Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika silnika - Jaki olej do Forda Fiesta mk3

Diuned - 4 Lip 2020, 13:52
Temat postu: Jaki olej do Forda Fiesta mk3
Jestem tu, bo wiem ze znacie się na rzeczy. Pomału kończę remontować mój samochodzik, a konkretnie komorę silnika która wygląda tak:




Zastała zdjęta miska olejowa i została ona zregenerowana, wszystko będzie dodatkowo czyszczone.

Stoję teraz przed dylematem: Syntetyk, półsyntetyk, czy mineralny?

Mam niemiecką książkę serwisową, gdzie auto od 93 do 2004 auto było serwisowane przez FORDA, także najprawdopodobniej lali co trzeba. Niemka robiła średnio około 10 tys kilometrów rocznie. Co dało ostateczny wynik w 2004 roku 98500 km i tu kończy się mój udokumentowany przegląd.

Fiesta ma licznik do 100 tyś, także dokładnie nie wiadomo ile razy "przekręcił się licznik" można to jedynie zakładać.

Auto ma teraz 99093
Jeżeli przyjąć bardzo optymistyczny wariant, to auto ma teraz jakieś 200tyś. Ja jestem czwartym właścicielem ogólnie, a trzecim w kraju. Gdzie przy VW można być 20 czy 30 właścicielem, także nie jest tak źle.

Ja już mam to auto 4 lata i zrobiłem nim zaledwie 20 tyś. Poprzedni właściciel to był taki starszy Pan po 60 roku życia, widziałem jak prowadzi auto, tylko go bujał i jeździł bardzo ekonomicznie, miał bardzo spokojny styl jazdy. Pytałem się gdzie jeździł tym autem, to mówił ze na działkę która znajduje się 30 km od jego domu i to by się zgadzało, bo auto było uwalone lepikiem i był zmordowany bagażnik, po prostu to był taczko-wóz.

Myślę ze takim najczarniejszym scenariuszem jest to, ze każdy z właścicieli zrobił po 100 tyś, co by dawało przebieg na poziomie 300 tyś, co przy takim aucie tez nie jest jakaś straszną wartością, gdyż są to silniki wolnoobrotowe i potrafią robić 600 - 800 tyś kilometrów. Przebiegi są nieznane, ludzie myślą ze takie auto ma 300 tyś, a jemu już idzie 900 tyś i nagle zdziwienie ze coś się psuje...

Posłuchajcie mnie, nie rozbierałem silnika, bo nie miałem takiej potrzeby. Będę robił próbę kompresji, ale na razie nie było czym i kiedy. Kończę robić remont i jestem tak zdeterminowany ze nawet mnie nie przeraza remont silnika, w razie by była taka potrzeba, ale na razie uważam ze wszystko jest ok. Silnik pracuje bardzo cicho, równo. Przede wszystkim jest strasznie cichuteńki, co w mojej ocenie wskazuje na małe zużycie...

Raz przez te 4 lata kupiłem olej, nie pamiętam dokładnie jaki coś za 60 zł z orlenu, wlałem i jak teraz ściągałem miskę, to była załadowana na full, olej czarny od spalin, ale dalej o swojej konsystencji, nie był przepracowany.

Silnik oglądałem ze wszystkich stron. Nawet kolektor nie był w środku jakiś bardzo okopcony, na prawdę nie widać nigdzie jakiś ogromnych śladów zużycia, a i kierownica nie jest powycierana. Ja za mało jeżdżę, ale w mojej ocenie auto nie bierze oleju, a zlany olej z miski wcale nie był przesadnie gęsty, był po prostu normalny i tyle.

W związku z tym rodzi się pytanie, czym teraz zalać silnik? Znalazłem syntetyk za 77 zł na allegro, także to nie są kosmiczne pieniądze. Można zainwestować, tylko czy to nie zaszkodzi?








