Przesunięty przez: bidżej 22 Wrz 2010, 13:21 |
Silnik : wymiana paska rozrządu Zetec 1.8 krok po kroku |
Autor |
Wiadomość |
Rycho
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: S
Silnik: 1.8i16V/105KM
Wiek: 49 Dołączył: 26 Maj 2004 Posty: 203 Skąd: Trzebnica
|
Wysłany: 27 Paź 2004, 10:16 Silnik : wymiana paska rozrządu Zetec 1.8 krok po kroku
|
|
|
Potrzebne narzędzia, klucz oczkowy 8, 10, 13x2, 17, oczkowy gięty 18, nasadowy 10, Torx 30 i 50, płaski 22, klucz imbusowy, klucz do kół, kawałek płaskownika do unieruchomienia wałków rozrządu, młotek.
Materiały uszczelka pokrywy zaworów, nowy pasek rozrządu, rolka napinacza, rolki prowadzące, ew. nowy pasek klinowy, sześciopak .
Luzujemy koło podnosimy auto i odkręcamy koło. Z góry silnika lekko kluczem oczkowym 8 luzujemy cztery śruby mocujące koło pasowe pompy wody. Od spodu auta luzujemy przy alternatorze kluczem 13 śurbę kontrującą i kluczem płaskim 22 luzujemy naciąg paska klinowego i ściągamy pasek i sprawdzamy jego stan (jeśli widoczne są pęknięcia utrata elastyczności wymieniamy pasek). W przypadku gdy nie daje się w miarę swobodnie zluzować naciągu paska klinowego należy lekko zluzować kluczem oczkowym 13 dwie śruby mocujące alternator od góry.
Kluczem oczkowym 8 odkęcamy cztery śruby od koła pasowego pompy wody i zdejmujemy koło pasowe. W przypadku trudnośći należy z wyczuciem oderzyć młotkiem w koło pasowe. Prosimy drugą osobę o naciśnięcie na hamulec włączamy 5 bieg i kluczem oczkowym giętym 18 odkręcamy śrubę mocującą koło pasowe do wału korbowego. Ściągamy koło pasowe. Dziękujemu drugiej osobie za pomoc . Z góry silnika odkręcamy kluczem oczkowym 8 dwie śruby mocujące górną część osłony paska rozrządu i zdejmujemy osłonę. Następnie odkręcamy 3 śruby mocujące środkową część osłony i zdejmujemy. Dolna część osłony jest przykręcona 4 śrubami które oczywiście odkręcamy i demontujemy osłonę. Kluczem nasadowym 10 odkręcamy 10 śrub mocujących pokrywę zaworów. Kluczem torx 30 odkręcamy 2 śruby mocujące wspornik linki gazu przy przepustnicy. Odkręcamy 2 nakrętki mocujące doprowadzenie powietrza do przepustnicy, luzujemy opaskę na wężu z filtra i demontujemy. Kluczem oczkowym 10 odkręcamy zaczep przy głowicy od strony paska rozrządu. Odchylamy pokrywę zaworów tak aby mieć dostęp do wałków od strony filtra powietrza (po tej stronie wałków znajdują się nacięcia). Kręcąc tarczą hamulcową ustawiamy wałki w takim położeniu aby było możliwe wsunięcie płaskownika w nacięcia w wałkach i wsuwamy płaskownik. zapomocą klucza oczkowego 17 luzujemy i odkręcamy śrubę mocującą rolkę napinacza paska rozrządu. Zdejmujemy pasek i porownujemy go z nowo zakupionym po względem zębów ich ilości, roztawu i głebokości. Za pomocą klucza torx 50 odkręcamy centralne śruby mocujące rolki prowadzące. Zakładamy nowe rolki pamiętając że większa rolka jest umiejcowiona tuż przy pompie wody. Dokręcamy mocno zakładamy nową rolkę napinacza, tak aby ucho w uchwycie rolki trafiło na wystający z silnika