Forum FiestaKlubPolska -

Porady eksploatacyjne - [MK3] Wymiana świec i przewodów WN w Fieście 1,1i

bidżej - 25 Wrz 2008, 16:45
Temat postu: [MK3] Wymiana świec i przewodów WN w Fieście 1,1i
Cześć.

Dziś pierwszy raz wymieniałem świece i przewody wysokiego napięcia w swojej pięknej - nie były w tragicznym stanie, ale nie wiedziałem kiedy coś było przy nich robione. Koszty nie są astronomiczne, a w dodatku idzie zima...

Nie znalazłem tu nigdzie poradnika na ten temat, więc musiałem trochę pogrzebać tu i ówdzie żeby się dowiedzieć co i jak. Dlatego zebrałem to w całość i oto jest - mam nadzieję że pójdzie do przyklejonych i co niektórym ułatwi życie, a innym oszczędzi nerwów :D

STOPIEŃ TRUDNOŚCI: banalny

CZAS WYKONANIA: do 30 minut?

POTRZEBNE GADŻETY:

Potrzebne są przede wszystkim nowe świeczki i kable. W moim przypadku komplet Motorcrafta:
# świece AGFS 22CM1 - 7pln/szt
# przewody EWR10 - 99pln/komplet



Niektórzy mówią że lepiej kupić NGK, ale u mnie pod maską wszystkie gadżety są Motorcrafta więc tą regułę chciałem zachować :)

Kolejna rzecz to zestaw potrzebnych narzędzi:
# PORZĄDNY klucz do świec 16 - ja użyłem grzechotki 1/2" z przedłużką i nasadką do świec (kluczem przegubowym za 3pln z marketu można sobie w nosie podłubać)
# sprężone powietrze (do wydmuchania syfu z gniazd świec), ewentualnie pędzelek
# rękawiczki (co by się nie upaprać)
# śrubokręt gwiazdkowy (do demontażu filtra powietrza)
# kombinerki (do ściągania opasek z węży od obudowy filtra)
# muza do posłuchania, ewentualnie dobry bronek (jak ktoś lubi sobie strzelić w 15min :P )



DO DZIEŁA:


Parę uwag na początek.

Kable i świece wypadałoby wymieniać pojedynczo w kolejności od lewej albo od prawej, co by się nie pomylić. Całość prac na zimnym silniku - chociażby dlatego, żeby się nie poparzyć :P

Tak wygląda rozkład gniazd dla poszczególnych kabli na cewce (widok z pochylenia od przodu samochodu):


A tak się mają długości kabli na poszczególne cylindry (oczywiście 1 jest pierwszy od strony paska napędu osprzętu):


Jedziemy. Po pierwsze dla lepszego dostępu zdejmujemy obudowę filtra powietrza:


Zdejmujemy fajkę przewodu z pierwszej świecy, ciągnąc oczywiście za gumę fajki a nie za przewód! Przy pomocy sprężonego powietrza albo pędzelka pozbywamy się wszelkiego syfu z okolic gniazda świecy - po jej wykręceniu mógłby wpaść do silnika albo wleźć w gwint świecy przy wkręcaniu i byłyby kwiatki...


Następnie wykręcamy świecę. Klucz musi być na założony pewnie i do końca

cały czas utrzymujemy go w osi świecy, tak żeby nie uszkodzić gwintu i samej świecy - najlepiej prowadzić go w dłoni. Wykręcamy ostrożnie! Po chwili mamy coś takiego :)


Teraz można sobie pooglądać wyciągniętą świecę. Elektroda powinna mieć kolor piaskowy, w innym przypadku coś jest nie tak, ale o tym można poczytać gdzie indziej. Porównanie świecy starej i nowej (ostrość marna - tak jak kondycja mojej starej cyfrówki):

stara jak widać jest lekko okopcona, ale z drugiej strony była ok :ok:

Następnym krokiem jest wkręcenie nowej świecy - zasady podobne jak przy wykręcaniu - nic na siłę. Kilka pierwszych obrotów zrobiłem ręcznie żeby gwinty dobrze się dopasowały, potem klucz i ostrożnie do końca. Dokręcamy niezbyt mocno, zresztą gwint jest tak dobrany i dopasowany, że nie pozwala na zbyt wielkie kombinacje - albo jest dokręcone, albo nie... Na fotce nowa świeczka już siedzi w gnieździe:


Teraz przystępujemy do wymiany przewodu WN dla świeczki którą właśnie założyliśmy. Stary wypinamy z klipsów i gniazda w cewce - trzeba dobrze ścisnąć zatrzaski na wtyczce i pomału wyciągać. Nowy przewód umieszczamy tak jak stary. Wypadałoby uważać, żeby nie ubrudzić wtyczki piachem albo innym syfem którego może być dość sporo w okolicach cewki. Następnie zakładamy fajkę przewodu na świecę - musi być wyczuwalne kliknięcie, które oznacza że styki fajki i świecy są na swoich miejscach. Teraz pozostaje tylko włożyć przewód w spinki tak, żeby nigdzie się za bardzo nie wyginał.

