Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: faq, mk3, przelacznik zespolony, wycieraczki czasowe

Przesunięty przez: bidżej
20 Wrz 2010, 10:50
Regulowane czasówki wycieraczek
Autor Wiadomość
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 21 Paź 2009, 07:07   

Pufcio napisał/a:
Tak już w temacie... dziwi mnie to, że nikt z przemysłu moto nie wpadł na to, że wycieraczka tylna mogłaby chodzić bez przerwy, albo pracą przerywaną, jeśli np. przód chodzi w ten sposób... w żadnym aucie jeszcze tego nie widziałem, a sam chętnie bym coś takiego wprowadził u siebie...
Są auta w których tylna wycieraczka nie chodzi ciągle tylko raz na jakiś czas,,, ale fakt nie spotkałem takiego by tryb pracy tylnej sobie wybierać,,, w sumie po co, niepotrzebne komplikacje i wzrost ceny.
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 21 Paź 2009, 08:20   

JoeMix napisał/a:
w sumie po co, niepotrzebne komplikacje i wzrost ceny.

jeśli w jakimś aucie jest full elektroniki to dopisanie kawałka kodu, który to obsłuży kolosalnym kosztem nie będzie.

Dostałem odpowiedź od diodka, to przekaźnik fitmy APE, wymóg jest jeden - sterowanie spryskiwacza musi być plusem. Jak dzisiaj dorwe przekaźnik ze szmelcwagena to może jego założe, jak nie to chyba pomyśle jednak nad pr-ką.
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
daro_zory 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Flair
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Darek
Dołączył: 18 Sie 2009
Posty: 117
Skąd: Żory
Wysłany: 16 Lis 2009, 18:19   

Witam! Mam MK3 1.1 z '93 roku i dzisiaj zauważyłem coś interesującego. Otóż w miejscu, gdzie w niektórych modelach jest przekaźnik od "czasówek", ja znalazłem puste pole, ale co ciekawe, styki są i przedwody również są doprowadzone. Czy to oznacza, że wystarczy jedynie dokupić przekaźnik/układ i będę miał "czasówki" ?? Druga rzecz, która nieco mnie irytuje to tylna wycieraczka. Pomijając fakt, że raz pracuje szybciej, raz wolniej (jak jest zimno to pracuje szybciej niż jak jest ciepło) to i tak zawsze pracuje za wolno. Gdy wycieraczka znajduje się pionowo lub gdziekolwiek przed ukończeniem "cyklu" i wyłączę ją, to widać jak gdyby chciała sama wytrzeć szybę do końca ale nie potrafi, bo przesuwa się o kilka centymetrów skokowo, aż w końcu całkiem się zatrzymuje. Po "odciągnięciu" pióra od szyby, sytuacja nie zmienia się. Jedyne co nasuwa mi się na myśl to zbyt niskie napięcie zasilania lub za słaby silniczek. Co Wy obstawiacie ?

P.S. Przednie wycieraczki również nie wracają "do zera" po ich wyłączeniu. Może jest to spowodowane brakiem tego przekaźnika ?
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 16 Lis 2009, 21:21   

daro_zory, kill2

daro_zory napisał/a:
dzisiaj zauważyłem coś interesującego. Otóż w miejscu, gdzie w niektórych modelach jest przekaźnik od "czasówek", ja znalazłem puste pole, ale co ciekawe, styki są i przedwody również są doprowadzone. Czy to oznacza, że wystarczy jedynie dokupić przekaźnik/układ i będę miał "czasówki"
Masz Forda jesli się nie zorientowałeś może być A) wsadzisz przekaźnik, przełącznik przy kierownicy - i będzie wszystko chodzić jak trzeba Z) Dokupisz przekaźnik, zmienisz przełącznik a wszystko wybuchnie,,, Druga opcja to celowo Z dlatego że po drodze możliwe są jeszcze warianty B,C,D,E,,,itd. A to Ford właśnie,,,

