Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika - [MK3] Wentylator chłodnicy - nie załącza się

obal - 12 Cze 2006, 15:00
Temat postu: [MK3] Wentylator chłodnicy - nie załącza się
witam mam takie pytanie co może być przyczyną nie włanczającego sie wentylatora chłodnicy oraz jak umiescic ten przewód co leci od pompy wody do chłodnicy bo ciągle mi do alternator przeciera
doogi - 12 Cze 2006, 15:19

niewłączający sie wentylator to czujnik temp znajdujący się pod wężem idącym z chłodnicy do silnika (ten u gory).
picio_18 - 12 Cze 2006, 16:41

a podepne sie pod ten temat, wymieniałem niedawno czujnik temp i termostat i powiedzcie mi czemu temperatura nie utrzymuje sie w określonym położeniu na liczniku, tzn jak sie silnik rozgrzeje to wskaźnik zatrzymuje sie na połowie i jest OK ale jak stoje w korku albo jade powoli w korku to temperatura idzie prawie do maxa i w okolicy czerownego pola włącza sie wentylator, (bo np: u ojca w escorcie temp. jest zawsze w połowie bez względu czy korek czy nie) a we fieście tego nie ma czy to już taka konstrukcja silnika? A dodam że mam 1,1i 95 rok!
bartboro - 12 Cze 2006, 17:52

picio_18 napisał/a:
a podepne sie pod ten temat, wymieniałem niedawno czujnik temp i termostat i powiedzcie mi czemu temperatura nie utrzymuje sie w określonym położeniu na liczniku, tzn jak sie silnik rozgrzeje to wskaźnik zatrzymuje sie na połowie i jest OK ale jak stoje w korku albo jade powoli w korku to temperatura idzie prawie do maxa i w okolicy czerownego pola włącza sie wentylator, (bo np: u ojca w escorcie temp. jest zawsze w połowie bez względu czy korek czy nie) a we fieście tego nie ma czy to już taka konstrukcja silnika? A dodam że mam 1,1i 95 rok!


To chyba normalne, że jak stoisz w korku to ci się bardziej nagrzewa silnik. Po osiągnięciu pewnej temperatury włącza się wentylator i schładza silnik (male uproszczenie).
W escorcie twojego ojca może byc niesprawny czujnik od wskaxnika temperatury, albo wentylator włącza się przy nizszej temperaturze.

picio_18 - 12 Cze 2006, 18:21

ale może dlatego że ojciec ma eskorta 2000 silnik 1,6i!!
a 1,1 to stara konstrukcja, a wiecie moze od czego sa te dwa kabelki co ida na obudowe termostatu, czy to jest tylko info dla kompa czy spełnia inne zadanie?

pawloplus - 12 Cze 2006, 21:38

te dwa kabelki sa od czunika który załańcza własnie wentylator
jackrzec - 12 Cze 2006, 23:52

picio_18 napisał/a:
a wiecie moze od czego sa te dwa kabelki co ida na obudowe termostatu, czy to jest tylko info dla kompa czy spełnia inne zadanie?
Te dwa kabelki co idą od termostatu, to tak jak kolega wyżej napisał - to jest włącznik termiczny wentylatora. Po za tym, są jeszcze dwa czujniki temperatury -jeden lekko po prawej stronie pod termostatem jest wkręcony w blok silnika (on daje pomiar na wskaźnik temp na desce) i jego w sumie można olać, a drugi jest z tyłu silnika pod kolektorem dolotowym koło filtra oleju i ten daje info do kompa jaką silnik ma temperaturę. I ten ostatni to nie jest wcale "tylko info dla kompa" a poważna sprawa - komp ustawia wg jego wskazań skład mieszanki im cieplej, tym bardziej uboga (takie jakby ssanie).
picio_18 - 13 Cze 2006, 09:41

czyli jak rozumiem z ta temperatura już nic nie zrobie (jak już pisałem termostat i czujnik pod termostatem wymieniłem), a o tym czujniku z tyłu coś czyałem ale nie za dużo on jest chyba pod kolektorem dolotowym o ile sie nie mylę?!
zokko - 19 Cze 2006, 13:00

