Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika silnika - [MK4] Czy warto samemu wymieniać rozrząd i jakiej firmy

boas43 - 10 Sty 2014, 20:08
Temat postu: [MK4] Czy warto samemu wymieniać rozrząd i jakiej firmy
Witam

Własnie sie dowiedziałem ,że w moim silniku - 1.8D endura-de rozrzad wymienia sie co 60.000 km lub co 5 lat :9: A ja zyłem w błogim przekonaniu ,że dopiero po 100.000 km....

W zwiazku z tym dwa-trzy pytania :

- jakiej firmy sa tanie i dobre jakosciowo zestawy rozrzadów ?
- a moze wymienic sam pasek/paski ?
- czy warto samemu kupic blokady (100pln) i wymienić sam sobie rozrząd ?


Prosze o konkrety bo do magicznych 60.000 km brakuje mi tylko 2.000 km (dla mie około 1,5 miesiaca jazdy)

Puff - 10 Sty 2014, 21:16

Jest "rozrząd" i rozrząd.
Rozrząd (łańcuch) wymienia się wg Forda jak zacznie dzwonić (czyli często nigdy, bo buda zdąży wcześniej zgnić), natomiast "rozrząd" (pasek) należy wymieniać wg Forda co 130'000km (informacja z serwisu) lub 60'000km (informacja od firmy produkującej paski). Koszt nie jest kosmiczny, więc warto zrobić to wcześniej, bo jak pieprznie, to remont będzie nieopłacalny :)

przemo_rsr - 10 Sty 2014, 22:17

Pufcio, rozrząd do takiego silnika jak my mamy to koszt około 600-800zł komplet,
2 paski , pompa wody, napinacze i rolki, cena dosyć spora, i roboty też nie mało,

boas43, jeśli czujesz się na siłach to próbuj, ale ciasno jest trochę czasu to zajmuje :)

Puff - 10 Sty 2014, 22:38

przemo_rsr napisał/a:
2 paski

Jakie 2 paski?

przemo_rsr - 11 Sty 2014, 00:12

Pufcio, 1.8D czyli to co ja posiadam i kolega posiada 2 pali w rozrządzie , 1 napędza wałek w głowicy i pompę wody, 2 pasek napędza pompę wtryskową ( paliwową)
Puff - 11 Sty 2014, 00:19

Nie chce mi się coś wierzyć, że nagle w konstrukcji po lifcie zmienili pasek na łańcuch... ale nie będę się kłócił :)
przemo_rsr - 11 Sty 2014, 09:05

Pufcio, tak silniki DI dostały napęd pompy paliwa na łańcuch , i z pompy paliwa do wałka w głowicy idzie pasek, przez co koszt wymiany rozrządu jest bardzo tani,

Panie kolego tak naprawdę, jest nie mam podstaw nic kręcić, pierwsza lepsza fotka z neta, zeby wam to zobrazować


Puff - 11 Sty 2014, 09:29

przemo_rsr napisał/a:
Pufcio, tak silniki DI dostały napęd pompy paliwa na łańcuch

To klaruje sytuację. Podejrzeń o wciskanie kitu nie było, jestem zwyczajnie zdziwiony, także dzięki za wyklarowanie :)

boas43 - 11 Sty 2014, 19:03

Dziekuje za informację.

Przemo a czy znalazles moze gdzies opis wymiany rozrzadu w tym silniku.Na tej fotce ukazane jest gdzie powinny byc wlozone blokady ale wolałbym szczegolowy opis .

Acha - czy trzeba wyciagac silnik ....?

Puff - 11 Sty 2014, 19:30

boas43 napisał/a:
czy trzeba wyciagac silnik ....?

