|
Forum FiestaKlubPolska -
|
 |
Przed zakupem - [MK3] Prostownik do ladowania aku w samochodzie
kenczorf - 16 Lis 2011, 08:53 Temat postu: [MK3] Prostownik do ladowania aku w samochodzie Mam Varte Silver i pomimo, ze jest sprawny i ladowanie mam ok, to 1-2 razy w zimowym miechu musze doladowac. Prawdopodobnie audio czerpie za duzo mocy. Do tego w wiekosci robie krotkie trasy po 2-3km czyli 2-5 min jazdy.
Sa prostowniki ktorymi mozna ladowac aku ktory ma podpiete klemy? Slyszalem, ze moze to np uszkodzic kompa. Prawda to?
Do tego na moim aku pisze NO PB a wiekszosc prostownikow jest do olowiowych. Pasuje tez aby po naladowaniu sie sam wylaczal albo przechodzil w stan podtrzymania. Nie chcialbym sie obudzic i stwierdzic, ze sie mi aku rozwalilo
http://www.narzedziowy.pl...ik-BT-BC-5.html ten sie chyba sam nie wylacza
http://www.narzedziowy.pl...BT-BC-22-E.html ten sie wylacza ale jest drogi
http://www.narzedziowy.pl...ah-YT-8300.html a ten nie wiem czy bedzie bo nie wiem co oznacza ze akumulator jest mokry, a moj napewno nie jest agm ani zelowy
http://www.narzedziowy.pl...BT-BC-7-PE.html ewentualnie takie cos bo ogranicza ladowanie ale pisze ze jest do aku olowiowych
przemo_rsr - 16 Lis 2011, 09:21
można ładować panie z podpiętymi klemami, jak się ma dobry prostownik a nie gówno z tesco, za blisko masz do roboty,
kenczorf napisał/a: | Do tego w wiekosci robie krotkie trasy po 2-3km czyli 2-5 min jazdy. |
chodź na nogach będziesz zdrowszy
kenczorf - 16 Lis 2011, 09:45
to ktory bedzie dobry do ladowania z podpietymi klemami?
A na nogach mam 30 min drogi. Nie jestem w stanie wstac wczesniej niz o 6.40 czyli juz po wstaniu bylbym spozniony 10 min Pozatym za zimno
JoeMix - 16 Lis 2011, 09:52
kenczorf napisał/a: | Mam Varte Silver i pomimo, ze jest sprawny i ladowanie mam ok, to 1-2 razy w zimowym miechu musze doladowac. | To jednak nie jest coś sprawne,,, jakie masz napięcia na tym akumulatorze,,,
kenczorf - 16 Lis 2011, 10:03
Z racji, ze mam zalozony voltomierz to na biezaco widze stan ladowania. Podczas jazdy bez swiatel 14.2, ze swiatlami 14.1-14, wlacze glosno audio to max spada do 13.7, przy umiarkowanej glosnosci pokazuje 13.8-13.9 w zaleznosci od ilosci niskich tonow w piosence. Teraz np jesli zimne auto ma powiedzmy 12.2V to jak odpale, przejade te 5 min i znowu postoi na zimnie te 8h, to wtdy aku bedzie mial juz 12v. Ogolnie problem z odpaleniem pojawia sie gdy aku spada do 11.8v. Wczoraj go naladowalem jakims prostownikiem od kumpla. Odlączylem go o 22giej i dzisiaj rano mial 12.8v.
Napisalem, ze jest dobry poniewaz jest na gwarancji, dlatego podjechalem, zeby mi sprawdzili. Urzadzenie pokazalo ze jego stan jest dobry i wymaga podladowania.
JoeMix - 16 Lis 2011, 10:07
Hmm, napięcia faktycznie wyglądają OK, ale ja u siebie użytkując ponad 3 miesiące auto na dystansie niecałych 2km (dojazd na drugi koniec miasteczka), trasę pokonywałem 2-4 razy dziennie - problemów z aku nie zauważyłem u siebie.
