Fiesta Klub Polska


Poprzedni temat «» Następny temat

Tagi tematu: faq, mk3, rozrzad, wymiana rozrzadu, zetec

Przesunięty przez: bidżej
22 Wrz 2010, 13:21
Silnik : wymiana paska rozrządu Zetec 1.8 krok po kroku
Autor Wiadomość
Rycho 

Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: S
Silnik: 1.8i16V/105KM
Wiek: 49
Dołączył: 26 Maj 2004
Posty: 203
Skąd: Trzebnica
Wysłany: 27 Paź 2004, 10:16   Silnik : wymiana paska rozrządu Zetec 1.8 krok po kroku

Potrzebne narzędzia, klucz oczkowy 8, 10, 13x2, 17, oczkowy gięty 18, nasadowy 10, Torx 30 i 50, płaski 22, klucz imbusowy, klucz do kół, kawałek płaskownika do unieruchomienia wałków rozrządu, młotek.
Materiały uszczelka pokrywy zaworów, nowy pasek rozrządu, rolka napinacza, rolki prowadzące, ew. nowy pasek klinowy, sześciopak :) .
Luzujemy koło podnosimy auto i odkręcamy koło. Z góry silnika lekko kluczem oczkowym 8 luzujemy cztery śruby mocujące koło pasowe pompy wody. Od spodu auta luzujemy przy alternatorze kluczem 13 śurbę kontrującą i kluczem płaskim 22 luzujemy naciąg paska klinowego i ściągamy pasek i sprawdzamy jego stan (jeśli widoczne są pęknięcia utrata elastyczności wymieniamy pasek). W przypadku gdy nie daje się w miarę swobodnie zluzować naciągu paska klinowego należy lekko zluzować kluczem oczkowym 13 dwie śruby mocujące alternator od góry.
Kluczem oczkowym 8 odkęcamy cztery śruby od koła pasowego pompy wody i zdejmujemy koło pasowe. W przypadku trudnośći należy z wyczuciem oderzyć młotkiem w koło pasowe. Prosimy drugą osobę o naciśnięcie na hamulec włączamy 5 bieg i kluczem oczkowym giętym 18 odkręcamy śrubę mocującą koło pasowe do wału korbowego. Ściągamy koło pasowe. Dziękujemu drugiej osobie za pomoc :) . Z góry silnika odkręcamy kluczem oczkowym 8 dwie śruby mocujące górną część osłony paska rozrządu i zdejmujemy osłonę. Następnie odkręcamy 3 śruby mocujące środkową część osłony i zdejmujemy. Dolna część osłony jest przykręcona 4 śrubami które oczywiście odkręcamy i demontujemy osłonę. Kluczem nasadowym 10 odkręcamy 10 śrub mocujących pokrywę zaworów. Kluczem torx 30 odkręcamy 2 śruby mocujące wspornik linki gazu przy przepustnicy. Odkręcamy 2 nakrętki mocujące doprowadzenie powietrza do przepustnicy, luzujemy opaskę na wężu z filtra i demontujemy. Kluczem oczkowym 10 odkręcamy zaczep przy głowicy od strony paska rozrządu. Odchylamy pokrywę zaworów tak aby mieć dostęp do wałków od strony filtra powietrza (po tej stronie wałków znajdują się nacięcia). Kręcąc tarczą hamulcową ustawiamy wałki w takim położeniu aby było możliwe wsunięcie płaskownika w nacięcia w wałkach i wsuwamy płaskownik. zapomocą klucza oczkowego 17 luzujemy i odkręcamy śrubę mocującą rolkę napinacza paska rozrządu. Zdejmujemy pasek i porownujemy go z nowo zakupionym po względem zębów ich ilości, roztawu i głebokości. Za pomocą klucza torx 50 odkręcamy centralne śruby mocujące rolki prowadzące. Zakładamy nowe rolki pamiętając że większa rolka jest umiejcowiona tuż przy pompie wody. Dokręcamy mocno zakładamy nową rolkę napinacza, tak aby ucho w uchwycie rolki trafiło na wystający z silnika kołek, wkładamy śrubę mocującą i po odchyleniu rolki w stronę kabiny delikatnie przykręcamy. Sprawdzamy czy klin blokujący małe koło rozrządu i koło pasowe na wale korbowym jest skierowany pionowo w górę (klin pokrywa się z wykorbieniami i tej pozycji wał ma położenie 0 stopni). Zakładamy pasek rozrządu najpierw na małe koło prowadzimy między rolkami i zakładamy na duże koła rozrządu. Luzujemy śrubę napinacza i za pomocą klucza imbusowego (ja za pomocą ręki ) napinamy pasek tak aby na swym najdłuższym odcinku można było obrócić go palcami o prawie 90 stopni, po naiągnięciu dokręcamy śrubę i sprawdzamy naciąg, ewentualnie powtarzamy operację. Wyciągamy płaskownik z wałków. Pokręcając tarczą hamulcową próbujemy obrócić wał dwa razy. Jeśli jest to możliwe rozpoczynamy montaż. Najpierw przykręcamy osłony paska rozrządu. Potem koło pasowe wału korbowego i pompy wody. Ponownie dobrze jest poprosić drugą osobę o naciśnięcie na hamulec. Po dokręceniu śruby na wale korbowym dziękujemy drugiej osobie i umawiamy się z nią na piwo za jakieś 30 minut :) Zakładamy pasek klinowy. Za pomocą klucza płaskiego 22 naciągamy pasek i blokujemy śrubą za pomocą klucza oczkowego 13. Pasek klinowy powinien pod naciskiem palca ugiąć się w granicach 1 do 2 cm. Dokręcamy śruby na kole pasowym pompy wody. Zakładamy nową uszczelkę na pokrywę zaworów. Zakładamy pokrywę i dokręcamy. Zakładamy uchwyt przy głowicy. Zakładamy wspornik linki gazu przy przepustnicy. Montujemy doprowadzenie powietrza do przepustnicy. Zakładamy koło, opuszczamy samochód i sprawdzamy czy nie zostały nam jakieś części (z wyjątkiem zużytych). Próbujemy odpalić silnik, jeśli się da to idziemy na piwo :)
Rycho
P.S. Sorki że bez zdjęć i "trochę" przydługie. Jeśli znaleźliście jakieś błedy to poprawiajcie, ja powyższą metodę zastosowałem wczoraj i auto jeździ :)
_________________
JetCar XR2