Częściowo - odpiąć łapę silnika i podnieść go jedną stroną.

przemo_rsr - 11 Sty 2014, 20:47

boas43, jeśli nigdy nie wymieniałeś rozrządu, to nie radzę Ci samemu się za to brać, ja trochę robię przy autach i sam nie myślę raczej sie za to brać, hehe
Dreambox - 12 Sty 2014, 00:21

Co do samodzielnej wymiany rozrządu to wszystko zależy jak obeznany jesteś z mechaniką i jakimi narzędziami dysponujesz.
Pierwsze co to konieczność kupna blokad. Zwłaszcza trzpienia blokującego wał, jego cena nie jest wcale taka wysoka, zerknij na alledrogo.
Blokade wałka rozrządu nie musisz kupować bo możesz ją zastąpić czymś płaskim o zbliżonych wymiarach, trzpień do blokowania koła pompy można zastąpić odpowiednim wiertłem średnicy teraz nie pamiętam.
U mnie instrukcja wymiany była w zestawie skf.
Sama wymiana nie jest trudna, ustawienie napinacza itd ale dostęp nie jest łatwy.
Dla mnie najgorsze było odkręcenie dolnej osłony rozrządu bo śruby były w takich miejscach że manewrowanie prawie żadne oraz alternatora który trzeba odkręcić aby później wkręcić blokadę wału.
W większości opisach tego nie podają ale należy poluzować koło wałka rozrządu i lekko go stuknąć aby zszedł troszkę ze stożka wałka. Przed kręceniem wałem aby ustawić napinać należy go przykręcić ponowie.
Ogólnie robota na kilka godzin, ani łatwa ani bardzo trudna.
Przydaje się klucz dynanometryczny do przykręcenia z odpowiednią siłą napinaczy i całej reszty.
Tu masz opis z tym że dla mondeo więc kilka rzeczy się różni ale będziesz miał pojęcie co i jak.
http://www.mondeoklubpols...deo-MkII-1.8-TD
http://forum.fordclubpols...d.php?p=1042031

Jaszczur - 13 Sty 2014, 15:52

Dreambox napisał/a:
W większości opisach tego nie podają ale należy poluzować koło wałka rozrządu i lekko go stuknąć aby zszedł troszkę ze stożka wałka.


Po co? Ja tego nie musiałem robić. Wkręciłem blokadę wału, zblokowałem wałek rozrządu liniałem, zdjąłem stary pasek, założyłem nowy, rolkę, napinacz, i wszystko hula...
W 1.8D jest zwykły napinacz paska ze sprężynką (i do pompy i do rozrządu), nie taki jak w 1.8TD z mondeo, dzięki temu wymiana rozrządu jest odrobinę prostsza.

boas43 - 13 Sty 2014, 19:22

Pufcio napisał/a:
natomiast "rozrząd" (pasek) należy wymieniać wg Forda co 130'000km (informacja z serwisu) lub 60'000km (informacja od firmy produkującej paski).


Tutaj ta rozbieżność mnie zastanawia - kogo sluchac ???


A teraz doszedl kolejny problem.Wyslalem zapytanie do Intercarsu o dobranie do mojej Fiesty wedlug VIN kpl. rozrzadu i oni z tym maja problem :( Odpisali mi, że ich katalog wyswietlil 2 rózne komplety :(

Puff - 13 Sty 2014, 19:48

boas43 napisał/a:
Tutaj ta rozbieżność mnie zastanawia - kogo sluchac ???

Słuchaj rozsądku. Jak walnie, to żaden serwis Ci za darmo silnika nie naprawi :)

boas43 - 13 Sty 2014, 20:22

Dzisiaj pytałem sie dwoch mechanikow o koszt wymiany rozrządu - jakby spiewali razem w chorze -200 pln

Czy takie blokady beda pasowaly do mojego silnika

http://allegro.pl/blokada...3874693789.html

kuba87 - 13 Sty 2014, 20:22

boas43, proste pytanie, masz pompę wtryskową elektroniczną, bez żadnych wichajstrów u góry, czy też pompę z wichajstrami, sterowaną linką?
boas43 - 13 Sty 2014, 20:27

kuba87 napisał/a:
boas43, proste pytanie, masz pompę wtryskową elektroniczną, bez żadnych wichajstrów u góry, czy też pompę z wichajstrami, sterowaną linką?


