Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: Brak tagów.

kontrolka rezerwy paliwa
Autor Wiadomość
Rafal1504
[Usunięty]

Wysłany: 14 Kwi 2007, 16:55   kontrolka rezerwy paliwa

Ponieważ nie mam układu z kontrolką rezerwy paliwa, próbuję wykombinować coś komparatorem biorąc sygnał z potencjometru który idzie do wskaźnika paliwa




zasilanie komparatora, potrzebny stabilizator +5V, nie wiem czy napięcie przychodzące z potencjometru ze zbiornika rośnie czy maleje ze ubytkiem paliwa, oraz jak zrealizować układ na wyjsciu który podawałby masę na żarówkę kontrolki rezerwy, może ktoś ma jakieś sugestie

ps. wcześniej ktoś próbował to realizować ale idea zginęłą
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5648
Skąd: Łódź
Wysłany: 14 Kwi 2007, 21:13   

pusty bak = prawie 5 V na drugiej nodze wskaźnika . (tej co przewód z baku ) . TAm walisz komparator ze stabilizatorem a dalej za komparatorem opowiedni układ logiczny np bramkę 74HC14 i powinno sie udać
 
 
 
Rafal1504
[Usunięty]

Wysłany: 15 Kwi 2007, 10:50   

Dzieki za sygestie, ale myślę nad układem z tyrytorem, tylko nie wiem czy napięcie maleje z ubytkiem paliwa czy odwrotnie, może taki układ będzie łatwiejszy do zrealizowania, sterowanie odbywałoby się napięciem bramka katoda (do wysterowania należy uzyskać napięcie bramka katoda wyższe od progowego)



ma ktoś pojęcie czy będzie to działać
w tygoniu muszę wyprowadzić przewód od potencjometru z baku i pomierze napięcia, zobaczę jak wyglądają zmiany napięcia
 
 
diodalodz 


Model: Ford Fiesta Mk1`82
Wersja: C
Silnik: 1.0/45KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 39
Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 5648
Skąd: Łódź
Wysłany: 15 Kwi 2007, 10:55   

nie wyprowadzaj przewodu z potencjometru tylko podkręć sie pod wskaźnik na desce rozdzielczej . Działa to tak . Ze jeśli napięcie jest małe to bak pełny i wraz ze wzrostem napięcia wskaźnik opada bo większa rezystancja czujnika w pływaku równa sie mniejszemu spadkowi na samym wskaźniku . Tylko uwaga wejście rezerwy musi posiadać duża rezystancję bo inaczej zakłami wskaźnik . Najprościej przerobić wskaźnik z opla astry 1 . Tam takie cuda były .
 
 
 
Rafal1504
[Usunięty]

Wysłany: 15 Kwi 2007, 11:16   

Też myślałem o rezystancji wejścia musi być duża aby nie obciążała obwodu, pisząc o przewodzie potencjometru w baku, będę się podłączał przy desce rozdzielczej, bo prowadzić przewód do baku jest bezcelowe

Właśnie nie wiem czy układ z tyrystorem czy z komparatorem będzie miał większą rezystancję wejścia

Musiałbym znaleźć jakiś katalog tyrystorów i sprawdzić ile wynosi napięcie Ubo (bramka katoda), myślę że nie jest duże, wtedy potencjometrem przykręciłbym i rezystancja wejścia byłaby duża bo wstawiając wzmacniacz operacyjny w ten obwód to już skomplikuje sprawę i lepiej realizować układ z komparatorem

[ Dodano: Pon Kwi 16, 2007 17:11 ]
zrobiłem wyprowadzenie pomiarowe od zegarów, na razie zmierzyłem napięcie przy pełnym baku wynosi ono 2,33V zobaczymy jak będą następowały dalsze zmiany

[ Dodano: Pon Kwi 16, 2007 20:43 ]
wymyśliłem taki układzik, tylko jeszcze muszę dobrać odpowiednio elementy



[ Dodano: Wto Kwi 17, 2007 12:33 ]
Tranzystor T1 BC337 a rezystor R1 np. 3 kOhmy D1 np. 1N4148