Tym sposobem mamy wymienioną jedną świecę i jeden przewód, to samo robimy z pozostałymi trzema i po paru chwilach mamy taki oto widok:


Później zakładamy filterek i odpalamy silnik :ok:

Powodzenia :)

Co do efektów:
W moim wypadku na biegu jałowym nie było żadnej odczuwalnej różnicy, ale przy wyższych obrotach i pod obciążeniem silnik pracuje deczko łagodniej i trochę lepiej ciągnie.

maczeta10 - 25 Wrz 2008, 17:44

Hehe Fajny opis na pewno komuś się przyda :-)

Cytat:
Całość prac na zimnym silniku - chociażby dlatego, żeby się nie poparzyć


Poparzenie to jedno ale najważniejsze że jeśli dokręci się świecę na rozgrzanym silniku to na 99% będzie wielki problem łącznie z możliwością zerwania gwintu z odkręceniem jej ponownym :-)

bidżej - 28 Wrz 2008, 09:47

Mały update odnośnie efektów wymiany: po 200km zmieniam zdanie, rundka pod blokiem nie dała pełnego obrazu. Na biegu jałowym silnik pracuje zdecydowanie bardziej kulturalnie co jest szczególnie odczuwalne po rozgrzaniu, reakcja na gaz, dynamika i elastyczność (jeśli coś takiego występuje w 1,1 HCS :P ) zdecydowanie na plus. No i zniknęło sztyrkanie w radiu :ok:

maczeta10 napisał/a:
Poparzenie to jedno ale najważniejsze że jeśli dokręci się świecę na rozgrzanym silniku to na 99% będzie wielki problem łącznie z możliwością zerwania gwintu z odkręceniem jej ponownym
prawda, dlatego napisałem "chociażby" :)
elektrician - 8 Lis 2008, 23:09

Witam serdecznie.
Niby banalnie proste, ja żeby wymienić świece musiałem zdjąć głowicę.
Poprzednik nie wiadomo kiedy wymieniał świece więc były tak zardzewiałe, że po przyłożeniu klucza po prostu się urwały. :hammer:
Znaczy to tyle,że nie zawsze wymiana świec jest banalnie prosta.
A nie od dzisiaj dłubię przy autach.

Marcinowaty - 9 Lis 2008, 12:41

Jak bratu wymieniałem w Vektrze to jedna była zapieczona. Nafta i zimna krew pomogły. To nie jest czasem takie banalne. U mnie w zeliwniaku 1,3i nie było żadnych problemów. Ale swoja droga bardzo ciekawy instruktarz
jasmina - 24 Sty 2009, 17:29

Pytanie z serii trudnych pytań. Gdzie kupić i jak rozpoznać prawidłowe przewody do świec?
w Googlach nie widzę nic ciekawego...

bidżej - 24 Sty 2009, 17:32

na przykład www.ford.sklep.pl
mamuten - 24 Sty 2009, 17:39

mam pytanko bo świece wymieniałem w tamtej zimie ale przejechane ma może z tysiaka albo więcej wiec chyba nie muszę wymieniać ale kable to musle wymienić a cze go silnika gaźnikowe trzeba inne kable tak jak tutaj
jasmina - 24 Sty 2009, 17:49

bidżej86 napisał/a:
na przykład www.ford.sklep.pl


kobietą jestem, dla mnie wszystkie kable tak samo wyglądają. gdyby ktoś podpowiedział co te wszystkie oznaczenia przy produktach oznaczają to będę wdzięczna.
Siedzę w tym sklepie i nad książką opisową Fiesty i nic z tego wszystkiego się nie zgadza...

Kondziu - 24 Sty 2009, 17:56

skad jesteś koleżanko służe męską pomocną dłonią.... :serduszka:
bidżej - 24 Sty 2009, 17:59

TE, TE, albo TE. Co prawda w opisach mają HCS CFI, ale nie podejrzewam żeby do gaźnikowców były inne :fox:

oznaczenia z książek są stare (dane producenta), w międzyczasie części są modyfikowane i dostają nowe numery (czasem w opisie części można znaleźć numer części zastąpionych), ale łatwiej szukać po roczniku i typie silnika. jasmina, Twój to 1.1 HCS (jeśli na monowtrysku to HCS CFI).