Tutaj zabiles mni cwieka ale to jest auto z 96 roku tak wiec raczej sterowanie linką.

kuba87 - 13 Sty 2014, 20:31

nie raczej, tylko jest/ nie jest sterowana linką. od tego właśnie trzeba zacząć zeby dobrać własciwy zestaw rozrządu i odpowiedzieć na Twoje pytanie.
Jaszczur - 13 Sty 2014, 21:28

boas43, Tak, będą teoretycznie pasować, ale nie wiem jakim cudem wkręcisz blokadę wału - ona wydaje mi się cokolwiek krótka. No chyba że z tyłu ma jakąś końcówkę na śrubokręt albo klucz, ale tego nie widać.
Powinna być taka jak tu na zdjęciu, pierwsza od góry.

przemo_rsr - 13 Sty 2014, 22:09

kuba87, dopiero fiesta MK5 dostała silniki TDDI, a tak były klekoty montowane, takie jak w mk3 tylko trochę pompy były zmodernizowane, ja bym nie przekraczał przebiegu 60 000km, gdyz w tych silnikach czyli Endura DE lubią się zrywać paski rozrządu :)

boas43, ale czy jest sens na 1 raz kupować blokady ? dobierz odpowiednie wiertła bądź trzpienie, i będzie to samo a za darmo :)

boas43 - 13 Sty 2014, 22:24

Sprobuję cos zdzialac domowymi sposobami.....ale zanim zaczne wolę pytac sie tutaj - Was :)

A czy do dokrecania rolek itp. rzeczy/elementow rozrządu należy w teori/praktyce uzyć klucza dynanometrycznego ?

- no i standartowe pytanie jakiej firmy rozrząd ?

W intercarsie do tego modelu są z jednej firmy 3 zestawy rozrzadu !? Nawet po podaniu im VIN-a panowie w sklepie zglupieli i stwierdzili ,że nie wiedza i najlepiej zdemontowac stary rozrzad i dopiero wtedy kupic ... :fox:

Jaszczur - 13 Sty 2014, 22:35

boas43 napisał/a:
należy w teori/praktyce uzyć klucza dynanometrycznego ?


W teorii tak, w praktyce - ja nie używałem.

boas43 napisał/a:
- no i standartowe pytanie jakiej firmy rozrząd ?


Najlepiej to oryginał ;)
Ja osobiście mam teraz założony rozrząd SKF

boas43 - 13 Sty 2014, 22:58

Mam własnie okazje kupic rozrząd SKF za 150 pln (2 paski,rolki itp.) - warto ?
Oczywiscie wczesniej sprawdzę czy on bedzie pasował.

Pompe wody podpowiadali mi zebym kupil z metalowym "wiatraczkiem"....

Jaszczur - 13 Sty 2014, 23:37

Rozrząd jak rozrząd, ja i tak wymienię po przejechaniu max 40tyś
boas43 - 16 Sty 2014, 19:57

Ok panowie - silnik porozkrecalem i rozrzad mam na wierzchu - oczywiscie nie ściagałem go tylko narazie probiłem mu fotki i ogolnie zrobilem ogledziny . I sprawa sie ma tak:

- paski wygladaja jak nowe - zadnych widocznych uszkodzeń, przetarć itp mimo że autko na nim przejechalo około 60.000 - wymieniać ?

- nie wiem jak u Was ale u mnie w rozrządzie sa 2 paski + 2 rolki (plastikowa oraz metalowa )
+ 2 kóleczka z żabkami ( sorrki ale nie znam ich fachowych nazw). Chciałem zakupic pelen komplet ale wszedzie w zestawach mają 2 paski + 3 kołeczka - a co z czwartym ?

- Czy mozna samemu i jak wymienić uszczelniacz wału korbowego ? Jaki jest jego symbol moze znacie ?











Jaszczur - 16 Sty 2014, 21:53

boas43 napisał/a:
- paski wygladaja jak nowe - zadnych widocznych uszkodzeń, przetarć itp mimo że autko na nim przejechalo około 60.000 - wymieniać ?


