Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika silnika - Przeniesienie napędu : CTX przekładnia automatyczna

kajmig - 17 Wrz 2004, 02:00
Temat postu: Przeniesienie napędu : CTX przekładnia automatyczna
Czolem. Mam Fieste 91 rok z silnikiem 1.1 w automacie. Niedawno jezdzilem oplem kadettem z 80 roku z motorem 1.3. i zanipokoilo mnie to, ze moja fiesta jest strasznie mulowata w porownaniu do wspomnianego kadetta. Zdaje sobie sprawe, ze silnik w kadecie jest troche mocniejszy ale jednak wydaje mi sie, ze nie jest to taka dynamika jazdy jak powinna byc. Mam takie wrazenie od poczatku jak posiadam moja fieste. Mial ktos moze podobny model? prosze o pomocw ustaleniu czy jest to normalne czy moze jest tutaj jakis feler. Pozdro
Lokmen - 17 Wrz 2004, 08:31

Myślisz ze autoamt jest lepszy od manuala. Masz najsłabszy silnik i do tego prawdopodobnie najgorszy automat na świecie, wiec raczej nie ma co sie dziwić - ludzie ktorzy mają 1,1 na manualu też narzekają ze mają muła...
Pawel - 17 Wrz 2004, 09:10

automaty tak maja a jak sa z niajmniejszymi silnikami to juz calkiem :? zobacz jakie masz obroty jak startujesz manualem a jakie w automacie :? u mnie musi ciagnac juz od tysiaca :cry: babska skrzynia nic sie nie poradzi :oops:
Fred - 17 Wrz 2004, 09:44

U mojego braciaka w Preludzie całkiem ładnie chodzi na automacie, ale tam jest silniczek 1.8 105KM
Pawel - 17 Wrz 2004, 11:22

u mnie jest 3 litry :wink: :mrgreen:
bash - 17 Wrz 2004, 11:25

Pawel napisał/a:
u mnie jest 3 litry :wink: :mrgreen:


oplostwo zaczyna się panoszyć ;)

Pawel - 17 Wrz 2004, 12:03

milo jest to sie panoszy :D 8)
Sławek - 17 Wrz 2004, 14:02

Witam. No jasne że jest miło i przejżyście. Widzieliście fanów opla. Koszmar!!!!!
Fred - 17 Wrz 2004, 14:05

Sławek napisał/a:
Witam. No jasne że jest miło i przejżyście. Widzieliście fanów opla. Koszmar!!!!!


Chciałbym zauważyć że Pawel jest z OKŁ :cojest:

Sławek - 17 Wrz 2004, 14:13

Sory za przejęzyczenie. Chodziło mi o stronę miłośników opli. Co to jest OKŁ?
Fred - 17 Wrz 2004, 14:15

Opel Klub Łódź o ile się nie mylę :)
JoeMix - 17 Wrz 2004, 16:31

Łokmen napisał/a:
Masz najsłabszy silnik i do tego prawdopodobnie najgorszy automat na świecie...

CTX z fiesty jest spoko, tylko ze TO JEST AUTO M I E J S K I E DO JAZDY PO MIESCIE, a nie do wyscigów... i napewno, biorąc na uwage jego przeznaczenie nie jest mułowaty...


Pawel napisał/a:
zobacz jakie masz obroty jak startujesz manualem a jakie w automacie

Nie bardzo rozumiem wypowiedzi... Automatem trzeba u,mieć jeżdzić, tak samo jak manualem, bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności i z manulaem nie pojedziesz szybciej... Z ilu obrotów Ci ruszyć tym automacikiem.. z 1tyż... z 2... z 4tyś... (tyle ze juz bedzie mocno piszczeć - jak na 1,1 oczywiście)...

Pawel - 17 Wrz 2004, 22:17

nie mam pojecia jak chcesz automatem uslizgnac sprzeglo i pojechac z 4 tysiecy ? :roll: pewnie ze mozesz hamulec wcisnac ale to jest nie zdrowe dla skrzyni :? dlatego musisz ruszacz z bardzo niskich obrotow i tam wlasnie automaty tracu do manulala :x
JoeMix - 17 Wrz 2004, 22:53

Pawel napisał/a:
nie mam pojecia jak chcesz automatem uslizgnac sprzeglo

Widać że nie wiesz jak pracuje sprzęgło w autoamcie... Sprzegła Hudrokinetyczne mają to do siebie że ZAWSZE pracują z poślizgiem (około 5-10%) dlatego właśnie auta z automatycznymi skrzyniami faktycznie mają niecogorsze osiągi niż take same auta (ten sam silnik) z manualnymi skrzynkami... Jak się rusza z 4 tysięcy? Ano tak samo jak w zwykłym aucie, najpierw wciskaż gaz a potem puszczasz sprzegło...