daro_zory napisał/a:
Druga rzecz, która nieco mnie irytuje to tylna wycieraczka. Pomijając fakt, że raz pracuje szybciej, raz wolniej (jak jest zimno to pracuje szybciej niż jak jest ciepło) to i tak zawsze pracuje za wolno.
Może coś Ci nie łączy przeczyść zawiasy od klapy i te styki na szynie co są,,,

daro_zory napisał/a:
Gdy wycieraczka znajduje się pionowo lub gdziekolwiek przed ukończeniem "cyklu" i wyłączę ją, to widać jak gdyby chciała sama wytrzeć szybę do końca ale nie potrafi, bo przesuwa się o kilka centymetrów skokowo, aż w końcu całkiem się zatrzymuje. Po "odciągnięciu" pióra od szyby, sytuacja nie zmienia się. Jedyne co nasuwa mi się na myśl to zbyt niskie napięcie zasilania lub za słaby silniczek.
Zbyt niskie napięcie to wina i efekty tego co wyżej - zły przepływ prądu - wolno chodzi, równie dobrze moze być zatarty silnik lub sama wycieraczka.... ale najprędzej to jest uszkodzony układ parkowania w silniczku lub coś gdzieś nie łączy jak trzeba,,,

daro_zory napisał/a:
P.S. Przednie wycieraczki również nie wracają "do zera" po ich wyłączeniu. Może jest to spowodowane brakiem tego przekaźnika ?
Też prawdopodobnie jest uszkodzony okład parkowania, to zestaw styczników i ślizgaczy na silniku do tego dochodzi przełącznik, bo w układzie wycieraczek "płynie prąd" nawet jak są wyłączone.

PS Działasz mi na nerwy dzisiaj strasznie, ale Ci cierpliwie odpisuje bo jest ponoć jakichś dzień tolerancji,,, <oki>
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
daro_zory 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Flair
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Darek
Dołączył: 18 Sie 2009
Posty: 117
Skąd: Żory
Wysłany: 16 Lis 2009, 21:31   

Nie rozumiem, dlaczego tak zirytował Cię mój post, ale dzięki wielkie za odpowiedź.
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 16 Lis 2009, 22:00   

;-| Bo był n-ty w kolejności Twój na który odpisywałem, gdzie n→∞ :-)
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
daro_zory 

Model: Ford Fiesta Mk4`97
Wersja: Flair
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Darek
Dołączył: 18 Sie 2009
Posty: 117
Skąd: Żory
Wysłany: 16 Lis 2009, 22:04   

Wiem, że czasem jak mnie napadnie to piszę jak najęty, ale dzisiaj poprostu miałem trochę czasu, żeby "znaleźć sobie zajęcie" no i padło akurat na Fiestę :) Tak czy siak, dzięki... Już się nie odzywam ;]

[ Dodano: Sob Lis 21, 2009 18:46 ]
Problem tylnej wycieraczki rozwiązany: wystarczyło parę razy porządnie pieprznąć "z otwartej" w okolice silniczka i wszystko działa jak powinno. Przednie wycieraczki też już rozgryzłem. Otóż to, że czasem nie wracają "do zera" jest spowodowane przełącznikiem zespolonym, ktory wystarczy lekko nacisnąć w dół, żeby wycieraczki zaskoczyły. :)
 
 
HAWRAN 


Model: Ford Fiesta Mk4`99
Wersja: Family
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 46
Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 37
Skąd: Katowice
Wysłany: 10 Gru 2009, 21:01   

Witam! Wybadałem w mojej FoFi MK4 taką ciekawostkę z czasówką wycieraczek szyby przedniej.
Kiedy włączę wycieraczki raz, czas między cyklami pracy wycieraczek wynosi ok. 7 - 8 sekund. Trochę za wolno ?
Jeżeli warunki atmosferyczne wymagają częstszej pracy wycieraczek, wtedy (tu ciekawostka) wyłączam wycieraczki. Następnie szybkim ruchem WŁĄCZAM,WYŁĄCZAM,WŁĄCZAM wycieraczki. Efekt jest taki ,że czas między cyklami skraca się do 2 - 3 sek. I już jest lepiej! Polecam to sprawdzić zanim się ktoś zabierze za kombinowanie przy elektryce.

