Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika ogólna - Jaki olej w skrzyni ze szpera RST

FiFa - 30 Mar 2015, 19:28
Temat postu: Jaki olej w skrzyni ze szpera RST
Jaki olej wlac do skrzyni ze szpera?? Do fiesty RS1800 według katalogu byl chyba sae 80/90, a natoamiast do escorta RST ze szpera byl zaznaczony ze musi byc specjalnego przeznaczenia, ale nie napisali jaki.... Więc zastanawiam sie czym mozna zalac ta skrzynie??
vegetagt - 30 Mar 2015, 19:36

FiFa napisał/a:
byl chyba sae 80/90


a moglbys sprawdzic? Bo ja bylem przekonany, że cały ford przedniopędny jeździł na 75w90. Gdzie obecnie jedyny olej spełniający fordowskie normy to carlube 75w90. Teraz do ib5 ze szperą zalałem wlasnie takowy i po 500 metrach jeszcze nie wybuchła ;)

Cytat:

I've been using Mobil SHC in the S1 box for the past 4 years and it's fine. It's a fully synthetic.

http://www.rsownersclub.c...ead.php?t=57007

Puff - 31 Mar 2015, 01:39

Castrol 75W90, w pełni syntetyczny, GL4, kolor złoty. Zalanie innego (zwłaszcza GL5) grozi zeżarciem synchronizatorów przez olej. Zalewanie oleju koloru czerwonego może także zabić skrzynię.

Standardowe szpery Quaife zalewa się takim samym olejem jak seryjne IB5, nie dodaje się żadnych dodatków typu "LS" (które się czasem dolewa do oleju gdy zmienisz otwarty dyfer na szperę) ani tym bardziej "EP".

Cena litra takiego oleju to niemało, bo za oryginał krzyczą 7 dych. W/w Castrol (zgodny z normami, prawdopodobnie to samo co w butelce oryginalnej, tyle że z nalepką Forda) kosztuje ok. 3-4 dychy za litr.

W przypadku Esioka mogło ew. chodzić o szperę tylnego mostu, gdzie czasem się zalewa 75W140 GL5, ale musi to być wyraźnie poparte zaleceniami producenta - inaczej możesz zniszczyć dyfer lub elementy współpracujące.

vegetagt - 31 Mar 2015, 02:11

Pufcio napisał/a:
Zalanie innego (zwłaszcza GL5) grozi zeżarciem synchronizatorów przez olej



w niektórych volkswagenach, po ~1000km ;) Poprzednią skrzynię z essa mk7 zalewałem hipolem 75w90 gl5 i ma sie dobrze :)

Puff - 31 Mar 2015, 09:42

vegetagt - niektóre wytrzymają dłużej, niektóre krócej. Generalnie jak masz elementy z brązu w skrzynce, to GL5 je zeżre. Widziałem nawet obrazki, car porn to raczej nie jest...

Ten olej który wymieniasz... nie mam pojęcia czym się czukiereczek, jakiego typu jest, ani jakie właściwości ma, więc ciężko mi tutaj dyskutować na ten temat... :)

Pawełos666 - 31 Mar 2015, 11:51

he he

Przekładnia manualna z mechanizmem różnicowym MTX75 5/1
Fuchs TITAN SINTOFLUID 75W-80
2,6 litra (3 butelki)

a do silnika wypas np TITAN Supersyn 0W-30 (one lubią takie lepkosci)

Puff - 31 Mar 2015, 11:52

Pawełos666 napisał/a:
Przekładnia manualna z mechanizmem różnicowym MTX75 5/1
Fuchs TITAN SINTOFLUID 75W-80

To nie jest MTX...

Pawełos666 - 31 Mar 2015, 11:55

podajcie mi kod silnika tego escorta bo podalem do fiesty rs1800 z MTX75 najlepszy Fuchs TITAN SINTOFLUID 75W-80 mam ten olej opcykany w innych autach i ten castrol dla forda robiony moze sie schowac miedzy bajki.

