|
Forum FiestaKlubPolska -
|
|
Elektryka - [MK5] FAQ - Wykonanie instalacji pod podgrzewanie lusterek
Puff - 17 Lip 2009, 15:26 Temat postu: [MK5] FAQ - Wykonanie instalacji pod podgrzewanie lusterek Jako, że okres jesienno-zimowy prędzej czy później nastanie - z wszystkimi tego konsekwencjami, a ładna pogoda zachęca do przebywania na świeżym powietrzu, postanowiłem zmontować sobie podgrzewane lusterka.
Tym, co taki bajer mają, uświadamiać nie trzeba jaka to fajna rzecz, a ta część, która tego nie posiada będzie mogła niewielkim nakładem zmontować sobie instalację pod takie szkła.
W niniejszym poradniku wykorzystałem nieco istniejącej instalacji tak więc po podłączeniu, nasze wymarzone ogrzewanie lusterek włącza się równocześnie z ogrzewaniem tylnej szyby. Jeśli ktoś chce zrobić to na oddzielnym przycisku - nie ma sprawy - jednak warto pomyśleć kilka razy czy jest sens - podłączenie jest inne, a gratisowo trzeba rozwiązać 2 dodatkowe problemy.
Samej procedury szkieł nie będę tutaj opisywał, bo są różne typy mocowań wkładów, jedni sobie kupią nowe wkłady, drudzy będą chcieli montować szkła w starych - ja niczego nie narzucam i opisuję tylko elektryczne "how to" (które jest w zasadzie tak banalne, że mnie samego wprawiło w osłupienie...)
Kroki montażu nie są przedstawione po kolei (bo zdjęcia robiłem już po zamontowaniu całej instalacji), więc tam gdzie po rozpoczęciu montażu kabla być nie powinno, on już jest - także bez reklamacji proszę
Co będzie potrzebne?
-6 metrów kabla dwużyłowego, ciętego na odcinki 2,5 oraz 3,5 metra (koszt ok. 5zł)
-4 sztuki zacisków, widocznych poniżej: (koszt poniżej 1zł)
W 99 przypadkach na 100 są do mat grzewczych montowane takie właśnie styki
A teraz część właściwa...
-zaczynamy od połączenia ze sobą kabli i wsuwek:
całość zaciskamy i voilá - zabieg powtarzamy 3 razy na kolejnych końcówkach, izolując je oczywiście "szkotem" lub inną taśmą
Drugą stronę kabli obrabiamy odpowiednio, a potem ostatnie 3cm łapiemy "szkotem" (owijamy kilka razy) - później się to przyda
-całość dumnie zanosimy do auta i zaczynamy rozbierać tapicerkę drzwiową:
czerwonym kolorem oznaczone są miejsca, gdzie są śruby
(to dla tych wszystkich, dla których to pierwsze rozbieranie drzwi w Fieście )
-tutaj widać dokładnie gdzie siedzi zaślepka:
-po ściągnięciu tapicerki:
-gumowy "grzybek" zdejmujemy przekręcając go o 90°
-plastikową osłonkę ściągamy najpierw ciągnąc w prawo (częściowo jest zahaczona o blachę z drzwi, widać to fotkę niżej), a potem ciągnąc całość tak, aby ten mniejszy, zaznaczony na zdjęciu strzałką, plastik wyskoczył z dziury - nie trzeba nic podważać!
-widok po rozebraniu całości:
-przeciąganie kabla zaczynamy od lusterka - tam wkładamy kilkucentymetrowy odcinek, a resztę przeciągamy (na drodze jest gąbka - tu się przyda ta grubsza warstwa "szkota" - pomoże nam przepchać kabel, który się nie będzie zginał po drodze)
-ujęcie z innej strony:
-kabel później przeciągamy do środka drzwi, zahaczając o plastik trzymający kable do oryginalnych głośników wysokotonowych:
-później przeciągamy kabel przy złączce (jest tam miejsce, trzeba się przyjrzeć):
-tą zatyczkę trzeba wyciągnąć i nożem zrobić niewielką dziurę - ja jeszcze zrobiłem węzły z każdej strony tej zatyczki, żeby kabel nie latał, a węzeł sam w sobie zatykał dziurę:
-tutaj widać, że po przeciągnięciu do kabiny, trzeba rozdzielić kabel - jedną z żył trzeba zewrzeć do masy (jak się trochę odchyli listwę drzwiową, to się zobaczy odpowiednią śrubkę), a drugą przeciągnąć w okolice nóg kierowcy:
-z drugiej strony robimy to samo, ale żeby oszczędzić sobie trochę roboty, proponuję zrobić coś takiego:
(wiadomo, kabel rozdzielamy, jedna żyła do masy)
i teraz tak:
-fioletowy prostokąt - tu robimy pojedynczy odczep, który poleci do skrzynki
-niebieskie kółko - tutaj się wepniemy pod przekaźnik
-zielone kółko - tutaj spinamy ze sobą linie zasilające lusterka prawego i lewego
(wybaczcie żałosną jakość, nie chciało mi się tego malować w Photoshopie)
-jaka jest skrzynka z bezpiecznikami, każdy widzi - dwie śruby, i można ją z tyłu wyciągnąć.
