Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika silnika - 1.3 Duratec 70KM z LPG - nagar na świecach

tbone001 - 11 Paź 2014, 11:17
Temat postu: 1.3 Duratec 70KM z LPG - nagar na świecach
Ostatnio silnik zaczął trochę szarpać na niskich obrotach, więc spróbowałem znaleźć przyczynę. Nie spodziewałem się tego rodzaju problemów, ponieważ świece wymieniłem z oryginalnych na oryginalne (najtańszy model FoMoCo, jak zawsze do tej pory) niecałe 14tys km temu, a kable z oryginalnych na NGK jakieś 7tys km temu. Silnik szarpał, jak ruszałem z niskich obrotów, ale problem występował dopiero, gdy silnik osiągnął normalną temperaturę pracy.
Wykręciłem więc świece i ku mojemu zdziwieniu na jednej ze świec (wokół obu elektrod) znajdował się gruby osad koloru piaskowego (tak z 2-3mm). Nadpalony był też izolator mniejszej elektrody. Druga najgorsza świeca miała ten nagar znacznie mniejszy - ok. 1mm. Pozostałe dwie były czyste. Świce z nagarem miały też mniejszy odstęp między elektrodami. Oczyściłem świece z nagaru, poprawiłem odstęp na 1,3mm i zamontowałem. Silnik ledwo odpalił i pracował na 3 cylindrach. Wyłączyłem i zamontowałem zapasowy komplet nowych świec Denso TT. Teraz silnik działa super.

Zastanawia mnie jednak przyczyna powstania tego nagaru. Podobno może to mieć związek z paliwem lub olejem silnikowych. Auto jeździ od 7,5tys km na lpg. Olej mam wlany Texaco Havoline Extra 10W40 jakieś 9tys km temu, ale że przy wymianie zabrakło mi z 1L, dolałem Texaco Ursa Premium TDX 10W40 (do silników diesel bez DPF w ciągnikach siodłowych). W międzyczasie dolałem niecałe 0,5L tego TDXa, bo poziom był niski. Jakieś 2 tygodnie temu dolałem 0,25L Elfa 10W40 (akurat taki miałem), a poziom oleju był 1/2 na bagnecie.

Zastosowanie Havoline Extra 10W40 polecił mi sprzedawca w sklepie, ponieważ wcześniej stosowany 5W30 Ford'a powodował, że silnik klekotał po jakichś 4tys km od wymiany, no i musiałem go dużo więcej dolewać. Na obecnym oleju zużycie jest dużo mniejsze i silnik w ogóle nie klekocze.
Ford nie zaleca jednak 10W40 do tego silnika. Zastanawiam się nad zmianą oleju na Valvoline SynPower FE 5W30 (ewentualnie Max Life FE 5W30), Motul 8100 Eco-nergy 5W30, Texaco Havoline Energy 5W30 pod kątem zmniejszenia występowania nagaru na świecach.

A może nie ma sensu wymieniać oleju, bo nie tutaj należy szukać przyczyny?

kuba87 - 11 Paź 2014, 11:43

raczej to wina wadliwych świec. skoro zużycie oleju spadło to nie szukałbym tutaj przyczyny
tbone001 - 11 Paź 2014, 12:01

Nalot na świecach nie był od zaolejenia, tylko taki suchy, koloru piaskowego. Przypominał kamień kotłowy, chociaż był nieco bardziej porowaty. Dał się usunąć dopiero przy użyciu młotka (delikatnie), chociaż i tak świece były do wyrzucenia. Trochę czasu spędziłem szukając informacji na ten temat i w kilku źródłach trafiłem na info, że to może być od dodatków w paliwie lub dodatków w oleju. Skojarzyłem temat, że albo tak źle działa na świece gaz, albo ta dolewka oleju dedykowanego do diesla (olej Ursa Premium TDX nie jest zalecany z jakiegoś powodu do filtrów DPF - pewnie wytwarza więcej popiołu).

Niedługo wymienię świece na Denso Iridium, żeby trochę ulżyć cewce zapłonowej. Zobaczymy, jak będzie z odkładaniem się nagaru na tych świecach. Na razie nie będę wymieniał oleju (przed czasem).

...

Ok, przełożyłem świece. Te które zdjąłem, przejechały 350km. Świeca z drugiego cylindra ma cienki czarny oleisty nalot (jakby zapieczony olej).
Wymieniać uszczelniacze?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group