Przesunięty przez: szynszyl 1 Lis 2008, 20:16 |
Wskaźnik paliwa Fiesta MK3 93r. |
Autor |
Wiadomość |
Ryszard49 [Usunięty]
|
Wysłany: 9 Paź 2004, 13:29 Wskaźnik paliwa Fiesta MK3 93r.
|
|
|
Witam.
Chcę wykonać wskaźnik paliwa na wyświetlaczu LCD i potrzebuję schematu elektrycznego obwodu wskaźnika paliwa do Fiesta MK3 93r. |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 45 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12087 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 9 Paź 2004, 14:08
|
|
|
Na wejściu do wskażnika masz zmienne zapięcie w zalezności od poziomu paliwa w sbiorniku, co chcesz więcej? |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
bash [Usunięty]
|
Wysłany: 9 Paź 2004, 14:12
|
|
|
pewnie poziomy napiec w zaleznosci od poziomu zjechac do rezerwy - zmierzyc, zalać do pełna - zmierzyć; reszte usrednic (najlepiej zmierzyc z 2 razy pusty/pelny aby sie nie kopnac w pomiarach/odczytach) |
|
|
|
 |
Ryszard49 [Usunięty]
|
Wysłany: 9 Paź 2004, 14:55 Wskaźnik paliwa Fiesta MK3 93r.
|
|
|
Chodzi mi o konkretny schemat ponieważ muszę dokładnie poznać zasadę działania zanim podepnę sie z elektroniką. Zeby wykalibrowac wskaźnik elektroniczny nie trzeba napełniac baku do pełna, wystarczy tylko zrobic wyliczenia i na ich podstawie dokładnie skalibrowac wskaźnik . Można nawet zaprogramować dowolną sygnalizację stanu poziomu paliwa (ustalić ilość paliwa przy której wyświetli się informacja) |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 45 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12087 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 9 Paź 2004, 15:40
|
|
|
Schemat jest banalny... idze sobie prąd z masu (zaczniemy od dupy strony bo bedzie lepiej) i trafia na opór który się zmienia w zależności od poziomu paliwa (nie znam charakterystyki tego potencjiometra) totem biegnie kabelkiem trafa na wzkażnik, totem dlaej biegnie do +12V... w niektórych wejrjach to 12V wychodzi ze specjalnego regulatora napięcia, który reguluje napięcie w obwoedzie układów pomiaru poziomu paliwa i temp silnika na stałe napięcie inne niż te w instalacji auta... (normalnie mamy 12 z hakiem, jak odpalimu silnik to sie robi 14 z hakiem... ) i ten regulator jrst poto żebu niam nie ubywało/przybywało paliwa... |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Ryszard49 [Usunięty]
|
Wysłany: 9 Paź 2004, 15:48
|
|
|
To w dlaczego wskaźnik nie pracuje liniowo? U mnie wskazania są skokowe.Po wyłączeniu stacyjki wskaźnik nie opada. |
|
|
|
 |
Maczuga

Model: Ford Fiesta Mk4`99
Wersja: Trend
Silnik: 1.25i/75KM
Wiek: 46 Dołączył: 21 Maj 2004 Posty: 36 Skąd: Wawa
|
Wysłany: 11 Paź 2004, 00:07
|
|
|
sorka, że się wtrącę ale dlaczego ten post nie jest w technicznych???? |
_________________
id 009, 1.25 16V Trend
http://public.fotki.com/Maczuga/ |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 45 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12087 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 11 Paź 2004, 17:20
|
|
|
Moderator dał dupy pewnie... och,m sorki,,, poprostu przysnoł i przegapił sprawę... Dlaczego wskażnik nie pracuje liniowo? A kto powiedział ze nie pracuje liniowo... na wskazówce jest magnes, a cefka wytwarza pole magnetyczne... kiedy właczysz zapłon, w zależności od poziomu paliwa i oporności pływaka, cefka wytwarza okreslone pole, względem tego pola ustawia się wskazówka, kiedy wyłączysz zasilnie, pole zanika, ale wskazówka pozostaje na tej samej pozycji... w starszycha autach, zamiast cefki była grzałka, która podgrzewała bimetal... dlatego po wyłączeniu zapłonu wskazówka powoli opadała (stygnięcie bimetalu)... |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Ryszard49 [Usunięty]
|
Wysłany: 11 Paź 2004, 20:55
|
|
|
