Przesunięty przez: szynszyl 17 Kwi 2011, 23:03 |
OGRZEWANIE I NAWIEW W MK4 I MK5 |
Autor |
Wiadomość |
damianisko5
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 447 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 3 Sie 2020, 11:48
|
|
|
maciupek napisał/a: | Ja do oczu naprawy sterownika podłączyłem na ,sztywno plus do wtyczki zaworu. Problem tylko, bo po 3 dniach niejeżdżenia zawór rrozładował akumulator. |
Wlutowałem w płytkę sterownika Mosfet. Jednak dalej mam w aucie piekarnik .. więc to chyba nie Mosfet.
ps. oczu naprawy? co to jest? |
|
|
|
|
damianisko5
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 447 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 27 Wrz 2020, 11:16
|
|
|
Wracam po pewnym czasie do tematu. Oryginalna z mojej Fiesty płytka sterownika okazała się uszkodzona, upalone styki pod Mofseta. Kupiłem cały, używany panel. Wymontowałem zawór, wyczyszczony zespół tłoczyska i cewka. Wszystko wygląda OK. Po podłączeniu 12V cewka wciąga i wysuwa tłoczek. Po zamontowaniu w układ, podłączona żarówka 5W świeci pełną jasnością przy ustawieniu pokrętła na MIN. ... Ale w czasie jazdy dalej wieje z nawiewów ciepełkiem. Do czorta - co jest nie tak? sam już nie wiem. |
|
|
|
|
damianisko5
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 447 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 10 Sie 2021, 13:05
|
|
|
Odświeżam.
Wiosną tego roku kupiłem używany /ponoć sprawny/ panel sterowania ogrzewaniem i klimą.
Zimą ogrzewanie na MAX a w aucie zimno, teraz czyli latem nawet nie muszę dawać na MIN to mam saunę. Ale ... jak włączę klimę to mam przyjemny chłodek w aucie. Więc chyba panel i pokrętła działają OK.
Po odłączeniu wtyczki od zaworu nagrzewnicy w aucie jest sauna, sprawdzałem zawór, rozebrałem go na części i jest OK, cewka działa.
Już nie mam pomysłu co jest walnięte. Ktoś z was ma jakieś pomysły? |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1107 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 10 Sie 2021, 22:23
|
|
|
Moim zdaniem masz uszkodzonego mosfeta na płytce, ciągle i niezmiennie. |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
damianisko5
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 447 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 11 Sie 2021, 10:04
|
|
|
W tej ori płytce wymieniałem chyba 3 razy aż w końcu brakło ścieżki i cały poszedł do kosza.
Dzięki, jak znajdę czas to dam do wlutowania. Muszę to w końcu zrobić. ps, takie g...o, tyle razy pada, szlag by to ... |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1107 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 11 Sie 2021, 10:07
|
|
|
Możliwe że to co kupujesz i tam lutujesz jest za słabe. Ja u siebie zainstalowałem porządnego IRF-1404, wiem że jest w innej obudowie i operacja wymaga pewnej rzeźby, ale od tego czasu mam święty spokój. |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
damianisko5
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 447 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 11 Sie 2021, 11:00
|
|
|
Dzięki za cenną radę, wlutowywałem FL4105. Kupię jak radzisz coś mocniejszego.
napisałem priv. |
|
|
|
|
JoeMix
Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12032 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 11 Sie 2021, 22:27
|
|
|
Skoro padają Ci tranzystory sterujące to znaczy ze przez zawór płynie za duży prąd i nie wytrzymują,,, albo jest zwarcie/przebicie gdzieś na instalacji lub cewce zaworu,,, założenie mocniejszego tranzystora do tej sytuacji to tak jak wsadzenie bezpiecznika 15A bo 10A się przepala,,, |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
|
Jaszczur
Model: Ford Fiesta Mk4`98
Wersja: CL
Silnik: 1.8D/60KM
Imię: Marcin
Dołączył: 07 Lut 2011 Posty: 1107 Skąd: SD (Dąbrowa G)
|
Wysłany: 11 Sie 2021, 23:25
|
|
|
Może i miałbyś generalnie rację, gdyby nie śmieszne parametry oryginalnego tranzystora, który pracuje w tym układzie na granicy swoich możliwości, a w takich sytuacjach poprawianie producenta, który z premedytacją stosuje takie elementy, nie jest niczym złym. Można walczyć o to, żeby zawór stawiał jak najmniejszy opór, jak ktoś ma na to zdrowie, czas i ochotę. Ale akurat w tym przypadku, po prostu nie warto. Zwłaszcza że wstawienie mocnego tranzystora nie do końca odpowiada analogii bezpiecznikowej: zmieniając bezpiecznik na mocniejszy de facto zmniejszasz skuteczność zabezpieczenia, wstawiając mocniejszy tranzystor zwiększasz niezawodność bez ryzyka że coś wydymisz. Zwłaszcza że uszkodzenie tego tranzystora polega najczęściej na zwarciu dren-źródło, co skutkuje pełnym przepływem prądu przez zawór, i to bez przerwy… |
_________________ wszystko jest do zrobienia, trzeba tylko chcieć |
|
|
|
|
damianisko5
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 447 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 12 Wrz 2021, 14:50
|
|
|
Witam ponownie zainteresowanych ciągiem dalszym.
Wlutowałem mocniejszy mosfet 1404, tak jak zaproponował Marcin .... i niestety dalej mam saunę w aucie.
