malej predkosci i wcisne zbyt gwaltownie pedal gazu to ma miejsce taki zryw, cos w stylu kiedy na przyklad rusza sie z dwojki po skreceniu na skrzyzowaniu bez sprzegla. Moze to hamowanie jest spowodowane tym ze ja lekko przyhamowuje a auto jeszcze chce jechac powoli i dlatego takie odczuwam wrazenie..nie wiem juz sam. |
|
|
|
 |
Mike
Model: Ford Fiesta Mk3`90
Wersja: C
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Michał
Dołączył: 27 Wrz 2007 Posty: 8 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 31 Sie 2008, 22:56
|
|
|
to co mowisz o wcisnieciu gazu na skrzyzowaniu to normalna rekacja skrzyni, zwiekszone sa oborty i skrzynia rusz z wyzszego biegu w zwiazku czym jest efekt lekkiego szarpniecia, pamietaj rowniez ze samochod z ta skrzynia nie jest zrywny jak honda, takie gwałtowne ruszanie negatywnie wplywa na prace skrzyni one lubia jak rusza sie nimi powoli. To kwestia przyzwyczajenia i odpowiedniego machania noga Powodzenia |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 1 Wrz 2008, 13:54
|
|
|
Twoje problemy kolego wywodzą się ze zwykłej niewiedzy i braku umiejętności w prowadzeniu automatu,,, zwyczajnie musisz przywyknąć i się nauczyć... Więc krótki przewodnik:
wedzior napisał/a: | Podczas jazdy biegi zmieniaja mi sie wtedy kiedy lekko odsune noge z gazu..doslownie minimalnie, jesli tego nie zrobie przelozenie nie zmienia sie. | Przede wszystkim musisz zapamiętać że dodając gazu u siebie zwiększasz obroty silnika, o odejmując gazu zwiększasz przełożenie skrzyni, czyli z gazem w podłodze nie osiągniesz najwyższej prędkości - znaczy nie na raz,,, Procedura wygląda tak, dodajesz gazu ( tyle ile dynamicznie chcesz ruszyć, ale za dobrze też nie bo silnik zacznie wyć a auto nie będzie przyśpieszać, musisz sobie wyczuć i nauczyć się "dobrego" położenia gazu), jak auto osiągnie zadaną prędkość, należy odjąc gazu i znowu tyle, aby zmniejszyły się obroty silnika, ale auto nie zaczęło zwalniać - jeśli chcesz szybciej, znowu powoli dodajesz gazu, a po osiągnięciu zadanej prędkości ujmujesz - tego zwyczajnie trzeba się nauczyć na wyczucie - inaczej auto będzie dużo palić z racji wysokich obrotów silnika.
Czyli automat to nie tak do końca wszystko się robi samo
wedzior napisał/a: | podczas bardzo bardzo powolnego zatrzymywania sie np w korkach, albo na swiatlach auto jakby chce jeszcze jechac..ja lekko hamuje a ono jedzie co prowadzi do tego ze zatrzymuje sie nieplynnie tak jakby na malym zrywie i ciagnie do przodu. | Ciągnie bo tak ma być, ale teraz sprawa - czy płynnie hamuje, jeśli są zdarte klocki, tarcze lub cokolwiek innego co sprawia że hamulec lekko pulsuje a nie pracuje jednostajnie - automat będzie się wyrywał,,, poszukaj pustej równej drogi, rozpędź auto powiedzmy do 60km/h przesuń wybierak w pozycję N i delikatnie hamuj - zobacz czy będzie to płynnie,,, druga sprawa, jeśli już auto wolno się toczy i Ty delikatnie hamujesz a ono się wyrywa, zerknij na obrotomierz, bo może obroty za wolno zchodzą na wolne i dlatego,,, masz gaźnik czy wtrysk no i jakie te obroty przy tym wyrywnym hamowaniu? Generalnie normalna sprawa, ale nie powinno być to mocno odczuwalne.