Do silników benzynowych i wysokoprężnych zalecamy Ford „Multigrade Super Motoröl” lub olej zgodny ze specyfikacją API SG / CD w klasach lepkości SAE 10 W 30,15 W 40 i 20 W 50, Ford „XR +” API SG / CD) oraz w pełni syntetyczny syntetyczny olej silnikowy Ford „Formula S” SAE 5 W 50 (API SG / CD).

Odpowiednie zastosowanie lepkości oleju silnikowego w zależności od temperatury zewnętrznej można znaleźć w poniższej tabeli.

W tym kontekście odnosimy się konkretnie do wysokowydajnego oleju silnikowego Ford „XR +” o niskim współczynniku tarcia SAE 10 W 40 i syntetycznego oleju silnikowego Ford „Formula S” SAE 5 W 50, które oferują maksymalną wydajność, oszczędność paliwa i ochronę silnika w szczególnie dużym zakresie temperatur .

Jeśli stosowane są oleje silnikowe innych marek, należy upewnić się, że odpowiadają one specyfikacji API SG / CD w odpowiedniej pozycji lepkości.

Nie dolewaj oleju powyżej znaku MAX na bagnecie.




diodalodz - 4 Lip 2020, 20:27

10W40 możesz nalać na początek. Jeśli nie będzie żarła oleju to potem nawet na 5W40 przeskoczyć.
choć dobry półsyntetyk i często wymieniany da radę.
Oleje z allegro to często zły pomysł. Najlepiej brać z dużych hurtowni, wtedy ryzyko trafienia na malowankę jest znacznie mniejsza. A podrabiane są wszystkie popularne marki, nawet lotos. To samo dotyczy filtrów. Podrabiają nawet Filtron

Diuned - 4 Lip 2020, 23:00

No właśnie coś za tanie te oleje, też wpadłem na to, ze mogą być one podrabiane, bo jak niby zwykły kowalski miałby to sprawdzić?

A co z olejami Forda? Da się je gdzieś kupić w serwisie czy coś? W tym kraju wszędzie wszyscy kombinują, jest jakieś pewne źródło, skąd można było by kupić ten olej?

Mariox003 - 7 Lip 2020, 23:11

http://www.ford-esklep.pl...QoaAsbaEALw_wcB
FIESTA Moondust - 7 Lip 2020, 23:43

Ja kiedyś zrobiłem tak... wpierw wlałem półsyntetyk 10W40. Pojeździłem z 1.500km na tym. Zlałem gdy poznałem że kondycja silnika jest zadowalająca by sięgnąć po coś lepszego. Sięgnąłem po oryginalny syntetyk FORMULA F 5W30 od Forda. Jak chcesz ten olej to kupuj w oficjalnych sklepach Forda. Ale wpierw bezpiecznie będzie sięgnąć po półsyntetyk. W tym czasie pojeździł trochę, pojedź w jakąś dłuższą trasę z prędkościami autostradowymi. Zorientujesz się szybko czy nie bierze oleju, nie dymi itp.
zwardek - 8 Lip 2020, 00:46

Wyregulować zawory i zalać markowe 10w40, 5w30 lub 5w40
To jest kosiarka, więc nie ma co kombinować

Fiestaman - 10 Lip 2020, 11:16

Polecam oleje Millers 10W40 lub z tańszych GM 10W40. 313 tys. km przebiegu bez remontu i nie bierze ani grama. Za Millersa płacę 160zł za 5 litrow, GM 3 razy tańszy.
FIESTA Moondust - 10 Lip 2020, 15:08

Liczy się przede wszystkim regularna wymiana oleju, bo ten silnik znosi ten półsyntetyk 10W40 z powodzeniem. No i dbać o prawidłowy luz zaworowy. Lata temu mając swoje pierwsze 1.3 dobiłem nim przeszło 260 tys km właśnie na półsyntetyku i nic mi nie brał ani nie było widać żadnego zużycia. Teraz mam 1.4 i idę już w maksimum co fabryka zalecała, bez oszczędności. Co 8 tys km wszystko w kanał i nowe.
murgrabia - 6 Sie 2020, 12:14