Może problemem jest pobór prądu na postoju?
kenczorf - 16 Lis 2011, 10:12
podejrzewam, ze na postoju mi cos pobiera...ale ile i co to nie ma pojecia. Alarm wyebalem, zostal centralny, radio ma podtrzymanie pamieci ale ile pobiera to nie wiem. Wzmak sie wlacza sygnalem z radia. Przy zakladaniu klemy na aku pojawia sie iskrzenie. W poldzie u tescia niema iskrzenia i pomimo ze auto robilo tylko bardzo krotkie dystanse i czasem byl dlugo krecony to akumulator firmy Kager caly czas dzialal i nigdy nie zawiodl.
A wracajac do glownego watku to jaki prostownik polecacie z samoczynnym wylaczeniem lub podtrzymaniem, oraz z mozliwosci ladowania z podpietymi klemami?
JoeMix - 16 Lis 2011, 10:34
Jak przy zakładaniu klemy jest iskrzenie to znaczy ze całkiem sporo tego prądu tam idzie,,, amperomierzem umiesz się posługiwać, lub jaki masz konkretnie miernik,,,
Jaszczur - 16 Lis 2011, 10:35
kenczorf napisał/a: | Sa prostowniki ktorymi mozna ladowac aku ktory ma podpiete klemy? Slyszalem, ze moze to np uszkodzic kompa. Prawda to? |
Są takie prostowniki, i jest to większość. Ja ostatnio ładowałem aku przy podpiętych klemach zwykłym prostownikiem... wprawdzie nie z tesco, a z auchan, ale nie sądzę żeby była różnica.
Co do uszkodzenia kompa... Ja naprawdę nie rozumiem skąd ludzie te legendy biorą :(
Ze świecą szukać typowego prostownika w polskich garażach, który ma maksymalny prąd ładowania większy niż 10A, a przecież w trakcie ładowania przez alternator, prąd ładowania jest niejednokrotnie większy... Więc co u licha miałoby popsuć ten nieszczęsny komputer i w jaki sposób?
Nawet gdyby szlag trafił diody w prostowniku, to prędzej transformator by spaliło w prostowniku niż akumulator by pozwolił zrobić sobie krzywdę, czy czemukolwiek innemu w aucie.
kenczorf - 16 Lis 2011, 10:42
JoeMix napisał/a: | amperomierzem umiesz się posługiwać, lub jaki masz konkretnie miernik,,, | mam miernik jakis uni-t tani ale dziala Powiedz jak ustawic, gdzie sie wpiac i co powinien pokazywac
JoeMix - 16 Lis 2011, 10:43
ministerq napisał/a: | Ze świecą szukać typowego prostownika w polskich garażach, który ma maksymalny prąd ładowania większy niż 10A, a przecież w trakcie ładowania przez alternator, prąd ładowania jest niejednokrotnie większy... | skąd takie dane?
JoeMix - 16 Lis 2011, 11:00
kenczorf napisał/a: | mam miernik jakis uni-t tani ale dziala Powiedz jak ustawic, gdzie sie wpiac i co powinien pokazywac |
Taki? Masz tam na pokrętle pozycję 10A i dziurę tak oznaczoną?
Jaszczur - 16 Lis 2011, 11:12
JoeMix napisał/a: | :9: skąd takie dane? |
A do czego się konkretnie odnosisz?
kenczorf - 16 Lis 2011, 11:14
http://electromix.pl/Mier...M830BUZ-20.html takie cos wiec jest gniazdo 10A max 10s . Czyli kabel w dziure 10A, miernik ustawic na 10A i wpiac sie miedzy ktora kleme a aku? I ile powinno byc?
