|
Otwarty przez: szynszyl 3 Cze 2011, 20:56 |
[MK4] Wymiana litych tarcz na wentylowane |
Autor |
Wiadomość |
jackrzec
Klubowicz
Model: Ford Fiesta Mk7`12
Wersja: Titanium
Silnik: 1.25Duratec/82KM
Imię: Jacek
Wiek: 50 Dołączył: 30 Cze 2005 Posty: 2573 Skąd: Stargard
|
Wysłany: 30 Maj 2011, 19:06
|
|
|
Pufcio napisał/a: | jackrzec - a nie jest przypadkiem tak, że ABS to nie system inteligentny, tylko zaprogramowany na określone reakcje i podmiana hamulców na takie o innych parametrach, bez uwzględnienia tego w elektronice komputera sterującego, może skutkować błędnym jego działaniem? Wystarczy przecież średnicę kół zmienić i ABS już może się "gubić" albo przesadzać z ingerencją. A gdzie tam wymiana bębnów na tarcze... | Lokmen już na to odpowiedział. |
_________________ Mk3,5 '95 Classic 1.1i/50KM + Mk3,5 '95 Fun 1.3i/60KM,-->
Fiesta Mk4 '99 Ghia 1.25/75KM,--> Fiesta Mk7 '12 Titanium 1.25/82KM + Focus Mk3 '12 Titanium 1.6 EB/150KM |
|
|
|
|
Puff
Forumowy Maruda
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5737 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 30 Maj 2011, 20:00
|
|
|
Lokmen napisał/a: | Przecież koła nic do skuteczności działąnia tego nie mają - koronka od ABS jest na półosi wiec nawet jakbyś dał koła 20 calowe to zmieni sie tylko prędkośc obrotowa. Generalnie zasada ABS polega na wychwyceniu różnić w prędkości obrotowej kół przednich a tylnych podczas hamowania. |
Ad.2
Idąc tym tropem - to jak pojedziesz na lodzie i zablokujesz wszystkie 4 koła, to ABS nie zareaguje. Wszyscy wiemy, że będzie inaczej. Więc to tak nie działa.
Ad.1
Tylko? Przecież działanie ABS-u opiera się na przeliczaniu obrotu kątowego na przesunięcie punktu względem ziemi. Jeśli sterownik ma wprogramowane, że 1 obrót półosi to 183cm pokonanej drogi (175/65/14), a wsadzisz mu "dwudziestki" (175/65/20) - czyli 231cm pokonanej drogi (a wiesz tak samo jak ja, że kół o takich parametrach nie ma więc różnica będzie jeszcze większa!) to system zgłupieje. Mimo, że koła będą miały dużo większą przyczepność, to pompa będzie popuszczała hamulce, bo wg komputera koła będą stały, podczas gdy można by było docisnąć klocek do tarczy mocniej, bo koła się wciąż kręcą, tylko że przekładnia jest na tyle duża, że komputer tego nie zauważa! |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
|
Zelocik
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: Family
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Maciej
Dołączył: 22 Wrz 2008 Posty: 4 Skąd: Zgierz
|
Wysłany: 30 Maj 2011, 20:08
|
|
|
Nie wiedziałem że aż taką dyskusje rozpocznę .
Co do montażu tych tarcz to chce po prostu przygotować auto na KZK, a może kiedyś na coś więcej, a z tego co się orientuje to tak...
Tarczo bębny są powszechnym rozwiązaniem stosowanym w Volvo Saabie Toyotach i w tego rodzaju większej i cięższej klasie aut lub przy braku możliwości montażu ręcznego w zacisku (2 tłoczkowe zaciski).
Co do ręcznego na tarczy to często widziałem to na nowych Fordach, VW, Mazdach itp. A mały skok wajchy przy takim rozwiązaniu wynika z tego że skok tłoczka wymagany do dopchnięcia klocków do tarczy wynosi 1mm lub nawet mniej, co w przypadku bębnów płetwa szczeki musi się przesunąć o najmniej 1cm z racji jej długości.
Co do blokowania kuł i ABS, system ten wykrywa tylko czy koło się obraca czy zablokowało po to jest koronka z ząbkami, zresztą tak jak w przypadku np. Twingo ABS jest tylko na przodzie auta z racji że służy gównie po to żeby móc sterować autem nie tracąc przyczepności na przednią oś.
