Forum FiestaKlubPolska -

Porady eksploatacyjne - [MK3] FAQ - Regulacja luzu zaworów w silniku 1,1i oraz 1,3i

picio_18 - 10 Lip 2007, 23:17
Temat postu: [MK3] FAQ - Regulacja luzu zaworów w silniku 1,1i oraz 1,3i
Regulacja luzu zaworów MK3 (89-95) silnika 1,1i
diodalodz - 11 Lip 2007, 02:49

dość pokrętny system ustawiania zaworów . szczerze powiem że dla kogoś kto to robi pierwszy raz to jest kosmos .
Prościej zamiast barowania sie kluczem 19 wrzucić 4 bieg i ciągnąć auto do przodu to raz . wtedy widać płynnie co sie dzieje z klawiatura .
A co do samych ustawień . to prostsza metoda to na tzw mijanie czyli kiedy jedna dźwigienka zaczyna sie podnosić do góry a druga zaraz opada (zamyka sie wydech otwiera ssący) i teraz jeśli mijają sie zawory na 1 cylindrze ustawia sie 4 , mija sie 2 cylinder ustawia sie 3 , mija sie 3 ustawia sie 2 , mija sie 4 ustawia sie 1 . Pisałem to wielokrotnie już na forum . Ale bardzo ciekawa inicjatywa tego FAQ .

picio_18 - 11 Lip 2007, 11:16

dobrze opisałem to tak jak ja to widze nie jestem mechanikiem, tylko elektrykiem :) ) to pierwsze, ale jeżeli kręcisz kołem pasowym to np. ruszają się zawory nad cylindrami 1,2,3 a nad 4 nie i ja rozumiem że na tym się ustawia, jeżeli przekręcisz kołem o 360st. to ruszają się zawory nad cylindrami 2,3,4 a nad 1 nie i to regulujemy, teraz obrót o 180st i to samo z zaworami nad cylindrem 2 i 3 !!
Chyba że zrobiłem coś źle to podpowiedz gdzie popełniłem błąd!

marynek - 11 Lip 2007, 11:47

diodalodz, Odnośnie poruszania dźwigienkami - zamiast na czwórce ciągać auto - można po prostu podnieść z jednej strony i obracać uniesionym kołem - też na 4-ce.
Marek_Tok - 11 Lip 2007, 13:51

Relacja mi się bardzo podoba i zaraz zabieram się samemu za regulację.
Mam tylko pytanie czy uszczelkę pokrywy zaworów trzeba wkleić na silikon czy niekoniecznie?

diodalodz - 11 Lip 2007, 14:10

bez silikonu . nowa uszczelka daje gwarancję szczelności .
szef-mk3 - 11 Lip 2007, 14:19

może to być głupie pytanie ale zaryzyuję: jaka jest cecha charakterystyczna zle wyregulowanych zaworów bądź nadających sie do regulacji? jakies klepanie? stukanie?
Marek_Tok - 11 Lip 2007, 16:35

Mi ta relacja pomogła. Regulacja zaworów przebiegła szybko i sprawnie. Osobiście łatwiej było mi kręcić kołem pasowym niż przepychać samochód na IV biegu, a to z powodu ograniczonego miejsca w garażu.
Na twoich zdjęciach picio_18, klawiaturka jest bardzo czysta, moja jest strasznie zarzucona nagarem. Czy nagar w tak dużych ilościach bardzo źle świadczy o silniku?

picio_18 - 11 Lip 2007, 17:19

Marek_Tok napisał/a:
Mi ta relacja pomogła. Regulacja zaworów przebiegła szybko i sprawnie. Osobiście łatwiej było mi kręcić kołem pasowym niż przepychać samochód na IV biegu, a to z powodu ograniczonego miejsca w garażu.
Na twoich zdjęciach picio_18, klawiaturka jest bardzo czysta, moja jest strasznie zarzucona nagarem. Czy nagar w tak dużych ilościach bardzo źle świadczy o silniku?

a czy ten nagar wyglądał jak majonez?

diodalodz - 11 Lip 2007, 18:27

jak jest czarny nagar to generalnie świadczy o dużym przebiegu lub słabych olejach .
Matis - 11 Lip 2007, 18:38

Sprawdzanie i regulacja luzu zaworów
• Wymontować zespół filtru powietrza.
Zdjąć końcówki przewodów wysokiego napięcia ze świec zapłonowych.
• Wymontować pokrywę głowicy po odkręceniu śrub jej mocowania.
• Obracając wał korbowy za pomocą klucza założonego na śrubę koła pasowego wału korbowego w kierunku zgodnym z kierunkiem jego obrotu podczas pracy silnika ustawić znak na kole pasowym wału korbowego naprzeciw znaku „0" na pokrywie napędu rozrządu.
• Obrócić delikatnie wał korbowy w prawo i w lewo od położenia GMP i obserwując dźwignie zaworów cylindrów nr 1 i 4 ustalić, w którym z nich zawory są uchylone (koniec zamykania zaworu wylotowego i początek otwierania zaworu dolotowego — tzw. mijanie się zaworów).
• Jeżeli uchylone są zawory w cylindrze nr 1 (od strony napędu rozrządu) wyregulować luz zaworów w cylindrze nr 4 i odwrotnie. Luzy zaworów dolotowych powinien wynosić 0,22 mm, a zaworów wylotowych 0,32 mm. Luz należy sprawdzać za pomocą szczelinomierza o odpowiedniej grubości wsuniętego między trzonek zaworu i koniec dźwigni tego zaworu. W razie stwierdzenia niewłaściwej wartości luzu należy wyregulować luz zaworów obracając w odpowiednią stronę śrubę regulacyjną po przeciwnej stronie dźwigni zaworu.
• Obrócić wał korbowy o 360" oraz sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luz zaworów w drugim z rozpatrywanych poprzednio cylindrów.
• Obrócić wał korbowy o 180° i obserwując dźwignie zaworów cylindrów nr 2 i 3 ustalić, w którym z nich zawory są uchylone. Jeżeli uchylone są zwory w cylindrze nr 2, sprawdzić oraz w razie potrzeby wyregulować luz zaworów w cylindrze nr 3 i odwrotnie.
• Obrócić wał korbowy o 360" oraz sprawdzić i wyregulować luz zaworów w drugim z rozpatrywanych poprzednio cylindrów.
Uwaga. Śruby regulacji luzu zaworów w dźwigniach zaworów mają gwint przeciwdziałający samoczynnemu ich odkręcaniu się. Przy regulacji luzu zaworów należy stosować klucze zapewniające równomierny rozkład nacisku na łeb śruby regulacyjnej i zakładać je tak, aby jej nie złamać.
• Zamontować pokrywę głowicy.
• Podłączyć końce przewodów wysokiego napięcia do świec zapłonowych.
• Zamontować zespół filtru powietrza.
Numer cylindra. w którym następuje mijanie się zaworów 1 4 2 3 Numer cylindra, w którym można regulować luz zaworów 4 1 3 2