---
Czy ktoś mógłby to później uprzątnąć? ;-))

jasmina - 24 Sty 2009, 18:00

Ej, bo nas skasują za spamiarstwo w temacie... :fox:

Koleżanka z daleka przybywa. Z takie wioski gdzie tu nic nie ma a psy dupami szczekają.

To kto mi pomoże w tych magicznych oznaczeniach?

bidżej - 24 Sty 2009, 18:03

jasmina, TUTAJ znajdziesz jak szybko poznać czy masz wtrysk czy gaźnik.
kenczorf - 27 Lut 2009, 09:48
Temat postu: [MK3] Swiece Brisk Premium LGS
Co sadzicie o tych siweczkach?
Warto przeplacic 3x cene swieczek motocrafta?
Podobno tam iskra jest o wiele lepsza ale to tylko dane producenta. Mial ktos z tym stycznosc?
Chodzi mi o wersje Premium LGS
Tylko nie piszcie wymien filtry za te pieniadze bo to zbedne riposty.
Pytam z ciekawosci
Pzdr

Ewentualnie co sadzicie o BERU ULTRA X ?

LOY - 27 Lut 2009, 14:28

Silnik: 1.1i/50KM
Podobno tam iskra jest o wiele lepsza
Warto przeplacic 3x cene swieczek motocrafta


a teraz przeczytaj to 3 razy i sam wyciagnij wnioski :fox:

kenczorf - 27 Lut 2009, 14:32

Wlasnie takich odpowiedzi sie obawialem.
Nie chodzilo mi konkret do mojego silnika ale np. do esiaka 1.6 16v
Pytalem ogolnie ;/

LOY - 27 Lut 2009, 14:48

wiec ogolnie -nie warto ..niema czegos takiego jak lepsza iskra ..kup dobre swiece seryjne i czesto wymieniaj a iskra bedzie napewno ..lepsza
kenczorf - 27 Lut 2009, 15:08

I o takie wlasnie odpowiedzi mi chodzilo LOY,
Fajnie by bylo zeby sie wypowiedizal ktos kto ma lub mial takie swieczki...ale takiego to pewno ze swieczka szukac :rotfl:

Dodam tylko co czytalem o tego typu swiecach ( od razu powiem ze to nie moj wytwor wyobrazni) :
Opatentowany iskrownik świec BRISK Premium LGS umożliwiający ekstremalnie długą iskrę na powierzchni, wykorzystujący możliwość przeskoku iskry po całym obwodzie 360°.
Iskra przeskakuje zawsze w miejscu, gdzie panuje największa koncentracja paliwa.
Iskiernik świec zapłonowych typu BRISK Premium LGS wysunięty jest ekstremalnie głęboko do komory spalania.

Znacznie wyższa szybkość spalania w początkowej fazie szerzenia się płomienia w komorze spalania umożliwia doskonałe wykorzystanie energii paliwa.

LOY - 27 Lut 2009, 15:23

kombinowałem kiedys z wieloelektrodowymi swiecami boscha ...nigdy nie zauwazyłem róznicy ...do fiata mam sportowe golden lodge totalnie niedostepne ..które maja korone elektrodowa... ale sa dedykowane i rekomendowane do abarthowskich wysilonych deohaców ..i nie wierze w ich nadszczególna wyjatkowosc ..wiem natomiast ze w starych gratach juz po kilku miesiacach swieca jest upieprzona nagarem i olejem i bez wzgledu czy jest 1 czy 16 elektrodowa przepływ pradu bedzie jednakowo utrudniony ...kosmiczne swiece maja sens w nowych silnikach ..w starych nagar zabije wszystko ..wiec polecam po najprostrzej linni oporu i tak jak pisałem czesciej wymieniac i czyscic ..chociazby rozpuszczalnikiem :fox: ..w puencie swiece wymieniam co roku
kenczorf - 27 Lut 2009, 15:26

LOY napisał/a:
wiem natomiast ze w starych gratach juz po kilku miesiacach swieca jest upieprzona nagarem i olejem i bez wzgledu czy jest 1 czy 16 elektrodowa przepływ pradu bedzie jednakowo utrudniony
nie kazdy stary tak ma. Moge wrzucic fote moich siweczek po 20k jesli ktos nie wierzy. Zero syfu czy nagaru...o ile dobrze pamietam to byl lekko szarawy albo bialawy nalot :rotfl:
@Marcin - 11 Mar 2009, 21:05