Ogólnie chodziło mi o to czy ktoś to już próbował robić i jaki był efekt końcowy i jak to chodziło?? Bo w końcu jakby było to takie złe to wszystkie auta na bębnach by jeździły Wyjaśnienie małą wagą pojazdu i odciążonego auta nie wchodzi w grę z racji że większość sportowych aut nawet tych małych ma tarcze z tyłu. |
|
|
|
|
Puff
Forumowy Maruda
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5737 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 30 Maj 2011, 20:20
|
|
|
Jedyny sensowny mod jaki widziałem po zmianie hamulców z tyłu był taki, że ręczny został przerobiony na hydrauliczny i służył, niczym w WRC, do obracania auta w ciasnych zakrętach i blokowania kół, żeby ułatwić wejście w nadster i poprowadzić auto w drifcie. |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
|
JoeMix
Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 43 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12026 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 30 Maj 2011, 20:58
|
|
|
Pufcio napisał/a: | Jedyny sensowny mod jaki widziałem po zmianie hamulców z tyłu był taki, że ręczny został przerobiony na hydrauliczny | Dokładnie tak,,,
Zelocik napisał/a: | skok tłoczka wymagany do dopchnięcia klocków do tarczy wynosi 1mm lub nawet mniej, co w przypadku bębnów płetwa szczeki musi się przesunąć o najmniej 1cm z racji jej długości | Zorbie Ci hamulce tak, ze koło będzie się obracać, zdejmiemy bęben, włożymy na tłoczek pod każda szczękę podkładkę 2mm i nie ruszysz autem z miejsca,,,
Zelocik napisał/a: | Co do blokowania kuł i ABS, system ten wykrywa tylko czy koło się obraca czy zablokowało po to jest koronka z ząbkami, zresztą tak jak w przypadku np. Twingo ABS jest tylko na przodzie auta z racji że służy gównie po to żeby móc sterować autem nie tracąc przyczepności na przednią oś. | Racja, problem z ABSem w autach gdzie sobie pozmieniali koła może wynikać z nie ABSu tylko z współpracując z nim innego układu typu kontrola trakcji czy coś, gdzie faktycznie mierzony jest stosunek prędkości jednego koła do drugiego i tak dalej,,,
Zelocik napisał/a: | Ogólnie chodziło mi o to czy ktoś to już próbował robić i jaki był efekt końcowy i jak to chodziło?? | Ja robiłem (ręczny hydrauliczny), Żółwik tez robił z tego co pamiętam z ręcznym na linkę,,, i sobie poczytaj w jego temacie,,,
Zelocik napisał/a: | Bo w końcu jakby było to takie złe to wszystkie auta na bębnach by jeździły | Ale fiesta to małe autko,,, z lekką dupą, obecne auta to co innego, no i trochę się moda zmieniła Zelocik napisał/a: | Wyjaśnienie małą wagą pojazdu i odciążonego auta nie wchodzi w grę z racji że większość sportowych aut nawet tych małych ma tarcze z tyłu. | No to Ci Pufcio dobrze wyjaśnił,,, |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
|
Zelocik
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: Family
Silnik: 1.25i/75KM
Imię: Maciej
Dołączył: 22 Wrz 2008 Posty: 4 Skąd: Zgierz
|
Wysłany: 2 Cze 2011, 18:38
|
|
|
Noo to już mniej więcej wiem o co chodzi... dzięki za odpowiedzi. |
|
|
|
|
Lokmen
Zeus
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 23 Maj 2004 Posty: 1723 Skąd: ___
|
Wysłany: 3 Cze 2011, 00:15
|
|
|
Pufcio napisał/a: | Ad.1
Tylko? Przecież działanie ABS-u opiera się na przeliczaniu obrotu kątowego na przesunięcie punktu względem ziemi. Jeśli sterownik ma wprogramowane, że 1 obrót półosi to 183cm pokonanej drogi (175/65/14), a wsadzisz mu "dwudziestki" (175/65/20) - czyli 231cm pokonanej drogi (a wiesz tak samo jak ja, że kół o takich parametrach nie ma więc różnica będzie jeszcze większa!) to system zgłupieje. Mimo, że koła będą miały dużo większą przyczepność, to pompa będzie popuszczała hamulce, bo wg komputera koła będą stały, podczas gdy można by było docisnąć klocek do tarczy mocniej, bo koła się wciąż kręcą, tylko że przekładnia jest na tyle duża, że komputer tego nie zauważa! |
Prosze sie stary, nie siej herrezji - zacznijmy od tego iż działanie pompy ABSu zaczyna sie od prędkości powyżej 5-10Km/h (w zależności od modelu samochou poniżej tej prędkośc ABS nie zadziała i to be znaczenia bedzie czy masz kapcie 13 cali czy 20 cali). Po drugie po co komp ABS-u ma przeliczać długość pokonywanej drogi skoro jego zasada działania polega na wychwyceniu różnic prędkości obrotowej między kołami przednimi gdzie siła hamowania jest zdecydowanie większa a kołami tylnymi gdzie siła hamowania jest zdecydowanie mniejsza (uwierz mi ze to także jest bez znaczenia jaki masz rozmiar laczków). Wtedy pompa hamulcowa "popuszcza" aby koła sie nie blokowały i nie ma znaczenia czy w tym czasie przejdziesz 183 cm czy 231 cm.