Pawel napisał/a:
pewnie ze mozesz hamulec wcisnac ale to jest nie zdrowe dla skrzyni

Znowu się kłąnia trochę niewiedzy, hamulec i gaz w automatach w zasadzie niwelują się wzajemnie,,,... jeśli wciśniesz hamulec i dodasz gazu, to co prawda silnik wejdzie opornie na wyższe obroty, ale sprzegło czując duży opur na kołach raczej nie przenieszie większości momentu na koła... Do do szkodliwości tego dla skrzyni, no tam tez wszystko pracuje w oleju pod ogromnymi ciśnieniami i poślizgi im nie grożne, co prawda we Fieście skkrzynka posiada stalowy pas który zastępuje 3-5 przekłądni planetarnych i ten pas można zerwać, (napewno łątwiej uszkodzić pas stalowy niż uszkodzić przekładnie planetarną) tak więc trzeba z wyczuciem...

Pawel - 17 Wrz 2004, 22:58

to sie nie nazywa sprzeglo hydrokinetyczne :wink: raczej przekladnia :roll: i nie wiem gdzie ty chcesz puscic sprzeglo w automacue :roll: wiesz jezdze automatem juz wiele lat i jeszcze w zadnym nie widzialem sprzegla :roll:
Lokmen - 17 Wrz 2004, 23:06

hehehehehe - dałeś plamę Joe....
JoeMix - 18 Wrz 2004, 09:04

Łokmen napisał/a:
hehehehehe - dałeś plamę Joe....

...czują dziwną satysfakcje w Twoim tekscie... pozatm nieraz mam wrazenie że niekturzy tu tylko czekają jak mi się podwinie noga, szkoda, bo kilka razy już faktycznie wywinołem byka, co zauwazyli chłopaki na spotach w łodzi, ale ze na forum nikt nie zareagował to tak zostało :wink:

Pawel napisał/a:
to sie nie nazywa sprzeglo hydrokinetyczne :wink: raczej przekladnia :roll:

No to gratulacje - widze ze zachecilem cię do lektury czy coś... szkoda ze nie doczytałeś do końca, sprżegło to sprzegło a przekłądnia to przekłądnia - oba hydrokinetyczne... trochę inaczej są zbudowane i działąją na podobnej zasadzie, ale problem jest taki że w Fieście nie ma ani jednego ani drugiego :D

Pawel napisał/a:
wiesz jezdze automatem juz wiele lat i jeszcze w zadnym nie widzialem sprzegla :roll:

Czyli jak kolego? Na swiatłach na luz wrzucasz czy jak? Bo widszisz ja mam automat i na swiatłąch mam wcisniety hamulec, s aprzeglo włączone, dzieki temu nie musze ruszac lewarkiem, gdyz bieg mam stale wlaczony... i to jest ten luksus z automata... ze nie trzeba ruszac lewarkiem... A skoro masz automat wiele lat to pewnie wiesz ze automaty posiadają róznego rodzaju udogodnienie typu pull-down, czy kick-dowwn... a także pozwalają ręcznie wybierac przełożenia, wiec nie wiem gdzie ten problem z bardziej dynamiczną jazdą....


Rozwiejmy problem automata w fiescie...

To jest obreazek z ksiązki, kto ma ksiazke proponuje otworzyć na strnie 140 gdyż w tekscie bede uzywal numerkow z obrazka a ten jest malo wyrazny, jednoczesnie zaznaczam iz czelowo pomine pewne fakty, a prewne zaogólnie lub nawet wprowadze margines błedu... zainteresowani i ci który mają automaty od lat napewno zaskoczą...