Kuzyn - 11 Lip 2007, 23:24

Ja chciałem właśnie się spytać na jakim oleju jeździsz picio_18, bo wydawało mi się że masz straszny nagar pod pokrywą zaworów. A tu Marek_Tok, mówi że ma jeszcze gorzej. Jakie oleje używacie Picio i Marek, i jak często je wymieniacie. Ile razy w roku?
diodalodz - 12 Lip 2007, 02:40

odkładanie nagarów to normalna sprawa . jest to pozostałość mieszanki spalonej w cylindrach która przedostaje sie do oleju przez pierścienie . Jest to zwykła sadza i inne związki z paliwa zmieszane z przepalonym i przepracowanym olejem . Jak sa słabe pierścienie silnik zawsze zawali sie nagarem ale większość działań to przebieg silnika i czasu się nie oszuka . Mniejsze nagary są na oleju pół syntetycznym i syntetycznym . Niestety mineralny ma zawsze tendencje do odkładania nagarów i moj silnik mimo częstych zmian i jazdy na dobrym oleju mineralnym po 100 tyś też troszkę nagaru złapał .
Kuzyn - 12 Lip 2007, 07:51

W wartburgu 1,3 o przebiegu 200kkm miałem brązowo-przezroczysty nagar. Jeździł na półsyntetyku. Najpierw Lotos potem Sunoco.
Skoda to samo co wyżej.
We Fieście jest nieco gorzej. Nie wiem na czym wcześniej jeździła. Teraz ma mineralny sunoco + motodoktor + ceramizer :)
Przy pierwszej wymianie, po ok 9 tysiącach km zlałem do wiaderka smołę. Przy drugiej nalałem dopiero motodoktora. Z tego co pamiętam to ze skodą miałem na początku tak samo. Po właścicielu zlałem strasznie czarny olej. Potem wymieniałem co 10 tysięcy, a wychodziło to co ok 2 miesiące i silnik się wyczyścił.
Czeka mnie tylko robota z uszczelniaczami zaworów, bo jak rano odpalam to niezła chmurka dymu idzie z wydechu. Szkoda pieniędzy na dolewki :)

picio_18 - 12 Lip 2007, 15:01

Matis napisał/a:
Sprawdzanie i regulacja luzu zaworów
• Wymontować zespół filtru powietrza.
Zdjąć końcówki przewodów wysokiego napięcia ze świec zapłonowych.
• Wymontować pokrywę głowicy po odkręceniu śrub jej mocowania.
• Obracając wał korbowy za pomocą klucza założonego na śrubę koła pasowego wału korbowego w kierunku zgodnym z kierunkiem jego obrotu podczas pracy silnika ustawić znak na kole pasowym wału korbowego naprzeciw znaku „0" na pokrywie napędu rozrządu.
• Obrócić delikatnie wał korbowy w prawo i w lewo od położenia GMP i obserwując dźwignie zaworów cylindrów nr 1 i 4 ustalić, w którym z nich zawory są uchylone (koniec zamykania zaworu wylotowego i początek otwierania zaworu dolotowego — tzw. mijanie się zaworów).
• Jeżeli uchylone są zawory w cylindrze nr 1 (od strony napędu rozrządu) wyregulować luz zaworów w cylindrze nr 4 i odwrotnie. Luzy zaworów dolotowych powinien wynosić 0,22 mm, a zaworów wylotowych 0,32 mm. Luz należy sprawdzać za pomocą szczelinomierza o odpowiedniej grubości wsuniętego między trzonek zaworu i koniec dźwigni tego zaworu. W razie stwierdzenia niewłaściwej wartości luzu należy wyregulować luz zaworów obracając w odpowiednią stronę śrubę regulacyjną po przeciwnej stronie dźwigni zaworu.
• Obrócić wał korbowy o 360" oraz sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luz zaworów w drugim z rozpatrywanych poprzednio cylindrów.
• Obrócić wał korbowy o 180° i obserwując dźwignie zaworów cylindrów nr 2 i 3 ustalić, w którym z nich zawory są uchylone. Jeżeli uchylone są zwory w cylindrze nr 2, sprawdzić oraz w razie potrzeby wyregulować luz zaworów w cylindrze nr 3 i odwrotnie.
• Obrócić wał korbowy o 360" oraz sprawdzić i wyregulować luz zaworów w drugim z rozpatrywanych poprzednio cylindrów.
Uwaga. Śruby regulacji luzu zaworów w dźwigniach zaworów mają gwint przeciwdziałający samoczynnemu ich odkręcaniu się. Przy regulacji luzu zaworów należy stosować klucze zapewniające równomierny rozkład nacisku na łeb śruby regulacyjnej i zakładać je tak, aby jej nie złamać.
• Zamontować pokrywę głowicy.
• Podłączyć końce przewodów wysokiego napięcia do świec zapłonowych.
• Zamontować zespół filtru powietrza.
Numer cylindra. w którym następuje mijanie się zaworów 1 4 2 3 Numer cylindra, w którym można regulować luz zaworów 4 1 3 2


typowizna z książki tutaj chodzi żeby to wytłumaczyć tak żeby każdy zrozumiał i poczuł to!!

Kuzyn napisał/a:
Ja chciałem właśnie się spytać na jakim oleju jeździsz picio_18, bo wydawało mi się że masz straszny nagar pod pokrywą zaworów.

Castrol High Milleage 15/40

Co do oleju to mi bierze także czesto mam "nowy"

Kuzyn - 12 Lip 2007, 15:06

No ale wymieniasz co 10-15 tysięcy?
Spotakałem się z osobami, które twierdziły że skoro dolewają litr co miesiąc to i tak ciągle olej nowy w silniku :) Nic bardziej mylnego. Olej nowy, ale zanieczyszczenia ciągle się tam bełtają.

habit_m - 16 Wrz 2007, 22:03

Koledzy mam pytanie. Robilem regulacje zaworów - piszecie "cieszyc sie cichą pracą silnika" i wyregulowałem jak podaje fabryka - i mam klekota teraz, zwłaszcza na luzie, 1 i 2 biegu klekot jak by brzdęk metalu o metal. Jak zaczynałem ustawiać luzy to okazało się że te które były ustawione to nastawione było na małe wartości, z zasadą że zamiast większego luzu na zaworach wylotowych - był wręcz odwrotnie, w zależności mniejwięcej dolotowe 0.15, wylotowe 0.10. Klekotało ale nie było tak strasznie jak teraz z tym metalicznym podźwiękiem.

No i zauważyłem że po regulacji troche spalanie wzrosło.

Jaka diagnoza?

Kuzyn - 16 Wrz 2007, 22:10

habit_m napisał/a:
Jaka diagnoza?

Dalej ćwicz ustawianie zaworów. Jak klepią to znaczy że za luźno ustawiłeś.

Piter - 17 Wrz 2007, 10:19

habit_m, :ra: http://www.fiestaklubpols...light=zawor%F3w
DERFORM - 16 Gru 2007, 19:01

W silniku 1.1 luzy sa odpowiednio Wydech0,30-0,35 Ssacy 0.20-0.25
a jak wygląda sprawa w silniku 1.3??? tak samo??? Czy sa inne przerwy???

daniel - 17 Gru 2007, 18:43

tak samo
Marcin2105 - 9 Sty 2008, 22:56

picio_18 napisał/a:
dobrze opisałem to tak jak ja to widze nie jestem mechanikiem, tylko elektrykiem :) ) to pierwsze, ale jeżeli kręcisz kołem pasowym to np. ruszają się zawory nad cylindrami 1,2,3 a nad 4 nie i ja rozumiem że na tym się ustawia, jeżeli przekręcisz kołem o 360st. to ruszają się zawory nad cylindrami 2,3,4 a nad 1 nie i to regulujemy, teraz obrót o 180st i to samo z zaworami nad cylindrem 2 i 3 !!
Chyba że zrobiłem coś źle to podpowiedz gdzie popełniłem błąd!