I,i,i ja mówię ci, że ci, co władzę mają
Robią syf i w tym syfie się tarzają
I mówię ci, że ten, kto ma władzę
Niech zawsze, zawsze budzi w tobie odrazę
Ostatnio zmieniony przez bidżej 22 Wrz 2010, 13:21, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
mellow
[Usunięty]

Wysłany: 27 Paź 2004, 13:54   

Bardzo fajna i dokladna instrukcja :) )

Rycho, a u Ciebie kolo pasowe z pompy wodnej latwo schodzi ?? tzn czy latwo wyjmuje sie z pomiedzy obudowy rozrzadu/mocowania i podluznicy ?? bo jak ja zmienialem przed wakacjami pasek to mialem z tym dosc duzy problem ... mimo skantowania kolo nie dalo sie wyjac ... musialem przeciskac pasek :roll: :roll:

PS uszczelke z pokrywy zaworow bardze czesto da sie uratowac :) )

Pozdrawiam
 
 
Rycho 

Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: S
Silnik: 1.8i16V/105KM
Wiek: 49
Dołączył: 26 Maj 2004
Posty: 203
Skąd: Trzebnica
Wysłany: 27 Paź 2004, 23:02   

No cóż z tym kołem pasowym to było tak, że musiałem zmienić rolkę prowadzącą, w związku z czym skończyło się na wyciągnięciu pompy i wycięciu nowej uszczelki :) . Koło pasowe zeszło dopiero po potraktowaniu ściągaczem :) .
Rycho
_________________
JetCar XR2

I,i,i ja mówię ci, że ci, co władzę mają
Robią syf i w tym syfie się tarzają
I mówię ci, że ten, kto ma władzę
Niech zawsze, zawsze budzi w tobie odrazę
 
 
 
bash
[Usunięty]

Wysłany: 28 Paź 2004, 10:44   

heh - cóż za wysyp poradników - oby tak dalej ! :)
 
 
Scyhe 

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 22
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 14 Mar 2007, 19:33   