Elektronik, który mi to zrobił, wszystko posprawdzał i wg. niego wszystko jest OK.
Dodam, że klima działa i dobrze chłodzi, natomiast na MIN ustawione pokrętło wtłacza gorące powietrze. Podłączyłem żarówkę 12V do wtyczki - przy MIN. świeci ciągłym światłem, przy pokręcaniu dalej w kierunku MAX. też świeci. Nie wiem co jest NIE tak i nie mam pomysłu.
Co o tym Panowie myślicie? |
|
|
|
|
JoeMix
Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12032 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 12 Wrz 2021, 18:33
|
|
|
Myślimy że sterownik nie działa,,, tranzystor nie jest tam jedynym elementem, tam na wyjściu ma się pojawić przebieg prostokątny o wypełnieniu zależnym od położenie pokrętła od temperatury z pominięciem skrajnych pozycji,,, MIN stały stan wysoki, MAX brak sygnału,,, ma tak działać dlatego żeby zdejmując wtyczkę z zaworu włączało się grzanie co by awaryjnie sobie to tak włączyć i nie przegrzać auta w sytuacji kryzysowej,,, wiec jak stale świeci żarówka to sterownik nie działa, jeśli pomimo napięcia dalej grzeje to zawór nie działa,,, oczywiście testy robiłeś na pracującym silniku, bo na zapłonie tylko to nie działa. |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
|
damianisko5
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 447 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 12 Wrz 2021, 18:41
|
|
|
Też biorę pod uwagę taką możliwość. To już drugi panel i sterownik.
Muszę dodać, sorry, że w poście tego nie napisałem - test zrobiłem tylko na zapłonie, silnik wyłączony. Zrobię ponownie i dam znać.
Dzięki za wszelkie porady, sugestie i czas, który mi poświęcacie.
ps. Jednak bez większych nadziei, bo gdyby sterownik był sprawny, nie grzał by mi kabiny w czasie jazdy. |
|
|
|
|
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3095 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 13 Wrz 2021, 06:43
|
|
|
Dla mnie to elektrozawór. Szybki test: dwa kable od Aku do elektrozaworu i wiesz czy zamyka czy nie. Czasami zdarza się, że syf dostanie się do trzpienia i go blokuje. |
_________________ Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
|
damianisko5
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 447 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 13 Wrz 2021, 11:28
|
|
|
Elektrozawór przed wlutowaniem mocniejszego mosfeta został dokładnie wyczyszczony i sprawdzony, również podłączony do akku i trzpień w cewce przesuwa się bez zacięć.
Ale oczywiście tak zrobię jak piszesz.
A teraz najnowszy test z włączonym silnikiem - żarówka świeci od MIN do 2/10 przed MAX.
czyli w pozycji MAX NIE świeci i podczas ruchu w kierunku MIN delikatny ruch. Wracając do MIN znów świeci. |
|
|
|
|
Marcin
Model: Inne auto
Wersja: Titanium X
Silnik: 2.0 16V
Imię: Marcin
Wiek: 39 Dołączył: 10 Kwi 2006 Posty: 3095 Skąd: Krosno Odrz.
|
Wysłany: 14 Wrz 2021, 06:56
|
|
|
Mimo tego, że na sucho elektrozawór pracuje nie oznacza, że na aucie będzie robił to samo. Przerabiałem to u siebie i skończyło się na nowej części. |
_________________ Jest: Focus MK2FL, Mazda 2 DY, Puma MK1
Było: Clio 2, Mazda 323F BJ, Fiesta MK4 |
|
|
|
|
damianisko5
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 447 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 14 Wrz 2021, 10:25
|
|
|
Mam w planie kupno nowego zaworu, ale skoro takie są wskazania żarówki podpiętej do wtyczk, czy to czasem nie jest zbędny wydatek?? |
|
|
|
|
JoeMix
Model: Ford Fiesta Mk7`09
Wersja: Titanium
Silnik: 1.4Duratec/96KM
Wiek: 44 Dołączył: 23 Maj 2004 Posty: 12032 Skąd: Konstantynów
|
Wysłany: 14 Wrz 2021, 22:53
|
|
|
damianisko5, Podłącz go na stałe 12V po zapłonie i się okaże,,, jak przestanie grzać w aucie znaczy zawór sprawny,,, |
_________________ Trist, yem nu enske ya vehatvase. Da! |
|
|
|
|
damianisko5
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 447 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 15 Wrz 2021, 10:40
|
|
|
Dzięki, dam znać. |
|
|
|
|
damianisko5
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Ambiente
Silnik: 1.25i/75KM
Dołączył: 06 Sie 2012 Posty: 447 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 6 Paź 2021, 12:26
|
|
|
Joe, Marcin - wracam do tematu po jakimś czasie.
Nie zrobiłem tak jak w ostatnim poście radził Joe, bo ... chyba wszystko wróciło do normy, czyli działa, jak ma działać. Może to "wina" niższych temperatur powietrza, ale nie mam już piekarnika w aucie przy ustawieniu na MIN pokrętła temperatury na panelu.
A przy MIN klima chłodzi jak lodówka, więc ... może problem minął.
ps. zrobię jeszcze przy okazji test pracy klimy z pokrętłem na MAX i napiszę jak to działało.
Dzięki i pozdrowionka. |
|
|
|
|
|