To ze ci sie zawory na 1,2,3 ruszaja to jeszcze nie swiadczy o tym ze to jest odpowiednie polozenie do regulacji. One maja sie mijac na np cilndrze 1 to ustawiamy na 4 itd. Bo jezeli bedziesz patrzyl tak jak opisales to jest to malo dokladna regulacja i mozna zrobic gozej niz jest. I jeszcze zamiast przepychac samochod po garazu mozna podniesc na windzie przod auta od strony pasazera, bo widac wtedy znaki na kole pasowym i wlączyc 5 bieg chyba ze ktos nie ma to 4 i krecic za kolo. Gwarantuje ze auto nie spadnie z windy bo jest tajie cos jak mechanizm roznicowy, powoduje on to ze krci sie to kolo ktore ma lzej. Wedlug mnie najwygodniejsza metoda

bidżej - 4 Lip 2008, 19:27

A ja mam inne pytanko: czy te luzy mają jakąś tendencję do wzrostu/spadku w miarę pokonywanych kilometrów? Bo zastanawiam się czy lepiej ustawić np. 0,2 i 0,3 czy 0,25 i 0,35, tudzież bardziej karkołomne kombinacje?
michalck - 30 Paź 2008, 21:00

wie ktos moze jakie powinny byc luzy w 1.6 104km?
januszbakalarz - 5 Gru 2008, 19:41

Godzinę temu skończyłem wymianę uszczelniaczy zaworów no i automatycznie regulację zaworów.Najważniejsze przy ustawianiu jest kolejność zapłonu 1342,a więc ustawiamy koło pasowe zgodnie ze znakami i mamy zapłon na cylindrze nr 1 a więc na cylindrze nr. 4 następuje t.zw. przepłukanie cylindrów czyli oba zawory są wciśnięte,a regulujemy 1,następnie przekręcamy koło o 180 st.obserwując zawory i regulujemy na 3 i dalej zgodnie z kolejnością zapłonu kręcimy o 180 st.i regulujemy 4 ,znowu o180 st. i regulujemy 2.Kiedy skończymy należy przekręcić kilka razy silnikiem i powtórzyć całą operację.Czasem nie trzeba poprawiać ,ale sprawdzić nie zawadzi.Zyczę udanej regulacji i cichej pracy silnika.
PumaRST - 16 Gru 2008, 20:16

michalck napisał/a:
wie ktos moze jakie powinny byc luzy w 1.6 104km?

samoregulatory są

omek - 19 Sty 2009, 18:19

mam fiestke 1.1 50koni i zawory dość głośno chodzą zarówno na zimnym i ciepłym silniku jednak bardzo mi to nie przeszkadza, martwi mnie jedynie ze auto powoli wkręca się na obroty i już przy 3.5rpm hałas jest tak duży ze mi zal silnika i zmieniam bieg. mam fieste rok i chyba nie osiągnąłem obrotów powyżej 4tys czy ktoś ma podobny problem? czy to przez zawory czy jakieś inne cholerstwo?
bidżej - 1 Mar 2009, 21:02

pytanko: czy to normalne, że śruby regulacyjne chodzą tak ciężko, że mało nie połamałem swojego 10-centymetrowego tesco-kluczyka? już widziałem jak się gnie, do strzału niewiele mu brakło gy
MARIUSZ.B - 1 Mar 2009, 21:04

Tak, inaczej by się poodkręcały a żadnych przeciw nakrętek nie mają.
moristo - 20 Mar 2009, 23:09

omek napisał/a:
mam fiestke 1.1 50koni i zawory dość głośno chodzą zarówno na zimnym i ciepłym silniku jednak bardzo mi to nie przeszkadza, martwi mnie jedynie ze auto powoli wkręca się na obroty i już przy 3.5rpm hałas jest tak duży ze mi zal silnika i zmieniam bieg. mam fieste rok i chyba nie osiągnąłem obrotów powyżej 4tys czy ktoś ma podobny problem? czy to przez zawory czy jakieś inne cholerstwo?


Ja mam tak samo

kuba87 - 21 Mar 2009, 18:22

ja tez chciałe wyregulowac zawory ale po zdjęciu pokrywy zgłupialem na dzwigienkach sasrubki na kluczyk 10mm i w tych srobkach sa dziury i pytanie nie ma zadnej kontry jak to regulowac??
bidżej - 21 Mar 2009, 18:23

kręcisz na siłę (tylko nie ukręć gy )
poza tym z tego co pamiętam, śruby regulacyjne są 11? :fox:

moristo - 21 Mar 2009, 19:51

bidżej napisał/a:
poza tym z tego co pamiętam, śruby regulacyjne są 11?


Dokładnie, są 11

kuba87 - 22 Mar 2009, 13:30

dzieki z gory u mnie tez jest strasznie duzo nagaru jezdze na oleju mobil delvac 15w/40 i zmieniam co 10 tys
bidżej - 22 Mar 2009, 14:18

kuba87, to jest chyba olej mineralny - a skoro tak to dość normalna sprawa, szczególnie w nienowym już silniku. u mnie w silniku też mobil 15w40 zmieniany co 10000km i trochę nagaru też było :yes:
tomashGSi - 31 Mar 2009, 10:09

witam;)widze ze kilka osob po ustawieniu zaworow ma nadal problem,bo za wiele sie nie poprawilo..ktos pytal o diagnoze,a odpowiedz padla cwicz dalej ustawianie..szkoda tylko ze nikt nie wspomnial o zuzyciu przylgni dzwigienek zaworowych w miejscu styku zaworu z dzwigienka..ja tez ustawilem zawory ksiazkowo i klekotalo nadal..odkrecilem caly ten walek<oś>na ktorej sa zamontowane dzwigienki i co zobaczylem?ze po pierwsze:ktos juz je szlifowal i to niefachowo,a po drugie ze sa w nich wybite ponownie slady od zaworow ito dosc gleboko..w takiej sytuacji jaki sens ma ustawianie zaworow,skoro szczelinomierz 0.20 wchodzi,myslisz ze jest oki,a w rzeczywistosci ustwiona wartosc jest 2 razy taka,bo w dzwigience jest wybita i to najczesciej nierownomiernie..wydaje mi sie ze w mocniej wyeksploatowanych silnikach nalezy najpierw sprawdzic stan wspolpracujacych elementow,a nie jak ktos tu poradzil cwiczyc ustawianie,bo w takiej sytuacji jest ono wg mnie bezcelowe...pozdrawiam;) :)
kandyk - 31 Mar 2009, 10:32

januszbakalarz,
januszbakalarz napisał/a:
przy ustawianiu jest kolejność zapłonu 1342
A tak przypadkiem kolejność zapłonu nie jest: 1 - 2 - 4 - 3? :yyy:
Maki - 1 Kwi 2009, 10:09

Cytat:
zmieniam co 10 tys


To często zmieniasz. Ja mam ten sam olej co ty i zmianę planuje jak będzie miał 16 tys. No chyba że do czerwca przejadę 20tys. to zmienię wcześniej niż w czerwcu.

kuba87 - 5 Kwi 2009, 16:34

no moja fofi ma nakrecone jakies 150000 km tak wynika z ksiazki serwisowej ale jak jest naprawde to nikt chyba nie wie
Andre - 14 Kwi 2009, 22:37

Ja dziś właśnie przeprowadziłem regulację wg FAQ'a z pierwszego postu :) Z tym, że ustawiałem wlotowe 0.20, wylotowe 0.30, przy czym ustawiałem to odchylając śrubę regulacyjną kluczem nasadowym do tyłu. Nie wiem, czy zakumacie o co mi chodzi... po prostu szczelinomierz sam z siebie w szczeliny lekko nie wchodził. Dopiero po chwyceniu śruby regulacyjnej kluczem skierowanym ku sobie i odchyleniu ramienia ku górze (tyłowi) szczelinomierz przechodził gładko :)