A ja mam pytanie odnośnie sróby na kole pasowym - tym na samym dole - od wału jaki tam klucz podchodzi ? przypadkiem nie 19 ??? Stoje teraz nad problemem wymiany pompy i wlasnie nie moge odkrecic tej sróby - jutro jade po porzadne klucze ;]
 
 
 
Krawiec 


Model: Ford Fiesta Mk3`96
Wersja: RST
Silnik: Inny
Wiek: 35
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 352
Skąd: Kraków
Wysłany: 18 Sty 2010, 17:19   

odgrzewam kotleta ale sorry qarwa jego mac 8 godzin sie jebałem z tym rozrządem... odkręcenie koła pasowego zajęło mi 7 godzin. Jak pasowe nie chce zejść opuście sobie silnik odkręćcie rozrusznik zblokujcie koło zamachowe jakaś brecha i odkręcajcie śrubę pneumatem albo jakaś zajebista brecha. zetec to porażka nic nie podchodzi i trzeba wymyślać...
_________________
Nierdzewne układy wydechowe, diagnostyka, chiptuning:
www.inotec.com.pl
www.facebook.com/inotec
 
 
kosmitta 

Model: Ford Fiesta Mk3`96
Wersja: CLX
Silnik: 1.1/55KM
Dołączył: 10 Lut 2011
Posty: 1
Skąd: Kętrzyn
Wysłany: 15 Lip 2011, 22:55   

zakładasz klucz,opierasz o podłużnicę,
rozczepiasz przewód załączający rozrusznik-kostkę w pobliżu akumulatora i podajesz + na rozrusznik.
2-3 razy po sekundzie. ;-|


UWAGA-nie stosować w Zetec-S !-brak klina na wale :sad:
_________________
kosmi
 
 
Fordon 


Model: Ford Fiesta Mk3`94
Wersja: Inna
Silnik: ST 170
Imię: Konrad
Wiek: 39
Dołączył: 02 Kwi 2005
Posty: 3803
Skąd: WLKP.
Wysłany: 19 Lip 2011, 22:44   

kosmitta napisał/a:
zakładasz klucz,opierasz o podłużnicę,
rozczepiasz przewód załączający rozrusznik-kostkę w pobliżu akumulatora i podajesz + na rozrusznik.
2-3 razy po sekundzie. ;-|


UWAGA-nie stosować w Zetec-S !-brak klina na wale :sad:

Ze co ?? a po kiego wacka ??
Stary prosta sprawa klucz poligon lub nasadka 18 na 3/8" do tego kumpel w aucie bieg wsteczny + heble = luz w 5 minut
Chyba ze ktos ma gumowe klucze to spoko...
Wal jest najprosciej odkrecic, do tego kawalek drewnianego klocka + mlotek i kolo pasowe zeskakuje bez zajakniecia, dalej sciagacz...
Zetec S, SE (zwane dalej blackt top) nie maja klinu na wale i dla tego wlasnie na bloku zarowno w silver i black sa wyjscia na blokatory zeby pan naprawa mogl to zblokowac i nie pierdielnac sie w wymianie...

kosmitta, czy ty pomyslales o tym co napisales ?? przeciez takie zabawy z rozrusznikiem wyjda nie jednego wiecej niz caly kpl rozrzadu do zetec-a. Naprawde pomysl czasem znim cos napiszesz...
Regeneracja rozuchu kosztuje, a nie kupil bym smiecia ze szrotu ktory zyje 15lat na swiecie od fabryki.
_________________

 
 
 
dydek1 

Model: Ford Fiesta Mk6`02
Wersja: CL
Silnik: 1.1/50KM
Dołączył: 27 Lis 2011
Posty: 2
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 9 Gru 2011, 16:01   rozrząd

Pamiętajcie, żeby wymieniać pasek wcześniej niż zaleca producent (140tyś) lepiej to zrobić co 90- 100 tyś km lepiej sobie zaoszczędzić kasy i czasu. Jeżeli chodzi o wybór paska to polecam: pasy ford
 
 
madek 


Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Kuba
Dołączył: 23 Kwi 2006
Posty: 1755
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 9 Gru 2011, 16:14   

dydek1 napisał/a:
Pamiętajcie, żeby wymieniać pasek wcześniej niż zaleca producent (140tyś) lepiej to zrobić co 90- 100 tyś km