JoeMix nie bedrę wyjaśniał co to jest wskazanie liniowe. Dla mnie jeżeli coś pozostaje w pozycji poprzedniej musi mieć podtrzymanie pamięciowe. Ale jestem już na dobrej drodze do zrealizowania mojego zamysłu. Sciągnąłem schemat obwodu wskaźnika paliwa, dokonam paru pomiarów, zmierzę rezyatancę elementu w zbiorniku paliwa i wykombinuję taki bajerek który bedzie wskazywał stan paliwa na wyświetlaczu. Dołożę do tego sygnalizację rezerwy paliwa (dowolnie ustaloną). Planuję jako wyświetlacz zastosować któryś od telefonów komórkowych najlepiei z matrycą kolorową. |
|
|
|
 |
JoeMix

Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 45 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12087 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 12 Paź 2004, 17:51
|
|
|
Wiem co to wskazanie liniowe, ...co do pomysłu z pamięciom, to przesun se wskazówke w inne miejsce przy wyłączonym zapłonie i tam też ona zostanie... to cała pamięć... pracuje z lekkim oporem i nie ma spręzynki powrotnej... kiedy zanike pole magznetyczne ustawiające wskazówkę ta zostaje na poprzeniej pozycji... |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
 |
Rycho
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: S
Silnik: 1.8i16V/105KM
Wiek: 50 Dołączył: 26 Maj 2004 Posty: 203 Skąd: Trzebnica
|
Wysłany: 12 Paź 2004, 20:10
|
|
|
Co do wskaźnika poziomu paliwa to jest to na 99% drut zwinięty w spiralę po którym biega sobie suwak sprzężony z pływakiem. Taki układ MUSI mieć wskazanie liniowe jeżeli zwoje nawinięte są z takim samym skokiem. Inną kwestią jest geometria zbiornika paliwa tutaj związek między ubytkiem paliwa a wysokością poziomu paliwa (bo to mierzy pływak) nie musi być liniowa.
Nie chcę się przywalać ale co ma podtrzymanie pamięci wskazania(nieważne w jaki sposób zrealizowane) do liniowości wskazań ?
I od kiedy na podstawie danych z jednego miernika można określić liniowość bądź nie czujnika ?
Rycho
P.S. Życzę powodzenia w realizacji projektu, ponieważ zapowiada się ciekawie |
_________________ JetCar XR2
I,i,i ja mówię ci, że ci, co władzę mają
Robią syf i w tym syfie się tarzają
I mówię ci, że ten, kto ma władzę
Niech zawsze, zawsze budzi w tobie odrazę |
|
|
|
 |
Ryszard49 [Usunięty]
|
Wysłany: 12 Paź 2004, 21:20
|
|
|
Rycho napisał:
Cytat: | Co do wskaźnika poziomu paliwa to jest to na 99% drut zwinięty w spiralę po którym biega sobie suwak sprzężony z pływakiem | Faktycznie tak jest. Muszę teraz zdobyć taki element do prób. Ale jest jeszcze jeden problem do rozwiązania. Wiadomo przy jeździe paliwo w baku nie ma równego poziomu. W mierniku wskazówkowym niedogodność ta jest eliminowana przez dużą bezwładność miernika. W wersji cyfrowej muszę uzyskać stabilność wskazań tak żeby na wyświetlaczu wyświetlana wartość była stabilna. Nie zdecydowałem jeszcze jak wyglądać ma strona graficzna wyświetlacza. Czy ilość paliwa ma być pokazywana w formie wyświetlania cyfr, czy też w formie graficznej - jakiś bajerancki wykres. Najpierw jednak podepnę się pod istniejący wskaźnik i podczas jazdy zaobserwuję jakie wartości wychodzą z suwadła oporowego. |
|
|
|
 |
bash [Usunięty]
|
Wysłany: 12 Paź 2004, 21:33
|
|
|
pomiar nie musi byc przeciez odswiezany natychmiast - mozesz wyswietlac np wartosc usredniona z probek pommiarowych z ostatnich 30 sekund - jesli bedziesz to robic na uP to zaden problem (jakas pamiec na i2c albo procek z wewnetrzna pamiecia i parenascie (dziesiat) probek przechowasz (w zaleznosci ilu bitowo bedziesz kwantyzował pomiar analogowy) |
|
|
|
 |
KacpeRS [Usunięty]
|
Wysłany: 12 Paź 2004, 23:36
|
|
|
siemka jak już ci się uda zrobić coś takiego to ja bym chętnie kupił kolejny taki wskaźnik od ciebie i pomyśl jeszcze jak by zrobić obrotościomierz na lcd |
|
|
|
 |
Rycho
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: S
Silnik: 1.8i16V/105KM
Wiek: 50 Dołączył: 26 Maj 2004 Posty: 203 Skąd: Trzebnica
|
Wysłany: 12 Paź 2004, 23:51
|
|
|
Dokładnie tak, w sumie można przyjąć że przyrząd analogowy ze swoją bezwładnością pokazuje uśrednione wyniki. Tak więc taka metoda powinna być ok. Wydaje mi się jednak że wskazanie w postaci przesuwającej się kreski będzie bardziej czytelne, bądź co bądź miernik poziomu paliwa podaje wartości orientacyjne i przecyzyjny pomiar co 1L paliwa według mnie mija się z celem.