Pozdrawiam!
_________________
HAWRAN
 
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 10 Gru 2009, 21:08   

HAWRAN, Żadna nowinka opisane jest na forum od dawna, problem taki że nie każda Fiesta miała mikroprocesorowy sterownik, a tylko taki ma w ten sposób regulowany czas pracy.
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
HAWRAN 


Model: Ford Fiesta Mk4`99
Wersja: Family
Silnik: 1.3i/60KM
Imię: Krzysztof
Wiek: 46
Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 37
Skąd: Katowice
Wysłany: 10 Gru 2009, 21:33   

JoeMix Może to nie nowość, ale warto przypomnieć, albo nie wszyscy muszą być tak wszechwiedzący , ja to na przykład przypadkowo wyczaiłem , a na forum niewiele o tym jest. Więcej jest porad naprawczych, niż informacji o wyposażeniu. Może komuś się to przyda zanim zacznie się bawić w elektryka amatora.
_________________
HAWRAN
 
 
 
Marcin 

Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 3094
Skąd: Krosno Odrz.
Wysłany: 28 Gru 2009, 20:02   

W końcu wziąłem się za czasówki u siebie i przed chwilą przystosowałem przekaźnik do obsługi potencjometru, który wylądował za wajchą od wycieraczek. Miał być taki jak w mk5 czyli programowalny, ale olałem temat. Jutro montuje i będę wiedział czy działa... żeby nie było tak prosto to oczywiście mk4 ma inny przekaźnik niż poprzednie wersje (przynajmniej nic o takim nie znalazłem).



Na płytce mamy układ U642B, poniżej schemat aplikacyjny z noty katalogowej:


W przekaźniku R2 miał wartość 6,6k, a R4 52k, wg opisu regulacja interwału odbywa się przez potencjometr R3 o wartości 10k - wtedy mamy regulację od 4 do 20 sekund.
Zamiast R2 6,6k dałem rezystor ok 1,2k (taki udało mi się ulepić, nieważne), pr-ka taka jak w aplikacji.

[ Dodano: Wto Gru 29, 2009 13:00 ]
Up... działa :) ale regulacja jest pomiędzy ok 2-10sek, póki co zobaczę czy wystarczy jak nie to wystarczy zamienić R4 na większy rezystor (ponad 100k) i zrobi się większa regulacja, ewentualnie zwiększyć potencjometr.
_________________
Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4
 
 
 
Damianrtv 


Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Inna
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Damian
Wiek: 42
Dołączył: 10 Lip 2010
Posty: 35
Skąd: Katowice
Wysłany: 16 Mar 2012, 18:44   

Marcinie - a gdzie na schemacie masz te tranzystory 2 co u nas sterują przekaźnikiem - tu bezpośrednio idzie na przekaź. a u nas są tranzystory - pewnie w układzie darlingtona. I nie masz zaznaczonej tylnej wycieraczki.
_________________
<< Tu jest moja "kochana" Fiesta >>
" Nie jeździj autem szybciej niż Twój Anioł Stróż potrafi latać..."
 
 
JoeMix 


Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43
Dołączył: 23 Maj 2004
Posty: 12026
Skąd: Konstantynów
Wysłany: 16 Mar 2012, 22:25   

Schemat jest z noty katalogowej, czytaj to podstawowe minimum by ruszyło, wykonanie w aucie jest dalekie od katalogu :P
_________________
Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da!
 
 
Damianrtv 


Model: Ford Fiesta Mk3`95
Wersja: Inna
Silnik: 1.1/50KM
Imię: Damian
Wiek: 42
Dołączył: 10 Lip 2010
Posty: 35
Skąd: Katowice
Wysłany: 17 Mar 2012, 16:50   

No i tu jest rozwiązanie - zgadza się dalekie od oryginału !