To jest wspomniana przez kolege przekłądnia hydrokinetyczna... a iucie takim nie potrzebne jest juz zadne dodatkowe sprzeglo ai tez inne uklady przeniesiena napedu (no moze uklad ruznicowy i uklad biegu wstecznego) - przekladnia dziala na tej zasadzie iz cala jest zanuzona w specjalnym oleju, wspólpracujace 3 elemety ( turbina-kierownica-pompa) nie dotykaja wogóle do siebie więc są praktycznie wieczne, stykaja sie tylko z wysokiej jakosci olejem... dział to tak, jak silnik pracuje na wolnych to turbina sie obraca i powoduje zawirowania oleju (no, pompuje olej) ten po przepłynieciu przez kierownice, (ta też sie jakochś tam obraca) uderza w lopatki pompy... i stara sie ja popuchać do przodu... jeśli hamulce są nacisniete to auto stoi, jesli nie to zaczyna wolno poruszac sie do przodu... wraz z przycisnieciem pedału gazu wirnik krecci sie coraz szybciej wytwarzając coraz wieksze cisnienie...to wszystko powoduje ze całośc zaczyna sie coraz szybciek krecić... sekret polega na tym ze manilulując kierownica, mamy wpływ na ciśnienie i strumien oleju - i dzięki temu zmienia się przełożenie przekładni... wda jest taka, ze nie da sie gwałtownie zmienic biegu, np. na niższy, czy tez nie da sie gwałtownie ruszyć... zawsze bedzie to mułowato... tlatego takich przekłądni się w zasadzie nie stosuje, bardzo luksusowe samochody posiadają skrzynie w której poza innymi przekłądniami, sprzegłami i innymi wynalazkami występują 2-4 przekłądnie hydrokinetyczne - zaleta... przekłądnia pa przełożenie ciągłe - zero szarpnięc... - We fiestach nie stosowana...

Wrócmy do rysunku z ksiązki, jak widac w podpisie tez nie ma sprzegła hydrokinetycznego

Z rysunku widac że jest prawie identyczne z przekłądnią hydrokinetyczną, nie ma tylko ów kierownicy, tak więc nie ma możliwości zmiany przełozenia... wałek wyjściowy zasze bedzie się nieco wolnij obracał niż wejściowy ze względu na poślizg na oleju... poaztym całkiem dobre sprzegło - zero szarpnięc - We fiestach nie stosowana...

Patrzymy na rusunek (2) - przekłądnia planetarna... oto schemat

Znajduje sie tez w układzie róznicowym... jak dział najlepiej sprwwdzcie sami... unieście przut auta... włączcie 1 biek i silnik na wolnych... jak nie macie oporów na kołach to powinny się krecić oba... jeśli zaczniecie jedno przychamowywać to o ile przyhamujecie jedno to o tyle 2 zacznie się szybciek kręcić... jak jedno zatrzymacie całkiem to 2 się bedzie kręcić 2 razy szybciej... nie bede się rozwodził nad samą teorią... - we fieście odpowiada za bieg wsteczny tylko...

Jak widac we fieście są aż 2 sprzegła (3,4) - Peweł twierdzi ze w automacie od lat nie widział żadnego :D - tak wiec jedno sprzegło jest do jazdy do przodu drugie do tyłu, bo w automacie wszystkie bieki są zawsze właczone na stale, a każdy bieg ma swoje sprzęgło - i w zalezności które sprzegło wyłaczymy to tak pojedzie auto... zasadza sprzegiełek z CTX jest troche inna niże uklądu hydrokinetycznego.. jest podobna do zwykłego sprzegiełka z tym że tarczek dociskowych jest kilka (na rysunku można policzyc na każdej 3 diciski (D) i mięczy nimi tarcze (T) - czyli D-T-D-T-D - nie wiem czy na rysunku tyle narysowali czy rzeczywiście tyle ich jest... faktem jest to iż pracuja one stale w oleju... i to pod sporym ciśnieniem, czyli w sumie nie zużywają się aż tak bardzo... kiedy mamy na wybieraku N (luz) lub P (parking - doatkowo blokuje przednie koła) to oba sprzegielka sa włączone i auto stoi - jak wybierzemy R (bieg wsteczny) to wyłacza się sprzegło biegu wstecznego (3) i jak widzimy przez przekłądnie planetarną zmienie się przełozenie i auto posuwa do tyłu, - na rysunku który dałem wyżej widac ze wewnatrz pierscienie jest tylko jeden tryb, a na rysunku zksciązki (zwłaszcza tam gdzie pokazuje 2) widać ze są 2... więc ten dodatkowy trubik zmienia kierunek obrotów, aby auto jechało do tyłu... jak wybierzemy D (Jazda do przodu - normalna) lub L (do przodu z wymuszonym niższym przełozeniem) wyłaczy się sprzego jazdy do przodu i auto zacznie wolno jechac do przodu... jesli wciśniemy hamulec to sprzeło się wyłaczy i auto sie zatrzyma... Sprzegiełka te sterowane są hydraulicznie, im wyższe obroty silnika tym berdzie są do sieboie sciskane i tym bardziej przeznoszą napęd... jeśli chodzi o samą zmianę biegów, to za to odpowiada już układ z pasem stalowym (działą podobnie jak przerzutki w rowerze) ale jest to opisane w ksiazce wiec nie bede powtarzał...