Jaszczur - 16 Lis 2011, 11:17
kenczorf napisał/a: | Czyli kabel w dziure 10A, miernik ustawic na 10A i wpiac sie miedzy ktora kleme a aku? |
Między plus aku a plusową klemę, czarny kabel (masa) miernika do plusa aku, czerwony kabel miernika do plusowej klemy.
kenczorf napisał/a: | I ile powinno byc? |
Jak najmniej, najwyżej kilkadziesiąt mA, maksymalnie kilkaset (do 200).
kenczorf - 16 Lis 2011, 11:41
Sprawdze to po robocie. A moze mi ktos powiedziec czy ta Varta Silver faktycznie nie zawiera olowiu? Mysle ten sprzet bylby ok http://www.narzedziowy.pl...BT-BC-7-PE.html ale pisze ze jest do olowiowych, a pozatym pisze ze ona laduje pradem 7A, a wedlug tego co znalazlem to przy aku 52Ah powinienm ladowac max 5A
JoeMix - 16 Lis 2011, 11:43
Dokładnie, czarny przewód jak zwykle w złącze COM a czerwony w 10A,,, ja jednak pomiar bym zrobił po stronie ujemnej, gdyż zawsze jak coś to klemę ujemną jako pierwszą z akumulatora się odłącza,,, więc zdejmujesz klemę, jeden przewód miernika do kłamy drugi do kołka akumulatora,,, i powinien być jakiś odczyt,,,
ministerq, chodziło mi o prąd ładowania akumulatora z alternatora,,,
Jaszczur - 16 Lis 2011, 11:49
JoeMix napisał/a: | ministerq, chodziło mi o prąd ładowania akumulatora z alternatora,,, |
Moze nieprecyzyjnie się wyraziłem. Generalnie chodzi mi o to, że wydajność alternatora podczas ładowania jest o wiele większa niż typowego prostownika, dysponującego dajmy na to pradem ładowania 5A - alternator nie ma problemu by utrzymywać na klemach 14V podczas pracy, prostownik natomiast powoli pokonuje "opór" akumulatora (podczas ładowania aku amperaż spada, i dzięki temu można z grubsza ocenić czy akumulator jest naładowany czy nie). Typowy prostownik z tesco, czy garażu pod tym względem nie ma co się równać z alternatorem i jego wydajnością prądową. Dlatego nie rozumiem skąd się biorą legendy o tym, że prostownik może uszkodzić komputer podczas ładowania...
JoeMix - 16 Lis 2011, 11:57
Na tym polega zasada, do ładowania akumulatora wystarczy zwykły transformator o odpowiednim napięciu i wydajności, właśnie wspomniane 5A wystarczy, do tego mostek (lub 4 diody) i ladujemy, nawet pusty akumulator takim prostownikiem nie będzie żarł tych 5A,,, a wraz z naładowaniem będzie rosła jego rezystancja co jednoczesne będzie ze spadkiem prądu ładowania,,, który przy full aku spranie prawie do zera,,, w samochodzie mamy alternator dużo wydajniejszy niż prostownik do tego regulator napięcia jest,,, ale trzeba brać poprawkę na to ze auto żre prądu i to dużo,,, i tylko nadwyżka energii jest przekazywana do akumulatora,,, i są to prądy rzędu 5A,,, nie większe bo w pierwszej fieście ojciec po tym jak mu dym poszedł podłączył instalacje auta do akumulatora przez cieniutki kabelek który jakby coś miał się spalić jako pierwszy,,, ale trzymał,,, (uprzedzam, rozrusznik miał swój gruby kabelek), ja sam kiedyś mierzyłem prąd na akumulatorze i uzyskiwałem wynik 2A z hakiem max,,, jakie były wciskane w akusa,,,
Jaszczur - 16 Lis 2011, 12:00
Być może przesadziłem z tym prądem większym niż 10A, ale to by wypadałoby sprawdzić jeszcze, bo to może zależeć od wielkości aku, i stopnia jego rozładowania. W sumie mniejsza o to, nie ma co kruszyć kopii o szczegóły nieistotne dla tego wątku.