kołek, wkładamy śrubę mocującą i po odchyleniu rolki w stronę kabiny delikatnie przykręcamy. Sprawdzamy czy klin blokujący małe koło rozrządu i koło pasowe na wale korbowym jest skierowany pionowo w górę (klin pokrywa się z wykorbieniami i tej pozycji wał ma położenie 0 stopni). Zakładamy pasek rozrządu najpierw na małe koło prowadzimy między rolkami i zakładamy na duże koła rozrządu. Luzujemy śrubę napinacza i za pomocą klucza imbusowego (ja za pomocą ręki ) napinamy pasek tak aby na swym najdłuższym odcinku można było obrócić go palcami o prawie 90 stopni, po naiągnięciu dokręcamy śrubę i sprawdzamy naciąg, ewentualnie powtarzamy operację. Wyciągamy płaskownik z wałków. Pokręcając tarczą hamulcową próbujemy obrócić wał dwa razy. Jeśli jest to możliwe rozpoczynamy montaż. Najpierw przykręcamy osłony paska rozrządu. Potem koło pasowe wału korbowego i pompy wody. Ponownie dobrze jest poprosić drugą osobę o naciśnięcie na hamulec. Po dokręceniu śruby na wale korbowym dziękujemy drugiej osobie i umawiamy się z nią na piwo za jakieś 30 minut Zakładamy pasek klinowy. Za pomocą klucza płaskiego 22 naciągamy pasek i blokujemy śrubą za pomocą klucza oczkowego 13. Pasek klinowy powinien pod naciskiem palca ugiąć się w granicach 1 do 2 cm. Dokręcamy śruby na kole pasowym pompy wody. Zakładamy nową uszczelkę na pokrywę zaworów. Zakładamy pokrywę i dokręcamy. Zakładamy uchwyt przy głowicy. Zakładamy wspornik linki gazu przy przepustnicy. Montujemy doprowadzenie powietrza do przepustnicy. Zakładamy koło, opuszczamy samochód i sprawdzamy czy nie zostały nam jakieś części (z wyjątkiem zużytych). Próbujemy odpalić silnik, jeśli się da to idziemy na piwo
Rycho
P.S. Sorki że bez zdjęć i "trochę" przydługie. Jeśli znaleźliście jakieś błedy to poprawiajcie, ja powyższą metodę zastosowałem wczoraj i auto jeździ |
_________________ JetCar XR2
I,i,i ja mówię ci, że ci, co władzę mają
Robią syf i w tym syfie się tarzają
I mówię ci, że ten, kto ma władzę
Niech zawsze, zawsze budzi w tobie odrazę |
Ostatnio zmieniony przez bidżej 22 Wrz 2010, 13:21, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
mellow [Usunięty]
|
Wysłany: 27 Paź 2004, 13:54
|
|
|
Bardzo fajna i dokladna instrukcja )
Rycho, a u Ciebie kolo pasowe z pompy wodnej latwo schodzi ?? tzn czy latwo wyjmuje sie z pomiedzy obudowy rozrzadu/mocowania i podluznicy ?? bo jak ja zmienialem przed wakacjami pasek to mialem z tym dosc duzy problem ... mimo skantowania kolo nie dalo sie wyjac ... musialem przeciskac pasek :roll: :roll:
PS uszczelke z pokrywy zaworow bardze czesto da sie uratowac )
Pozdrawiam |
|
|
|
|
Rycho
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: S
Silnik: 1.8i16V/105KM
Wiek: 49 Dołączył: 26 Maj 2004 Posty: 203 Skąd: Trzebnica
|
Wysłany: 27 Paź 2004, 23:02
|
|
|
No cóż z tym kołem pasowym to było tak, że musiałem zmienić rolkę prowadzącą, w związku z czym skończyło się na wyciągnięciu pompy i wycięciu nowej uszczelki . Koło pasowe zeszło dopiero po potraktowaniu ściągaczem .