Koniec terori teraz trochę praktyki... we fieście mamy do wyboru dwa tryby pracy skrzyni D - do normalnej jazdy i L - do jazdy na wymuszonym niższym przełozeniu (np. w górach, czy jak mamy przyczepkę)... trzeba wiedzieć ze przełączenia D-L czy L-D można dokonać w dowolnymniemal momęcie (co jest wspomniane w ksiazce) jest teżnapisane jak uzyskać 4,2 tyśiaca obrotów przy maksymalnym przełożeniu skrzyni... ważne natomiast w CTX jest to ( i to tez jest w ksiązce) - nacisnięcie na pedał gazu powoduje zwiekszenie prędkości obrotowej silnika i zwiekszenie przełożenia przekładni, zmniejszenie nacisku powoduje zmniejszzenie przełożenia - ciekawe czemu nie powoduje zmniejszenie predoosci obrotowej silnika...

Na koniec wspomnę iż zakres przełożeni przekłądni CTX miesci się w zakreśie standardowej (czyli nie sportowej) przekłądni 6- biegowej czyli w sumie auto powinno mieć dynamikę nieco leprza niż auta z 4 biegowym manualem... i pewnie ma tylko trzeba umieć jeśdzić....

Pawel - 18 Wrz 2004, 09:42

ale ty jestes jakis dziwny :roll: na swiatlach uzywam hamulca co nie znaczy ze to jest sprzeglo w rozumieniu takim w jakim my dyskutujemy :roll: powiedz mi prosta rzecz jak ty chcesz ruszyc automatem z powiedzmy 5-6 tysiecy obrotow ? :roll: u mnie sie nie da :cry: a manualem sie da i nie pisz mi jak skrzynia dziala tylko mi odpowiedz na to proste pytanie :D ja twierdze tylko to ze wlasnie przy starcie automat traci bo musisz zaczynac od bardzo niskich obrotow a wiec i niskiej mocy
bonio - 18 Wrz 2004, 13:10

Pawel napisał/a:
ale ty jestes jakis dziwny :roll: na swiatlach uzywam hamulca co nie znaczy ze to jest sprzeglo w rozumieniu takim w jakim my dyskutujemy :roll: powiedz mi prosta rzecz jak ty chcesz ruszyc automatem z powiedzmy 5-6 tysiecy obrotow ? :roll: u mnie sie nie da :cry: a manualem sie da i nie pisz mi jak skrzynia dziala tylko mi odpowiedz na to proste pytanie :D ja twierdze tylko to ze wlasnie przy starcie automat traci bo musisz zaczynac od bardzo niskich obrotow a wiec i niskiej mocy


Dajesz w rurę i wrzucasz D.....śmigasz piskając

JoeMix - 18 Wrz 2004, 17:40

bonio napisał/a:
Dajesz w rurę i wrzucasz D.....śmigasz piskając

Lubie konkretnych ludzi :-) czuli tak samo jak w manualu, dejesz gazu w podłoge i dopiero puszczasz sprzegło ( no w automacie puścić sie nie da, ale da się wyłaczyć )

Pawel - 18 Wrz 2004, 19:31

to jest bardzo niezdrowe dla skrzyni i wiele takich ruszen nie przezyje :?
JoeMix - 18 Wrz 2004, 20:47

Pawel napisał/a:
to jest bardzo niezdrowe dla skrzyni i wiele takich ruszen nie przezyje :?