- u mnie w fofi jest czerwony z 4 wyprowadzeniami - głowny element to tranzyst. darlingtona BC517.
- esio z 96r. ma 5 - czyli taki jak ja mam i podobne elementy i dodatkowe ale środkowe wyprow. dodatkowo - wyjście na czasówki na tył.
- fofi z 98 ma już takie jak na górze na zdjęciu ma aż 7 wyprowadzeń i w tym jest ten scalaczek.
Tak że czasówka czasówce nie równa.

old Czyli jak zrobić czasówkę regulowaną ?
old

Otóż w tej z 4 wyjściami (taka jak ja mam)
- szukamy sterowanie bramką tego BC i kondensatora który ma za zadanie się rozładowaywać na czas. U mnie był to 130k opornik i jego wymieniłem na 27k. czyli to minimum jak damy to jest 2sek. i szeregowo z opornikiem potencjometr 100k żeby móc regulować do tych oryginalnych długich czasów do 10sek. i pozostawić tą wartość 130k by nie rozwalić całej aplikacji ponieważ potem układ by nie działał jak trzeba.
Więc mam teraz od około 3 sek do 10sek. reg. na czasówkach.

:greenpeace: :greenpeace: :greenpeace:

Więcej info na NA - na forum forda - http://forum.fordclubpols...11&d=1332002218
_________________
<< Tu jest moja "kochana" Fiesta >>
" Nie jeździj autem szybciej niż Twój Anioł Stróż potrafi latać..."
 
 
Blackknight88 


Model: Inne auto
Wersja: Sport
Silnik: Inny
Imię: Karol
Wiek: 35
Dołączył: 23 Kwi 2009
Posty: 263
Skąd: Kielce
Wysłany: 3 Sie 2012, 11:04   

Jako, że sam przymierzam się do dodania czasówek, a że mam wersję C czyli golas nad golasami i nawet nie mam dodatkowych pinów we wtyczce od zespolonego (wycieraczki) to szukałem jakiegoś schematu instalacji elektrycznej tych czasówek.

Sporo szukałem i znalazłem bodajże temat z tego forum ale chyba sprzed 6lat.

Mimo wszystko wkleję bardzo pomocne informacje, które napisał tam wtedy użytkownik Parch oraz oczywiście schemat elektryczny.

Przyda się bo tego tutaj nie ma, a link z pierwszego posta w tym temacie nie działa już.

Cytuję użytkownika Parch :
Kod:
Jak nie masz gniazda to też dasz radę podłączyć przekaźnik. Musisz tylko się zaopatrzyć w konektorki żeńskie. Ale szczerze odradzam robienie takiej prowizorki, bo potem podczas jazdy Ci się ten przekaźnik wysunie, zrobi zwarcie i puścisz z dymem całą instalację. No chyba, że wyprowadzisz przekaźnik zupełnie poza skrzynkę.   

A co do kabelków, to filozofii żadnej tam przecież nie ma. Potrzebne będą trzy metrowe kable (no może ciut dłuższe), każdy innego koloru. Jeśli zrezygnujesz z podłączenia poprzez oryginalne gniazdo to będzie też potrzebny 20 cm kawałek kabelka - najlepiej w kolorze brązowym. I dobra lutownica.

1. Szukasz na lewej kostce przełącznika zespolonego (patrząc od tyłu) kabelka brązowo-białego (31b1). W pewnej odległości od kostki (tak żeby było wygodnie lutować) ściągasz z tego kabelka trochę izolacji (nie trzeba przecinać kabla!) i dolutowujesz w to miejsce jeden z Twoich przewodów. Drugi koniec Tego dolutowanego kabelka podepniesz później do przekaźnika w konektor 31b1.

2. Drugi kabelek podpinasz do jednego z dwóch pustych miejsc na lewej kostce PZ (np. 31b2). Sugeruję jednak zaopatrzyć się w piny, ale jak to zrobisz Twoja sprawa. Drugi koniec tego przewodu podepniesz później do przekaźnika w konektor 31b2. (Wg schematu kolor tego kabla jest brązowo-żółty).

3. Trzeci przewód podpinasz do drugiego pustego miejsca na lewej kostce PZ (53-2). Drugi koniec tego przewodu podepniesz później do przekaźnika w konektor 54. (Wg schematu kolor tego kabla jest czarno-zielony).