Jak najbardziej. Dopiero po zdjęciu paska i wygięciu na zębach będziesz widział że jego kondycja może nie być już najlepsza.

boas43 napisał/a:
- nie wiem jak u Was ale u mnie w rozrządzie sa 2 paski + 2 rolki (plastikowa oraz metalowa )
+ 2 kóleczka z żabkami ( sorrki ale nie znam ich fachowych nazw). Chciałem zakupic pelen komplet ale wszedzie w zestawach mają 2 paski + 3 kołeczka - a co z czwartym ?


Przy okazji zmiany rozrządu wymienia się:
-napinacz paska pompy wtryskowej
-napinacz paska rozrządu
-rolkę pośrednią zębatą (widać ją na 9 zdjęciu, mniej więcej w centralnej części zdjęcia po prawej stronie od koła pasowego wałka rozrządu, po lewej jest napinacz)
-paski
-pompę wody (7 zdjęcie, rdzawe kółko po lewej stronie)

Prócz tego w tym silniku nie wymienia się nic więcej w temacie samego rozrządu.
Jeszcze jedna rolka zębata, która jest po lewej stronie koła pasowego wału, które napędza alternator to napęd pompy oleju, i tego się nie zmienia, chyba że się konkretnie posypie.

A co do uszczelniacza wału, musisz pytać w sklepie, ale same uszczelniacze wału są takie same w 1.8D/TD/TDDI niezależnie od rocznika.

Do Twojego silnika będzie pasował ten rozrząd:
http://allegro.pl/rozrzad...3826105245.html

Zwróć uwagę na napinacz głównego paska rozrządu - U ciebie jest prosty, na sprężynkę.

Proboszcz1 - 20 Sie 2014, 09:06

panowie czy da się zrobić rozrząd bez wyciągania silnika w silniku 1.8 di endura 75KM.jest strasznie trudny dostęp i jak to jest że wałek rozrządu jest tylko z pompą a nie wałem korbowym?Jak to ustawić na znakach?Jest tam jeszcze jakiś łańcuch?
Puff - 20 Sie 2014, 09:26

Da się - odpinasz łapę po stronie pasażera i wio. Bez tego to jak operowanie migdałków nacięciem w podbrzuszu :)

Masz tam łańcuch i pasek. Tego 1. się generalnie nie dotyka, póki nie dzwoni.

Proboszcz1 - 20 Sie 2014, 11:23

Pufcio napisał/a:
Da się - odpinasz łapę po stronie pasażera i wio. Bez tego to jak operowanie migdałków nacięciem w podbrzuszu :)

Masz tam łańcuch i pasek. Tego 1. się generalnie nie dotyka, póki nie dzwoni.
Tylko strasznie tam mało miejsca,łapa odkręcona ale dojścia wogóle nie ma.trzeba ściągać pasek wieloklinowy?Czy wystarczy tą metalową pokrywe zdjąć?Pokrywe zaworów też trzeba zdjąć i włożyć płaskownik w tył wałka?
kuba87 - 20 Sie 2014, 11:33

wykrec zbiorniczek wyrownawczy czy co ci tam przeszkadza, motor na lewarku unies, nie trzeba zdejmowac paska wieloklinowego ( przynajmniej w focusie nie trzeba) zdejmij pokrywe walka, krec motorem w prawo az krzywki walka na pierwszym cylindrze beda celowaly do gory, sprawdz naciecie na walku, jesli pasuje zablokuj walek, pompe blokujesz bodaj wiertlem 8 poluzuj 3 sruby na kole pompy wtryskowej(klucz 10mm) luzujesz napinacz zdejmujesz pasek, montarz w kolejnosci odwrotnej, warto sobie przed luzowaniem paska zaznaczyc kola farbka ulatwi to potem ponowne ustawienie po obroceniu silnika w celu sprawdzenia czy nie ma kolizji
Proboszcz1 - 20 Sie 2014, 11:38

Wielkie dzięki kolego.Ma ktoś może jakiś schemat lub coś jeszcze powie na ten temat?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group