Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka - Kąt wyprzedzenia zapłonu w silniku Zetec

PumaRST - 22 Cze 2008, 22:42
Temat postu: Kąt wyprzedzenia zapłonu w silniku Zetec
Witam,

jaki jest kat wyprzedzenai zapłonu w silniku zetec. Mozgą byc dane dla 1,6 / 1,8 / 2,0 jesli sie róznią tyloko prosze o podanie pojemności dla której podajecie.

Dzieki
PumaRST

diodalodz - 22 Cze 2008, 23:19

10 stopni przy 900 obr dla RS1800
mondek 2.0 10st +/-2 st przy 880 obr. (wersja 136 KM) 1.6 i 1.8 maja tak samo.

PumaRST - 22 Cze 2008, 23:26

Dzieki to nastepne pytanie,

z moje wiedzy (moge sie mylić) CVH ma też 10 stopni ale przy odpiętym podciśnieniu na wolnych obrotach, czy dobrze rozumiem że na odpietym z Mapa?? jelsi tak to jaki jest przy podpiętym mapie??

JoeMix - 22 Cze 2008, 23:31

Skoro pisze że przy odpiętym podciśnieniu to czy czasem nie będzie chodziło o silnik z klasycznym rozdzielaczem? Bo tam się to ustawia właśnie przy odpiętym podciśnieniu z przyśpieszacza, w momencie kiedy jest elektroniczny zapłon i jest obecny mapsensor zapłonu się nie ustawia... (chyba ze mi się coś pokićkało)
PumaRST - 22 Cze 2008, 23:37

masz racje co do ustawianai zapłonu przy Mapie ale tak mi podaje książka, a że map steruje zapłonem to tak sobie pomyślałem, ze chodzi o odpiety Map.
być moze chodzi o to samo że jak jest podpięty to map przyspiesza bardziej lub opóźnia.

Niestety elektryka jest moją bolączka i nie kumam tego wcale

JoeMix - 22 Cze 2008, 23:43

PumaRST napisał/a:
przy odpiętym podciśnieniu na wolnych obrotach, czy dobrze rozumiem że na odpietym z Mapa?? jelsi tak to jaki jest przy podpiętym mapie??
A to jest dobre pytanie i trzeba by z mapy zapłonu odczytać, gdyż inne będzie na 2tyś jak auto stoi, jedzie na 2 pod górkę lub na 5 z górki itp... (przynajmniej tak kiedyś czytałem odnośnie przyśpieszacza w klasycznym zapłonie, i sądze iż zadanie MAPa jest takie samo w elektronicznym - dostosować kąt do chwilowego obciążenia silnika)

[ Dodano: Nie Cze 22, 2008 23:50 ]
No może tak być, że jest podana wartość, i po odpięciu MAPa na wolnych lampą można sobie skontrolować jaki jest (powinien być) kąt i dlatego jest podane... i jest dokładnie jak mówisz... jak jest podpięty map to przesuwa zapłon, w starych silnikach to dobrze widać, jak ustawisz zapłon na odpiętym przyśpieszaczu to, znacznik na kole w świetle lampy stoi w miejscy - nawet jak przegazujesz lekko - zapłon nie zmienia się, a jak podepniesz przyspieszacz do podciśnienia to jak dodajesz gazy to przesuwa się w jedną stronę a jak ujmujesz to przesuwa się w drugą...

A inną sprawa jest dlaczego niektóre silniki lepiej pracują z odpiętym przyśpieszaczem (mówię o klasycznym zapłonie na rozdzielaczu)... na nowszych silnikach nie sprawdzałem, ale przy okazji zerknę u siebie co się będzie działo :D

diodalodz - 23 Cze 2008, 09:50

10 st powinno być na mapie podpiętym i gotowym do działania . sam map za dużych zmian w kącie nie robi . Gówna zmiana to krzywa w pamięci Edisa która przestawia zapłon po prostym przeliczniku sprawdza obroty ->podaje kąt . A z mapa sygnał idzie do kompa i z kompa biegnie do edisa , ale na sam kąt ma jeszcze wpływ czujnik temp płynu .
PumaRST - 23 Cze 2008, 09:55

no dobra to w takim razie co sie gdzieje.

odpaliłem tego swojego wynalazka na elektronice od CVH-T i teraz sytuacja wyglada tak że na podpiętym mapie nie odpala a jak odpali to zdycha, a gdy odepne mapa (czy lektrycnzie czy też podciśnieniowo) chodiz normlanie na wolnych obrotach. według mnie map daje dzieki podciśnieniu informacje dzieki której zapłon sie przyspiesza do takich wartości że 16v nie chce na tym chodzić. mam racje??

co by świadczyło o tym że wyczytana informacja o 10 stopniach przy odpiętym mapie jest prawidłowa a podciśnienei zmienie kąt.

