Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka - [MK3] Podgrzewanie przedniej szyby - instalacja elektryczna

amokk - 13 Maj 2007, 23:40
Temat postu: [MK3] Podgrzewanie przedniej szyby - instalacja elektryczna
Pękła mi przednia szyba (rozwarstwiona w dolnych rogach) przy wyciąganiu (przeciekała woda i chciałem uszczelnić) i kupiłem podgrzewaną w okazyjnej cenie (myślę, że grzałki będą sprawne) :)

Mam pytania dotyczące instalacji elektrycznej.



1. Jak wykonam instalację jak na powyższym schemacie to czy ogrzewanie będzie działać dopiero po włączeniu zapłonu (tak jak przy podgrzewaniu tylnej szyby) :?:

2. Dlaczego przewód od styku przekaźnika nr 61 prowadzi do styku alternatora nr 61 (jak rozpoznać przewód - czyżby niebieski) :?:

3. Czyżby do ogrzewania przedniej szyby trzeba było dwóch "plusów" (dlaczego) :?:

4. Jaki przekrój powinny mieć przewody (taki jak do podgrzewnia tylnej szyby) :?:

Dodam, że oryginalny przekaźnik i włącznik zaopatrzyłem się jak zwykle u Mafios'a :)

Myślę, że kolega jackrzec pomoże i odpowie na poszczególne pytania :)

jackrzec - 14 Maj 2007, 11:56

Ad1. Dopiero po uruchomieniu silnika - nie po włączeniu zapłonu - szyba grzeje jak silnik pracuje
Ad2. Kabel jest po to, żeby przekaźnik wiedzial kiedy silnik pracuje (Ad1)
Ad3.Do szyby idą dwa plusy, bo masa jest brana z budy - dwa plusy dlatego, że są dwa obwody - tak jakby dwie grzalki
Ad4 - min 2,5 mm2

amokk - 14 Maj 2007, 14:48

Wielkie dzięki jackrzec :)

A jak ten schemat odnosi się do tylniej szyby :?:
Rozumiem, że po przekręceniu stacyjki idzie prąd na bezpiecznik nr 17, a potem do włącznika ogrzewania szyby tylnej, gdzie dalej idzie do przekaźnika ogrzewnia szyby tylnej nr 85 i dalej od przekaźnika nr 86 do "masy" - tak robi obwód :?:

Czy dobrze rozumiem, że tylna szyba jesy ogrzewana po przekręceniu stacyjki :?:

dday - 14 Maj 2007, 17:03

amokk napisał/a:
Czy dobrze rozumiem, że tylna szyba jesy ogrzewana po przekręceniu stacyjki :?:

chiba tak :yes: :ra: przynajmniej ja tak mam :fox:

jackrzec - 14 Maj 2007, 19:21

amokk napisał/a:
Czy dobrze rozumiem, że tylna szyba jesy ogrzewana po przekręceniu stacyjki :?:
Tylna tak, a przednia dopiero po odpaleniu silnika.

Schemat jest dobry - tylna szyba to "4"

amokk - 17 Maj 2007, 15:51

Mam oryginalny przekaźnik do podgrzewanej przedniej szyby :ra:



Czy numery się zgadzają według Microcata :?:



Mam jednak mały problem z identyfikacją styków przekaźnika, bo na schemacie są styki 87, 30, S, 61 i 31 :he:
Czy ktoś przypisze mi te numery do styków tego przekaźnika, które mają inne oznaczenia :?:


jackrzec - 17 Maj 2007, 20:04

Ja też miałem takie oznaczenia i niestety musiałem rozebrać przekaźnik żeby dojść co i jak. Jak się wstrzymasz do soboty, to zobaczę u siebie i ci napiszę. W microcacie nie ma - jeest tylko przekaźnik ogólny narysowany i cała lista.
amokk - 18 Maj 2007, 05:07

Szyba dojdzie w piątek, więc poczekam do soboty :)

