4-1 vs 4-2-1 |
Autor |
Wiadomość |
KUI3A

Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 2.0/16V
Imię: Kuba
Wiek: 42 Dołączył: 31 Maj 2004 Posty: 290 Skąd: WaWa
|
Wysłany: 12 Sie 2008, 23:48 4-1 vs 4-2-1
|
|
|
poczytałem sobie ostatnio trochę publikacji n/t układów wydechowych, kolektorów itp...
i nie znalazłem tam informacji na temat różnicy pomiedzy kolektorem 4-1 a 4-2-1, właściwie wynikało nawet, że są one wobec siebie subsytutami
planuję z kumplem w najbliższym czasie wykonać kolektor rurowy (wraz z całą resztą wydechu) i właśnie zastanawiam się czy dawać 4-1 czy 4-2-1
długość dobrana zostanie eksperymentalnie, ponieważ jak policzyłem na temat obliczeń wydechu to i tak nie zapewniają one sukcesu w 100% ponieważ dużo zależy od stanu silnika itp, więc nawet przy tego typu zabawach dużą rolę odgrywa ekserymentowanie i my właśnie pójdziemy tą drogą.
Generalnie koncepcję mam taką
kolektor rurowy - puszka rozprężeniowa (powiedzmy na wysokości katalizatora) dalej prosta rura i 2 przeloty na samym końcu ( mniej więcej tak jak fabryczne) jak znajdę jakąś sensowną hamownię to nie omieszkam dokonać pomiarów, tak aby nie ulegać tylko i wyłącznie wrażeniom subiektywnym jakie pewnie będą mi towarzyszyły w związku z dźwiękiem nowego układu wydechowego.
fjanie jakby sie ktoś podzlił swoimi spostrzeżeniami w kwestii kolektorów |
_________________
RAJDOWE AUTO...które nie jest już moje |
|
|
|
 |
PumaRST
Princessa of Ułęż


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 09 Cze 2004 Posty: 3192 Skąd: OBR Niestachów
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 08:16
|
|
|
4-1 przesuwa moment w góre, a 4-2-1 na dól. tak ogólnie ujmując |
_________________ Ford Fiesta RS ZetecTurbo 207KM 250Nm ET: 13:85 RiP |
|
|
|
 |
stafcio

Model: Inne auto
Wersja: RST
Silnik: 1.6i8V/130KM
Imię: Paweł
Wiek: 44 Dołączył: 04 Lut 2007 Posty: 1068 Skąd: uRSynów
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 09:07 Re: 4-1 vs 4-2-1
|
|
|
KUI3A napisał/a: | planuję z kumplem w najbliższym czasie wykonać kolektor rurowy (wraz z całą resztą wydechu) i właśnie zastanawiam się czy dawać 4-1 czy 4-2-1
|
to jak wykonasz, to daj znac czy bys zrobił koledze i ile byś chciał zielonych za to |
_________________ stafciogarage@gmail.com |
|
|
|
 |
zefir


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Piotruś
Wiek: 39 Dołączyła: 30 Wrz 2004 Posty: 1562 Skąd: Łódź/Ozorków
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 10:38
|
|
|
zdecydowanie na KJS 4-2-1 caly wykres bedzie wg mnie lepiej sie nadawal do jazdy, 4-1 moze go przesunac za wysoko i moze pojawic sie problem na ciasnych zakretach lub nawrotach gdy mozesz wytracic obroty. choc z reguly oprocz tego co puma pisal o niutach 4-1 pozwala troszke wiecej zyskac mocy od 4-2-1 ale to w wysokim i koncowym zakresie.
pozdro |
_________________ Cific TypeS r18a2 140KM 180NM
...drin team.... |
|
|
|
 |
zoharek

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Rafał
Wiek: 41 Dołączył: 22 Sty 2007 Posty: 527 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 11:31
|
|
|
Co wynika z tego, że moc to moment x obroty x współczynnik, moment w górę == wyższa moc |
|
|
|
 |
zefir


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Piotruś
Wiek: 39 Dołączyła: 30 Wrz 2004 Posty: 1562 Skąd: Łódź/Ozorków
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 12:42
|
|
|
tak ale w srednim zakresie robi sie pusto i jest tego mniej |
_________________ Cific TypeS r18a2 140KM 180NM
...drin team.... |
|
|
|
 |
zoharek

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Rafał
Wiek: 41 Dołączył: 22 Sty 2007 Posty: 527 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 14:07
|
|
|
A ja nie napisałem, że 4-1 lepszy, tylko że napisałeś to samo co Puma tylko innymi słowami, nieważne |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 14:27
|
|
|
Wyczynowe auta często mają wydech długości 5 cm albo fajne wywijasy przy silniku i z tego co się orientuje to nie są one dla ozdoby tylko od tego żeby długość wydechu od początku kolektora do samego końca była dokładnie taka sama (a w 4-1 czy 4-2-1 tak nie jest, znaczy w takich seryjnie na auta kładzionych)
Puść sobie 4 rurki dla każdego cylindra osobno - ciekawe jak by wtedy chodziło i co by takie coś dało? |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
zoharek