Ja mam trochę inne pytanie, jaka powinna być przerwa na świecy? bo zdaje się że dałem samochód do niezbyt mądrego mechanika i ustawił mi na każdej świecy inną przerwę! :9:
szogoon - 11 Mar 2009, 21:57

na jakich świecach ? motorcraft, ngk ? czy coś innego ?
LOY - 11 Mar 2009, 22:05

@Marcin napisał/a:
Ja mam trochę inne pytanie, jaka powinna być przerwa na świecy? bo zdaje się że dałem samochód do niezbyt mądrego mechanika i ustawił mi na każdej świecy inną przerwę! :9:

nie opłaca sie ustawiac przerwy :fox: ..kup dedykowane swiece i one maja napewno dobra przerwe ...myslałem ze czasy czyszczenia szczotka druciana i ustawianie przerw zniknely wraz z minionym ustrojem :rotfl:

szogoon - 11 Mar 2009, 22:12

LOY napisał/a:
ustawianie przerw zniknely
no właśnie...
kupujesz, wkręcasz i to tyle zabawy

@Marcin - 12 Mar 2009, 10:34

ehh.. nie, 3 dni temu kupiłem nowe świece, założyłem je sobie i wszystko cacy, pojechałem do 'mechanika', żeby ustawił mi zawory a ten wziął się za świece i pozmieniał przerwy na świecach.. a ja chce po nim poprawić :9:

to powie mi ktoś jakie powinny być przerwy? :fox:

szogoon - 12 Mar 2009, 10:47

2mm jeśli się nie mylę...
a jeśli masz NGK to tam bywają mniejsze - i tak ponoć ma być

@Marcin - 12 Mar 2009, 10:57

szogoon napisał/a:
2mm jeśli się nie mylę...

aha :D to ja poczekam aż ktoś potwierdzi żebym nie narobił sobie ambarasu :)

kazio-n - 23 Kwi 2009, 10:50

Witam. Odnośnie wymiany świec i przewodów zapłonowych. Przed wczoraj wymieniłem świece w mojej Fieście 1,1i. Stało się co się stało - urwała się jedna świeca ( tak zapieczona, że lekko kluczem do świec ukręciła się a gwint i porcelanka pozostały w głowicy ). Objeździłem wiele warsztatów - od 150 d0 500zł za samo zdjęcie głowicy. Prawie już załatwiłem za 300zł silnik i przekładkę 100zł :cojest: Ojciec i pomógł i obeszło się bez kosztów :yes: - otóż ustawiliśmy tłok w dolnym położeniu ( 3 gar ), na noc naftą lekko zalaliśmy środek tej resztki świecy i lekko porcelankę skruszyliśmy - odpaliłem na chwilę - wszystko wyleciało - grot, porcelanka - został tylko sam gwint. No to teraz z tatą tak zrobiliśmy, że kawałek szmatki na sam dół, klucz imbusowy ( ruski 8, stal hartowana ), klej poxipol. Zalaliśmy klejem otwór we świecy, wbiliśmy klucz do samego końca prawie ( na końcu szmatkę upchaliśmy. Wyschło. Po godzinie rurka i tata odkręcił - ruszyło, odrdzewiacz i znowu pół obrotu, następnie odrdzewiacz i znowu pół obrotu. Dzięki Bogu żadne babrochy nie dostały się do środka, silnik pracuje elegancko :ok: . Świece od fabryki prawdopodobnie nie były zmieniane. Z racji, że u mnie w miejscowości Motorcraftów nigdzie dostać nie mogłem zakupiłem świece BERU dedykowane do Fiest :yyy: .
Marcinowaty - 23 Kwi 2009, 11:44

Ten opis zabrzmiał jak jakiś horror :fox: <8>
kazio-n - 23 Kwi 2009, 12:04

Grunt, że działa :ok: Jakby coś się miało stać to by się stało :yes:
bartekwojtk - 28 Maj 2009, 13:25

Miałem podobną sytuację co kolega świece zapieczone 3 poszły czwarta się urwała na kołnierzu, cały gwint i troche porcelanki poszło, nacałe szczęcie mechanik tylko 50 złociszy zawołał za wykręcenie, nie wiem jak to zrobił ale chyba miał jakiś knyf.
Maki - 28 Maj 2009, 14:14

A ja mam pytanie.

