|
Forum FiestaKlubPolska -
|
 |
Mechanika silnika - [1.8 RQC] Wymiana rozrządu, luźny pasek
xGrzesieq - 1 Cze 2025, 20:02 Temat postu: [1.8 RQC] Wymiana rozrządu, luźny pasek Cześć, posiadam Fiestę z silnikiem 1.8 RQC. Rok temu wymieniałem w niej rozrząd – przejechałem od tamtej pory bezproblemowo 5 tysięcy kilometrów, jeżdżąc dość dynamicznie. Niestety, po listopadowej przerwie odpaliłem silnik i nagle… zonk – zaczęły dochodzić dziwne dźwięki z okolic rozrządu.
Na początku myślałem, że to kwestia górnej obudowy, bo widziałem, że u poprzedniego właściciela zębatka ocierała o osłonę. Niestety to nie to – zdjąłem osłonę, a dźwięk nadal się utrzymywał. Rozebrałem więc cały rozrząd i… jeszcze większy zonk – udało mi się zdjąć pasek rozrządu rękami, bez luzowania napinacza.
Kupiłem więc nowy zestaw (pasek + napinacz), bo pomyślałem, że może trafiłem na wadliwy egzemplarz. Wszystko zrobiłem zgodnie z procedurą z tego filmiku:
https://youtu.be/7k0cdRwOKis?si=bXIXmv9vA-Nr0yn2&t=884
Ale widzę, że pasek w moim zestawie (napinacz INA + pasek Continental) nie napina się tak, jak na filmie. Teoretycznie teraz nie mogę już łatwo zdjąć paska z kół zębatych, ale nadal da się to zrobić – i zastanawiam się, czy w ogóle mam odpowiedni zestaw rozrządu.
Rok temu zakładałem ten zestaw:
https://archiwum.allegro.pl/oferta/skf-rozrzad-pompa-mondeo-i-mk1-1-6-1-8-2-0-16v-i13099763406.html
Teraz zrobiłem to na napinaczu INA i pasku Continental – i znów mam wrażenie, że za chwilę pasek się rozciągnie i problem zbyt luźnego paska powróci.
Czy jest możliwe, że znowu kupiłem zły zestaw? Czy ten SKF był właściwy? Przy SKFie też ten pasek nie był mocno napięty :/ Obie aukcje, jak do SKFa, jak i INA + Continental wskazywały na silnik RQC pod względem kompatybilności, ale cała sytuacja jest dziwna – pasek po założeniu jest tylko lekko napięty. Robiłem już kilka rozrządów (Volvo V40 MK1, Audi 80 B3 1.6 TD) i nigdy nie spotkałem się z tak nietypową sytuacją, że pasek można swobodnie przesuwać tuż po montażu.
Czy to możliwe, że sprężyna, która zaczepia się o napinacz oraz śrubę montażową jest nieodpowiednia i przez to nie zapewnia właściwego napięcia?
Czy jesteście w stanie polecić odpowiednie zestawy rozrządu, które montowaliście i nie było z nimi żadnych problemów?
Przepraszam za chaotyczny opis, ale już drugi raz rozebrałem pół auta i znów mam problemy Nie chcę znowu robić rozrządu na chwilę, bo może za drugim razem nie skończy się to na prostym demontażu, tylko na poważnej awarii silnika.
Z góry dzięki za odpowiedzi!
kuba87 - 2 Cze 2025, 11:53
Napinacz musisz naciągnąć ręcznie. Sprężyna odpowiada tylko za prawidłowe ułożenie paska
luk-90 - 14 Cze 2025, 15:33
Zawsze luzowałem koła rozrządu przy napinaniu napinacza, tylko tyle, żeby mogły swobodbnie się przesunąć podczas napinania, a pasek napinałem zawsze tak, żeby móc obkręcić palcami pasek w najdłuższym boku o ok 90 stopni, potem dokręcanie kółek wałków, dwa lub cztery obroty wałem i sprawdzanie czy blokada wchodzi dobrze, ważne, żeby nie trzymać kółek przy odkręcaniu lub dokręcaniu za blokadę, bo pęknie wałek
|
|