Tak, jak w manualu to jest niezdrowe dla sprzegła i skrzyni... i wiele takich nieprzezyje... (moja żyje od 98 roku)... a lubie ostro jesciś siostry autem, zwłaszcza że jest tam 1,6...

suchy - 27 Wrz 2004, 17:54

cos wam powiem ja zaczne od 1000 wcisne gaz i jade a auto ma za moment 4000 i ciągnie niema tu strat na mieszanie biegami i wciskanie sprzęgła na starcie opony czasmi też popiskują no ale to tylko 1.3
Kermitos - 27 Wrz 2004, 17:59

Hmm. A mnie sie zdawalo ze zmiana biegu recznie w manualnej skrzyni odbywa sie szybciej niz zrobi to za nas automat 8) .
Lokmen - 27 Wrz 2004, 19:04

Kermitos napisał/a:
Hmm. A mnie sie zdawalo ze zmiana biegu recznie w manualnej skrzyni odbywa sie szybciej niz zrobi to za nas automat 8) .

To zależy od kierownika... Jedni szybciej inni wolniej od automata. Generalnie biegi trzeba umieć zmieniać....

JoeMix - 27 Wrz 2004, 19:25

Łokmen napisał/a:
To zależy od kierownika... Jedni szybciej inni wolniej od automata. Generalnie biegi trzeba umieć zmieniać....

Racja... to sam się tyczy automatu... takim samochodem trzeba umieć jeśdzić... tak jak po kursie na prawko, umiesz posuwać manualem, i jak spotkasz kogoś kto umie szybko i wodpowiednim momęcie zmieniac biegi... to zostanie daleko w tyle nawet z lepciejszym autem... to samo saię tyczy auitomata... jak wsiądzie laik i ruszy to np. już przy 2,5 tyś będzie miał 2... a jak ktoś umie to na 1 biegu dociągnie do 6 tyś i skrzynia mu biegu nie zrzuci... podobnie z przyśmieszeniem... automacikiem przy predkości 90km na godzinie posuwając na 4, można zdedukowac w ułamek sekundy do 2 biegu i rura do przodu...

Kermitos - 27 Wrz 2004, 19:37

No wszystko sie zgadza, ale chodzi mi o to kiedy ktos dobry zmienia biegi i ktos dobrze jezdzacy automatem nim jedzie, to chyba ten z manuala szybciej zmieni bieg niz automat temu drugiemu?
Lokmen - 27 Wrz 2004, 19:43

Kermitos napisał/a:
No wszystko sie zgadza, ale chodzi mi o to kiedy ktos dobry zmienia biegi i ktos dobrze jezdzacy automatem nim jedzie, to chyba ten z manuala szybciej zmieni bieg niz automat temu drugiemu?

Heh, teoretycznie manual powinien być górą.....

Kermitos - 27 Wrz 2004, 19:45

Łokmen napisał/a:

Heh, teoretycznie manual powinien być górą.....


No i wszystko jasne :lol:

Jareczek - 28 Wrz 2004, 09:51

Teortetycznie...Stare automaty rzeczywiscie wolniej się przełączały, ale te nowsze już dorównuje niejednemu "dobremu" kierowcy w manualu
JoeMix - 28 Wrz 2004, 16:30

Wogóle automat szybciej zmiania biegi, problem jesi innej natur... silnik... kiedy ty musis wcisnąc sprzegło zmianić bieg i puścić sprzęgło, jak jesteś uparty zrobisz to na tym samym położeniu pedału gazu... a silnik straci na obrotach pod przymusem cięzaru ayta... to automat, wystarczy tylko ze właczając jedno sprzegło wyłączy drugie (ułamek sekundy) to niestety mimo wolnie odejmie trochę gazu i silnik straci na obrotach... Nowsze automaty gdzie mamy opcje typu "Sport" nie mają faktyczne tego problemu... ale i na starsze jest rada... Minie się ogólnie automaty podobają i nie mam z nimi problemów... (mułowata jazda, bark dynamiki itp)
suchy - 28 Wrz 2004, 19:06

CTX to bezstopniowa przekladnia to melex tu niema zmiany biegu jak zrobic to spokojnie to autko nigdy nie zmieni biegu tylko poprostu jedzie od 0-do max ten brak dynamiki to raczej braki w szarpaniu przy zmianie biegu i wyższe obroty w stosunku do widoku za oknem manual a automat to calkiem inne odczucia na manualu wbijasz 1 i gaz a automat gaz a on 1 a fiesta to nie subaru
JoeMix - 28 Wrz 2004, 20:55