1. Co ile się zmienia kable.
2. Co ile się zmienia świece
3. Co się dzieje z kablami że je się okresowo wymienia na nowe.

bidżej - 28 Maj 2009, 15:54

1 i 2 - nie znam danych książkowych, coś kojarzę że świeczki co 10kkm, kable co kilkadziesiąt kkm

3 - z czasem rezystancja przewodów ulega zmianie, izolacja dostaje przebić itd - może to prowadzić do uszkodzenia świec i/lub cewki

maczeta10 - 28 Maj 2009, 16:18

bidżej, w 1.1 i 1.3 książkowo co 20 tyś. Większość jeździ jednak sporo więcej. Chociaż to tak tania część jest że warto co te 20-30 jednak zmienić. Ja zmieniam 2 razy w sezonie czyt co ok 30 tyś.
gigus27 - 4 Cze 2009, 18:40

ile kosztują świece do gazu ??
Freeman - 4 Cze 2009, 18:58

A są jakieś specjalne do gazu?
Maki - 4 Cze 2009, 20:50

Właśnie. Nie ma "świec do gazu"
mamuten - 4 Cze 2009, 22:23

świece do gazu to totalna ściema
nightmoon90 - 2 Sty 2010, 12:48

Hej mam fieste MK3 95 1.1 no dziwnie się zachowywała więc stwierdziłem, że 1 co zrobie to wymienie świeczki no i tu się zaczął problem nie wymieniłem bo zauważyłem, że mam inaczej przewody na świecach niż na rozpisce kolegi po wytykaniu i połączeniu ich tak jak na zdjęciach samochód nie pali, co może być przyczyną?

Czy jest możliwość, że w mojej 1.1 przewody muszą być podłączone w innej kolejności?
Czy jest w ogóle taka opcja? <???>

JoeMix - 2 Sty 2010, 13:06

:hahaha: Załóż jak było i będzie po problemie,,,
nightmoon90 - 2 Sty 2010, 17:56

JoeMix, heh rozumiem, że moje pytanie mogło się wydać trochę głupie ale byłem w podbramkowej sytuacji, postępowałem zgodnie z instrukcją bidżeja i porypałem przewody.
Zrobiłem tak jak on sugerował ale u mnie nie ma takiej kolejności na garach a że się nie zabezpieczyłem i od razu wszystkie wywaliłem to potem miałem problem, dlatego się spytałem.

Jeśli chodzi u mnie to na garach wygląda to tak 1-2-4-3 wg. nr. kolegi : )

bidżej - 2 Sty 2010, 18:11

możliwe że masz jakąś inną albo odwrotnie zamocowaną cewkę (?). poszukaj na niej oznaczeń.

i jeszcze jedno:
bidżej napisał/a:
Kable i świece wypadałoby wymieniać pojedynczo w kolejności od lewej albo od prawej, co by się nie pomylić.

JoeMix - 2 Sty 2010, 18:20

Jeśli zdemontowałeś wszystkie kable to na pewno nie postępowałeś wg instrukcji z forum,,, z drugiej strony na logikę trzeba trochę,,, zapłon w HCSie można na kilka sposobów spiąć i będzie dobrze bi pracuje on w parach i ważne by te pary były zachowane, ich kolejność nie ma znaczenia,,, nie ma raczej opcji by była inna kolejność zapłonu,,, możne być tylko inaczej spięte :P
qwerty67 - 8 Lut 2010, 09:40

Sorki za banalne pytanie. ale też mam zapieczone świece ;-| i w pewnym momencie zwątpiłem czy tam jest normalny gwint czy lewy? Bo nie chcę nic urwać.
stafcio - 8 Lut 2010, 09:59

lewy gwint jest tylko w nakrętce półosi.
świece mają normalny gwint. psiknij jakimś odrdzewiaczem, to może puści.

szogoon - 8 Lut 2010, 10:01

qwerty67, ważna sprawa - nie odkręcaj na gorącym silniku
qwerty67 - 8 Lut 2010, 23:21

szogoon napisał/a:
qwerty67, ważna sprawa - nie odkręcaj na gorącym silniku


To wiem taki zielony nie jestem po prostu tak jak wyżej kolega napisał o gwincie na pół osi który mnie zmylił, myślałem że więcej jest niespodzianek.
Dzięki wielkie za info.

limus - 9 Lut 2010, 17:34

Czy ma ktoś dane z książki serwisowej dotyczące wielkości przerwy na świecy ?
Silnik 1,1 i.
Kupiłem NGK , sprzedawca dobrał wg . katalogu , jednak wolę się upewnić co do tej przerwy.