JoeMix - 23 Cze 2008, 10:22

Tak,,, spróbuj zapalić bez MAPa a jak już będzie chodził to podepnij,,, a jak się zachowuje nie na wolnych obrotach?
PumaRST - 23 Cze 2008, 10:35

odpala pryz odpiętym mapie i chodzi normalnie na wolnych obrotach, jak podepne mapa to zdycha, a jak jest odpiety i prubuje dodać gazu to sie wkreca ale bardzo kulawo wiec wnioskuje że zapłon sie nie zmienia zgodnie ze zmina obrotów i podciśnienia. specjalnie nie chciałem gazowac bo silnik świrzo poskąłdany i dość drogi wiec nie chce go uwalic na własne zyczenie
diodalodz - 23 Cze 2008, 11:57

może miałeś na tyle pecha że padł . a 16V jest wolnossąca ?? Bo przecież jak jest od wersji T to ciśnienia w kolektorze beda inne . byś musiał mieć drugi zestaw do porównania na oscyloskopie bo niestety te cholerne fordowskie mapy modulują częstotliwoscią przestawienie zapłonu . W innych markach jest normalnie modulacja wysokością napięcia.
PumaRST - 23 Cze 2008, 12:35

instalacja jest do CVH-Turbo czyli z RST, a Zetec jest Turbo ale nie był. z tego co gadałem róznice wynikajaz konstrukcji komory spalania i najprawdopodobniej dla tego mam problem.

na 99% sam map jest OK

a to że fordowskie Mapy są chore to ja wiem doskonale.

Qzyn - 23 Cze 2008, 13:05

MAP ma duzy wplyw na wyprzedzenie zaplonu Dioda. Na kat wyprzedZenia zaplonu wplyw neico mneijszy ma temp wody ale sama mapa zaplonowa jak i paliwowa jest sterowana wedle wykresu : obroty na jednej osi i podciesnienie ( w Twoim przypadku cisneinie) w kolektorze dolotowym i to charakteryzuje krzywa zaplonu. Co do kata wyprzedzenia to o ile dobrze pamietam bo czytalem o edisie kiedys, przy odpietym mapie powinno byc na stale 10 stopni wyprzedzenia, stad kulawe przyspieszanie. Nie wiem czemu zdycha przy podpieciu bo na wolnych obrotach nei powinno sie to zbytnio zmienic :(
JoeMix - 23 Cze 2008, 15:19

Nie wiem jak jest z MAPem, ale w układzie klasycznym, jak na wolnych podłaczasz przyspieszacz, to wizualnie on sie własnie sporo wychyla... nie wiem jak ma się to ma na przelicznik na kąt... proponuje dziwny test, podłącz do mapa wężyk, i zapal silnik... ustami lub gruszką zrób mu lekkie podciśnienie lub nadciśnienie i zobacz co będzie się działo...

Poszukaj kogoś kto ma taki silnik od jakiego masz map sensor... poproś by podłączył mapa najlepiej przez trójnik z dopiętym manometrem, znaczy tym wakuometrem dokładniej tak?... to samo zrób u siebie - będziesz miał obraz jakie podciśnienie oryginalnie mierzy MAP a jakie masz u siebie,,,

[ Dodano: Pon Cze 23, 2008 15:24 ]
Aha i takie drobne spostrzeżenie - rozumiem że jak odłączasz MAPsensor (nie elektrycznie tylko pneumatycznie) to powstałą w układzie dolotu dziurę zatykasz (co tam w ogóle ci dmucha czy ssie?)

diodalodz - 23 Cze 2008, 18:16

hm sam map nie może wyprzedzić wiecej niż 10 stopni . a większosć wali max o 5 . Fordowskie są głupie bo jak rozchwieje się czestotliwość w mapie (np przez przebitą diodę w aktku) to potrafi tak wyprzedzić zapłon że go zgubi . a edis zmienia sam z siebie przyspieszenie wraz z obrotami bo zastępuje starodawne przyspieszcze odśrodkowe . Poszukam jeszcze gdzieś jakiejś dokumentacji co do częstotliwości sygnału z mapa na wolnych obrotach , bo do wolnossących to mam tego troche a Turbinek mi się mało trafia .
JoeMix - 23 Cze 2008, 19:11