A gdzie można kupić tani i dobry czujnik temperatury? Mam analogiczny problem, ni cholery nie włącza mi sie wiatraczek przy chlodnicy, do tego co jakiś czas woda wycieka dołem jakoś, z okolic tegoż nieszczęsnego wiatraczka :/ Da sie coś z tym zrobić, czy musze na nówki powymieniać chłodnice i wiatrak? gimme some info please (;
pozdro, fiesta uber alles

molu - 19 Cze 2006, 13:04
Temat postu: Re: wentylator chłodnicy i przewód od wody
obal napisał/a:
jak umiescic ten przewód co leci od pompy wody do chłodnicy bo ciągle mi do alternator przeciera

wymien poduszke pod silnikiem i nic nie bedzie sie przecierac 8)

pawloplus - 19 Cze 2006, 20:40

Tani i dobry czujnik to jest firmy eppson czy cos takiego... Ja zapłaciłem około 20 zł... Co do czunika który daje sygnał do deski to uważaj bo są różne kolory... KaZdy wskazuje inaczej...

[ Dodano: Pon Cze 19, 2006 20:42 ]
co do chłodnicy wymontuj i zlokalizuj wyciek... Daj do lutowania jeśli to mały ubytek.. Ja polecam jeszcze na krótkoi sprawdzić wiatrak czy działa.. Jak nie to albo wiatrak siadł albo gdzieś przewód przerwany po drodze. Jak działa na krótko to wina czujnika

zokko - 21 Cze 2006, 13:26

wentylator jednak działa, natomiast chłodnica.. CIEKNIE. dolałem wczoraj K2 Anty-Leak i ustąpiło, ale zrobiłem to bez włączenia nagrzewu gorącego powietrza i jak dziś dla testu spróbowałem ciepło włączyć to zaczęło kapać, więc może coś na styku chłodnica<->nagrzewnica..zaleje nowym uszczelniaczem, może do payday'u wystarczy :) trzymajcie kciuki :]
jackrzec - 21 Cze 2006, 23:06

zokko napisał/a:
może coś na styku chłodnica<->nagrzewnica..z
:yyy: :yyy: :yyy: :?: :?: :?:

Co do uszczelniaczy lanych do chłodnicy, to lepiej nie mów tego głośno... Zapewne zimą zadasz pytanie: Co się stało, bo fiesta nie grzeje?

szynszyl - 22 Cze 2006, 08:09

ja poszedłem po rozum do głowy i od kolegi z forum zakupiłem chłodnice. w te uszczelniacze warto inwestować? na szrocie koło 100.. ja mam po 200 chłodnice. i mam raz na długi czas... zaleanie uszczelniaczem było milion (czyt.: 1 000 000) razy opisywane i najczęsciej sa problemy o których mówi jackrzec.
zokko - 23 Cze 2006, 12:16

nie zadam takiego pytania, bo nie będe przecież jeździł samochodem za <5k dłużej niż 3-5 miesięcy :) nagrzewnica to kwestia 40zł, chłodnica około stówki.. Po paydayu wymienie i to i to :] a uszczelniacza wlać musiałem, żeby dalej jeździć :]
BTW, uszczelniacz K2 jest całkiem niezły, do kupienia np w leclercu za ~9zł. Trzeba tylko nim powstrząsać z 15min, i to tak PORZĄDNIE. :)
pozdro

szpachla - 14 Cze 2010, 21:38

To ja odkopie.

Jaki sygnał trzeba podać z czujnika aby uruchomić wentylator?
Jak sprawdzić czy czujnik jest sprawny?

mk3 1.1 monowtrysk.

MARIUSZ.B - 14 Cze 2010, 21:39

szpachla napisał/a:
Jaki sygnał trzeba podać z czujnika aby uruchomić wentylator?
Jak sprawdzić czy czujnik jest sprawny?