Wrażenia?
Jakieś 40% ciszej podczas jazdy! W dynamice różnic nie zauważyłem na razie, ale to, że już mi nie dzwoni i chodzi równo i ciszej (nie mylić z cicho) to jest wielki PLUS :)

Jakiś czas temu założyłem w Mechanice temat o dzwonieniu tulei korbowodu, którą zdiagnozował mi mechanik. Wpadłem w panikę, bo sugerował "najszybciej pozbyć się tego złomu", a było to 2 dni po zakupie....
Teraz wiem, że to był błąd w regulacji... na 3-cim cylindrze miałem odwrotne wartości (i to rozregulowane) czyli 0.4mm na wlotowym i 0.25mm na wylotowym. Po regulacji dzwonienie ustało, więc chciałbym uspokoić te osoby, którym po odpaleniu "dzwoni". Teraz jestem już spokojny, że mimo 180.000 przebiegu jest całkiem całkiem.

Aha... potwierdzam - należy używać klucza zapewniającego równomierny rozkład sił na śrubę regulacyjną.... Ja zacząłem od "francuza", którym urąbałem śrubę. Kupiłem nową + nasadową 11-tkę i regulacja dalsza poszła jak po maśle! Godzinka, razem z 2-krotnym sprawdzeniem = pełnia zadowolenia :) zobaczymy jak spalanie!

mamuten - 14 Kwi 2009, 22:58

siemka a jak wygląda sprawa u mnie bo mam silnik 1.4 na gaźniku jest tak samo jak 1.6 samo regulatory są
bidżej - 14 Kwi 2009, 23:03

tak mamuten, u ciebie się nie reguluje...
karino - 28 Lip 2009, 09:02

No a ja komunikuje,ze zrobilem na odwrot -dolot 0,3-wydech 0,2 oczywiscie przez pomylke ale nic sie nie stalo bo jezdzilem tak dluzszy czas a auto nie oslablo.
d4niell - 5 Sie 2009, 17:46

dziś byłem u gazownika ... powiedział mi ze silnik w mojej fiescie (1.0 z gazem) , zawory reguluje sie na ciepłym/goracym silniku. Zawory miałem regulowane jakis 1k km. temu a jeszcze 1k km wczesniej zrobiony był szlif klawiaruty. Silnik strasznie klekocze i zastanawiam sie czy moze naprawde dac do regulacji na ciepłym silniku ew. samemu sprobowac wyregolowac...no chyba ze akurat ten typ tak ma ale zaraz po szlifie pracował naprawde fajnie
bidżej - 6 Sie 2009, 10:32

d4niell napisał/a:
zawory reguluje sie na ciepłym/goracym silniku
pierwsze słyszę :yyy: wyreguluj sam na zimnym
Miszkurka2000 - 22 Sie 2009, 21:38

Witam, jestem tu nowy.
Może tylko takie moje małe wtrącenie mnie jako raczej zielonego i leniwego uzytkownika MK3. Od kilku lat nie zmieniałem żadnych filtrów, nie wymieniałem oleju a robiłem jedynie dolewki mineralnym tanim Lotosem a później jeszcze tańszą AVIA (cena 45 zł. za 5l. w Kauflandzie). Teoretycznie powinno byc z roku na rok gorzej, ale ... samochód dostałem od tescia który wczesniej nim jeździł. Niedawno Teściu zmuszony był pozyczyc moja Fieste. Kiedy oddawał kluczyki powiedział że wczesniej taki dynamiczny to on nie był a raczej mułowaty. Czyzby ten gościu, były szef jakiegos tam koncernu olejowego miał racje że wymiana oleju w silnikach jest niepotrzebna i wystarczą tylko dolewki bo pełne wymiany sa szkodliwe?

DziDzia - 23 Sie 2009, 15:15

Miszkurka2000, co to ma do regulacji zaworów :?:
I co masz w puszce filtra powietrza :?:



pozdro :!:

stafcio - 23 Sie 2009, 18:39

bidżej napisał/a:
d4niell napisał/a:
zawory reguluje sie na ciepłym/goracym silniku
pierwsze słyszę :yyy: wyreguluj sam na zimnym


też czytałem, że powinno się regulować na zimnym, ale wyobraź sobie taką sytuację: regulujesz na zupełnie zimnym silniku (gdy stal jest skurczona), wyregulujesz na powiedzmy 0,2mm. silnik się rozgrzeje, stal się rozszerzy i nie będziesz miał 0,2 tylko 0,02. wtedy szczelina jest za mała.
według mnie ustawianie zaworów tak samo jak sprawdzanie kompresji powinno obdywać się na rozgrzanym silniku (czyli w stanie w którym on pracuje). wtedy ustawiasz tak zawory jak powinny pracować podczas jazdy.
z drugiej strony 0,2 podane przez manual może już mieć w sobie tę ukrytą rozszerzalność cieplną materiału.
kapujecie?

bidżej - 23 Sie 2009, 18:45

przypuszczam że producent przewidział odpowiedni margines na rozszerzalność :fox:

poza tym podejrzewam, że silniki fabrycznie były regulowane na zimno - inaczej trzebaby każdy jeden wyprodukowany egzemplarz doprowadzić do temperatury roboczej i dopiero cokolwiek przy nim dłubać - a to chyba mało opłacalne...

Maki - 24 Sie 2009, 18:50

po to jest to 0,2mm na rozszerzalność własna metalu

Nie wiem ile ma zawór długości ale jeśli ma:

10mm to po rozgrzaniu ma 10,013mm
20mm to 20,023mm
30mm to 30,033mm
40mm to 40,043mm
50mm to 50,053mm
60mm to 60,063mm

JoeMix - 25 Sie 2009, 09:55

stafcio napisał/a:
bidżej napisał/a:
d4niell napisał/a:
zawory reguluje sie na ciepłym/goracym silniku
pierwsze słyszę :yyy: wyreguluj sam na zimnym


też czytałem, że powinno się regulować na zimnym, ale wyobraź sobie taką sytuację: regulujesz na zupełnie zimnym silniku (gdy stal jest skurczona), wyregulujesz na powiedzmy 0,2mm. silnik się rozgrzeje, stal się rozszerzy i nie będziesz miał 0,2 tylko 0,02. wtedy szczelina jest za mała.
No właśnie po to się ustawia na zimnym 0,2 żeby na gorącym było 0,02 o to właśnie chodzi,,, (wartości przykładowe)
Brytan_PL - 26 Sie 2009, 12:39

Je też pierwsze słyszę ,że reguluje się na ciepłym.. ja u siebie ustawiałem raz. Wydaje mi się, że fieście klekot będzie towarzyszył zawsze, bo taka natura tych silników :) , jedynie można go trochę zmniejszyć, ale charakterystyczny dźwięk pozostanie, przynajmniej tak było u mnie. :)
JoeMix - 26 Sie 2009, 13:07

Brytan_PL napisał/a:
Wydaje mi się, że fieście klekot będzie towarzyszył zawsze, bo taka natura tych silników
:yes:
miłosz - 26 Wrz 2009, 15:29

Chciałem się spytać, czy w silniku 1,1 wtrysk też jest ręczna regulacja zaworów czy już samoregulator? Jeżeli ręczna regulacja, to co jaki przebieg trzeba regulować?

