Forum FiestaKlubPolska -

Nasze auta - [MK5] Czarna bestia 1.6 Sport

kidx - 30 Paź 2019, 17:20
Temat postu: [MK5] Czarna bestia 1.6 Sport
Nie ukrywam, że zarejestrowałem się na forum w związku z zamiarem wyczyszczenia garażu z pozostałości po samochodzie, który już dawno temu zmienił właściciela ale korzystając z okazji napiszę o nim parę słów, bo bardzo miło wspominam okres jego eksploatacji.

1. NICK: kidx
2. IMIĘ: Tomek
3. MODEL: Ford Fiesta
4. WERSJA: 1.6 Sport
5. ROCZNIK: MK5 2000 r.
6. SILNIK: 1.6 16V 103 KM
7. OPIS AUTA:

W lipcu 2013 r. w związku z niespodziewanym zgonem posiadanego przeze mnie Focusa (Mk1, 1.8 TdCI) zmuszony byłem szybko znaleźć sobie szybko coś na dojazdy do pracy. W zamierzeniu miało być to auto małe, za niewysoką cenę ale też w miarę żwawe, bez jakiejś dramatycznej różnicy w dynamice w porównaniu z Foczką (po chiptuningu było 124 KM i 304 Nm). Trafiła się Fiesta od studenta, samochód który więcej stał niż jeździł (co było widać i co potwierdził rzeczoznawca), co miało swoje plusy (niewielki przebieg, nie zajechane) ale i minusy (przede wszystkim korozja - na zewnątrz, pod maską, metalowe przewody itp.... :| ). Właściciel nie eksploatował nadmiernie samochodu ale też niespecjalnie inwestował w normalną eksploatację, w związku z czym na dzień dobry trzeba było trochę zainwestować w różne mniejsze i większe drobiazgi (elementy zawieszenia, tarcze i klocki, świece, opony). A przy okazji inwestowania nie oparłem się pokusie różnych usprawnień. Samochodem jeździłem przez 2 lata i pewnie jeździłbym dłużej, gdyby nie jakieś fatum, które ciążyło nad Fiestką; w 2014 r. w odstępie kilku miesięcy dwa razy dostałem strzał w bagażnik, po których zmieniły mi się nieco poglądy na temat tego, czym chcę jeździć (od tego czasu samochód ma swoje ważyć i mieć odpowiednio dużą strefę zgniotu z przodu i z tyłu).

8. DOKONANE ZMIANY / WYKONANE PRACE

a. wizualne: przyciemnienie szyb bocznych tylnych i tylnej, usunięcie ognisk korozji z nadwozia, obniżenie zawieszenia, wymiana bocznych kierunkowskazów na białe (w środku żarówki LED), żarówki świateł pozycyjnych LED, wymiana zużytych i porysowanych lamp (zamienniki produkowane dla Boscha przez Automotive Lightning), opony Toyo Proxes PXT1R, lakierowanie kierownicy (odświeżenie koloru czerwonego skóry)

b. mechaniczne: amortyzatory Bilstein B4, sprężyny Vogtland (40/40), wkładka filtra powietrza K&N, klocki hamulcowe EBC Green Stuff a potem Ferodo Premier, tarcze hamulcowe EBC Standard a potem ATE Powerdisc, inne naprawy i wymiany eksploatacyjne

c. audio: adaptery na 16cm i głośniki (nie pamiętam już jakie) z przodu + głośniki Helix Blue 13cm z tyłu, radioodtwarzacz Sony 4x50W (nie pamiętam modelu)

d. inne: wymiana fotela kierowcy na Sparco R100 (wraz ze stelażem, który miał być dedykowany ale nie do końca taki był ;P ) wymiana żarówek oświetlenia wnętrza na LED-owe

9. PLANOWANE ZMIANY / PLANOWANE PRACE

Były różne plany ale życie je zweryfikowało i ostatecznie Fiestka zmieniła właściciela a ja przesiadłem się w rodzinne kombi jakich wiele na ulicach. Małego czarnego diabła wspominam z sentymentem (potrafił narobić hałasu i zamieszania, jak się przycisnęło) ale z drugiej strony nauczony przykrym doświadczeniem i widząc co się teraz dzieje na ulicach nie wyobrażam sobie wożenia w takim samochodzie siebie i dziecka.