Zrób na nim zwarcie.

szpachla - 14 Cze 2010, 21:47

Ok sprawdze.
Mam taki problem ze zaniza mi temperature na desce ciagle jest na dolnej kresce normy.
Wentylatora nie słyszałem pomimo że stałem 1h w korku, co praeda nie zagotował się wiec ciezko powiedziec.

Jeżeli chodzi o temperturę przy której włącza sie wentylator, to tak jak tu podano, ok. 100*C ?

MARIUSZ.B - 14 Cze 2010, 21:51

szpachla napisał/a:
Mam taki problem ze zaniza mi temperature na desce ciagle jest na dolnej kresce normy.
Wentylatora nie słyszałem pomimo że stałem 1h w korku, co praeda nie zagotował się wiec ciezko powiedziec.

Wymień termostat i czujnik temperatury a będzie git.

[ Dodano: Pon Cze 14, 2010 22:51 ]
Wentylator rzadko załącza się w tych silnikach.

szpachla - 14 Cze 2010, 21:58

Tutaj wynika kolejny problem...
Nie chce już NIC inwestować w tą bryczke bo ja sprzedaje... więc sprawdze jedynie czy wentyl działa, żeby mi sie na trasie nie zagotował.

Jest gdzieś opisane jak przemierzyć wszystkie czujniki?

edit: dzięki za pomoc

JoeMix - 15 Cze 2010, 06:38

szpachla napisał/a:
Jaki sygnał trzeba podać z czujnika aby uruchomić wentylator?
Zdjąć wtyczkę z czujnika i zewrzeć 2 przewody co sa we wtyczce,,,
szpachla napisał/a:
Jak sprawdzić czy czujnik jest sprawny?
Czujnik kosztuje grosze, się nie sprawdza tylko w przypadku niepewności wymienia na nowy,,,
szpachla napisał/a:
Mam taki problem ze zaniza mi temperature na desce ciagle jest na dolnej kresce normy
Więc skoro tak to co się czepiasz że wentylator się nie włącza,,, z drugiej strony od temperatury jest jeden czujnik od wiatraka inny, a komputer ma jeszcze inny,,,
szpachla napisał/a:
Jeżeli chodzi o temperturę przy której włącza sie wentylator, to tak jak tu podano, ok. 100*C ?
I tak nie ma stopniowej skali w samochodzie, więc to to za znaczenie, wiatrak ma się włączyć tuż przed czerwonym polu na wskaźniku ( o ile ten jest sprawny)
Cytat:
Jest gdzieś opisane jak przemierzyć wszystkie czujniki?
Jest,,,
szpachla - 15 Cze 2010, 10:08

Cytat:
Czujnik kosztuje grosze, się nie sprawdza tylko w przypadku niepewności wymienia na nowy,,,

Może i masz rację, chociaż po co wymieniać sprawny czujnik?

Cytat:
Więc skoro tak to co się czepiasz że wentylator się nie włącza,,, z drugiej strony od temperatury jest jeden czujnik od wiatraka inny, a komputer ma jeszcze inny,,,


Prawdopodobnie nie domaga ten czujnik koło termostatu. Czepiam się bo dziwnym wydaję się fakt że stoisz godzinę w korku przy 30 stopniowym upale a wskazówka temperatury jest na dolnej kresce normy. W dodatku po otwarciu maski nie widać żeby wentyl się kręcił.

Dziwne jest również to że wszystkie auta w koło się gotują a fiesta ma minimalną temperaturę bez załączania wentylatora :)

Nevermind, Dzięki za udzielone odpowiedzi.