[ Dodano: Nie Maj 20, 2007 14:40 ]
Więc jak z tymi oznaczeniami :?:

[ Dodano: Pią Maj 25, 2007 23:28 ]
Wreszcie szyba doszła, jednak spotkała mnie niemiła niespodzianka, ponieważ oba styki "masowe" były urwane.
Ja jednak postanowiłem zabrać się za tę szybę i naprawić uszkodzenie.
I udało mi się :P

Gruby drut miedziany "spłaszczyłem" młotkiem tak, że wyglądał jak blaszka, rozprowadziłem na nim cynę i podgrzewając go włożyłem go ile się dało tak, aby stykał się z metalowym paskiem.




Dowiedziałem się od mafios'a, że w miejscu styków "masowych" powinny być kołeczka, które przykręca sie do fabrycznych otworów w słupku.
Więc uciąłem z dodatkowej instalacji elekrycznej od Fiesty dwa czarne przewody (2,5 mm2) z kółeczkiem, zdarłem częściowo izolację i pokryłem na całej długości cyną (tak wykonane są dolne styki "plusowe").
Póżniej ułożyłem te przewody wzdłuż rantu szyby (w miejsce urwanych przewodów) i zagiąłem te blaszki, aby przytrzymywał przewód i przylutowałem przewód do tych blaszek.




Na koniec przewód przykleiłem do rantu szyby POXIPOL-em.

A tak to wygląda na gotowo :ra:




Dolne styki na szczęście były nienaruszone :ra:




A tutaj w całość :ra:



Oczywiście sprawdziłem jeszcze, czy moja robota nie poszła na marne, wykorzystując żarówkę z przylutowanymi przewodami :)
Do styku "plusowego" podłączyłem "plus" z akumulatora, do styku "masowego" jeden przewód od żarówki, a drugi koniec na krótką chwilę do "masy" akumulatora.
No i w obu sekcjach (szyba dzielona jest na dwie sekcje - prawa i lewa strona, więc dlatego są dwa bezpieczniki) żarówka się zaświeciła.
Zobaczymy jak to będzie działać w praktyce :)

Na razie czekam, aż jackrzec zapoda mi oznaczenia styków oryginalnego przekaźnika.

[ Dodano: Sob Maj 26, 2007 10:56 ]
Przewody do styków "plusowych" szyby dałem 2,5 mm2 (wykorzystałem przewód od podgrzewania tylnej szyby z dodatkowej instalacji Fiesty).
Przewody od włącznika dałem 0,75 mm2.
A jaki przewód mam zastosować który idzie od styku przekaźnika nr 61 do styku alternatora nr 61 :?:
Czy tym przewodem idzie niski prąd (jak w przypadku włącznika) czy wysoki :?:

[ Dodano: Czw Cze 07, 2007 00:30 ]
A więc jackrzec zapodał mi oznaczenia styków oryginalnego przekaźnika i wygląda to tak :ra:




31- ("masa" - na schemacie 31)
31B-15 ("masa" z przycisku - na schemacie S)
54-18 (wyjście "plus" do szyb i na kontrolkę w przycisku - na schemacie 87)
30-8 (wejście "plus" z szyny w skrzynce bezpieczników - na schemacie 30)
15- (do alternatora; wpinamy się do niebieskiego przewodu co idzie na kontrolkę ładowania; można się wpiąć przy skrzynce bezpieczników - na schemacie 61)

Cytat:
A jaki przewód mam zastosować który idzie od styku przekaźnika nr 61 do styku alternatora nr 61 :?:

Tutaj wystarczy przewód o grubości 0.75mm2.

Gdy wykonam instalację to opiszę jak to wszystko ma się w praktyce :)

[ Dodano: Sro Lip 04, 2007 18:43 ]
Nareszcie mogę powiedzieć, że wszystko gra i buczy :)

Nie mogłem dokończyć wcześniej posta, ponieważ przekaźnik był niesprawny i postanowiłem kupić drugi.
Wada przekaźnika była taka, że po naciśnięciu na przycisk szyba grzała, ale już ponowne naciśnięcie przycisku nie wyłączało grzania (przekaźnik na pewno nie był "czasowy", bo nawet po 15 minutach się nie wyłączył).

