Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika ogólna - Różnice konstrukcyjne MK3 vs XR2i

xGrzesieq - 15 Lut 2025, 10:26
Temat postu: Różnice konstrukcyjne MK3 vs XR2i
Cześć!

Mam pytanie dotyczące różnic konstrukcyjnych między standardową Fiestą Mk3 a wersją XR2i. Czy ktoś z Was orientuje się, czy w modelu XR2i zastosowano dodatkowe wzmocnienia, takie jak wzmocnione podłużnice, inne kluczowe elementy konstrukcyjne czy specjalne mocowania dla drążka stabilizatora?

Zastanawiam się nad swapem silnika z XR2i do zwykłej Fiesty Mk3, bo moja aktualnie blacharsko się już sypie (zakupiłem przypudrowanego trupa ://). Czy taka modyfikacja jest bezpieczna, biorąc pod uwagę oryginalną strukturę nadwozia/podwozia standardowej wersji? Czy konieczne są dodatkowe prace wzmacniające?

Wszystkie graty posiadam, więc uważam, że taka przekładka będzie zdecydowanie łatwiejsza, lecz zastanawiają mnie kwestie finalnego prowadzenia się takiego auta względem oryginalnej XR2ki

Dzięki za odpowiedź!

SCHWARZ 1.4S - 15 Lut 2025, 19:42

XR2i nie ma żadnych dodatkowych zmian względem innych wersji pozycjonowanych niżej poza wzmocnieniem scalającym mocowania wahaczy. Mocowanie stabilizatora też jest takie samo jak choćby w mojej w wersji S. Różnica polega tylko na innej średnicy drążka stabilizatora.
Mariox003 - 16 Lut 2025, 09:58

Między xr2i (stricte mk3) a mk3.5 jeśli mnie pamięć nie myli różnica jest w drzwiach. W mk3.5 jak dobrze pamiętam drzwi są "wzmocnione", wspawana jest rozpórka w środku, i oczywiście otwory na lusterka są inne. W xr2i jest rozpórka wahaczy(ale normalnie do zwykłej wersji idzie ją zamontować. Sama reszta budy jest taka sama.
SCHWARZ 1.4S - 16 Lut 2025, 13:55

Wzmocnienia drzwi nie są przywilejem wersji, a zmian które nastąpiły przy okazji liftingu i od 01.1994 roku były oferowane w standardzie w każdej wersji silnikowej i wyposażeniowej (w 5 drzwiowej odmianie montowane wyłącznie z przodu). Przez cały okres produkcji trzeciej generacji nie dokonano w konstrukcji samochodu zmian uniemożliwiających by zamienność tychże ważnych elementów.
Mariox003 - 16 Lut 2025, 14:10

Dlatego napisałem stricte mk3. Takie szukanie na siłe :-P
FIESTA Moondust - 20 Lut 2025, 10:16

SCHWARZ 1.4S napisał/a:
Wzmocnienia drzwi nie są przywilejem wersji, a zmian które nastąpiły przy okazji liftingu i od 01.1994 roku były oferowane w standardzie w każdej wersji silnikowej i wyposażeniowej (w 5 drzwiowej odmianie montowane wyłącznie z przodu). Przez cały okres produkcji trzeciej generacji nie dokonano w konstrukcji samochodu zmian uniemożliwiających by zamienność tychże ważnych elementów.

W punkt 👌

modell1 - 20 Lut 2025, 13:25

Mariox003 napisał/a:
Między xr2i (stricte mk3) a mk3.5 jeśli mnie pamięć nie myli różnica jest w drzwiach. W mk3.5 jak dobrze pamiętam drzwi są "wzmocnione", wspawana jest rozpórka w środku, i oczywiście otwory na lusterka są inne. W xr2i jest rozpórka wahaczy(ale normalnie do zwykłej wersji idzie ją zamontować. Sama reszta budy jest taka sama.


Główna różnica to karoseria zwłaszcza podłużnice w mk3,5 są podobne jak mk4 mk5
I tu jest duży plus jeśli chodzi o sztywność podwozia

Mariox003 - 20 Lut 2025, 13:37

modell1 napisał/a:


Główna różnica to karoseria zwłaszcza podłużnice w mk3,5 są podobne jak mk4 mk5
I tu jest duży plus jeśli chodzi o sztywność podwozia


Nie wiem, więc zapytam. W której części konkretnie? Jak szukałem podłużnicy po numerach(przedniej) to w każdej mk3 bez różnicy rocznikowej były te same

SCHWARZ 1.4S - 20 Lut 2025, 16:30

Bo one są te same (dotyczy MK3 w całej rozciągłości produkcji tej generacji). Natomiast co do następczyni to fragmentami są podobnie wyglądające, ale nie takie same. Weryfikacja wg katalogów Forda jest w stanie to zresztą potwierdzić.
xGrzesieq - 22 Lut 2025, 15:58

Jak w praktyce wygląda pełny swap silnika i co koniecznie trzeba wymontować? Wiadomo, że silnik, ale jak to wygląda w przypadku osprzętu i instalacji elektrycznej? Czy cała wiązka powinna zostać przeniesiona z dawcy, czy istnieją sposoby na jej adaptację? Jak oceniacie poziom skomplikowania tego procesu?

A co z montażem pakietu XR2i – podejdzie do zwykłej MK3 bez konieczności rezania, czy jednak coś trzeba będzie modyfikować?

Dla jasności – nie jestem totalnym nowicjuszem w temacie. Mam już doświadczenie ze swapami, m.in. przy W201, gdzie przerabialiśmy 190E na 190D. Poza dokładnym przekładaniem podzespołów i drobną pracą przy wiązce nie było większych komplikacji. Jak to wygląda w przypadku MK3 → XR2i? :D

Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi!

SCHWARZ 1.4S - 23 Lut 2025, 02:00

Co do montażu pakietu z XR2i to nie ma tu wielkiej teorii. Trzon karoserii jest taki sam. Pamiętać należy tylko o tym, że elementy pakietu jak poszycia progów czy poszerzenia nadkoli mają elementy kotwiące. Trzeba rzecz jasna wykonać symetrycznie do nich otwory w poszyciu blacharskim (mówię o tym jak powinno być to wykonane zgodnie ze sztuką, często można spotkać się z uproszczeniem czyli klejeniu wspomnianych elementów do karoserii). Zderzaki to już prosta sprawa, po prostu zamontować w miejsce wąskich i dla pełnej funkcjonalności podłączyć wiązkę od świateł przeciwmgielnych oraz dalekosiężnych.
Co do swapu silnika i osprzętu nie wypowiem się bo nie jestem sympatykiem tego typu praktyk.

Przykładowy punkt mocowania bodykitu XR2i

Mariox003 - 23 Lut 2025, 14:07

Coś tam znalazłem po szukajce, bo już nie pamiętam wszystkiego.
https://fiestaklubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=35042&highlight=potrzeba++swapa
Ogólnie wiązka to nie będzie ciężka sprawa cała wymienić bo jest stosunkowo krótka i mało skomplikowana (w porównaniu do nowoczesnych konstrukcji). Najważniejsze pytanie to na co swapować?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group