[ Dodano: Pią Kwi 20, 2007 08:06 ]
Dalsze pomiary (przy zapalonym silniku:
..................F...................3,13V
niecałe.....3/4..................5,20V
niecałe.....1/2..................6,12V
................1/4..................6,56V
...........Rezerwa....około....7,00 V


Pomiary dokonywałem na niezapalonym silniku, po zapaleniu silnika napięcie wzrasta np. przy 3/4 stanu z 4,38V do 5,20V, czyli kalibrację rezerwy będę musiał robić na zapalonym silniku.

ps. kogoś jeszcze interesuje ten temat czy tylko pisze sam dla siebie :?:

[ Dodano: Sob Kwi 28, 2007 12:51 ]
A oto finalny układ który zbudowałem i działa:



R1 to 3 kOhm
D1 1N4148
T1 BC 337
P1 potencjometr
DZ dioda zenera 5,6V, przekaźnik 9V, gdyż dioda zenera obcina napięcie i 12V nie zaskoczy
Potencjometr służy do płynnej kalibracji, możemy ustawić w którym momencie zapala się kontrolka
Dioda zenera powoduje spadek na niej napięcia plus spadek napięcia na złączu baza emiter oba te spadki się sumują i to jest napięcie progowe które należy przekroczyć aby wysterować tranzystor w tym przypaku około 6,9V.

[ Dodano: Pon Kwi 30, 2007 12:42 ]
Układ dostroiłem i działa



Na pytania dotyczące układu chętnie odpowiem
 
 
osimek1 


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Grzegorz
Wiek: 37
Dołączył: 14 Sie 2005
Posty: 1043
Skąd: Łódź
Wysłany: 25 Lip 2007, 16:24   

Temat mysle ze dobrze bylo by przykleic albo do jakiegos FAQ dodac bo czesto pojawiaja sie o to pytania co prawda zazwyczaj mk3 ale przypuszczam ze nawet napiecia zbytnio sie nieroznia
_________________
Model: Escort MK7'95 Silnik: 1.6i16V 90PS (3d) sprzedany ;(
Model: Opel Vectra B'97 Silnik: 1.6i16V 100PS (4d) +LPG Wersja:CD
Projektowanie stron internetowych
 
 
 
szymon
[Usunięty]

Wysłany: 28 Lip 2007, 13:48   

Temat pewnie zamknięty ale chciałbym podrzucić swoje rozwiązanie, wymyślone na poczekaniu ale powinno działać :-)
Zawsze mnie irytowało że na zakrętach lampka rezerwy zaświeca sie i gaśnie, mój układ ma pętle histerezy (regulowaną za pomocą opornika ~1M) co powinno zapobiec takim sytuacją ;-)


Pozdrawiam.
 
 
Rafal1504
[Usunięty]

Wysłany: 28 Lip 2007, 14:00   

Też o tym myślałem ale nie znam komparatora zasilanego 12V - GND no i obawiam się że dochodziłby jakiś stabilizator napięcia, ponieważ w samochodzie napięcie jest rzędu od 11,5V do 13,5V.

(zastanawiałem się nad zasileniem komparatora 5V, ale dochodziłby układ stabilizatora napiecia co komplikuje układ, ale można rozwinąc temat jeśli ktoś ma jakieś propozycje)

Pozdrawiam
 
 
osimek1 


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Grzegorz
Wiek: 37
Dołączył: 14 Sie 2005
Posty: 1043
Skąd: Łódź
Wysłany: 28 Lip 2007, 14:08   

szymon napisał/a:
Zawsze mnie irytowało że na zakrętach lampka rezerwy zaświeca sie i gaśnie,
a dla mnie zawsze to bylo wyznacznikiem ze powoli sie paliwo konczy :P
_________________
Model: Escort MK7'95 Silnik: 1.6i16V 90PS (3d) sprzedany ;(
Model: Opel Vectra B'97 Silnik: 1.6i16V 100PS (4d) +LPG Wersja:CD
Projektowanie stron internetowych
 