wedzior napisał/a: | jak dojezdzam do skrzyzowania i skrecam i potem ruszam z malej predkosci i wcisne zbyt gwaltownie pedal gazu to ma miejsce taki zryw, | W automacie nie wolno gwałtownie dodawać gazu gdyż skrzynia to odbiera jako chęć szybkiego przyspieszenia i trochę inaczej zmienia przełożenie, efekt jest taki jak być w manualu zredukował do jedynki i dał w podłogę, gazu należy dodawać niewiele i płynnie, chyba że chcesz bardzo dynamicznie jeździć, druga sprawa, nie próbuj wciskać gazu i hamulca jednocześnie,(wiem że wiele osób to praktykuje bo ponoć jest wygodniej lub kusi ich lewa noga) albo jeden pedał albo drugi, albo obydwa zwolnione, co podczas jazdy automatem jest też normalnym położeniem (w manualu niekoniecznie),,,
Za rada kolegi, jak skończysz jazdę (silnik ciepły) postaw auto na płaskim i na pracującym silniku wyjmij bagnet kontrolny od oleju w skrzyni i sprawdź poziom i kolor oleju (wyjmij, wytrzyj, wsadź i wyjmij i odczytaj), delikatnie i płynnie operuj gazem, pamiętaj że jak zdejmiesz nogę z gazu to niekoniecznie musi być ona od razu na hamulcu,,, słowem naucz się jeździć autem z bezstopniowa skrzynką biegów. Powodzenia! |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
wedzior
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: CLX
Silnik: 1.3/58KM
Dołączył: 30 Sie 2008 Posty: 19 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 1 Wrz 2008, 22:47
|
|
|
Dzieki wielkie za wyczerpujaca odpowiedz, mam wtrysk jednopunktowy, co do hamowania to juz powoli sie przyzwyczajam i dochodze do wprawy ze auto zatrzymuje sie prawie plynnie, mam jeszcze jedno pytanie.Mianowicie, podczas ruszania wszystko jest ok ale gdy na przyklad jade juz normalnie i zatrzymam sie np na swiatlach, i trzymam noge na hamulce na przelozeniu skrzyni w pozycji"D" i zdejmuje noge z hamulca to slychac jakis zgrzyt czym wolniej zdejmuje noge z gadu tym ten zgrzyt jest bardziej slyszalny i odczuwalny, dzwiek cos w podobie gdy hamulec reczny dobrze nie trzyma, czym to moze byc spowodowane?Dodam jeszcze ze gdy sciagam noge z gazu blyskawicznie dzwiek jest mniejszy.Czasem w ogole tego nie odczuwam a czasem czesto..Bardzo bym prosil o pomoc. |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 2 Wrz 2008, 10:08
|
|
|
wedzior napisał/a: | podczas ruszania wszystko jest ok ale gdy na przyklad jade juz normalnie i zatrzymam sie np na swiatlach, i trzymam noge na hamulce na przelozeniu skrzyni w pozycji"D" i zdejmuje noge z hamulca to slychac jakis zgrzyt czym wolniej zdejmuje noge z gadu tym ten zgrzyt jest bardziej slyszalny i odczuwalny, dzwiek cos w podobie gdy hamulec reczny dobrze nie trzyma, czym to moze byc spowodowane | Wrzuć D na wybieraku albo nawet L i połóż nogę na hamulcu tak by auto jechało minimalnie wtedy dopiero będziesz "drrdrrdrrdrrdrrdrrdrrdrrdrrdrr" słyszał,,, taki dźwięk wydają hamulce, zazwyczaj przednie kiedy ty nogą klocki dociskasz do tarczy, a silnik tarczę próbuje przekręcić (chce ruszyć) i jest moment kiedy te siły są zbliżone i tarcza między klockami nie przesuwa się płynnie tylko skokami,,, i takie dźwięki właśnie są... Możesz zdjąć przednie koła i zobaczyć jak to tam wygląda,,, |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
wedzior
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: CLX
Silnik: 1.3/58KM
Dołączył: 30 Sie 2008 Posty: 19 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2 Wrz 2008, 22:05
|
|
|
czyli to zgrzytanie jest normalne?ale wczesniej mialem samochod i nie bylo takiego czegos..przy skrzyni manualnej |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 2 Wrz 2008, 23:01
|
|
|
Jak byś maił 3 nogi żeby nacisnąć 3 pedały jednocześnie to by tak było, jak masz auto ze ssaniem, lub coś połóż na gazie to wprowadź silnik na jakieś 1,5tyś obrotów i wrzuć 1bieg... jedną noga powolutku ujmuj sprzęgła a drugą hamulca - będzie taki sam efekt, sprzęgło będzie rwać do przodu a hamulce będą hamować i będzie tak dziwnie się wyrywać i trzeszczeć,,, |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
wedzior