To o czym piszesz to mylisz z działaniem układu antypoślizgowego ETC, EBD czy jak zwałtak zwał - tu faktycznie rozmiar opon może mieć znaczenie ale tylko i wyłacznie w przypadku różnic na obwodzie koła - jedna para większa a druga mniejsza (lub na odwrót jak kto woli). Wtedy system zbierając dane z czujnikó ABS-u "widzi" róznice w prędkości obrotowej kół i odczytuje to jako "poślizg" przechodząc do działania poprzed redukcję gazu lub przychamowywująć koła. |
_________________
|
|
|
|
|
Puff
Forumowy Maruda
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5737 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 3 Cze 2011, 00:20
|
|
|
Lokmen - robisz mi wykład, a nie ustosunkowałeś się do jednego punktu, w którym wypisałem dlaczego ABS w w/w sposób nie może działać. Ustosunkuj się do tego |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
|
Lokmen
Zeus
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 23 Maj 2004 Posty: 1723 Skąd: ___
|
Wysłany: 3 Cze 2011, 00:31
|
|
|
Proste, producent do jakiegokolwiek auta nie przwiduje jednego rozmiaru opon tylko kilka - w komputerze nie ma przełacznika pod rozmiar opon a po wymianie na inne (nawet niezalecane) jakoś nie zuważyłem aby producent zalecał udanie sie do serwisu w celu przeprogramowywania komputera pod dany rozmiar opon |
_________________
|
|
|
|
|
Puff
Forumowy Maruda
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5737 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 3 Cze 2011, 00:38
|
|
|
Lokmen napisał/a: | Proste, producent do jakiegokolwiek auta nie przwiduje jednego rozmiaru opon tylko kilka - w komputerze nie ma przełacznika pod rozmiar opon a po wymianie na inne (nawet niezalecane) jakoś nie zuważyłem aby producent zalecał udanie sie do serwisu w celu przeprogramowywania komputera pod dany rozmiar opon |
A ja tak. Opel Insignia - przy każdej zmianie ogumienia była korekta robiona w komputerze.
Poza tym w poprzednim poście mówiłem o blokowaniu się kół na lodzie - wtedy nie masz żadnej różnicy w prędkości kół, a mimo to ABS pracuje. |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
|
Lokmen
Zeus
Model: Inne auto
Wersja: Inna
Silnik: Inny
Dołączyła: 23 Maj 2004 Posty: 1723 Skąd: ___
|
Wysłany: 3 Cze 2011, 00:43
|
|
|
Pufcio napisał/a: | A ja tak. Opel Insignia - przy każdej zmianie ogumienia była korekta robiona w komputerze. | stary i tu chodziło właśnie nie o ABS tylko o układ ETC (antypoślizgowy - zapobiegający utracie przyczepnoiści kół podczas ruszania). Mało kto wie ze w oplu można to zaprogramować bez ingerencji w serwisie. |
_________________
|
|
|
|
|
Puff
Forumowy Maruda
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5737 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 3 Cze 2011, 00:45
|
|
|
No to ta kwestia jest z głowy, pozostaje ta z hamowaniem na lodzie |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
|
rusin
Model: Ford Fiesta Mk3`91
Wersja: Inna
Silnik: 1.1/50KM
Dołączył: 24 Lut 2010 Posty: 30 Skąd: zwoleń/wawa
|
Wysłany: 3 Cze 2011, 02:33
|
|
|
potrafisz w aucie z ABS na lodzie zatrzymać wszystkie 4 kola na dłużej niż ułamek sekundy przy prędkości większej niż kilka km/h? jak tak to ABS nie działa w ogóle. Po kolei: naciskasz na pedał hamulca, koła się blokują, ABS odpuszcza, kola się kręcą, czujniki przy kolach wychwytują prędkość większą niż prędkość przy której wyłącza się ABS (nie ma to nic wspólnego z rozmiarem opon), koła się znowu blokują i tak w kółko z częstotliwością nawet do 100Hz. koła się zablokują na dobre jak prędkość będzie mniejsza niż prędkość włączenia ABSu. czujniki na kołach w systemie ABS nie wykrywają różnic w prędkościach poszczególnych kół. Wykrywają tylko czy koło się kręci czy nie. różnicę w prędkościach poszczególnych kół wykrywa system kontroli trakcji.(zresztą którego najprostsze wersje różnią się tylko oprogramowaniem i czujnikiem położenia kierownicy od ABS) |
|
|
|
|
|
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.
| |
|