 
 
szymon
[Usunięty]

Wysłany: 28 Lip 2007, 14:44   

Rafal1504 napisał/a:
Też o tym myślałem ale nie znam komparatora zasilanego 12V - GND

yyy, większość komparatorów można zasilać napiciami min +/-10V a tym bardziej napięciem niesymetrycznym 0 +12V. Tu jest pierwszy lepszy komparator który wziąłem z półki:
http://elenota.pl/search....&ile=50&start=0
Napięcie do 36V. Co do stabilizacji napięcia to fakt, może ono pływać ale chyba będzie pływać proporcjonalnie do napięcia z potencjometru w zbiorniku (tam ono też nie jest stabilizowane) Więc w pewnym stopniu zmiany te powinny się kompensować nawzajem.
 
 
Rafal1504
[Usunięty]

Wysłany: 28 Lip 2007, 16:48   

faktycznie da radę (nie wiem dlaczego nie dopatrzyłem właściwego napięcia zasilania układu LM339 chwilowe przyćmienie :D )

Ciekawe jak taki układ by działał w praktyce (w sumie mruganie pozwala mi lepiej się orientować że niedługo będzie świecić ciągle wówczas zostaje mi około 10l)

Ale taki układzić może być dobrą alternatywą do mojego układu, co kilka głów to nie jedna.

Pozdrawiam

[ Dodano: Sob Lip 28, 2007 15:54 ]
dodatkowo użyłem układ który po włączeniu zapłonu podaje napięcie np. na 4 sekundy po czym rozłącza obwód, użyłem go do kontrolki rezerwy paliwa i małego poziomu płynu spryskiwacza , teraz mam tak jak fabrycznie, że po włączeniu zapłonu kontrolki zapalają się na 4 sekundy po czym gasną taki test czy są sprawne żarówki (oczywiście jeśli któregoś z płynów jest mało to kontrolka nie gaśnie po 4 sekundach).
 
 
MKL 

Model: Ford Fiesta Mk4`96
Wersja: Focus
Silnik: 1.3i/60KM
Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 10
Skąd: komis
Wysłany: 22 Sie 2007, 21:07   

Układ, który kolega szymon zaprezentował, powinien wyglądać tak:
Kliknij tu
Poza tym nie musi być to komparator, można także użyć zwykłego wzmacniacza operacyjnego - zbocze sygnału włączającego nie musi być bardzo szybkie. Układ prezentowany pod linkiem to przerzutnik Shmidt'a, którego dobrą właściwością jest pętla histerezy, która może się tu przydać - wyeliminuje miganie kontrolki podczas pływania benzyny w zbiorniku - przy odpowiedniej regulacji/doborze elementów.
Należy także pamiętać, że duża część komparatorów ma wyjście typu open drain/collector i wymagają podłączenia wyjścia poprzez rezystor podciągający do zasilania, aby było ono aktywne.

Co do stabilizacji napięcia... Napięcie zasilania komparatora/wzmacniacza nie musi być stabilizowane, ale napięcie referencyjne dla jednej z nóżek by się przydało. Są w sprzedaży scalone źródła napięcia odniesienia np. LM431 (bardzo dobre, proste w użyciu).
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Przyklejony: ORLEN Biznestank - rabaty na paliwa
trzeci Firmy współpracujące z FKP 461 23 Wrz 2018, 14:05
trzeci
Brak nowych postów Przyklejony: [MK6] Wymiana filtra paliwa TDCI
zizu Silniki diesla 20 26 Lis 2014, 19:13
MarcinCe
Brak nowych postów [MK3] Kontrolka rezerwy paliwa
basebal3 Elektryka 19 31 Gru 2009, 12:38
Mad_Maxs
Brak nowych postów [MK4] Kontrolka rezerwy paliwa
Gość Elektryka 3 5 Sie 2010, 19:51
jery13
Brak nowych postów Kontrolka rezerwy
Elessar Elektryka ogólna 0 6 Maj 2019, 22:49
Elessar


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.