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: CLX
Silnik: 1.3/58KM
Dołączył: 30 Sie 2008 Posty: 19 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2 Wrz 2008, 23:11
|
|
|
No czyli zmierzamy do tego, ze w kazdym aucie z bezstopniowa skrzynia automatyczna auto tak zgrzyta przy zdejmowaniu nogi z hamulca ? |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 3 Wrz 2008, 07:29
|
|
|
Nie tylko w bezstopniowym, ale też w zwykłym automacie,,, i nawet w zwykłym manulalu, tylko w manualnej skrzyni klocki nie mają okazji tak trzeszczeć, bo jak ruszasz do hamulec jest już zazwyczaj zwolniony. |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Mike
Model: Ford Fiesta Mk3`90
Wersja: C
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Michał
Dołączył: 27 Wrz 2007 Posty: 8 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 3 Wrz 2008, 19:50
|
|
|
chodzi o to ze automatem samochod jest caly czas gotowy do jazdy. po zdjeciu nogi z hamulca samochod sam sie toczy. jezeli puszczasz hamulec powoli to klocki nie dociskaja dobrze to tarczy, a auto jedzie i najzwyczajniej tarcza lekko trze o klocek i dlatego jest zgrzyt. ja u siebie mam tak samo ze slysze lekki zgrzyt gdy wolno puszczam hamulec ale nie jest to jakos glosno. najlepiej byloby zebys przejechal sie inna fiesta z takim automatem i porownał. wtedy rozwiejsz swoje watpliwosci. Jezeli bedziesz kiedys w Lublinie to zapraszam Tymczasem sadze ze sie obawiasz o skrzynie bo naslyszales sie opinii ze automaty sie psuja. I zlgaszasz kazdy niepokojacy objaw |
|
|
|
 |
wedzior
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: CLX
Silnik: 1.3/58KM
Dołączył: 30 Sie 2008 Posty: 19 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 3 Wrz 2008, 23:04
|
|
|
Dokladnie jest jak mowisz, wszyscy tak mowia ze skrzynia jak sie zepsuje to nie oplaca sie jej wymienic bo wychodzi drozej niz samo auto, dlatego jestem taki nadwrazliwy na wszyzstko:) |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 4 Wrz 2008, 06:56
|
|
|
Niestety dobrze mówią |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
wedzior
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: CLX
Silnik: 1.3/58KM
Dołączył: 30 Sie 2008 Posty: 19 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 5 Wrz 2008, 19:53
|
|
|
Witam ponownie, tym razem jednak mój problem nie jest doszukiwaniem sie usterek...Mianowicie Kiedy jade na "D" przy wolnych predkosciach kiedy puszcze gaz auto jakby samo przyhamowuje takimi lekkimi zrywami, najgorzej jest przy minimalnych predkosciach gdy ja lekko przyhamuje i puszcze noge z hamulca to potem auto nie jedzie po prostu tylko jakby cos go mulilo i przyhamowuje samo, chcialem to sprawdzic i zatrzymalem sie a potem tylko puscilem noge z "D" i pozwolilem aucie sie toczyc i czasami wszystko jest ok ale jak juz troche pojezdze dluzej tzn na goracym silniku jak zrobie taki test to auto jedzie ale nie plynnie tylko co jakis czas przyhamowuje sie jakby sie dusilo w pewnym momencie to az sie balem ze mi zgasnie, kiedy dodam na gaz to jedzie bez problemu, wszystko jest w porzadku kiedy wciskam gaz, na wiekszych predkosciach nic sie nie dzieje nawet jesli puszcze gaz, natomiast przy malych czasem sie tak zdarza jak to opisalem. I czasem jest dobrze a czasem zaczyna sie tak dziac jak pisalem, stad wlasnie moje poprzednie posty o tym zatzymywaniu sie nieplynnyn. Bo czasem auto jedzie ok na "D"bez gazu a czasem jakby sie dusi, czy ktos moze wie czym to moze byc spowodowane?? |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 5 Wrz 2008, 22:36
|
|
|
Możliwość hamowania silnikiem to atut skrzyni bezstopniowych (w przeciwieństwie do zwykłych automatów), przesuń wybierak z D na L p pewnie "problem" się nasili,,, jak zachowuje się silnik kiedy auto Ci przyhamowuje,,,
[ Dodano: Pią Wrz 05, 2008 22:40 ]
Skąd: Łódź więc się musimy jakochś stygnąc na mieście |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Mike
Model: Ford Fiesta Mk3`90
Wersja: C
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Michał
Dołączył: 27 Wrz 2007 Posty: 8 Skąd: Lublin
|