Ten silnik jak jest w dobrej kondycji bierze ok. 100ml na ok.1000 km. Najczęstszą przyczyną brania oleju w tym silniku są uszczelniacze zaworowe. Ja mam od 15 lat lany Mobil 10w/40. Wymieniam go co 2 lata. Natomiast filtr co rok. Jak miałem walnięte uszczelniacze to jednego roku lałem LUBRO w lato. Ale mimo innej lepkości. Brał go bardzo dużo w porównaniu z Mobil 10w/40. Pewno będzie hejt, że co dwa lata wymiana. Autko częściej stoi w garażu. Jako woła roboczego mam inne. Z mojego doświadczenia odradzam lotosy i elfy. Do tego silnika lać dobry 10w/40.

FIESTA Moondust"....No i dbać o prawidłowy luz zaworowy...

Na początku jak kupiłem fieścinę. Pojechałem na ustawienie zaworów. Ustawili według noty serwisowej. I co? Silnik owszem cicho pracował, ale nie miał mocy. Szybko wróciłem na warsztat. Ustawili tak jak było na początku. Czyli klepie już jak diesel 15 lat i nic się złego nie dzieje. Ten oryginalny materiał jest niesamowicie wytrzymały w porównaniu z dzisiejszymi bublami.

FIESTA Moondust - 7 Sie 2020, 08:56

murgrabia, W ogóle nie zgodzę się z tym co piszesz. Widać nie trafiłeś tej Fiesty w stanie idealnym. A coś mogę się w tej kwestii wypowiedzieć. Stosowałem olej 5W30 pełen syntetyk i nie było żadnych ubytków oleju pomiędzy interwałami jego wymiany co 8 tys km. Co do regulacji zaworów - może ktoś nie wykonał tego należycie zgodnie ze sztuką? Czy zostały ustawione właściwe luzy dla zaworów dolotowych i wydechowych. A nie np pomylona ich kolejność i w efekcie dobranie niepoprawnej przerwy. Kolejne to przeciąganie zużytego szczelinomierza skręconego na chama śrubą od regulacji ... ja już się naoglądałem jak niektórzy to robią (na szczęście nie na moim przypadku). Tak też nie da się tego poprawnie ustawić. Decyduje wiele detali o powodzeniu tej operacji.
JoeMix - 7 Sie 2020, 23:35

Bo w warsztacie jak usłyszeli klekotanie to się pewnie za głowy złapali i ustawili "tak jak się ustawia" czyli żeby było cicho,,, no i nagle auto nie pracuje, wiec poszukali jak ma być i ustawili jak trzeba a nie jak się im wydawało ze powinno być,,, temat przerabiany wiele razy
murgrabia - 12 Sie 2020, 11:41

A co do oleju silnikowego.
Sam naprawiam podaje :
API : SG/CD
10w30
15w50
20w50

Autodata podaje:

API : A1
5w30
OEM : WSS-M2C913-B

API: SH/A3
5w40

API : SH/A3
10w40

Więc jakby te dane lekko się nie zgadzają ze sobą. ozor

JoeMix - 12 Sie 2020, 23:51

Wynika to z tego ze w np. Sam naprawiam z czasów auta będziesz miał E87, potem w późniejszych materiałach U95 w w najnowszych E95 a to temu ze wcześniejsze normy zostały porzucone,,,

Poza tym SG/CD to jest według amerykańskiego API a A1/A3 to europejskie ACEA

murgrabia - 13 Sie 2020, 14:53

Klasyfikacja klasyfikacją. Ale jest znaczna różnica w klasach lepkości.
JoeMix - 13 Sie 2020, 22:56

No tak, jedno API to kilka lub kilkanaście ACEA,,, pytanie czy to naprawdę rożne oleje czy tylko etykietki,,, z drugiej strony kiedyś był olej A a teraz jest B, C, X, Y, Z i napewno nikt nie robi badań na 30 letnim aucie który z tych jest najlepszy zamiast tego A,,, tylko, powiedzmy ze będzie ten najlepszy,,,
vegetagt - 14 Sie 2020, 10:54

JoeMix, zamieniłbym słowo 'najlepszy' na 'wystarczający' :D

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group