JoeMix - 15 Cze 2010, 10:53

Cytat:
Może i masz rację, chociaż po co wymieniać sprawny czujnik?
Czujnika nie ma jak sprawdzić, skoro wentylator się nie załącza to można podejrzewać że jest uszkodzony,,, musiałbyś wyspawawszy sobie metalową puszkę, z gwintem na czujnik i termometrem i manometrem, wkręcasz czujnik, zalewasz do pełna płynem, wstawiasz na gaz, utrzymując we wnętrzu ciśnienie robocze układu,,, jak temperatura dojdzie do temp. zadziałania termo włącznika to powinien zacząć przewodzić i wytrzymywać obciążenie wentylatorem,,, lepiej wydać 28 zeta czy ile on tam kosztuje,,,
szpachla napisał/a:
Prawdopodobnie nie domaga ten czujnik koło termostatu. Czepiam się bo dziwnym wydaję się fakt że stoisz godzinę w korku przy 30 stopniowym upale a wskazówka temperatury jest na dolnej kresce normy. W dodatku po otwarciu maski nie widać żeby wentyl się kręcił.
Tylko że są 2 czujniki, jeden pod termostatem, mierzy temperatura i pokazuje na wskaźnik, drugi nad termostatem mierzy temperature i jak trzeba włącza wentylator,,, co ciekawe żaden nie pokazuje właściwej (prawdziwej) temperatury silnika,,,, więc skoro wskazówka była na dole a wentylator się nie kręcił to może nie było potrzeby albo walnięte sa oba czujniki,,, albo sam termostat wymaga wymiany,,,
Cytat:
Dziwne jest również to że wszystkie auta w koło się gotują a fiesta ma minimalną temperaturę bez załączania wentylatora
Mnie bardziej dziwi fakt ze w autach na około włączają się wentylatory na chłodnicy zimą na mrozie albo jeszcze w innych dziwnych okolicznościach,,,
Bobas181 - 23 Cze 2010, 22:51

Witam!! Jestem nowym forumowiczem wiec proszę o wyrozumiałość.
Jestem posiadaczem Forda Fiesty Flair mk4 z 96 roku z silnikiem 1,3 endura-e od 2 lat.
Stopniowo sobie wszystko wymieniałem co jej dolegało i gdy już wszystko "niby" było dobrze zaprzyjaźniony mechanik stwierdził, że wentylator załącza się na "A" (wskażni: NORMAL) Stwierdził że we wszystkich fiestach jakie widział wentylator działał już jak wskazówka pokazywała "R". W sumie nigdy mnie to nie zastanawiało ale owy mechanik wspomniał ze Niemcy zmieniają sobie co pół roku czujnik aby w zimę wentylator działał później a latem szybciej. Zależy mi na wymianie tego czujnika, bo jestem po wymianie wszystkich możliwych uszczelek (wymieniałem uszczelniacze na zaworach), i nie chce aby silnik dostawał po 4 literach bo szkoda czasu i $ wożonych w remont na parę miesięcy, ale nie mam pojęcia gdzie go szukać...
Czujnik jest wkręcany i ma kolor zielony.
Bardzo proszę o pomoc!!
Z góry thx.

JoeMix - 23 Cze 2010, 22:59

Bobas181 napisał/a:
mechanik wspomniał ze Niemcy zmieniają sobie co pół roku czujnik aby w zimę wentylator działał później a latem szybciej
:hahaha: Pewnie tak,,, poza czujnikiem, zmieniają na zimę płyn chłodniczy, olej w silniku no i oczywiście opony,,,
bidżej - 24 Cze 2010, 06:26

LOL, to on tych fiest dużo musiał widzieć :hahaha: zmień mechanika :rotfl:
Bobas181 - 24 Cze 2010, 10:50

Jeżeli nie macie do powiedzenia nic co możne być choć trochę pomocne to po co coś piszecie?? Żeby sobie nabić licznik postów??
Albo pomagacie albo zachowajcie swoje uwagi dla siebie.

luk-90 - 24 Cze 2010, 11:19

Ja się podłącze. Otóż wentylator włącza mi się tylko gdy samochód zgaszę(po wcześniejszym nagrzaniu). Podczas jazdy w korku temperatura dochodziła spokojnie do litery N, a nawet przy czerwonym polu i wiatrak się nie włączał. Dzisiaj sprawdziłem czujnik który jest w obudowie termostatu( włącznik wentylatora do którego dochodzą dwa kable od góry) i po zwarciu spinaczem tych kabelków wiatrak się od razu załączył. W środku tego włącznika( jak spojrzałem od góry) woda zalana do połowy wystających pinów. Czy aby wymienić ten włącznik trzeba spuszczać płyn chłodniczy, czy wystarczy wykręcic ten włącznik z obudowy termostatu i wkręcić nowy??
JoeMix - 24 Cze 2010, 11:20