Wysłany: 6 Wrz 2008, 03:39
|
|
|
hmm to ja nie czaje przy wolnych predkosciach jak zwalniasz hamulec to autko Ci zachowuj sie tak jakby mialo zgasnac czy czujesz szarpanie szarpanie ? widzisz kiedy jedziesz na niewielkiej predkosci, wciskasz gaz i zaraz potem puszczasz to skrzynia moze zwariowac troche dodatnie gazu powoduje zwiekszenie obrotow, a zdjecie nogi z gazu powoduje wrzucenie wyzszego biegu. wg mnie w momencie wcisniecia gazu skrzynia dostaje "impuls" zeby miala wkrecac silnik na obroty, w momencie kiedy zdejmiesz noge skrzynia wrzuci wyzszy bieg, jednoczesnie obroty silnika beda zbyt male dla tego biegu i dlatego skrzynia moze szarpac, samochod zachowa sie podobnie tak jakby ruszac w manualu z dwojki zbyt malo gazu na wyzszym biegu ktory nie sluzy do ruszania spowoduje to ze silnik zgasnie, podejrzewam ze u Ciebie jest podbnie widze ze na serio obawiasz sie ze ta skrzynia moze sie zepsuc jestes wyczulony na kazde jej dziwne zachowanie jezeli chcesz spac spokojnie po nocach to przejedz sie inna fiesta z ta sama skrzynia popytaj moze w okolicach Łodzi ktos ma podobne autko |
|
|
|
 |
wedzior
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: CLX
Silnik: 1.3/58KM
Dołączył: 30 Sie 2008 Posty: 19 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 6 Wrz 2008, 13:05
|
|
|
Chodzi o to, że jak jade powoli to czasem auto po prostu jedzie plynnie a czasem ma lekkie zrywy, gdy nei naciskam w ogole gazu i tylko sie toczy. Czyli co w tej skrzyni silnik sam hamuje?kiedy na przyklad dojezdzam do skrzyzowania i wyhamuje do odpowiedniej predkosci a potem juz puszczam hamulec i chce zeby auto sie toczylo powoli to ono czasem ma lekkie szarpniecia ktore sa odczuwalne a czasem jedzie plynnie, nie pytalbym o to gdyby tak sie dzialo caly czas ale skoro raz jest tak a raz inaczej to chyba cos jest nie tak ............................JOEMIX to moze stykniemy sie jakos przejechalbys sie moja fiesta i ocenil czy wszystko jest ok czy jednak nie:)?Postawie Ci browara:D |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 6 Wrz 2008, 15:55
|
|
|
Generalnie chodzi o to że jak w zwykłym automacie zdejmiesz nogę z gazu to generalnie niewiele się dzieje, silnik zostaje na obrotach a auto się toczy tak jakbyś w zwykłej skrzynce wcisnął sprzęgło,,, a CTXach jednak jak zdejmiesz noge z gazu to obroty powinny trochę spaść a auto jednak powoli zwalniać (na przełożeniu L jest to bardziej widoczne),,, Co do spotu to obserwuj temat o Łodzi, dziś coś się kręci, a jak nie to jutro może coś być,,, |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
wedzior
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: CLX
Silnik: 1.3/58KM
Dołączył: 30 Sie 2008 Posty: 19 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 8 Wrz 2008, 16:04
|
|
|
No tak dokladnie tak sie dzieje jak piszesz..ale wracajac do tematu, ktory niestety nadal mnie dreczy:/ MIanowicie teraz juz nie bede sie rozdrabnial na tematy komfortu jazdy..bardziej chodzi mi o to zeby nie zepsuc albo dobic skrzyni jesli to co sie dzieje jest nieprawidlowe. To znaczy tak jak pisalem wczesniej gdy zapale auto i pojezdze troche wszystko jest ok, puszczam gaz i auto sie toczy bardzo plynnie i plynnie dojedzam do skrzyzowan, natomiast na goracym juz silniku po kilkunastu minutach jazdy juz nie jest tak fajnie, auto podczas zatrzymywan robi zrywy do przodu, na przyklad ja hamuje puszczam hamulec a auto robi zryw jakby samo hamowalo i tak sie dzieje az do samego zatrzymania, nie pytalbym o to gdyby tak bylo zawsze ale na zimnym silniku to sie nie dzieje, czasami gdy wlacze na przelozenie "D" i pozwalam aucie sie toczyc auto nie jedzie powoli plynnie tylko jakby sie meczylo troche lekko przyspiesza i zwalnia tak jakby samo hamowalo, a czasami jedzie bardo plynnie, dlatego tak drecze ten temat poniewaz nie chce doprowadzic do jakiegos trwalego uszkodzenia skrzyni, jesli te rzeczy ktore zaoberwowalem sa niepokojące lub moga doprowadzic do czegos gorszego, dlatego prosze bardzo o pomoc. |
|
|
|
 |
|
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.
| |
|