Ponadto tak przy okazji: jeżeli jest silnik gażnikowy to co jaki czas dokonujemy okresowej obsługi gażnika (regulacja, czyszczenie itd.).

I czy gażnikowe mają zapłon mechaniczny czy elektroniczny? Tzn. aparat zapłonowy czy moduł - czy jest konieczność ustawiania kąta wyprzedzania zapłonu?

Dzięki, pozdrawiam

JoeMix - 29 Wrz 2009, 11:31

miłosz napisał/a:
Chciałem się spytać, czy w silniku 1,1 wtrysk też jest ręczna regulacja zaworów czy już samoregulator? Jeżeli ręczna regulacja, to co jaki przebieg trzeba regulować?
1,1 i 1,1i to takie same silniki, więc parametry odnośnie luzu zaworowego sa identyczne,,,

miłosz napisał/a:
Ponadto tak przy okazji: jeżeli jest silnik gażnikowy to co jaki czas dokonujemy okresowej obsługi gażnika (regulacja, czyszczenie itd.).
Jak masz gaźnik i dobrze jeździ to tego nie ruszasz, sam tego nie zrobisz a o dobrego specjaliste teraz trudno a i usługa droga.

miłosz napisał/a:
I czy gażnikowe mają zapłon mechaniczny czy elektroniczny? Tzn. aparat zapłonowy czy moduł - czy jest konieczność ustawiania kąta wyprzedzania zapłonu?
Może być i tak i tak, choć po 89 roku to raczej już układ DIS który jest bezobsługowy.
zimmerman - 14 Lis 2009, 12:06

a ja poruszam wazną kwestie taka jak ktos wczesniej wspomniał ze po wiekszym przebiegu dzwigienki mogą mieć "koleiny" od trzonkow zawrowych i co z tego ze ustawimy luz na 0,20mm jak bedzie np. 0,30

dlatego apeluje zeby wraz z wiekszym przebiegiem zmniejszac luzy zaworowe i tak ja ustawilem sobie na 0,15ssacy oraz 0,25wydechowy i ciesze sie naprawde cicha praca silnika bo rzeczywiscie mam i lubię chleb ze smalcem już te dzwigienki :1xf:

MARIUSZ.B - 14 Lis 2009, 13:00

Jak zeszlifujesz łapki na płasko to wtedy dalej możesz ustawiać tak jak fabryka każe :-)
zimmerman - 14 Lis 2009, 13:13

moge to zrobić na zwykłej szlifierce? albo gumówką z zwykla tarcza czy musi byc diamentowa??
MARIUSZ.B - 14 Lis 2009, 17:08

Fakir napisał/a:
moge to zrobić na zwykłej szlifierce? albo gumówką z zwykla tarcza czy musi byc diamentowa??

Tak, aby było równo.

JoeMix - 15 Lis 2009, 09:23

:9: Gdzieś kiedyś czytałem że tego nie powinno się szlifować bo końcówki są właśnie jakoś hartowane czy coś,,,
bidżej - 15 Lis 2009, 11:02

JoeMix, może tak być że są powierzchniowo utwardzane :yes:
JoeMix - 15 Lis 2009, 11:20

No coś w ten deseń, generalnie chodzi o to że jak je się zeszlifuje to dopiero zaczną się "wyklepywać"
zimmerman - 15 Lis 2009, 12:49
Temat postu: [MK3]
dlatego zmniejszylem luzy :-)
JoeMix - 15 Lis 2009, 18:03

Ja jakoś takiej potrzeby nie miałem i nie widziałem,,, a moje silniki sa pewnie bardziej wyklepane niż Twój,,, ale każdy robi jak uważa,,,
luk-90 - 16 Lis 2009, 16:26

No ja też się dziś zebrałem do regulacji, bo szybciej ze szkoły wróciłem. Ostatnio skompletowałem wszystkie potrzebne rzeczy i dziś wsio. ustawiłem na wylotowym 0,3mm, a na dolotowym 0,2mm. Troszkę Mnie zmartwiło co zobaczyłem przy okazji, mianowicie izolacja CPP jest już na wykończeniu, a ktoś już ją poprawiał, więc nieciekawie.

Odczucia po regulacji zaworów, jak na mój gust to w dynamice nic nowego, po staremu, natomiast kultura pracy silnika można powiedzieć 30% ciszej, co mnie bardzo cieszy.

PS. Co to jest to czarne(takie jak pokrętło) po zdjęciu patelni, przy wtrysku, po lewej stronie(taki wystające coś)??

zimmerman - 16 Lis 2009, 16:38

zaworek od regulatora cisnienia paliwa :rotfl: :cojest: :hahaha: :yes: :ok: :2xf: :devil: :V:
luk-90 - 16 Lis 2009, 18:13

Fakir napisał/a:
zaworek od regulatora cisnienia paliwa :rotfl: :cojest: :hahaha: :yes: :ok: :2xf: :devil: :V:

I co w tym takiego zabawnego, że nie wiedziałem?? :2xf:

bidżej - 16 Lis 2009, 19:52

luk-90, spoko, Fakir dowiedział się 2 dni temu :cojest:

[ Dodano: Sro 24 Mar, 2010 13:39 ]
pytanie, bo zgłupiałem już: czy to normalne że przy kręceniu silnikiem podczas regulacji (nie ważne czy kluczem, czy kołem, czy przetaczając auto) od czasu do czasu słychać przeciągłe, ciche syknięcie gdzieś w silniku? takie jakby pomału dmuchnąć pompką do kół :)

tak się zastanawiam, bo przynajmniej teoretycznie coś takiego może być wynikiem nieszczelności w suwie sprężania albo wypływu powietrza przy wydechu - tyle że wtedy chyba nie ma w cylindrze takiego ciśnienia które mogłoby spowodować syczenie przy uchyleniu zaworu? ;-|

JoeMix - 25 Mar 2010, 07:46

bidżej napisał/a:
od czasu do czasu słychać przeciągłe, ciche syknięcie gdzieś w silniku?
Tak lepiej jak syczy niż jak nie syczy :yes:

bidżej napisał/a:
coś takiego może być wynikiem nieszczelności w suwie sprężania
Komora silnika nie jest 100% szczelna nigdy, więc sprężone powietrze nie jest tam cały czas i sobie uchodzi, a syczenie co słychać to zazwyczaj słychać w chwili kiedy zawory wydechowe się otwierają (jak silnik sprawny) niż jak powietrze ucieka bokiem.
szynszyl - 2 Kwi 2010, 18:31

santana napisał/a:
gosc ustawial mi zawory metoda,odkrecil swiece i w najwyzszym polozeniu tloka robil regulacje tych zaworow.czy to jest dobra metoda

Bonus - 10 Kwi 2010, 03:13

fajnie że robisz relacje ale dawaj bazpośrednio na stronie wieksze miniatury foty co ci szkodzi (to raczej szkodzi najwyżej nam bo bedzie się strona wczytywac dłużej ale myśle że bedzie wygodniej przeczytać opis i zobacyzc odrazu zdjęcie),

ja zaś mam zamiar tego lata robić relacje ze spotkań bliskiego stopnia z układami fiestomatu w formie video na YT

co do tematu gdzies kiedys czytałem o lekko innych ustawieniach luzu których efektem ubocznym był niższe spalanie (moze nei bez jakiś konsekwencji ale eskorcie działalo)

patryk30 - 16 Kwi 2011, 18:38

Witam chciałem zapytac sie czy ustawienie zaworow ma wpływ na prace silnika spalanie?