10. FOTKI









bonusowa fotka tuż po wymianie fotela na Sparco:



Oryginalny plastik maskujący szynę fotela nawet dość dobrze pasował do szyny Sparco. ;)

Puff - 1 Lis 2019, 21:59

Ile taka fotelowa przyjemność wyszła? I ile roboty z podmianką? Plug & play?
kidx - 2 Lis 2019, 19:35

Sam fotel kosztował okrągłe 1000 zł, do tego szyny za 150 zł i mocowanie Sparco za 350 zł (z tym że to są ceny wg stanu na 2015 r., zerknąłem teraz w internetach i widzę że jest drożej).

Mocowanie miało pasować plug&play ale okazało się, że pasuje idealnie z przodu oraz z tyłu z lewej strony, a prawa wisi jakieś 3 cm nad podłogą. :| Sytuację uratował stalowy ceownik kupiony w Obi z nawierconymi otworami, który pełnił rolę dystansu. Gdyby nie to, to w sumie nie jest to jakaś strasznie czasochłonna zabawa - o ile śruby mocujące oryginalny fotel nie są zapieczone na amen, to jest kwestia ich wykręcenia, rozpięcia kabla napinacza pasów, wyjęcia fotela, o ile pamiętam jeszcze przełożenia oryginalnego zapięcia pasa bezpieczeństwa, wkręcenia mocowania fotela, dokręcenia szyn do fotela, jego włożenia i przykręcenia do mocowania.

Dodatkowym problemem, którego nie udało się rozwiązać ani mnie ani elektrykowi z warsztatu była świecąca kontrolka airbagu w związku z demontażem napinacza pasów. Próbowałem patentu z opornikami ale nic to nie dało.

Ogólnie byłem bardzo zadowolony z tej przekładki - trzymanie boczne poprawiło się nieporównywalnie, do tego przyzwoity komfort i rasowy wygląd. :)

Puff - 2 Lis 2019, 21:54

Mówisz o przełożeniu zapięcia pasa, a potem o kontrolce airbagów - coś mi tu umyka. Zapięcie jest przecież realizowane na napinaczu piro.
kidx - 3 Lis 2019, 12:52

Puff napisał/a:
Mówisz o przełożeniu zapięcia pasa, a potem o kontrolce airbagów - coś mi tu umyka. Zapięcie jest przecież realizowane na napinaczu piro.


Nie pamiętam już niestety, na czym polegał problem. :bezradny: Przejrzałem jeszcze raz wszystkie fotki zamontowanego fotela ale jak na złość nie mam żadnej pokazującej dokładnie sposób montażu zapięcia. Z jakiegoś powodu nie mogłem wpiąć kostki. :|

Puff - 3 Lis 2019, 13:04

Ok, to może inaczej - czy Sparco ma swoją pirotechnikę czy przekładałeś ją z oryginalnego fotela?
modell1 - 3 Lis 2019, 13:12

Problemem była odpięta poduszka.
W fordzie jest to robione przez kondesator z rezystorem w szeregu .
Model to opanował po montażu Recaro z pumy :2xf:

Puff - 3 Lis 2019, 17:53

Kojarzysz może wartości elementów?
kidx - 3 Lis 2019, 22:19

modell1 napisał/a:
Problemem była odpięta poduszka.
W fordzie jest to robione przez kondesator z rezystorem w szeregu .
Model to opanował po montażu Recaro z pumy :2xf:


O to to! :) Dzięki za naprowadzenie, teraz już zaczęło mi świtać - mocowanie przełożone było razem z nabojem piro i faktycznie za migającą kontrolkę odpowiedzialny był brak airbaga w fotelu Sparco. Trochę pokręciłem we wcześniejszym wpisie... lata lecą a pamięć płata figle. old Szkoda że wcześniej nie wiedziałem, że potrzebny jest jeszcze kondensator. :)

Puff - 4 Lis 2019, 07:56

A, dobra, czyli jak się ma wersję dwupoduchową, to się przejmować niczym nie trzeba. Całkiem spoko. :)
modell1 - 4 Lis 2019, 17:44

Dokładnie tak. Jak dobrze pamiętam to pisałem u siebie :-)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group