Wam pewnie chodzi o LNB silnik escort 86-90 1.6 RS Turbo tak 132 konie?
to wtedy polecam wlac olej Fuchs TITAN GEAR MP 80 i wchodzi 3,1 litra ewentualnie z RAVENOL-a
zadnego castola nie lej do skrzyni he he to nie bedzie to samo...zapewniam Cię

vegetagt - 31 Mar 2015, 13:38

Pufcio, taaa, pół neta przewertowałem zanim hipola kupiłem i tez ludzie o tym pisali. No ale nie wiem ile to czasu ma trwać. U mnie ten hipol zalany jest od 2011 roku i sobie siedzi w tej przekładni do teraz. Wymieniany średnio co rok-półtora, bo albo rozbieralem napęd do blacharki, albo jeszcze inne bzdety ;)

Ale wszyscy zawsze na mnie za hipola krzyczeli i kazali lać to: http://www.ford-esklep.pl...U-75W-90-1l./38 , bo jako jedyny mial norme forda.

A ten castrol to nie wiem, bo norma jest nowsza względem carlube :)

Puff - 31 Mar 2015, 13:57

Hamburgery właśnie Carlube'a leją, bo u nich to powszechne jak u nas lanie orlenowskiego Hipola IID do wspomy. :) Nie mnie osądzać lanie Hipola do skrzynki. Może i by działał, ale osobiście uważam, że dla spokoju ducha (tym bardziej, że obydwa oleje mają inny kolor, skład i konsystencję) warto dać te parę złotych więcej i się nie martwić. Z drugiej strony ja skrzynię pałuję straszliwie, więc nie mogę sobie pozwolić na stosowanie półśrodków.
vegetagt - 31 Mar 2015, 13:59

Broń boże zeby nie wyszło, że polecam hipola ;)


edit: co carlube twierdzi na temat lania ich produktów gl5 do skrzyń gl4:
Cytat:
here is a statement from Carlube about it's suitability in a GL-4 application,

"It is possible to meet both these specifications with the same fluid. There was a time when the higher level of extreme pressure additives required for API GL-5 would cause problems in transmissions requiring API GL-4. But as driveline additive technology has developed it has been possible to overcome these limitations.

Typically a GL-5 lubricant will have twice the level of extreme pressure additives in comparison to a lubricant that meets just GL-4. But as the technology is not harmful to the transmissions requiring GL-4 fluid then it is possible to have a product which is suitable for both applications. Obviously it is not the most economic way of meeting the GL-4 specification but there are no performance issues."


Może trochę marketing, no ale ;)

Puff - 31 Mar 2015, 14:20

Ale jednak zaznaczają delikatnie, że "jest możliwe", a nie stanowczo, że "pasuje". W synchronizatorach chodzi o to, żeby było tarcie, a dodatki w GL5 powodują zmniejszenie tarcia, ergo może być spory problem z wrzuceniem biegu + chemia zżera synchronizatory. :D
Pawełos666 - 31 Mar 2015, 14:49

stosujcie tego fuchsa gl4! co napisalem, tylko fuchs rekomendacja forda jest FORD M2C9008-A lub ravenol daje mega idealna prace skrzyni biegow...jezeli macie troche pojecia z olejami przekladniowymi... millers to juz tylko lepsza ochrona. castrol a fuchs to jest przepasc w pracy skrzyni (mowa o idealnie chodzacej skrzyni w dobrym aucie), ja nawet do dyfra nie zalewam castrola, nie mowiac o jakiejś konkretnej skrzyni czy dyfrze ze zwiekszonym tarciem. na fuchsie biegi same wskakują :)

http://www.generaloils.ne...EAR-MP-80_e.pdf <--- :)

ten olej co polecacie do RS Turbo 1.6 escorta 86-90 to jest do MTX75 przekladni takiej jak w RS1800 i ma te same lepkosci i tam sie wtedy leje Sintofluida 75W-80 jak podalem wyzej! A do RS Turbo 1.6 tą 80-tkę z GL-4, czyli TITAN GEAR MP 80

Pucio ma też trochę racji z normami GL-5 i 4

lejcie zgodnie z katalogiem FUCHS

vegetagt - 31 Mar 2015, 15:25

Pawełos666 napisał/a:
ten olej co polecacie do RS Turbo 1.6 escorta 86-90 to jest do MTX75 przekladni takiej jak w RS1800 i ma te same lepkosci i tam sie wtedy leje Sintofluida 75W-80 jak podalem wyzej!