Rycho |
_________________ JetCar XR2
I,i,i ja mówię ci, że ci, co władzę mają
Robią syf i w tym syfie się tarzają
I mówię ci, że ten, kto ma władzę
Niech zawsze, zawsze budzi w tobie odrazę |
|
|
|
|
bash [Usunięty]
|
Wysłany: 28 Paź 2004, 10:44
|
|
|
heh - cóż za wysyp poradników - oby tak dalej ! |
|
|
|
|
Scyhe
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 12 Mar 2006 Posty: 22 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 14 Mar 2007, 19:33
|
|
|
A ja mam pytanie odnośnie sróby na kole pasowym - tym na samym dole - od wału jaki tam klucz podchodzi ? przypadkiem nie 19 ??? Stoje teraz nad problemem wymiany pompy i wlasnie nie moge odkrecic tej sróby - jutro jade po porzadne klucze ;] |
|
|
|
|
Krawiec
Model: Ford Fiesta Mk3`96
Wersja: RST
Silnik: Inny
Wiek: 35 Dołączył: 15 Sty 2008 Posty: 352 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 18 Sty 2010, 17:19
|
|
|
odgrzewam kotleta ale sorry qarwa jego mac 8 godzin sie jebałem z tym rozrządem... odkręcenie koła pasowego zajęło mi 7 godzin. Jak pasowe nie chce zejść opuście sobie silnik odkręćcie rozrusznik zblokujcie koło zamachowe jakaś brecha i odkręcajcie śrubę pneumatem albo jakaś zajebista brecha. zetec to porażka nic nie podchodzi i trzeba wymyślać... |
_________________ Nierdzewne układy wydechowe, diagnostyka, chiptuning:
www.inotec.com.pl
www.facebook.com/inotec |
|
|
|
|
kosmitta
Model: Ford Fiesta Mk3`96
Wersja: CLX
Silnik: 1.1/55KM
Dołączył: 10 Lut 2011 Posty: 1 Skąd: Kętrzyn
|
Wysłany: 15 Lip 2011, 22:55
|
|
|
zakładasz klucz,opierasz o podłużnicę,
rozczepiasz przewód załączający rozrusznik-kostkę w pobliżu akumulatora i podajesz + na rozrusznik.
2-3 razy po sekundzie.
UWAGA-nie stosować w Zetec-S !-brak klina na wale |
_________________ kosmi |
|
|
|
|
Fordon
Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: Inna
Silnik: ST 170
Imię: Konrad
Wiek: 39 Dołączył: 02 Kwi 2005 Posty: 3803 Skąd: WLKP.
|
Wysłany: 19 Lip 2011, 22:44
|
|
|
kosmitta napisał/a: | zakładasz klucz,opierasz o podłużnicę,
rozczepiasz przewód załączający rozrusznik-kostkę w pobliżu akumulatora i podajesz + na rozrusznik.
2-3 razy po sekundzie.
UWAGA-nie stosować w Zetec-S !-brak klina na wale |
Ze co ?? a po kiego wacka ??
Stary prosta sprawa klucz poligon lub nasadka 18 na 3/8" do tego kumpel w aucie bieg wsteczny + heble = luz w 5 minut
Chyba ze ktos ma gumowe klucze to spoko...
Wal jest najprosciej odkrecic, do tego kawalek drewnianego klocka + mlotek i kolo pasowe zeskakuje bez zajakniecia, dalej sciagacz...
Zetec S, SE (zwane dalej blackt top) nie maja klinu na wale i dla tego wlasnie na bloku zarowno w silver i black sa wyjscia na blokatory zeby pan naprawa mogl to zblokowac i nie pierdielnac sie w wymianie...
kosmitta, czy ty pomyslales o tym co napisales ?? przeciez takie zabawy z rozrusznikiem wyjda nie jednego wiecej niz caly kpl rozrzadu do zetec-a. Naprawde pomysl czasem znim cos napiszesz...