Rycho |
_________________ JetCar XR2
I,i,i ja mówię ci, że ci, co władzę mają
Robią syf i w tym syfie się tarzają
I mówię ci, że ten, kto ma władzę
Niech zawsze, zawsze budzi w tobie odrazę |
|
|
|
 |
Ryszard49 [Usunięty]
|
Wysłany: 13 Paź 2004, 00:19
|
|
|
bash Masz rację, wezmę to pod uwagę. W sumie robię to tylko dlategoto że u mnie nie ma sygnalizacji rezerwy a przy okazji zrobię bardziej czytelny wskaźnik. |
|
|
|
 |
bash [Usunięty]
|
Wysłany: 2 Lis 2004, 20:35
|
|
|
witam
jestem ciekawy jak wyglada stopien zaawansowania prac?
pozdrawiam |
|
|
|
 |
Lokmen
Zeus
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 23 Maj 2004 Posty: 1723 Skąd: ___
|
Wysłany: 2 Lis 2004, 22:16
|
|
|
właśnie - czy już to działa |
_________________
 |
|
|
|
 |
mdcs

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 25 Paź 2004 Posty: 161 Skąd: Płock
|
Wysłany: 3 Lis 2004, 14:48
|
|
|
:idea: wystarczy zwykły KIT z woltomierzem na wyświetlaczu LCD lub LED (45zł) odpowiednio wyskalowany i skalibrowany. Na wejściu trzeba zbudować układ całkujący (szeregowy rezystor np. 10k i kondek do masy...z 1000u) coby wskaźnik nie szalał jak wjedziemy w dziurę:) Ot cał filozofia. |
_________________ było
Fiesta 1.1i - 91r
Fiesta 1.8D ABS - 94r
Escort 1.8TD 90PS - 96r.
jest
Seat Cordoba 1.9TDI - 2000r.
140KM - 310Nm, climatronic, komp., ABS, kontrola trakcji, 15" alu...itd, itd |
|
|
|
 |
Ryszard49 [Usunięty]
|
Wysłany: 7 Lis 2004, 17:00 Wskaźnik paliwa Fiesta MK3 93r.
|
|
|
Witam.
Niestety chwilowo z powodu braku czasu wstrzymałem prace nad zaawansowanym wskaźnikiem. Zebrałem już wiele danych, przedyskutowałem sprawę z wieloma kolegami którzy twierdza że już coś takiego zrobili i gdy proszę o konkretne wskazówki jakoś dziwnie milkną. Nie chciałbym dokładać żadnych dodatkowych czujników. Układ powinien być wmontowany przez przeciętnego użytkownika bez żadnych problemów.
To co zmobilizowało mnie do podjęcia prac nad wskaźnikiem stanu paliwa, to brak wskaźnika rezerwy paliwa w moim samochodzie. I na razie ograniczyłem się do przymiarki stworzenia układu wskazującego stan rezerwy paliwa. Będzie to sygnalizacja rezerwy paliwa oparta na wskaźniku diodowym z wykorzystaniem jednego lub dwóch komparatorów. Można dodać wskazanie połowy stanu i pełen stan. Wyprowadziłem już przewody ze wskaźnika stanu paliwa na pulpit w celu pomierzenia parametrów. Do zaawansowanego wskaźnika na pewno powrócę.
Pozdrawiam. |
|
|
|
 |
|