Ani w escorcie rs turbo, ani we fiescie rs1800 nie ma mtxa. A prezentowana norma jest inna niż w ori fordowskim oleju do ib5 :P

Na hipolu gl5 normalnie biłem 1szy bieg przy 40km/h, aż poduchy pod skrzynią urywało :P I jeszcze raz napisze, tak wiem, ze olej marny, dlatego teraz wziąłem tego carlube, co niby ma normy. Chociaz mam dziwne wrażenie, że wtedy z takim opisem sprzedawali ep75w90 :9: No ale narazie nie bardzo mam co testować, więc dopiero za jakiś czas coś napisze.


Powiedz lepiej, z jakich metali kolorowych są synchronizatory w bc/ib i czy mi się wkońcu rozpuszczą ;)

Pawełos666 - 31 Mar 2015, 15:28

http://www.fuchs-oil.pl/a...bierz-olej.html
fiesta RS1800
no raczej powinna mieć, chyba ze na nasz rynek nie mają :)

http://fuchs-eu.lubricant...928a63e55d959ac

vegetagt - 31 Mar 2015, 15:29

Pawełos666, wierz katalogom :)
MTX był w escorcie xr3i 1.8 130km.


edit:

aha - bc i ib5 mają różne synchronizatory z tego co kojarze, także może jeszcze warto by było rozgraczniczyć te dwa (bardzo zbliżone) rodzaje skrzyń. Może dlatego ja nie mam problemów, bo mam ib5 z ostatniego wypustu escorta 1.6 16v.
A z drugiej strony - połączenie synchro ib5 z różnicówką lsd bc, super sprawa i nadal nie wiadomo jaki olej zalać, by było dobrze dla obu podzespołów gy

Pawełos666 - 31 Mar 2015, 15:31

wierze bo zawsze podaja dobrze, tylko samemu czesto nie wie sie co sie ma i potem sie dowiaduje

to jak wiesz co masz i nie masz MTX, to lejesz tak jak do escorta RS Turbo 1.6 - normalny olej gl4 fuchs titan 80MP tak jak pisze Pucio GL-4

w Escort 1.8 XR3i (1992 - 1996) jest MTX75 i leje sie Sintofluida
katalog mnie nigdy nie oszukal tylko czytam nalepki na skrzyni albo rozkodowuje po vin kod skrzyni

[ Dodano: Wto Mar 31, 2015 16:09 ]
tam jeszcze są dla 4x4 dla escorta RS na mechanizmy roznicowe przednie i tylne no to np ten:

TITAN SUPERGEAR 80W-90 lub TITAN GEAR HYP 90 popatrz w specyfikacje oleju

FiFa - 31 Mar 2015, 18:22

Powiem Wam ze przeczytałem te posty i dalej nie wiem co wybrac... Dajcie ostatecznie jakiegos linka gdzie moge zakupic dobry olej do skrzyni z fiesty (IB5) ze szpera! Dzieki ze sie rozwineła tak rozmowa, nie sadziłem ze az takie róznice sa w olejach do skrzyn...
vegetagt - 31 Mar 2015, 18:28

FiFa, :rotfl:

Cytat:
[Dzisiaj 18:13] Bobson: bc i ib5 mają taki sam olej
[Dzisiaj 18:13] Bobson: szpera nie ma nic do tego bo
[Dzisiaj 18:14] Bobson: wiskoza jest hermetyczna, ma swój olej sylikonowy


:ok:

Puff - 31 Mar 2015, 18:32

Chwila... a to Fifa ma wiskozę?? :9:
vegetagt - 31 Mar 2015, 18:34

no szpera z essa jest wiskotyczna. Jakby miał szpere S1 to by nawet mogl wymieniać ten olej silikonwy na taki, co łapie mocniej/szybciej.
FiFa - 31 Mar 2015, 19:01