Regeneracja rozuchu kosztuje, a nie kupil bym smiecia ze szrotu ktory zyje 15lat na swiecie od fabryki. |
_________________
|
|
|
|
|
dydek1
Model: Ford Fiesta Mk6`02
Wersja: CL
Silnik: 1.1/50KM
Dołączył: 27 Lis 2011 Posty: 2 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 9 Gru 2011, 16:01 rozrząd
|
|
|
Pamiętajcie, żeby wymieniać pasek wcześniej niż zaleca producent (140tyś) lepiej to zrobić co 90- 100 tyś km lepiej sobie zaoszczędzić kasy i czasu. Jeżeli chodzi o wybór paska to polecam: pasy ford |
|
|
|
|
madek
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Kuba
Dołączył: 23 Kwi 2006 Posty: 1755 Skąd: Jelenia Góra
|
Wysłany: 9 Gru 2011, 16:14
|
|
|
dydek1 napisał/a: | Pamiętajcie, żeby wymieniać pasek wcześniej niż zaleca producent (140tyś) lepiej to zrobić co 90- 100 tyś km |
Akurat Zetec ma zalecaną wymiane co 90 tyś (w Mk3)
dydek1 napisał/a: | Jeżeli chodzi o wybór paska to polecam: pasy ford |
To jakaś reklama? Z resztą nie kumam tej strony |
_________________ była sobie RS`ka... |
|
|
|
|
vegetagt
Administrator / Klubowicz
Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007 Posty: 4003 Skąd: Olsztyn
|
Wysłany: 9 Gru 2011, 16:18
|
|
|
madek, a nie wiesz moze, jaki jest czasowa granica pomiędzy wymianą paska? |
|
|
|
|
Stunt_Man
Niereformowalny
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Domi
Dołączył: 13 Sie 2010 Posty: 1933 Skąd: \,,/
|
Wysłany: 9 Gru 2011, 16:21
|
|
|
ja tam nie wymieniam, jak sie urwie to zmienie silnik. koszta podobne |
|
|
|
|
mieszko
Naczelny spamer F.K.P.
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: 1.0/80KM
Imię: Mieszko
Wiek: 31 Dołączył: 27 Gru 2010 Posty: 1021 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 9 Gru 2011, 16:56
|
|
|
Stunt_Man napisał/a: | ja tam nie wymieniam, jak sie urwie to zmienie silnik. koszta podobne | |
_________________ |
|
|
|
|
madek
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Kuba
Dołączył: 23 Kwi 2006 Posty: 1755 Skąd: Jelenia Góra
|
Wysłany: 9 Gru 2011, 17:55
|
|
|
vegetagt napisał/a: |
madek, a nie wiesz moze, jaki jest czasowa granica pomiędzy wymianą paska? |
Nie ma takich wytycznych... |
_________________ była sobie RS`ka... |
|
|
|
|
daniel89_lb
Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: S
Silnik: 1.8i16V/105KM
Imię: Długi
Wiek: 35 Dołączył: 19 Lis 2011 Posty: 43 Skąd: LUBLIN
|
Wysłany: 12 Gru 2011, 00:22 .
|
|
|
madek napisał/a: | vegetagt napisał/a: |
madek, a nie wiesz moze, jaki jest czasowa granica pomiędzy wymianą paska? |
Nie ma takich wytycznych... |
To przy wymianie ustawimy wał na 0 stopni i pasek zakładamy jak idzie?nie na żadne znaki ani nic? sory za głupie pytanie ale paska jeszcze nie wymieniałem |
_________________ MK3 1.8 ZETEC |
|
|
|
|
madek
Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Kuba
Dołączył: 23 Kwi 2006 Posty: 1755 Skąd: Jelenia Góra
|
Wysłany: 12 Gru 2011, 08:58
|
|
|
daniel89_lb, czytaj ze zrozumieniem! vegeta pisał o zalecany okres wymiany paska w przypadku jeśli nie zrobisz tych 90kkm przez XX lat. Ale nigdzie takich zaleceń nie ma. |
_________________ była sobie RS`ka... |
|
|
|
|
|