Pozdrawiam.

szogoon - 9 Lut 2010, 17:37

przerwę zostaw w spokoju ;>
jeśli według katalogu to powinno być ok ;)

JoeMix - 9 Lut 2010, 19:27

limus napisał/a:
Kupiłem NGK , sprzedawca dobrał wg . katalogu , jednak wolę się upewnić co do tej przerwy.
Książka zazwyczaj podaje świece Bosch oraz Ford/Motocraft,,, więc wartości do NGK tam nie uświadczysz,,,
limus - 9 Lut 2010, 23:18

Miał w katalogu i takie dał.
Obojętnie jakie by nie by nie były to marki świec najważniejsza jest ciepłota i dobrze ustawiona przerwa .Stąd moje pytanie o wielkość tej przerwy .

Pozdrawiam.

JoeMix - 9 Lut 2010, 23:25

Każda świeca konstrukcyjnie jest inna i ma inną wielkość przerwy, dlatego Ci mówimy zostaw przerwę w NGK w spokoju,,, :yes: gdyż raczej dobra jest,,, np. świeca FR6DC ma mieć 0,7mm, FR6DCX - 1,1mm, AGPR22CD1 - 1,0mm, a NGK- nie wiadomo, musisz zaufać producentowi ze dobrze ustawił (ja tam na NGK przerwy nigdy nie ruszał).
limus - 9 Lut 2010, 23:39

Dobrze , już rozumiem .

Pozdrawiam.

Pawełos666 - 20 Mar 2010, 08:16

bidżej napisał/a:
Przy pomocy sprężonego powietrza albo pędzelka pozbywamy się wszelkiego syfu z okolic gniazda świecy - po jej wykręceniu mógłby wpaść do silnika albo wleźć w gwint świecy przy wkręcaniu i byłyby kwiatki...
taka mala uwaga z mojej strony, miejsce gniazda swiecy czyscimy po wykreceniu jej prawie do konca, by wyczyscic powierzchnie styku a nie tylko do okola swiecy przy powiechrzni, bo to nam nic nie da

[ Dodano: Sob Mar 20, 2010 08:19 ]
bidżej napisał/a:
stara jak widać jest lekko okopcona, ale z drugiej strony była ok
jak jezdzisz na banzynie i troche olej bierze to normalne ze nie jest jasna, na gazie powinna byc, jesli nie jest, tzn ze jest zle dobrana lub auto bierze olej, ewentualnie duzo jezdzisz na benynie

co do wymiany swieczek to warto bylo by przed wymiana posprawdzac jeszcze opornosci kazdej i posmarowac gwinty specjalna pasta termo i elektrycznoprzewodzaca, a przed tym porzadnie wymyc gniazda na lekko wkreconej starej swiecy

JoeMix - 20 Mar 2010, 08:27

Pawełos666 napisał/a:
miejsce gniazda swiecy czyscimy po wykreceniu jej prawie do konca, by wyczyscic
Świeca jest wkręcona od góry i czy gniazdo wyczyścisz czy świeca będzie wkręcona całkiem czy praktycznie całkiem wykręcona to wyczyścisz taki sam obszar bo świeca nie ma kołnierza który coś tam by zasłaniał, jedynie stożek a on może zachodzi 1mm,,, najlepiej kupić jak to się nazywa "zmywacz uniwersalny" np. to czyszczenia klocków, tarcz i czego tam jeszcze w samochodzie - psikamy (generalnie działa tak że wysusza na "pył" wszystko na co jest naniesiony, rdze, osady, olej, itp), czekamy jak wyschnie czyli kilka sekund, dmuchamy sprężonym powietrzem - czyściej się nie da, każda puszka do koszt jakichś 20 zeta, więc za 40 mamy komplet to czyszczenia który mam starczy na dłuuugo,,,
Pawełos666 - 20 Mar 2010, 08:32

dokladnie tak robie ludziom kiedy wymieniam swiece, stosuje jak kazdy zmywacz Würt:


ale czyszcze na odkreconej prawie, wykreca sie i koniec, nawet na opakowaniu swiec jest narysowane, potem smaruje pasta gwinty nie zdradze jaka i dopiero wkrecam, warto zwrocic uwage ze dokreca sie 20Nm lub 27Nm, i wiedziec jaki to mniej wiecej kat dokrecenia da tych podanych wartosci, po dokreceniu juz do tzw "oporu", prosze mnie nie poprawiac, znam temat swiec i ich wymiany <8>