To w koncu jaki ten olej??
Bo bylo juz kilka rodzajów podanych: carlube 75w90, fuchs titan 80MP, Sintofluida 75W-80,TITAN GEAR MP 80,RAVENOL-a, gll4-5, a moze w koncu tego hipola?? :-P
Tak mam szpere S1, wiem ze jest szczelna i zalana sylikonowym, ale pracuje i chłodzi sie w oleju od skrzyni... ;)

Pawełos666 - 31 Mar 2015, 19:16

normalny olej jak do mojego staruszka TITAN GEAR MP 80 nie zadne 75w90 czy sintufloidy! na tym fuchsie 80 bedzie lzej chodzilo niz na castrolu gl-4, to duzo lepsze oleje. zaraz napisze jeszcze co z ravenola
Puff - 31 Mar 2015, 19:16

W takim razie patrzysz na najsłabszy element, czyli synchronizatory skrzyni. 75W90 GL4, wszystko inne to ryzyko na Twoją kapę.
Pawełos666 - 31 Mar 2015, 19:23

tak, wiec jeszcze Ravenol MZG SAE 80, norma Ford SQM-2C-9008 A
te dwie firmy robia najlepsze przekladniowki
sa lepsze ale to i tak bedzie za dobre :)

FiFa - 1 Kwi 2015, 09:19

Pufcio napisał/a:
W takim razie patrzysz na najsłabszy element, czyli synchronizatory skrzyni. 75W90 GL4, wszystko inne to ryzyko na Twoją kapę.

Pufcio czyli ze co Ty mi mowisz ze tylko 75W90,a inne na własne ryzyko, a Paweł podaje same 80, a nie poleca zadnych 75w90. Ostatecznie to ja nie rozumiem Was!
Czym dokladnie róznia sie te oleje?? Co oznaczaja te ich skróty?

Puff - 1 Kwi 2015, 11:32

Ford nie zaleca innego oleju niż 75W90 do tej skrzyni. Jak dla mnie możesz tam zalać 90W140, ale potem nie płacz, że w zimie lewarek się zachowuje jakbyś mieszał warzechą w smalcu. :P
Różnice między 75W90 a 80W90 nie są duże. Ten drugi jest gęściejszy, gdy jest zimno. Po rozgrzaniu powinny się zachowywać podobnie.

Natomiast istotne jest to, że Pawełos666 wkleja olej mineralny z dodatkami. Ja Ci wkleiłem pełny syntetyk. Zachowanie oleju mineralnego/syntetyku w skrzyni jest podobne jak w silniku - na zimnym mineralny bardziej gęstnieje, szybciej też traci swoje właściwości smarne z czasem. Ponadto ten 80W90 nie spełnia normy Forda dla skrzynek IB5 (WSD-M2C200-C), które Castrol (Syntrans Multivehicle 75W90) jak najbardziej spełnia.

Mineralny powinieneś po czasie zmienić (bo ile byś nie dodał do niego chemii, to dalej olej mineralny), zaś Ford mówi o nie ruszaniu oleju w skrzyni, chyba że istnieje wyraźna potrzeba (zlewasz stary, bo np. wymieniasz półośki albo uszczelniacz wału), co tylko potwierdza, że w skrzyni powinien znajdować się pełny syntetyk.

Decyzja należy do Ciebie. :)

vegetagt - 1 Kwi 2015, 11:43

Pawełos poleca 75w80.
Puff - 1 Kwi 2015, 11:45

vegetagt napisał/a:
Pawełos poleca 75w80.

Pawełos666 napisał/a:
tak, wiec jeszcze Ravenol MZG SAE 80

http://www.ravenol.pl/ole...sae-80w-90.html
Jak byk 80W90. Żeby stosować 75W80 musiałbyś mieszkać pod Moskwą.

vegetagt - 1 Kwi 2015, 11:48

Aj, bo ja na ten mtxowy popatrzylem :)

Hipol 80w90 to wyjezdzanie z parkingu bez biegu przy -20, tak dobrze klei ;) Chociaż to pewnie jest jak przy olejach silnikowych, gdzie XwY to minimalne parametry danej klasy, więc olej 80w90 normalnej firmy, może nie mieć takich bonusów jak hipol gy


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group