Bobas181, Bo Ci jakiś bajek naopowiadał ten mechanik, nie pamiętam jaki jest układ napisu NORMAL na wskaźniku z mk4, ale chyba czerwone pole jest za L dopiero, więc jak wiatrak Ci się włącza w okolicach A to nie ma paniki, R to jest połowa skali NORMAL więc ja nie widzę powodów dlaczego wiatrak miałby się włączać skoro temperatura jest NORMALna,,,

[ Dodano: Czw Cze 24, 2010 12:27 ]
luk-90, Jak masz wentylator podłączony że działa niezależnie od stacyjki, czyli działa na wyłączonym silniku to bedzie Ci się włączał po zgaszeniu auta bo taka jest konstrukcja układu, wyłączony silnik to niepompująca pompa wody, czyli brak obiegu, woda w bloku stoi, i zaczyna się grzać od silnika, nagrzany płyn zgodnie z prawami fizyki zaczyna odpływać do góry, jak się go tam zgromadzi odpowiednia ilość to uchyla się termostat i gorący płyn napotyka się na termowłacznik, i jak jest odpowiednio ciepły to załącza wentylatora,,, w OHV w mk1 jest to jakieś 5 minut po skończeniu jazdy,,,

Co do wymiany termowłącznika, to potrzebny odpowiednio duży klucz, odłączasz przewody odkręcasz stary, czyścisz dziurę, przykręcasz nowy (powinien być z nowym pierścieniem aluminiowym) i podłączasz wtyczkę,,, tyle 3 minuty roboty pod blokiem, płyn nie powinien lecieć,,,

luk-90 - 24 Cze 2010, 11:32

Dzięki bardzo, rozwiałeś moje wątpliwości, rzeczywiście wiatrak działa, załącza się ale około 5 minut po skończeniu jazdy i chodzi dopóki nie ostudzi wody, myślałem, że włącznik jest popsuty, bo nigdy chyba wiatrak nie załączył się podczas jazdy w korku, przeczyszcze tu i tam, dzięki bardzo
JoeMix - 24 Cze 2010, 11:42

luk-90, Jak u ciebie to wskaźnik temperatury tuż przed czerwonym polem, na końcu pola NORM, to wtedy dopiero wentylator ruszy (przyjmując że wskaźnik dobrze działa)

W takiej pozycji wskaźnika rusza wiatrak w mk1:

Bobas181 - 25 Cze 2010, 00:02

http://www.otomoto.pl/ind...ow&id=C13062021
Tylko na tej aukcji znalazłem w miarę dobry widok. Chodzi mi o to ze temp nie wchodzi na czerwone pole ale tez znajduje się bardzo blisko tego pola, a we wszystkich autach jakimi jeździłem wiatrak działał w połowie skali, ta jest w Astrze, Vectrze, Polówce czy fieście mk4 ghia moich rodziców. Chciałbym aby wiatrak "chodził" na literce "R" żeby profilaktycznie zapobiec przegrzaniu silnika. A ze już takowy czujnik zakupiłem to chciałbym go wymienic...

JoeMix - 25 Cze 2010, 06:45

A no to dobrze mówiłem, jeśli wskazówka będzie na L nawet to jeśli chłodnica wyrabia to nie ma potrzeby wentylatora,,, może rodzice mają inna jednostkę pod maska dlatego wiatrak działa inaczej,,,
bidżej - 25 Cze 2010, 07:24

Bobas181, bajki opowiadasz... też jeździłem różnymi samochodami, w tym fiestą MK3 i MK5 i mówię Ci, że środek skali to idealna temperatura pracy silnika, wiatrak powinien się włączać właśnie przy podejściu pod czerwone pole.
MARIUSZ.B - 25 Cze 2010, 07:35

Cytat:
Bobas181, bajki opowiadasz... też jeździłem różnymi samochodami, w tym fiestą MK3 i MK5 i mówię Ci, że środek skali to idealna temperatura pracy silnika, wiatrak powinien się włączać właśnie przy podejściu pod czerwone pole.