[ Dodano: Sob Mar 20, 2010 08:49 ]
co do cm1 to porownujac parametry elektryczne juz lepiej dedykowane do g6a najzwyklejsze ngk EF'y badz EFS'y sa lepsze maja tylko okolo 3,5kohm, to duzy plus, co do materialu elektrod to nie wiem na 100% z czego wykonane sa te Forda, a i na pewno w tym przypadku nie robi tego BERU, ale w przypadku tak tanich swiec nie nalezy sie kierowac tylko wykonaniem, raczej czyms innym, przede wszystkim moca iskry zalezna od podstawowych parametrow, jedno jest pewne widac roznice golym okiem nawet bez uzycia jakichs urzadzen pomiarowych :)

wdr - 16 Kwi 2010, 19:41

To forum jest genialne już parę rzeczy wymieniłem za pomocą poradników. Przed chwilą filtr paliwa banalna sprawa myślę że bez poradnika dałbym radę ale skoro był to się zapoznałem a wracając do tematu zmieniłem świece ale nie mogę dobrać się do przewodów tam gdzie idą do tyłu bo filtra powietrza nie umiem zdjąć. Gdzie to cholerstwo się trzyma bo patrze jak głupi i nic nie wypatrzyłem ?
pucio2 - 16 Kwi 2010, 19:51

wdr: na wierzchu "patelni" powinieneś mieć wkręcone śruby, które wykręcasz i całość do góry. Kable raczej pojedyńczo: zdjęty - założony nowy. Na końcówce kabla, co do cewki wchodzi możesz mieć takie dwie łapki do ściśnięcia i dopiero wyciągasz.
bidżej - 16 Kwi 2010, 22:02

z obudowy filtra, od spodu, wypadałoby jeszcze ściągnąć wężyki, przy pomocy kombinerek ściskając ich obejmy...
jakubsa - 25 Wrz 2010, 15:37

Czy tą instrukcje można zastosować do MK4 1.3 ? chodzi mi o rozkład gniazd na cewce i dł kabli. ( chce sprawdzić czy poprzedni właściciel czegoś nie namieszał
Kable i świece mają taki samo oznaczenie jak podaje autor tematu.

Rebel - 25 Wrz 2010, 15:59

jakubsa skoro silnik pracuje prawidłowo to znaczy, że (raczej) nic nie jest pomieszane. Na pierwszy cylinder (od lewej) kabel najkrótszy, na ostatni najdłuższy i nie jest to wymóg techniczny tylko raczej podejście zdroworozsądkowe.
brewa7 - 22 Maj 2011, 19:27

Nie no chłopaki w Tym też można pomieszać choć nie szczególnie, bo jak zamienimy wtyczki na kopółce cewki na cylindrach 1 z 4 i 2 z 3 to się nic nie stanie, bo tu świeca daje 2 iskry z czego jedna jest wykorzystywana na zapłon, a druga jest poprostu tracona przy wydechu.No i licho bedzie jak zamienisz 1 z 2 itd., bo autko nie zapali. Gorzejby było gdyby tobyły silniki z palcem rozdzielacza zapłonu tu już każda zamiana owocuje tym, że będziemy mieli zapłony nie w tych fazach co potrza, a tym samym można zapsuć silnik.No może nie dokońca zepsuć, ale co się narobisz to Twoje, bo przy zamienieniu wtyczek świec na kopułce w silniku z palcem mamy potem 24 kombinacje ustwienia tych wtyczek. :V: Przy silniku z cewką tylko 6 kombinacji szyfru. <8>
No dobra trochę się filozoficznie rozpisałem. Sposób jest jeden patrzcie jak są założone przewody i wymieniajcie je zdejmując stary i w to miejsce instalując nowy.
Wtedy nic Ci się nie popitoli. Jeżeli samochód odpala, a uważasz że coś jest odwrotnie założone, to albo poprostu Ty coś cudujesz, albo ta zamiana jest zrobinona w sesie cylindrów 1 z 4 i 2 z 3, ale to dla silnika obojętne, bo i tak daje 2 iskry w czasie cyklu.