Owszem, ja nie mówię tu o CTX bo to specyficzna skrzynka, tylko ogólnie o automacie... a ctx... hmm... można na tym samym pżełożeniu jechać mająć 1,5 tyś 3 tyś i 4,5 tyś obrotów silnika...
suchy - 28 Wrz 2004, 22:17

joe ja już to wiem dlamnie osobiscie to byl koszmar po manualu mam to niecaly rok i zaczyna mi sie to podobać ps. co ztwoim forum i mje pytanie masz moze jakies info o oleju do ctx bo hipol to chyba nie to co on lubi a w katalogach to tylko ford
JoeMix - 29 Wrz 2004, 07:13

Moje forum się instaluje... wczoraj ruszył SQL dopiero... może dzisiaj skonfiguruje skrypty... a co do oleju w skrzyni to tez ci moge podac tylko specyfikacje: ESP-M2C 166-H... patrze o wiedze że w mk2 i mk3 używali tego samego oleju, a dodatkowo w ksiązce od mk3 jest nazwa DrexonII... ale podejrzewam ze bedzie to standartowy olej ATF do przekłądni automatycznych... ważny jest tylko kolor... np. ja w siebie (ale nie w fieście) mam czerwony,,, i jak byłem bo potrzebowałem uzupełnić stan, to w sklepie mi powiedzieli że oleje ATF róznych marek sie mieszają dobrze... ważne jest tylko zeby były takego samego koloru... więc wytarłem bagnet w białą chustaeczke i wyszło że jest chyba czerwony... więc najlepiej w sklepie podaj specyfikacje i w katalogach ci powinni znaleść inny olej... jak nie to ja się sputam u siebie...
suchy - 29 Wrz 2004, 15:39

ten hipol to jest atf i czerwony ale niepokoi mnie to ze w katalogach olei innych producetow niema zamiennikow tylko specyfikacja forda lub cześć zamienna ford czy to aby niejest troszke co innego?
JoeMix - 29 Wrz 2004, 21:32

Jak ATF czerwony to chyba standart... w sumie CTX poza przekłądną na pasku stalowym nie odbiega os standartowego automatu... więc czuję że olej bedzie taki sam, ale podpytam specjaliste :-)
suchy - 29 Wrz 2004, 21:44

dzięki czekam :wink:
bodzio813 - 20 Sty 2009, 20:59

Mam 1.119 gaźnik w automacie 91r, podczas jazdy nie czuje jak się zmieniają biegi,pali około 13lna 100km.zastanawiam się nad zamianą na manualną,tu znowu problem bo nie wiem co potrzebne żeby autko jeździło?czy z 1.125 będzie pasowała skrzynia i inne części?
JoeMix - 20 Sty 2009, 21:29

bodzio813 napisał/a:
podczas jazdy nie czuje jak się zmieniają biegi,pali około 13lna 100km.
To jest właśnie najpiękniejsze w CTXie, że nie szarpie i nie czujesz jak się zmieniają biegi.... a dużo pali po pewnie nie umiesz jeździć i masz pedał w podłodze, choć i tak auto wolno jedzie :P
bidżej - 24 Sty 2009, 16:06

bodzio napisał/a:
zastanawiam się nad zamianą na manualną,tu znowu problem bo nie wiem co potrzebne żeby autko jeździło?czy z 1.125 będzie pasowała skrzynia i inne części?

1.125? masz chyba na myśli 1.25? nie podejdzie stamtąd, bo to zupełnie inna bajka, m.in. sprzęgło hydrauliczne, mocowania i co tam jeszcze...

do przekładki potrzebujesz skrzynię, wybierak (lewarek, mieszek i cały mechanizm), sanki, poduszki, sprzęgło (w tym linka i samoregulator), pedały... o szczegóły zapytaj kolegę luki86, ostatnio robił taką przekładkę.

storm3301 - 3 Maj 2014, 11:07

a kto powiedział że ctx em ruraszamy z 1000 obrotów . ja właśnie zmieniłem z automata na manuala . żadna fiesta nie miała szans na starcie . a wystarczyło tylko trochae czasu i miejsca na nauke i obserwacje . dzięki temu na ctx sie super jeździło się
kuba87 - 3 Maj 2014, 18:03

kolejny kotleta odkopał... :D

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group