Akurat Zetec ma zalecaną wymiane co 90 tyś (w Mk3)

dydek1 napisał/a:
Jeżeli chodzi o wybór paska to polecam: pasy ford

To jakaś reklama? Z resztą nie kumam tej strony ;-|
_________________
była sobie RS`ka...
 
 
vegetagt 
Administrator / Klubowicz


Model: Ford Fiesta Mk2`87
Wersja: Inna
Silnik: 2.0 16V
Dołączył: 31 Sie 2007
Posty: 4003
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 9 Gru 2011, 16:18   

madek, a nie wiesz moze, jaki jest czasowa granica pomiędzy wymianą paska?
 
 
Stunt_Man 
Niereformowalny

Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Imię: Domi
Dołączył: 13 Sie 2010
Posty: 1933
Skąd: \,,/
Wysłany: 9 Gru 2011, 16:21   

ja tam nie wymieniam, jak sie urwie to zmienie silnik. koszta podobne
 
 
mieszko 
Naczelny spamer F.K.P.


Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: 1.0/80KM
Imię: Mieszko
Wiek: 31
Dołączył: 27 Gru 2010
Posty: 1021
Skąd: Kraków
Wysłany: 9 Gru 2011, 16:56   

Stunt_Man napisał/a:
ja tam nie wymieniam, jak sie urwie to zmienie silnik. koszta podobne
:9:
_________________
 
 
 
madek 


Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Kuba
Dołączył: 23 Kwi 2006
Posty: 1755
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 9 Gru 2011, 17:55   

vegetagt napisał/a:

madek, a nie wiesz moze, jaki jest czasowa granica pomiędzy wymianą paska?

Nie ma takich wytycznych...
_________________
była sobie RS`ka...
 
 
daniel89_lb 


Model: Ford Fiesta Mk3`92
Wersja: S
Silnik: 1.8i16V/105KM
Imię: Długi
Wiek: 35
Dołączył: 19 Lis 2011
Posty: 43
Skąd: LUBLIN
Wysłany: 12 Gru 2011, 00:22   .

madek napisał/a:
vegetagt napisał/a:

madek, a nie wiesz moze, jaki jest czasowa granica pomiędzy wymianą paska?

Nie ma takich wytycznych...


To przy wymianie ustawimy wał na 0 stopni i pasek zakładamy jak idzie?nie na żadne znaki ani nic? sory za głupie pytanie ale paska jeszcze nie wymieniałem ;-|
_________________
MK3 1.8 ZETEC
 
 
madek 


Model: Ford Fiesta Mk3`93
Wersja: Xr2i
Silnik: 1.8i16V/130KM
Imię: Kuba
Dołączył: 23 Kwi 2006
Posty: 1755
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: 12 Gru 2011, 08:58   

daniel89_lb, czytaj ze zrozumieniem! vegeta pisał o zalecany okres wymiany paska w przypadku jeśli nie zrobisz tych 90kkm przez XX lat. Ale nigdzie takich zaleceń nie ma.
_________________
była sobie RS`ka...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Przyklejony: [MK5] Silnik Zetec-S przerywa, szarpie przy dodawaniu gazu
silnik przerywa, szarpie przy dodaniu gazu - winna cewka zapłonowa
Raffaello Elektryka silnika 5 19 Wrz 2016, 21:17
Mizer 59
Brak nowych postów Przyklejony: FAQ - Zetec i 4 przepustnice
Piesek Tuning mechaniczny 24 19 Sty 2009, 14:53
Gość
Brak nowych postów Przyklejony: Zetec 1.6/1.8/2.0 Silver Top N/A
Ad@mus Tuning mechaniczny 24 18 Lis 2013, 21:23
Peedro
Brak nowych postów Przyklejony: FAQ - Kolektor z RS2000 w ZETEC-u
TomeX500 Tuning mechaniczny 5 12 Lut 2011, 11:11
scooooter
Brak nowych postów Przyklejony: FAQ - Zetec N/A & TURBO
podnoszenie mocy!!!!!!!!
Faza Tuning mechaniczny 8 20 Gru 2007, 18:51
PumaRST


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group




Instagram




Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.