Mam taki problem że fiesta strasznie duzo pali, jest mułowata na goracym silniku(jak zimny to sie wkręca dobrze) i nie pracuje mi na czwartym cylindrze.

Silnik strasznie tez klepie, chodzi jak ciągnik.

Zawory były ustawiane w zime na ciepłym silniku. mogły zostac zle ustawione.

najbardziej martwi mnie to ze silnik jest zamulony, duzo pali i nie chce pracowac na czwartym cylindrze. swieca okopcona.

Pozostałe cylindry pracują i maja dobre spalanie. dzis wykręcałem swiece.

pomóżcie prosze was.

bidżej - 16 Kwi 2011, 20:19

zawory stawia się na ZIMNYM SILNIKU. i to jest pierwsze, co masz zrobić.
JoeMix - 18 Kwi 2011, 17:25

patryk30 napisał/a:
Zawory były ustawiane w zime na ciepłym silniku. mogły zostac zle ustawione
Nie mogły zostać, a zostały źle ustawione,,,
ojeju - 21 Cze 2011, 20:30

Witam,
Chciałem się spytać, czy w silniku 1.3 też jest ręczna regulacja zaworów czy już samoregulator? A jeżeli ręczna to jakie powinny być luzy?
Z góry dzięki

bidżej - 21 Cze 2011, 20:32

dokładnie to samo co w 1.1
DewREW - 21 Paź 2011, 00:16

witam.
bede sciagal pokrywe zaworów i tak sobie pomyslalem ze moze pokusilbym się o regulacje. była robiona przez mechanika jakies 5 tysiecy km tem ale z tego co czytuje powinienem poradzic sobie rowniez sam. pytania mam nastepujace:
ustawiam sobie koło pasowe w punkcie 0. i co wtedy, ruszam sobie kołem pasowym lekko w tył i w przód i obserwuje ktore zawory się będą ruszac, ale czy one ise ruszaja na danym cylindrze razem, tzn wydechowy z ssacym w parze sie ruszaja,a ja szukam tej pary ktora przy lekkim poruszeniu kołem pasowym ani drgnie ? i wtedy te pare sobie ustawiam? [1 pytanie[
potem zakrecam kołem o 180*. po czym znow lekko poruszam w tyli w przod i szukam kolejnej nieruchomej pary i ustawiam ja? i robie tak do konca az nie zacznie mi sie nieruszac para która wyregulowałem jako pierwsza ? [ 2 pytanie]
patrzac od przodu samochodu, ktory z pary zawórow to ssacy a ktory wydechowy w moim silniku? [pytanie 3]
jakie maja byc szczeliny wydechowego a jego ssacego [ pytanie 4]
jak się dokreca te śruby, bo czytałem gdzies ze oczkowym luzuje się nakrętkę, potem srubokretem płaskim kreci się jakas srubke, a potem znow dokreca nakretke. [pytanie 5]
aa. spojrzcie co jemu sie przytrafiło..
http://www.youtube.com/wa...feature=related

Rebel - 21 Paź 2011, 10:15

1. Ja tam nie ustawiam żadnej pozycji 0 na kole nie kręcę o żadne 180*. Po prostu znajduję parę nieruchomych zaworów. Przekręcam jeszcze trochę w lewo, trochę w prawo żeby mieć pewność, że na pewno nie pracują i działam.
2. Czytaj 1 post
3. jw
4. jw

DewREW - 21 Paź 2011, 12:07

moje luzy zaworowe wynosza tyle co w mk3 ??
inno - 21 Paź 2011, 12:44



masz napisane w innym temacie. sprawdź na pokrywie zaworów, czy tam nie są napisane wartości.

DewREW - 24 Paź 2011, 01:13

czy te instrukcje do forda Ka można zastosować w mojej Fiescie Mk4 1999 Endura E 1.3 ?

Rebel - 24 Paź 2011, 14:25

to ten sam silnik.
DewREW - 24 Paź 2011, 19:21

tam pisze ze śrbe regulacyjną można tylko dokrecac..dokrecając zmniejszamy luz zaworu, a wiec gdy luz bedzie za mały, nie wolno odkrecic sruby w celu zwiekszenia luzu, tylko nalezy ja wykrecić i wkrecac do momentu osiagniecia odpowiedniego luzu? wykrecenie calkiem śruby regulacyjnej nie grozi zapadnieciem zaworu albo innczej czesci?
JoeMix - 24 Paź 2011, 20:12

Jeśli nie ma mechanicznej kontry to znaczy że jest inna blokada przed odkręcaniem się śruby, odkręcając ją kluczem niszczysz ta blokadę,,, i będzie się samo rozkręcać,,,
DewREW - 24 Paź 2011, 21:10

no to należy najpierw powykrecać te śruby a potem przystąpić do wkrecania az do osiągnięcia odpowiedniej szczelini, tak jak pisze w tej instrukcji? bo nie wiele rozumie z tego co napisałes.
piotrek080292 - 19 Mar 2012, 18:55
Temat postu: śruba regulacji luzu
Witam, dzis chciałem wyregulowac zawory i zerwałem łeb jednej srubie. Moze mi ktos napisac jak dokladnie sie ona nazywa? Czy dokupie takie sruby w sklepie?
Piter - 22 Mar 2012, 11:40

Dokupisz. A żeby ja wymienić musisz ściągnąć cała klawiaturę i przekręcić ją na wylot.
JoeMix - 22 Mar 2012, 12:07

Piter napisał/a:
A żeby ja wymienić musisz ściągnąć cała klawiaturę i przekręcić ją na wylot.
:) Pomocne info, mam jedną pękniętą,,, kolejnej regulacji może nie wytrzymać, a kombinowałem jak to wykręcić żeby się potem samo nie wykręcało,,,
Adzi22 - 27 Mar 2012, 21:49

dzisiaj ustawilem te zawory tak jak podają odpowiednio 0.3 i 0.2 i pytanie jest nastepujace czy "zle" w cudzyslowie zle bo wg przepisu dobrze, ustawione zawory moga powodowac wibracje samochodu ? mianowicie z rury wydechowej slychac jakby silnik nie rowno pracowal a w środku slychac intensywne wibracje - wszysto sie dzieje na luzie. próbowalem juz z 0.3 na 0.25 dac tez nic, oczywiscie przed ustawianiem zaworow nie bylo czegos podobnego, pytanie czy to moze byc przez zawory czy jakis dziwny zbieg okolicznosci i cos innego siadło
Piter - 28 Mar 2012, 07:43

A który jest S a który W wiesz?
Adzi22 - 28 Mar 2012, 08:00

Tak, wiem tak jak mowilem z wylotowego z 0.3 próbowalem na 0.25
JoeMix - 28 Mar 2012, 08:18

Adzi22 napisał/a:
tak jak mowilem z wylotowego z 0.3 próbowalem na 0.25
A to nie jest droga w jedną stronę? Lepiej jak zawory są za luźno (będzie klepać) niż za ciasno, a jak skręciłeś z 0,3 na 0,25 to jak chcesz cofnąć skoro tam blokada jest? Na ciepłym silniku nie ustawiałeś czasem? Ustawiałeś na mijanie (na oko) czy jednak na znak na kole?
Adzi22 - 28 Mar 2012, 08:25

Ustawiałem na zimnym moze troche cieplym, na mijaniu cylindrow bez znaku na kole, pozniej sasiad pomagal on naprawia stare auta nie patrzyl na koło tylko poprostu pchal samochod, o jakiej blokadzie mowa ?
JoeMix - 28 Mar 2012, 08:34