Czego tutaj nie sfociłem, to podłączenie pod przekaźnik (bo zaraz za bezpiecznikiem oczywiście nie można, chyba że ktoś chce się bardzo przyczynić do globalnego ocieplenia)
O fotki nie proście, bo jak to montowałem, to godzinę próbowałem z powrotem zamontować tą durną osłonę kabli - jakbym miał to jeszcze raz zrobić, to osoby w obrębie mojego miejsca parkingowego mogłoby się poczuć urażone inwektywami kierowanymi w stronę tejże osłonki i całego świata.
Niemniej - samo podłączenie nie stanowi żadnego problemu - przekaźnik do ogrzewania tylnej szyby jest "wpleciony" w wiązkę kabli znajdującą się w linii prostej za bezpiecznikami i jest wielkości dwóch zwykłych przekaźników, a do tego waży więcej niż niejeden telefon komórkowy - jak widać z opisu - naprawdę nie da się go pomylić z żadnym innym.
Wpinamy się tam, gdzie odchodzą 2 (lub 3) kable. Przekaźnik ma 5 pinów i tylko do jednego pinu jest podpięty więcej niż jeden kabel, więc tu też problemem jest wpiąć się niewłaściwie.
Na sam koniec pozostaje test - jeśli końcówki siedzące w lusterkach zostały zaizolowane, a nigdzie (przypadkiem ) +12 nie styka się z masą, to przekaźnik tylnej szyby się włączy, a bezpiecznik się nie spali.
Kwestię podmiany szkieł na grzane (lub domontowanie mat grzewczych do oryginalnych szkieł, whatever) - jak już pisałem - pozostawiam wam (ew. jakiemuś szklarzowi samochodowemu)
Dla zainteresowanych - moc grzewcza mat to 10~12W - niby mało (tylna szyba to nawet 200W), ale na taką małą powierzchnię w zupełności wystarczy
wojtek_kato - 18 Lip 2009, 10:32
super poradnik
Powiesz gdzie kupiłes maty grzewcze??
Gdzieś w Rudzie czy przez internet??
P.S Proponuje podpiąć temat
Puff - 18 Lip 2009, 10:55
Kupione przez Allegro - po długich poszukiwaniach (historia niektórym na forum znana) znalazłem wreszcie kogoś, kto takowe szkła robi, a cena jest w miarę rozsądna.
Oprócz lusterek facet robi też szkła do lusterek środkowych (wstecznych),
więc jeżeli ktoś sobie życzy mieć w środku szkło niebieskie - nie ma problemu.
Koszt (mimo, że szkło jest robione na zamówienie) też nie zabija.
Jeśli będą zainteresowani, dam namiary na gościa (żeby nie było, że robię tutaj reklamę i coś z tego mam )
wojtek_kato - 18 Lip 2009, 16:54
żebyś nie musiał się powtarzać (odpowiadając na PW), chciałbym, żebyś podał tutaj namiary na tego gościa, wraz z ceną, bo szczerze mówiąc wkur*** mnie już jazda z zaparowanymi lusterkami.
Puff - 18 Lip 2009, 17:10
Cóż, skoro prosisz... Najwyżej będzie lincz
Maciej Kołodziejczak
ul. Senatorska 8/63
96-500 Sochaczew
e-mail: glasko1@wp.pl
tel: (46) 862 40 35 oraz 602-646-002
W ofercie są szkła płaskie, sferyczne i asferyczne - zarówno zwykłe, jak i niebieskie.
Przykładowa cena (Fiesta mk4/5, szkło niebieskie asferyczne, mata grzewcza zamontowana na szkle) to 45zł - warto dodać, że to najdroższa opcja z dostępnych.
Wykonanie na zamówienie szkła niebieskiego do lusterka wstecznego w wypadku Fiesty to także 45zł.
wojtek_kato napisał/a: | szczerze mówiąc wkur*** mnie już jazda z zaparowanymi lusterkami |
I dla takich właśnie poirytowanych ludzi stworzyłem tą 'instrukcję'...
wojtek_kato - 18 Lip 2009, 17:22
dzięki , ja taki bogacz znowu nie jestem, kupie sobie tylko asferyczne
jakby ktoś chciał przez allegro:
http://www.allegro.pl/sea...89858&country=1
(brak wystawionych asferycznych niebieskich, nie zapomnij dokupić podgrzewacza!)
jeszcze tylko cytat z aukcji:
Cytat: | Kierowco - pamiętaj!
lusterko lewe - to lusterko od Twojej lewej strony, gdy siedzisz za kierownicą
lusterko prawe - to lusterko przy drzwiach pasażera |
Marcinowaty - 18 Lip 2009, 17:56
Rozumiem że podgrzewanie lusterek podpiąłeś pod podgrzewanie tylnej szyby?
Puff - 18 Lip 2009, 20:05
Marcinowaty napisał/a: | Rozumiem że podgrzewanie lusterek podpiąłeś pod podgrzewanie tylnej szyby? |
Może nie wyróżniłem tego w tekście, chociaż napisać to napisałem - zacytuję sam siebie:
Pufcio napisał/a: | Niemniej - samo podłączenie nie stanowi żadnego problemu - przekaźnik do ogrzewania tylnej szyby (...) |
W każdym razie zaznaczę to wyraźniej
edit:
No, już poprawione
|
|