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Rafał
Wiek: 41 Dołączył: 22 Sty 2007 Posty: 527 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 14:33
|
|
|
seryjnie, to ty masz 4 krótkie rurki bach do puszki (u mnie np. z katem), z czego 2 są nieco dłuższe, 2 krótsze
w porządnych 4-1 czy 4-2-1 masz to o czym mówisz, konkretnie policzone rurki o równej długości, stąd właśnie czasem wywijasy, żeby nadkładać jeśli rurka wychodziłaby za krótka
4 rurki osobno, może by i działało lepiej, tego nie wiem, ale na warunki drogowe nie mogłoby się kończyć ot tak, po dowodzie by było, a 4 zestawy tłumików? powodzenia... |
|
|
|
 |
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 40 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3108 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 14:48
|
|
|
JoeMix napisał/a: | Puść sobie 4 rurki dla każdego cylindra osobno - ciekawe jak by wtedy chodziło i co by takie coś dało? |
dałoby dużo hałasu, a silnik straciłby połowe koni |
_________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
 |
KUI3A

Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 2.0/16V
Imię: Kuba
Wiek: 42 Dołączył: 31 Maj 2004 Posty: 290 Skąd: WaWa
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 16:23
|
|
|
w teorii najbardziej efektywyny byłby wydech tak jak pisze JoeMix dla każdego cylindra osobny, ale w praktyce jest to niemożliwe do zastosowania, co do równej długości każdej z rury kolektora to także prawda. Niezależnie czy jest to kolektor 4-1 czy 4-2-1 najlepiej aby wszystkie rurki kolektora miały tą samą długość, będę u siebie próbował coś takiego zrobić, bo na liczenie długości falowej itp, która pomoże polczyć długość i pojeność całego wydechu się nie piszę.
generalnie zrobiliśmy już jeden wydech do Forda Capri (2.9 v6) i właściciel jest niesamowicie zadowolony z rezultatów, nie wiem co prawda ile z tego to wrażenia subiektywne, ale fakt faktem auto niesamowicie chętnie wchodzi na obroty, co prawda seryjny kolektor dla 2,9 jest tak dupny, że zastąpienie go jakimkolwiek rurowcem na pewno przynosi pozytywne efekty
u siebie postaram się poprzeć to hamownią
a co sądzicie o średnicy wydechu 50 czy 55mm?? |
_________________
RAJDOWE AUTO...które nie jest już moje |
|
|
|
 |
mss

Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.6i8V/110KM
Imię: Marcin
Wiek: 36 Dołączył: 24 Kwi 2008 Posty: 31 Skąd: Łomża
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 16:41
|
|
|
jak bedzie 50 to bedziesz mial wieksze cisnienie w ukladzie, a to w n/a ma znaczenie, tylko czy nie bedzie za duze |
_________________ 0-60 mph - 7.76 s
0-400m - 16.12 s
powered by Gtech |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12077 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 17:19
|
|
|
Pisząc rurki mam miałem na myśli wydech, nie pustą rurę,,, a jak by 4 rurki z silnika i połączenie dopiero gdzieś pod autem? (tak głośno myślę) |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
zoharek

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Rafał
Wiek: 41 Dołączył: 22 Sty 2007 Posty: 527 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 17:27
|
|
|
przecież tak wygląda kolektor 4-1, 4 rurki które łączą się jakiś metr od silnika (pi razy oko), a w 4-2-1 masz 4 rurki po około pół metra łączą się w 2 a te łączą się w 1 znów około pół metra dalej... |
|
|
|
 |
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Imię: Marcin
Wiek: 40 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3108 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 17:37
|
|
|
KUI3A napisał/a: | bo na liczenie długości falowej itp, która pomoże polczyć długość i pojeność całego wydechu się nie piszę. |
Kuba z tym liczeniem to wcale nie jest tak ciężko, jak byś chciał to zaangażuje kumpla żeby policzył, ale to na PW, ja do swojego wypierdka mam w zasadzie policzony 4-1 i 4-2-1, ale gorzej jest z materiałem...
Układy wydechowe - opis Grabowskiego |
_________________ Jest: Mazda 6 GH, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Focus MK2FL, Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
 |
zoharek

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Rafał
Wiek: 41 Dołączył: 22 Sty 2007 Posty: 527 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 18:20
|
|
|
Ooo, czytałem to N razy, ale jeszcze nie do końca zakumałem, poza tym brakuje trochę niektórych danych, żeby samemu policzyć dobrze, a przynajmniej ciężko je znaleźć. |
|
|
|
 |
djsthonka [Usunięty]
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 21:01
|
|
|
powiem tzk ja zbudowałem kolektor 4-2-1- do swojej fiesty jeszcze nie zrobiłem pomiarow na hamowni ale zrobie niedługo i powiem co zmienioło według mnie sporo podskoczył moment obrotowy auto szybciej sie wkreca |
|
|
|
 |
KUI3A

Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: 2.0/16V
Imię: Kuba
Wiek: 42 Dołączył: 31 Maj 2004 Posty: 290 Skąd: WaWa
|
Wysłany: 13 Sie 2008, 23:17
|
|
|
djsthonka napisał/a: | powiem tzk ja zbudowałem kolektor 4-2-1- do swojej fiesty jeszcze nie zrobiłem pomiarow na hamowni ale zrobie niedługo i powiem co zmienioło według mnie sporo podskoczył moment obrotowy auto szybciej sie wkreca |
no właśnie w tym capri efekt był taki sam |
_________________
RAJDOWE AUTO...które nie jest już moje |
|
|
|
 |
|