Nie mogę napisać na 100% bo nie mogę znaleźć książki, ale ciągle mnie się wydaje że map mierzy obciążenie silnika bo i prędkość i poziom uchylenia przepustnicy sterownik/komputer odczytuje z innych czujników...
Qzyn - 23 Cze 2008, 22:01

No map sensor mierzy podcisnienie w kolektorze dolotowym silnika wolnossacego oraz podcisnienie i nadcisnienie silnika turbo doladowanego. Nie wiem dioda jak to sie moze dziac to co ty napisales ze map sensor sam w sobie moze mienic kat wyprzedzenia zaplonu ?? To jest tylko czujnik ktory podaje sygnal do EDISa. Tak mnei przynajmneij uczyli a EDIS dobiera kat wyprzedzenia zaplonu dzieki takim danym jak wlasnie to podcisnienie oraz obroty silnika (to dwie glowne dane) moze tez korygowac go ze zwgledu na polozenie przepustnicy (choc pewne wyobrazenie o uchyleniu daje wlasnie podcisneinie) oraz temperature cieczy chlodzacej.
diodalodz - 24 Cze 2008, 00:50

sam map sensor nie ma . Ma edis . przypisane że przy 1 tyś ma 10 stopni a przy 3 tyś ma 20 . Map tylko modyfikuje wyprzedzenie in plus , a czujnik spalania stukowego modyfikuje in minus . najważniejsza jest tablica która zawiera EDIS . Map podaje sygnał do kompa a z kompa wychodzi zdaje się przebieg prostokątny który przestawia zapłon w zależności od dł trwania impulsu (współczynnik wypełnienia to sie chyba zwie) , niestety w fordzie z Edisem nikt nie pomyślał o kagańcu który mógł by ograniczyć np kąt max do 40 st tylko przy awarii mapa potrafi przestawić kąt o kosmiczną wartość tak że ginie iskra .
i właśnie ta tablica z edisa to dawny odśrokowy regulator wyprzedzenia
Puma czy jakiś model Essa miał zeteca na turbinie fabrycznie albo jakiś inny ford ??

PumaRST - 24 Cze 2008, 06:48

diodalodz napisał/a:
Puma czy jakiś model Essa miał zeteca na turbinie fabrycznie albo jakiś inny ford ??


nie, nie ma zeteca Turbo na edisie i na mapie, zreszta nie ma seryjnie zeteca jakiego kolwiek na mapie. one były na przepływce, a wersja Turbo to tylko Focus RS z przepływką i wbudowanym module zapłonu w ECU.


Joe nie wiem jak sie zachowa silnik z odpiętym podciśnieniem ale zatkanym z mapa, a ze mam zegar doładowania w skali absolutnego ciśnienia 2,5 bara to widze jak sie zachowuje na podciśnieniu, ma około -0,6 a jak sie nagrzeje schodzi -0,8 czyli jak najbardziej prawidłowo.

diodalodz - 24 Cze 2008, 11:38

jedyne co można zrobić to teraz porównać podciśnienie w RST i zobaczyć czy się bardzo różni . jeśli bardzo się nie różni to podmienić mapa na innego .jeśli faktycznie ciśnienia beda się różnić to jest kałamarz i bedzie trzeba pomyśleć nad takim problemem .
JoeMix - 24 Cze 2008, 11:45

Zaproponowałem to parę postów wyżej,,, będziemy wiedzieć na czym stoimy.
PumaRST - 24 Cze 2008, 11:52

Panowie, podciśnienie w CVH-T (RST) jest dokąłdnie takie samo przy takich samych obrotach jak w obecnej chwili. Vacuomtr pokazywał to samo wcześniej i teraz.
Przy 1500-1600 obr jest 0,5-0,6 na minusie,
a przy 900-1000 obr równo -0,8.

diodalodz - 24 Cze 2008, 16:45

to podmień mapa na coś innego . Przed odpaleniem silnika na 2 pinie mapa i masy ma być 160Hz po odpaleniu ma spaść na 105 Hz. Od biedy możesz wziąść jakiś uniwersalny obrotomierz i wpiąć w 2 pin . Wskazówka powinna powędrować gdzieś na 4600 4800 dla obrotka do starego 4 cyl benzyniaka (FSO 1500) . Po odpaleniu powinna opaść na 3 tyś . nie zawsze to się udaje bo część obrotków ma za małą czułość .

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group