|
[MK4] [MK5] Zepsuty elektryczny podnośnik szyby ( 3d / 5d ) |
Autor |
Wiadomość |
Puff
Forumowy Maruda
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5737 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 5 Mar 2009, 21:36 [MK4] [MK5] Zepsuty elektryczny podnośnik szyby ( 3d / 5d )
|
|
|
1) czy mechanizmy z wersji 3d się różnią od tych z wersji 5d?
2) czy do Fiesty podejdzie podnośnik z Pumy?
Jako, że nikt w temacie nie odpowiedział, a sam wyczaiłem co i jak, to napiszę miniporadnik - może komuś się przyda :)
Ad.1
Różnią się - długością linek. Wersję 3d będzie się dało zamontować do wersji 5d, ale trzeba by było kombinować co zrobić z nadmiarem linek. Z racji, że mechanizmy (drzwi kierowcy) do wersji 5d można dostać od ręki (i tanio, patrz ceny niżej), a 3d są cholernie ciężko dostępne (i droższe), to wątpię, że ktoś się będzie w to bawił. Niemniej - da się.
W drugą stronę takiej możliwości nie ma - linki są za krótkie i albo nie można by było zamontować listwy mechanizmu albo samego siłownika.
Ad.2
Nie podejdzie, bo wygląda praktycznie ząb w ząb jak z Fieściny 5-drzwiowej.
Dla ciekawskich - co tu tak właściwie się psuje?
Otóż w 99,99% przypadków psuje się linka, która jest nawinięta na plastikowy kołowrotek. Kołowrotek ten znajduje się w ogólnie pojętym "bloczku silnika".
Linka ta (z bliżej nieokreślonych przyczyn) zaczyna zjeżdżać ze swojego miejsca i przy podnoszeniu/opuszczaniu dosłownie ją mielimy...
Wszystko jest więc kwestią linki. Owszem - można próbować cały mechanizm regenerować. Problem w tym, że linka musi mieć określoną długość (praktycznie co do milimetra), inaczej opuścimy i podniesiemy szybę raz, a potem historia się powtórzy. Są ludzie, którzy zajmują się dorabianiem takich linek i ich montażem w mechaniźmie szyby, ale - będę szczery - ciężko ich znaleźć...
Generalnie jedyną metodą, która nie zeżre nam nerwów i wszystkich minut w abonamencie, jest kupno używki (lub nówki - dla desperatów).
Ceny kształtują się następująco (dla mk4/mk5 - drzwi kierowcy):
a) wersja 3d
-używka: 150-250zł
-nówka (poza serwisem): 370zł
-nówka (serwis): >1100zł (sic!)
b) wersja 5d
-używka 100-130zł
-nówka (poza serwisem): 270zł
W serwisie nie pytałem, ale patrząc na wersję 3d, to tu pewnie będzie z 800zł, jak nie lepiej.
Ceny na dzień 05.03.2009.
Występują czasami problemy z samą wymianą mechanizmu. Okazuje się np., że ten zakupiony na Allegro ma kabel zasilający zamiast wtyczki. Co wtedy? Na pewno nie ucinamy kabla nie próbujemy spinać na krótko :]
Najprostszy i zarazem najlepszy sposób, to wymiana białego, plastikowego elementu różniącego 'stary' i 'nowy' mechanizm. Dokonujemy tego poprzez odkręcenie 4 śrub (potrzebny śrubokręt gwiazdkowy) i wymianie plastiku (jak po rozebraniu się okazuje) wraz ze szczotkami.
Dla totalnie zielonych - przy ściąganiu metalowej obudowy można albo:
a) wyciągnąć uzwojenia razem z magnesami (jeśli dobrze 'siedzą') i plastikiem
b) wyciągnąć samą metalową obudowę, a wirnik z plastikiem zostanie na miejscu
Przy czym - wyciąganie nie polega na pociągnięciu, bo końcówka wałka silnika ma profil śruby - trzeba ją więc najzwyczajniej w świecie wykręcić :)
Ściągnięcie elementu plastikowego ze szczotkami to pikuś. Natomiast żeby go założyć trzeba (z wyczuciem!) podważyć szczotki przy zakładaniu na komutator. Próba wepchnięcia plastiku na komutator skończy się nieodwracalnym zniszczeniem docisku szczotek, więc warto się zastanowić dwa razy zanim się coś zrobi :) (Nowy 'mechanizm napędowy', z którego można pobrać szczotki z wtyczką kosztuje ok. 70-80zł, jeśli to kogoś interesuje ;) )
Jeśli padnie sam mechanizm z silniczkiem (0,01% przypadków) to trzeba koniecznie popatrzeć jaki kształt ma zębatka na środku. Może być standardowe kółko z ząbkami, a może być coś w kształcie kwiatka o 5 płatkach. Niemniej - nawet wtedy można przełożyć silnik z magnesami i szczotkami :)
To by było na tyle :) |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
Ostatnio zmieniony przez Puff 5 Mar 2009, 21:44, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
MARIUSZ.B
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Wiek: 45 Dołączył: 02 Lut 2005 Posty: 1961 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 5 Mar 2009, 21:44
|
|
|
Bardzo fajnie napisane, na pewno się komuś przyda. U mnie po zakupie mk5 okazało się, że nie mam zepsutego podnośnika tylko jego brak Zastosowałem z mk3, pasuje w 99% i jest dużo tańszy |
_________________ PBXSERWIS centrale telefoniczne
|
|
|
|
|
Puff
Forumowy Maruda
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Fun
Silnik: 1.8DI/75KM
Imię: Dawid
Wiek: 37 Dołączył: 22 Cze 2008 Posty: 5737 Skąd: Ruda Śląska
|
Wysłany: 5 Mar 2009, 21:49
|
|
|
Nie byłem pewien czy z MK3 przypasują, ale nawet jeśli pasują, to bałbym się wsadzić używkę z takiej Fiesty. Jeśli w takim MK5 po 9 latach mechanizm padł na dobre, to ryzyko, że padnie mechanizm 14 letni (i to przy założeniu, że to '95, przy '89 robi się już 20 lat) jest sporo większe. |
_________________ "Rób to, co kochasz, żyj jak chcesz i nie patrz na to, co mówią inni,
bo jeśli zaczniesz działać tak, jak chcą inni, to będziesz żyć dla innych, a nie dla siebie."
Wierny osiołek pochłania jedynie
|
|
|
|
|
MARIUSZ.B
Model: Ford Fiesta Mk5`00
Wersja: Sport
Silnik: 1.6i16V/100KM
Wiek: 45 Dołączył: 02 Lut 2005 Posty: 1961 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 5 Mar 2009, 22:09
|
|
|
Nie mogłem znaleźć na allegro od mk4/5 3d i akurat miałem dostępny z mk3 więc nie zaszkodziło spróbować czy podejdzie. Cała operacja ze ściąganiem boczku 30 min. Więc nawet jak się zepsuje to dla mnie żadna strata |
_________________ PBXSERWIS centrale telefoniczne
|
|
|
|
|
|
Fiesta Klub Polska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek treści umieszczane przez użytkowników forum.
Odpowiedzialność ta spoczywa na autorach tych treści.
| |
|