JoeMix - 16 Lis 2011, 12:11
kenczorf, nic nie daje takiego luksusu jak amperomierz na prostowniku,,, żadne tam elektroniczne diody i inne wodotryski, stary, poczciwy amperomierz,,, taki ze skalą do 5A Ci wystarczy,,, jak boisz się przeładowania to za 10 zeta kup timer elektroniczny który np. po 6h odłączy prostownik od sieci,,, gdzie będziesz ładował, w garażu czy na dworze?
kenczorf - 16 Lis 2011, 12:13
w garazu podpiety do auta A mi caly czas sie rozchodzi o to, ze tak jak ten ktory pokazalem...oraz wiele innych sa do olowiowych a moj aku niby nie jest olowiowy tylko wapniowo-srebrowy ale nie wiem tego na 100%
JoeMix - 16 Lis 2011, 12:30
Dryndnij na servis (może tam gdzie sprawdzałeś aku?) i powiedzą czy musi byś specjalny prostownik czy zwykły wystarczy,,,
kenczorf - 16 Lis 2011, 17:03
Zrobilem tak jak mowicie. Wyszlo mi:
0,02 gdy panel radia zdjety
0,12 gdy panel zalozony
0,14 panel wpiety a w niego pendrive
1,9-2,0 gdy wlaczyem radio czyli malo basow a glosnosc 15 Vol czyli srednio cicho
Jak wlaczylem piosnke z pena i podglosnilem do 20 to wszytsko sie wylaczylo
A co prostownika to znalazlem Bosch BC6E ale juz chyba niedostepny...wiec jego nastepca Bosch C3
JoeMix - 16 Lis 2011, 17:10
Ale chyba nie parkujesz auta z włączonym radiem BTW sam panel sporo prądu żre,,,
kenczorf - 16 Lis 2011, 17:18
No nie..wylaczam go
Gdzies wycztalem ze na postoju pobor pradu moze byc miedzy 20 a 50mA.
I jak dobrze rozumie to u mnie wyglada to tak ze bez panelu mam 20mA, a z panele i penem mam 140mA ?
Dodam, ze bez panelu otworzenie drzwi czyli zapalenie oswietlenia kabiny powoduje wzrost do 0,66, a np zamkniecie lub otwarcie centralnego powoduje chwilowy skok na 7,xx i powrot do 0,02
kenczorf - 18 Lis 2011, 11:53
minely 3 dni od ladowania. Jezdzilem tylko dom - praca, praca - dom....czyli po 5 min w jedna strone. Wyszlo w sumie 5 krotkich jazd w odstepach po 8-16 godzin oraz 2x odpalanie zimnego zeby przestawic pod domem. Jezdze bez panela wiec nie slucham radia i dalej mi trzyma po nocy 12.7V
Teraz bede testowal z wlaczonym radiem ale z wypinaniem panela po jezdzie.
A prostownik opisze jak go kupie
kenczorf - 2 Paź 2012, 02:14
Kupilem Boscha C3. Jak na razie jestem zadowolony. Gdy aku nie ma pelnej sprawnosci to jest ladowany do oporu, po czym przerwa i znow laduje, trwa to az bedzie mial napiecie 14.2V. Po czym przechodzi w tryb podtrzymania.
Mozna nim ladowac aku od 1 do 120 albo 140Ah. 6 i 12V.
Dobra opcja jest dla aku majacyh np 10V. Sam wykrywa i wlacza impulsowe ladowanie dopoki nie pojawi sie 12V. Wtedy oprzelacza sie w normalny tryb.
Przejscie w tryb czuwania jest przy 14.2V czyli bezpieczne i klemy moga byc podpiete do auta. W zwyklym einhellu kolegi prad sie zmniejszal owszem ale dochodzilo napiecie na aku do 16-17V a dla instalacji nie byloby to chyba dobre.
Dodatkow laduje wszytkie typy akumulatorow i ma opcje ladowania w zimie...ale nie mam pojecia co to niby zmienia
JoeMix - 2 Paź 2012, 07:51
kenczorf napisał/a: | Dodatkow laduje wszytkie typy akumulatorow i ma opcje ladowania w zimie...ale nie mam pojecia co to niby zmienia | To że akumulator jest na początku ogrzewany a potem dopiero ładowany, - inny prąd inne napięcie na start.
|
|