Zawory ustawia się na zimnym silniku, a nie trochę ciepłym, ustawia się na znaki na kole zamachowym, by rozrząd był w odpowiednim miejscu a nie na oko, jak luźne dźwigienki będą, śruba od zaworu ma blokadę by się nie odkręcała,,, masz o tym napisane kilka postów wyżej, że jak padnie to nie da rady wykręcić tylko trzeba przekręcić na wylot, bo odkręcając niszczy się blokada,,, to że ktoś naprawiał stare samochody to nic nie znaczy, wręcz przeciwnie, często właśnie starzy mechanicy nie ogarniają forda, bo dla nich nieludzkie są wartości i zdarza się ze ustawiają np. jak w Polonezie czy na tzw. żyletki a tego silnik Forda nie toleruje,,, ale to nawiasem wspominam, bo byleś przy tym więc raczej pilnowałeś co i jak,,, sprawdź jeszcze raz luzy, najlepiej poszukaj znaku na kole i sprawdzaj na znaku, (stare silniki maja 2 znaki, Ty możesz mieć tylko jeden bo już zapłonu się nie ustawia, ale znaki powinny być więc przynajmniej 2 cylindry ustawisz w idealnej pozycji) no i trzeba pamiętać ze od połowy silnika zmienia się układ zaworów jak pamiętam,,,
Adzi22 - 28 Mar 2012, 08:41

I ustawić nominalnie 0.3 i 0.2 już nie kombinować?, te łapki też nie są w za dobrym stanie i czuć że są troche wyrobione nie równo
Adzi22 - 21 Kwi 2012, 13:36

http://www.youtube.com/wa...ature=endscreen
Moze komuś sie przyda, język pochlastany ale wszystko pokazane :ok:

bidżej - 21 Kwi 2012, 20:58

tylko czemu to robią na gorącym silniku??? :9:
Adzi22 - 22 Kwi 2012, 00:55

sporo czytalem o tych zaworach bo nie moge swoich doprowadzić do porządku, doczytałem się czegoś takiego na temat ich ustawiania - silniki 4E-FE na zimno tylko 4EE na cieplo.. nie mam pojęcia o co chodzi :2xf: pozostaje mi tylko ustawić na ciepłym
vegetagt - 22 Kwi 2012, 01:08

właśnie też nie rozumiem, czemu na ciepłym. Przecież to chyba chodziło o to, że na ciepłym silnik miał mieć zerowy luz, więc po przeliczeniu temperatury i rozszerzalności materiału ustawiało się powiedzmy 0.25 na dolocie i 0.58 na wydechu
kris_gw - 22 Kwi 2012, 16:01

DewREW napisał/a:
tam pisze ze śrbe regulacyjną można tylko dokrecac..dokrecając zmniejszamy luz zaworu, a wiec gdy luz bedzie za mały, nie wolno odkrecic sruby w celu zwiekszenia luzu, tylko nalezy ja wykrecić i wkrecac do momentu osiagniecia odpowiedniego luzu? wykrecenie calkiem śruby regulacyjnej nie grozi zapadnieciem zaworu albo innczej czesci?


Trochę dziwna ta instrukcja bo skoro nie można podczas regulacji odkręcać śruby regulacyjnej to jakim cudem mam ja wykręcić i regulować od początku. Skoro odkręcanie śruby regulacyjnej powoduje uszkodzenie zabezpieczenia przed odkręceniem to tak na logikę całkowite wykręcenia tym bardziej. Moim zdaniem ta śruba tak ciężko chodzi właśnie po to aby się nie odkręcała i sam fakt, że potrzeba znacznej siły do tego aby ją ruszyć zabezpiecza ją przed przypadkowym odkręceniem pod wpływem wibracji i raczej mało istotne jest to w którą stronę kręci się śrubą podczas regulacji.

JoeMix - 23 Kwi 2012, 15:51

kris_gw napisał/a:
skoro nie można podczas regulacji odkręcać śruby regulacyjnej to jakim cudem mam ja wykręcić i regulować od początku.
Penie o to chodzi aby przekręcić (wkręcić tak mocno aby wypadła z drugiej strony ale to chyba dźwigienkę do tego trzeba wymontować,,,
gru - 25 Kwi 2012, 15:20

Hmmm...ale ten silnik z filmiku nie chodzi jak "kosiarka"...niebawem też chciałbym sprawdzić luzy zaworowe, ale za bardzo nie wiem jak się za to zabrać.

Teraz pewnie dostanę opieprz, ale po przeczytaniu nadal dla mnie jest to nie jasne. Czy ktoś może mi to łopatologicznie wytłumaczyć step by step?

Piter - 25 Kwi 2012, 15:35

gru napisał/a:
ale po przeczytaniu nadal dla mnie jest to nie jasne

Tak, daj sobie z tym spokój.
Każdy średniorozgarniety mechanik ustawi ci za 40zł. Tylko powiedz mu żeby się upewnił który jest S a który W bo lubią nie wiedzieć :9: :rotfl:

gru - 25 Kwi 2012, 17:05

Jak patrzysz na zawory to są tak od lewej W S W S S W S W

Poprawnie czy nie Piter :fox:

kris_gw - 3 Maj 2012, 11:29

gru napisał/a:
Teraz pewnie dostanę opieprz, ale po przeczytaniu nadal dla mnie jest to nie jasne. Czy ktoś może mi to łopatologicznie wytłumaczyć step by step?


Problem w tym, że to już jest łopatologicznie opisane krok po kroku i jeżeli tego nie rozumiesz to odpuść sobie samodzielną regulację/sprawdzenie bo będziesz miał z tego więcej problemów niż pożytku.

gru - 16 Cze 2012, 18:19

Regulowałem wczoraj zawory wg. instrukcji w 1 poście. Efekt: Silnik nie odpala. Siedziałem nad tym do nocy. Ta instrukcja jest jakaś **********.

Po ujrzeniu płomienia z przepustnicy odpuściłem... :placz: Świetna instrukcja, nie ma co.

Autem wróciłem na lince :sad: DRAMAT :edi:

JoeMix - 16 Cze 2012, 19:19

gru napisał/a:
Po ujrzeniu płomienia z przepustnicy odpuściłem...
A jak to zauważyłeś, chyba ze próbowałeś palić auto bez zamontowanej puszki filtra, nie dziw że nie zaskakiwała,,,
gru - 16 Cze 2012, 19:45

To dziwne, bo wcześniej auto bez filtra normalnie zapalało, tylko chodziło jakby na ssaniu? Dobrze, że nie miałem nałożonej patelni, bo by ją rozsadziło ;-(


Ale nadal szukam solucji...

bidżej - 16 Cze 2012, 22:49

popatrz, wszyscy robią wg tej instrukcji, a Tobie nie wyszło. no na pewno coś nie tak z tym manualem. LOL :>
BuMeL - 16 Cze 2012, 23:03

Kurde, regulacja zaworów w kosiarce to była moja pierwsza samodzielna naprawa w Fieście i wszystko według poradnika z FKP .... co to były za czasy jak nie wiedziałem co to filtr paliwa a dzisiaj mogę dłubać we własnym aucie z zamkniętymi oczami :)
gru - 19 Cze 2012, 08:46

diodalodz, serdeczne dzięki za pomoc :-)

Ten faq z 1 postu można sobie wsadzić w :tyłek: , jest niedokładny. NIE POLECAM <zly>

JoeMix - 19 Cze 2012, 09:10

To napisz co jest niedokładnie napisane,,,
gru - 19 Cze 2012, 10:26

Nie pisze nic o tym, że mogą wystąpić kliny na przykład. Przez co wszystko u mnie się popierdzieliło.
JoeMix - 19 Cze 2012, 11:04