Różnie to bywa u mnie wiatrak włącza się a wskazówka idealnie na środku.

Bobas181 - 25 Cze 2010, 10:48

U mnie idealna temp jest na "O" w napisie "NORMAL", ale śmigając po mieście ciężko o takową. Wiec chce aby wentylator działał na "R" aby otrzymać to idealne środowisko pracy silnika a nie żeby "trzymać" go na granicach wytrzymałości. Wiec ponawiam pytanie gdzie szukać tego czujnika??
bidżej - 25 Cze 2010, 11:30

"idealne środowisko" to ~90st C, czyli sam środek skali... ale skoro się zawziąłeś, to rób jak sobie chcesz, zmienisz czujnik i będzie dokładnie to samo :rotfl:

BTW, ostatnio znajomy jeżdżący prawdopodobnie z uwalonym termostatem też nie dał sobie wytłumaczyć, że wskazówka ledwo wchodząca na skalę nie znaczy, że jest OK. A jak podeszła bliżej środka po dobrym pałowaniu to chciał się zatrzymywać żeby studzić silnik :yyy:

jackrzec - 25 Cze 2010, 16:24

bidżej, odpuść - szkoda nerwów...
Bobas181 - 25 Cze 2010, 19:00

Cytat:
"idealne środowisko" to ~90st C, czyli sam środek skali

To przecież tłumacze ze chce aby po przekroczeniu środka wentylator rozpoczynał prace a nie przy końcu tej skali. Nie chodzi mi o to zby wentylator działał od razu po odpaleniu silnika tylko żeby działał szybciej niż teraz czyli po przekroczeniu środka. A teraz mam wrażenie ze zaraz silni będzie przegrzany. Tylko i wyłącznie po to chce wymienić ten czujnik...
Lecz odpowiedzi na moje pytanie nie dostałem nadal...

luk-90 - 25 Cze 2010, 19:41

Ja wczoraj wykręciłem termowłącznik wentylatora, wyczysciłem papierem ściernym jesgo podstawę, oczyściłem styki odpowiednim preparatem i dzisiaj w korku wentyl załączył się na końcu litery N od strony czerwonego pola, działa jak należy

[ Dodano: Pią Cze 25, 2010 20:42 ]
Bobas181 napisał/a:
Cytat:
"idealne środowisko" to ~90st C, czyli sam środek skali

To przecież tłumacze ze chce aby po przekroczeniu środka wentylator rozpoczynał prace a nie przy końcu tej skali. Nie chodzi mi o to zby wentylator działał od razu po odpaleniu silnika tylko żeby działał szybciej niż teraz czyli po przekroczeniu środka. A teraz mam wrażenie ze zaraz silni będzie przegrzany. Tylko i wyłącznie po to chce wymienić ten czujnik...
Lecz odpowiedzi na moje pytanie nie dostałem nadal...


Weź sobie zrób przycisk w kabinie do ręcznego włączania wentylatora i po problemie, włączysz keidy bedizesz chciał i wyłączysz też

JoeMix - 26 Cze 2010, 08:34

Bobas181 napisał/a:
To przecież tłumacze ze chce aby po przekroczeniu środka wentylator rozpoczynał prace a nie przy końcu tej skali.
To chłopie czego Ty oczekujesz, że ktoś teraz kupi 13 czujników i po kolei będzie sprawdzał bo TY chcesz założyć niestandardowy taki który Ci włączy w połowie skali - no bez jaj,,,
matrix-1990 - 28 Cze 2010, 16:22

Bobas181, nie odpowiem ci może na pytanie, ale taka rada, jeśli zaczniesz kombinować z czujnikiem (bo rozumiem, że chcesz wymienić na taki, który wcześniej załączy wiatrak) to prawdopodobnie termostat będzie włączał duży obieg nie w tym momencie w którym powinien, wtedy to by była kicha :|

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group