nazjanz - 7 Lis 2011, 11:49

witam, mam pewien problem z moją fiestą otóż gaśnie mi na wolnych obrotach (od czasu do czasu w mieście), natomiast odpala bardzo dobrze, pomyślałem, że przyczyna mogą być świece nie wymieniałem ich wcale, a samochod mam 5 lat przez pierwsze 3 lata przejechałem po 6000 km ostatnie 2 po 12000 km, łącznie 42000 km. Czy ktoś miał podobny problem i wymiana świec może być rozwiązaniem. W każdym bądź razie i tak chce wymienić świece i tu pytanie czy wystarczy, że wymienie tylko swiece czy przewody równiez obowiązkowo wymienić. I jakie świece i przewody najlepiej kupić, moja fiesta 1.3 benzyna Mk4.
bidżej - 7 Lis 2011, 12:04

nie wiadomo, czy to jedyna przyczyna gaśnięcia, ale na pewno nie zaszkodzi to silnikowi. kable wypadałoby wymienić razem ze świecami, bo pewnie pamiętają dużo lepsze czasy. świeczki takie same jak do HCSa, ja sugeruję motorcrafty AGFS 22 CM1. Kable tak samo motorcraft.
nazjanz - 7 Lis 2011, 12:10

dzięki za info :) gdyby to jednak nie pomogło w czym upatrywałbyś przyczynę gaśnięcia?
bidżej - 7 Lis 2011, 13:07

szukaj na forum. vss, silnik krokowy, cpp...
kochas66 - 13 Gru 2011, 21:42

mi ostatnio szarpal zaraz po odpaleniu na swiecach NGK , zmienilem na brisk i jak reka odjal;)
KrzYchuu - 5 Wrz 2012, 22:27

Jakie kupić kable do mk3 1.1 bo nie mogę znaleźć tych z opisu w rozsądnej cenie max do 100zł. Może coś z allegro tylko co konkretnie jakie kable? I jakie świece ?
Mariox003 - 5 Wrz 2012, 22:36

jak koleżance kupowałem kable do fiesty 1.1 to w sklepie to mówili, że zależy od rozrusznika, tam chyba było, że do rozrusznika bosha według katalogu to FS-10(chyba te ze sprężynką), jak świece, to najlepiej wykręć i zobacz. koleżanke te kable(lepszej jakości) wyniosły w sklepie 65zł więc tragedii niema
KrzYchuu - 5 Wrz 2012, 23:09

A to nie wiem muszę sprawdzić jaki mam rozrusznik, ale czy na pewno od rozrusznika to zależy? Bo chce kupić kable, ale sam nie wiem jaki model konkretnie.
Świece stare to mam teraz NGK

JoeMix - 5 Wrz 2012, 23:26

Zależy od zapinek na cewce,,, zobacz co masz, na świece może być na zatrzask lub na drucik, jak będziesz wymieniał przewody to i świece też :yes: a świece są sprzedawane z nakrętką na zatrzask, jak masz na drucik (nie wiem jak naprawdę fachowo się te zapięcia nazywają) to odkręcasz to z czubka świecy i pasuje - wiec to nie problem, najważniejsze żeby na cewkę weszły,,,
KrzYchuu - 11 Wrz 2012, 11:43

Mam coś takiego





Obecnie mam kable Bosch Silver, a świece NGK

Więc co powinienem kupić.

JoeMix - 11 Wrz 2012, 12:16

Jak pisałem nie znam fachowego nazewnictwa, to co teraz masz to jest ze tak powiem na ten zatrzask, a jak weźmiesz i kombinerkami odkręcisz tę srebrną beczułkę z końca świecy to będzie śrubka i wtedy koniec przewodu mysi być jak ja to mówię na drucik, który wchodzi między gwint tej "śrubki" co wystaje ze świecy. Co do drugiej strony, to na zdjęciu widać że przewody posiadają zatrzaski którymi zapinasz je na cewkę.

Najlepiej pod sklepem odpiąć JEDEN przewód i z nim wejść do środka i kupić takie z identycznymi końcówkami, jak dostaniesz już nowe do ręki, to zakładasz nowy, potem znowu zdejmujesz jeden stary i zakładasz taki sam nowy (na długość) i tak jeszcze 2 razy :P

Marcinowaty - 11 Wrz 2012, 17:09

Nie odkręcaj nic ze świecy!
Przewód ma wejść tak jak jest.

JoeMix - 11 Wrz 2012, 17:29

Marcinowaty, no to były 2 rodzaje czy nie, bo ja znam tylko te co na te beczułki pasują i takie co trzeba ją odkręcić,,, w starszych fiestkach gdzie jest większa swoboda wyboru przewodów można kupić takie co trzeba to odkręcić, bo w mk3 wymieniałem przewody puki co raz i zapytane mnie tylko o rok i silnik,,, nikt nie wypytywał o rozrusznik.
DewREW - 11 Lut 2013, 22:05

Witam, pomieszały mi się przewody na 2 i 3 cylindrze. nie pamietam juz kóry był na której świecy. czy to ma znaczenie? bo jakbym nie zapiął tak wydaje mi się, że chodzi podobnie...

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group