4. Krótki kawałek przewodu, wpinasz jednym końcem w ujemną (masową) szynę skrzynki bezp. (poznasz po wpiętych tam brązowych kabelkach). Drugi koniec przewodu wpinasz do przekaźnika w konektor 31. Jeśli wykorzystasz gniazdko do tego celu zaplanowane to nie trzeba będzie tego robić.

Łączysz wszystkie kable tak jak opisano wyżej a przekaźnik umieszczasz albo tak jak powinno być, albo jak tam sobie chcesz. I wycieraczki czasowe powinny zacząć działać.

Ważne: Wszystkie prace rób na odłączonym akumulatorze! Nie żałuj izolacji na miejsca połączeń! Posprawdzaj wszystko trzy razy zanim znowu podepniesz klemy!


Oraz ważny i potrzebny schemat instalacji elektrycznej Zespolonego :

http://imageshack.us/phot...mwycier9jg.jpg/
_________________
.:Aktualnie poruszam się Seatem Ibizą II FL 1.9TDI 2000r. :.
.:Projektowanie w programie MaterCAM - toczenie, frezowanie:.
.:Programowanie sterowników PLC:.
.:Projektowanie 3D - SolidWorks:.
.:Projektowanie i wykonywanie instalacji pneumatycznych i hydraulicznych:.
 
 
Art 

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 05 Paź 2012
Posty: 25
Skąd: Zabrze
Wysłany: 5 Paź 2012, 16:52   

Marcin napisał/a:
W końcu wziąłem się za czasówki u siebie i przed chwilą przystosowałem przekaźnik do obsługi potencjometru, który wylądował za wajchą od wycieraczek. Miał być taki jak w mk5 czyli programowalny, ale olałem temat. Jutro montuje i będę wiedział czy działa... żeby nie było tak prosto to oczywiście mk4 ma inny przekaźnik niż poprzednie wersje (przynajmniej nic o takim nie znalazłem).

[url=http://img189.images....th.jpg]Obrazek[/URL] [url=http://img189.images....th.jpg]Obrazek[/URL] [url=http://img189.images....th.jpg]Obrazek[/URL] [url=http://img189.images....th.jpg]Obrazek[/URL]

Na płytce mamy układ U642B, poniżej schemat aplikacyjny z noty katalogowej:
[url=http://img189.images....th.jpg]Obrazek[/URL]

W przekaźniku R2 miał wartość 6,6k, a R4 52k, wg opisu regulacja interwału odbywa się przez potencjometr R3 o wartości 10k - wtedy mamy regulację od 4 do 20 sekund.
Zamiast R2 6,6k dałem rezystor ok 1,2k (taki udało mi się ulepić, nieważne), pr-ka taka jak w aplikacji.

[ Dodano: Wto Gru 29, 2009 13:00 ]
Up... działa :) ale regulacja jest pomiędzy ok 2-10sek, póki co zobaczę czy wystarczy jak nie to wystarczy zamienić R4 na większy rezystor (ponad 100k) i zrobi się większa regulacja, ewentualnie zwiększyć potencjometr.

Masz może rozpiskę tego wyprowadzeń przekaźnika, tak żeby go podłączyć "na stole"? Już ostatnie nerwy tracę i nie wiem czy w ogóle mam sprawne to czerwone licho ;-|
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [MK2] Dobudowa czasówki do wycieraczek
Oki188 Elektryka ogólna 6 24 Gru 2011, 12:48
JoeMix
Brak nowych postów Czasówki do fiesty
silvercar Elektryka 6 27 Mar 2006, 21:16
silvercar
Brak nowych postów Wycieraczki - przekaźnik od czasówki
topdrive Elektryka ogólna 4 29 Sty 2007, 22:06
topdrive
Brak nowych postów czasówki zamiast 1/2 biegu
pytanko
machinesjb Elektryka 12 7 Sty 2007, 22:11
szynszyl
Brak nowych postów [MK3] Regulowane kółko rozrządu
Co, jak, po co ,na co ?
Yankes Tuning mechaniczny 21 9 Gru 2010, 22:34
Krawiec


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.