W każdym bądź razie kupiłem drugi (oznaczenia styków już były inne) :ra:





31- ("masa" - na schemacie 31)
31B-20 ("masa" z przycisku - na schemacie S)
54-48 (wyjście "plus" do szyb i na kontrolkę w przycisku - na schemacie 87)
30-2 (wejście "plus" z szyny w skrzynce bezpieczników - na schemacie 30)
61- (do alternatora; wpinamy się do niebieskiego przewodu co idzie na kontrolkę ładowania; można się wpiąć przy skrzynce bezpieczników - na schemacie 61)

A tutaj oryginalny przycisk :ra:



Wszystko zostało fachowo zamontowane w skrzynce bezpiecznikowej.
Przekaźnik umieściłem w gniazdku nr IX, natomiast oba bezpieczniki w kostce po prawej stronie w nr 27 i nr 28 (wszystko tak, jak ma być fabrycznie) :ra:



Po podłączeniu wszystkiego według schematu całość ma działać tak, że ogrzewanie można włączyć dopiero po odpaleniu silnika, wyłączyć można w dowolnej chwili, natomiast po zgaszeniu silnika przekaźnik sam wyłącza grzanie tzn. po ponownym włączeniu silnika przekaźnik już nie włączy grzania szyby (w przypadku tylnej szyby po ponownym uruchomieniu silnika szyba tylna jest nadal grzana dopóki nie naciśniemy ponownie na przycisk).

Na koniec dodam, że raczej należy się przy tym zaopatrzyć w oryginalny przycisk, bo jest on inaczej skonstruowany niż pozostałe.
Od tylnej szyby czy tylnego światła przeciwmgłowego w środku przycisku blaszki są cały czas zwarte dopóki nie naciśniemy ponownie na przycisk, natomiast przy przycisku od grzania przedniej szyby podczas naciśniecia na guzik blaszki tylko chwilowo się zwierają dając sygnał przekaźnikowi (podobnie jest przy oryginalnych siłownikach zamka centralnego, gdzie do otwarcia czy zamknięcia potrzebna jest tylko chwilowa masa).
Koniecznie też musiscie mieć sprawną kontrolkę grzania, bo inaczej spalicie sobie tylko grzałki nie wiedząc, że grzanie jest niepotrzebnie włączone (w sumie są bezpieczniki, ale czy spełnią swe zadanie :?: ).

Całość przetestowałem na początku żarówką z przewodami podłączając ją zamiast szyby (chyba wiadomo o co chodzi).
W praktyce testowałem podczas ulewnego deszczu :)
Po kilku minutach siedzenia w Fieście, gdy wszystkie szyby były już zaparowane, nadeszła wielka chwila i nacisnąłem na przycisk.
Po około pięciu minutach nie było śladu pary i można było spokojnie jechać :)
Oczywiście podczas testu nie używałem w ogóle nawiewu ciepłego powietrza.

Jak będę miał okazję to umieszczę fotki jak wygląda przednia szyba podczas akcji :-P

[ Dodano: Pon Lip 09, 2007 02:44 ]
Pod tym linkiem bardzo przydatne porady dotyczące tego tematu :ra:
http://www.fiestaguides.c...ted_window.html

[ Dodano: Pią Paź 19, 2007 22:21 ]
Tak, jak obiecałem, umieszczam fotki szyby w akcji :ra:




Postaram się jeszcze o fotki za dnia, bo średnio to w nocy widać :i:

[ Dodano: Czw Lis 01, 2007 13:42 ]
Kupiłem tanio (niestety uszkodzony) jeszcze jeden przekaźnik (również tutaj oznaczenia styków też były inne) :ra:




Jose - 24 Lis 2008, 13:29

A więc kolej na mój update do tego tematu :)
Zrobiłem małe rozeznanie, i przekaźniki ze środkową częścią numeru 18C641, które kolega amokk sprawdził i stwierdził, że są niesprawne, są przekaźnikami od tylnej szyby, z innych modeli forda (więc raczej są sprawne, ale nie nadają się do przedniej szyby). Sprawdziłem również, że w większości modeli forda (fiesta, escort, mondeo) przekaźnik od przedniej szyby ma numer którego środkowa część to 14512, tak jak w działającym przekaźniku u amokk'a. Robiąc u siebie instalację od przedniej szyby, miałem problem ze znalezieniem przekaźnika konkretnie od fiesty, więc zacząłem szukać od innych modeli.
Zdobyłem przekaźnik od mondeo (93BG 14512 AA):


Jak widać poniżej piny mają zupełnie inne oznaczenia, oraz nie są wszystkie jednakowej szerokości (podłączenie opracowałem na podstawie schematu z mondeo a konektorki bez problemu kupiłem w elektronicznym) :)


1 - ("+" z alternatora wpinamy się do niebieskiego przewodu co idzie na kontrolkę ładowania - na schemacie 61) - konektor 6mm
2 - (masa - na schemacie 31) - konektor 6mm
3 - (wejście "+" z szyny w skrzynce bezpieczników - na schemacie 30) - konektor 9mm
5 - (wyjście "+" do szyb i na kontrolkę w przycisku - na schemacie 87) - konektor 9mm
6 - ("masa" z przycisku - na schemacie S) - konektor 3mm

Szyba włącza się na ok 4 minuty. Wszystko działa tak jak oryginał.

PS. Ktoś mi mówił, że w przekaźnikach od fiesty często się styki przepalają. Te od mondeo po rozmontowaniu wyglądają jak nowe, zresztą widać, że "+" piny są znacznie grubsze od pozostałych, więc wydaje się, że są przystosowane do pracy pod dużym obciążeniem prądowym.

Pozdr

dr_dave - 27 Mar 2009, 10:19

Fajny post przyda mi się napewno. własnie też mam zamiar założyć takie cudo Szyba grzana.

Powiedzcie czy warto w to inwestować, Nie małem nigdy auta z taka szybą. Koszt jest spory nowa kosztuje 640zł a szrot za 200 ale mocno porysowana. :(

TomQ - 5 Gru 2010, 11:55

Tak przy okazji zapytam.
Szyba z jakich modeli i roczników Fiest będzie pasować do mk3 z 92 roku?

MARIUSZ.B - 5 Gru 2010, 13:29

TomQ napisał/a:
Szyba z jakich modeli i roczników Fiest będzie pasować do mk3 z 92 roku?

Prawdopodobnie z fiest 89-96 :hihihi:

TomQ - 5 Gru 2010, 22:45

MARIUSZ.B,
Czyli buda została później przekonstruowana tak, że szyby są inne.
OK. Dzięki za odpowiedź.

sebal7 - 6 Gru 2010, 11:34

Witam .Czy ktoś jest w stanie mi rozszyfrować przekaźnik 95 BG 14512 AA dokładnie pin nr.7
PROSZĘ O POMOC !!!!!!!

Pele - 6 Gru 2010, 12:12

sebal7 napisał/a:
Witam .Czy ktoś jest w stanie mi rozszyfrować przekaźnik 95 BG 14512 AA dokładnie pin nr.7
PROSZĘ O POMOC !!!!!!!


Kod:
przekaźnik podgrzewania przedniej szyby w Mondeo to 95BG 14512 AA


To mi wujek google powiedział ...

rafantek - 6 Gru 2010, 23:45

Wychodzi ze pusty :P
1 - ładowanie
2 - wyjscie na włacznik
3 - zasilanie szyby z aku
4 - pusty
5 - wyjscie na szybe na grzanie
6 - masa
7 - pusty


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group