:9: Jakie kliny?
Marcinowaty - 5 Wrz 2012, 22:36

picio_18 napisał/a:
Matis napisał/a:
Sprawdzanie i regulacja luzu zaworów
• Wymontować zespół filtru powietrza.
Zdjąć końcówki przewodów wysokiego napięcia ze świec zapłonowych.
• Wymontować pokrywę głowicy po odkręceniu śrub jej mocowania.
• Obracając wał korbowy za pomocą klucza założonego na śrubę koła pasowego wału korbowego w kierunku zgodnym z kierunkiem jego obrotu podczas pracy silnika ustawić znak na kole pasowym wału korbowego naprzeciw znaku „0" na pokrywie napędu rozrządu.
• Obrócić delikatnie wał korbowy w prawo i w lewo od położenia GMP i obserwując dźwignie zaworów cylindrów nr 1 i 4 ustalić, w którym z nich zawory są uchylone (koniec zamykania zaworu wylotowego i początek otwierania zaworu dolotowego — tzw. mijanie się zaworów).
• Jeżeli uchylone są zawory w cylindrze nr 1 (od strony napędu rozrządu) wyregulować luz zaworów w cylindrze nr 4 i odwrotnie. Luzy zaworów dolotowych powinien wynosić 0,22 mm, a zaworów wylotowych 0,32 mm. Luz należy sprawdzać za pomocą szczelinomierza o odpowiedniej grubości wsuniętego między trzonek zaworu i koniec dźwigni tego zaworu. W razie stwierdzenia niewłaściwej wartości luzu należy wyregulować luz zaworów obracając w odpowiednią stronę śrubę regulacyjną po przeciwnej stronie dźwigni zaworu.
• Obrócić wał korbowy o 360" oraz sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luz zaworów w drugim z rozpatrywanych poprzednio cylindrów.
• Obrócić wał korbowy o 180° i obserwując dźwignie zaworów cylindrów nr 2 i 3 ustalić, w którym z nich zawory są uchylone. Jeżeli uchylone są zwory w cylindrze nr 2, sprawdzić oraz w razie potrzeby wyregulować luz zaworów w cylindrze nr 3 i odwrotnie.
• Obrócić wał korbowy o 360" oraz sprawdzić i wyregulować luz zaworów w drugim z rozpatrywanych poprzednio cylindrów.
Uwaga. Śruby regulacji luzu zaworów w dźwigniach zaworów mają gwint przeciwdziałający samoczynnemu ich odkręcaniu się. Przy regulacji luzu zaworów należy stosować klucze zapewniające równomierny rozkład nacisku na łeb śruby regulacyjnej i zakładać je tak, aby jej nie złamać.
• Zamontować pokrywę głowicy.
• Podłączyć końce przewodów wysokiego napięcia do świec zapłonowych.
• Zamontować zespół filtru powietrza.
Numer cylindra. w którym następuje mijanie się zaworów 1 4 2 3 Numer cylindra, w którym można regulować luz zaworów 4 1 3 2


typowizna z książki tutaj chodzi żeby to wytłumaczyć tak żeby każdy zrozumiał i poczuł to!!

[q


Obrazowo:
http://www.youtube.com/wa...feature=related

DewREW - 17 Paź 2012, 11:42

Witam, będę zabierał się do regulacji zaworów po raz pierwszy. Chciałbym się upewnić wkilku kwestiach.
1) w moim samochodzie zawór ssący powinien zostać ustawiony na 0,2mm a wydechowy na 0,5mm ?
2) czy biorąc pod uwagę wiek i zużycie samochodu nalezy te wartości w zwiekszyc/zmniejszyc czy trzymać ich się sztywno?
3) rok tmeu została zmieniona uszczelka pod pokrywą, jak teraez zdejme pokrywę, to mogę założyć tę samą uszczelkę?
4) kolejność zaworów w moim silniku to: SW SW WS WS ?
5) jeżeli będę krecił kołem pasowym wału to zawsze będzie tak, że jedna z czterech par zaworów będzie nieruchoma i właśnię tę parę (zarówno ssący i wydechowy?) mam ustawić? a potem szukać kolejnej pary nieaktywnej itd itd... jak na tym filmie ?

JoeMix - 17 Paź 2012, 14:32

DewREW napisał/a:
czy biorąc pod uwagę wiek i zużycie samochodu nalezy te wartości w zwiekszyc/zmniejszyc
Nie, jest coś takiego jak wartość kontrolna i wartość nastawcza, jak masz podaną wartość kontrolną 0,3-0,4 to jak stwierdzisz wartość mieszczącą się w granicy to nie ruszasz, jak jest za luźno to skręcasz na wartość nastawcza która może być np. 0,35 podana.
DewREW napisał/a:
rok tmeu została zmieniona uszczelka pod pokrywą, jak teraez zdejme pokrywę, to mogę założyć tę samą uszczelkę?
Nowa uszczelka kosztuje jakieś 7 złotych, sam zdecyduj czy warto ryzykować wyciekami,,, do tego trzeba wziąśc pod uwagę ze przy demontażu stara może się porwać,,,
bidżej - 17 Paź 2012, 14:34

reszta napisana już w tym FAQ, wystarczy poczytać! :fox:
DewREW - 26 Lut 2013, 19:51

Witam. interesuje mnie element 24 http://autopartmaster.com...43&id_pic=18764
w spisie podane są dwa. który jest odpowiedni? gdzie tak w ogole można dostac te dzwigienki i czy dużo zachodu z ich wymianą??

kuba87 - 26 Lut 2013, 20:03

DewREW, na większości szrotów za grosze całą klawiaturę dostaniesz
DewREW - 27 Lut 2013, 17:40

czy śrubę regulacyjna zaworów można wykręcić całkiem i wkręcić z powortem, tak jak pisze w ksiązce dla Forda Ka? Czy od spodu jest jakaś nakrętka, która po wykreceniu śruby wpadnie do głebin silnika? :)
Poza tym.. można zapalić samochód bez pokrywy zaworów??
Jak zdjąc klawiature aby podejrzec czy koniki sa wyklepane??


proszę spojrzec, to sa zdjęcia mojego silnika:

widac po kolektorach ze u mnie kolejność to od lewej:
W S W S S W S W

przy czym W = 0,5 a S = 0,2 ?

vegetagt - 27 Lut 2013, 19:19

DewREW, nie masz moze naklejki na kielichu z luzami zaworowymi?
DewREW - 27 Lut 2013, 19:54

mam ale po lewej stronie glowicy, tzn tam w zaglebieniu jest wyryty jakis numer z literami , zaczyna sie od 96. czy to moze byc data produkcji glowicy i oznaczaloby ze mam dekiel z innego rocznika niz glowice i nieodpowiednie wartosci sa podane na naklejce w stosunku do posiadanej glowicy? chociaz z drugiej strony na srodku glowicy , miedzy srodkowymi ssacymi jest liczba "99" tak jak rok produkcji mojej fiesty...

poza tym, co mnie zastanawia... niektore dzwigienki moge zlapac i ruszac nimi. czy to dobrze czy zle??? jak obijam nimi o trzonek zaworu to jest podobny metaliczny stukot do tego ktory wali mi podczas jazdy....

kuba87 - 27 Lut 2013, 22:34

ten numer o ktorym mowisz to jest numer głowicy jako elementy skladowego, to że poruszasz dzwigienkami jednym a drugimi już to tak ma być.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group