|
Forum FiestaKlubPolska -
|
 |
Elektryka - [MK6] Szybko migające kierunkowskazy
Łukasz91 - 29 Sty 2012, 17:32 Temat postu: [MK6] Szybko migające kierunkowskazy Witam!
Przejrzałem już wiele tematów nie tylko na tym forum w sprawie szybko migających kierunkowskazów w fieście MK6 ale nigdzie nie znalazłem odpowiedzi.
Mój problem polega na tym że prawy jak i lewy kierunkowskaz mrugają szybko. Awaryjne chodzą normalnie. Sprawdzałem wszystkie żarówki i styki wszystko jest w porządku (zdziwiło mnie tylko że nawet po wyjęciu 2 żarówek z 3 z prawej strony auta prędkość migania nie wzrosła). Podświetlenie tablicy rejestracyjnej z tyłu świeci słabiej (czytałem gdzieś że ktoś też miał taki objaw). Wszystkie bezpieczniki sprawdziłem od kierunkowskazów i modułu GEM, zrobiłem nawet test modułu GEM i wszystko wydaje się być w porządku. Nie mam już pomysłów co można zrobić, myślałem wmontować żarówki o większej mocy ale czy to coś zmieni skoro po wyciągnięciu żarówek (rezystancja całego układu spadła) czyli teoretycznie powinny jeszcze szybciej migać, a tu jest bez zmian.
Proszę o pomoc,
Pozdrawiam!
Puff - 29 Sty 2012, 18:31
Żarówki nie są łączone w szereg tylko równolegle, więc jeśli jakaś się spali, to rezystancja zastępcza rośnie.
Załóżmy, że mk6 ma takie żarówki migaczy jak mk5 (2x21W + 1x5W).
(liczby zaokrąglę do 2. miejsca po przecinku)
Rezystancja żarówek dla 12V w sieci wynosi odpowiednio:
21W - 6,86Ω
5W - 28,80Ω
Rezystancja zastępcza całego układu wynosi 3,06Ω.
Gdy padnie żarówka 5W, rezystancja zastępcza wzrośnie do 3,43Ω.
Gdy padnie żarówka 21W, rezystancja zastępcza wzrośnie do 5,54Ω.
Jak więc widać z liczb, wsadzenie złej żarówki (5W w miejsce 21W) spowoduje gwałtowny wzrost rezystancji zastępczej (do 4,64Ω), co komputer zinterpretuje jako spaloną żarówkę - przerywacz wyraźnie zasygnalizuje szybkim miganiem, że żarówka padła (w zasadzie to efekt uboczny, ale dobrze go wykorzystali ).
Ach - i przerywacz generalnie będzie miał 2 prędkości działania - standardową i szybką. To wynika z wewnętrznej konstrukcji (lub odpowiedniego zaprogramowania komputera). Byłoby bezsensem, gdyby po spaleniu się dwóch żarówek, trzecia migała z częstotliwością stroboskopu
Wyjścia są więc dwa - albo z dwóch stron są wsadzone nie takie żarówki jak trzeba (jak widać z obliczeń, wystarczy jedna 5W zamiast 21W), albo przerywacz jest schrzaniony (w co zbytnio nie wierzę, bo już w mk5 nie ma osobnego przerywacza do migaczy - wszystkim steruje moduł) albo sam komputer ześwirował
Najtaniej i najszybciej będzie sprawdzić żarówki Jakie dokładnie są w mk6, jest w jakimś temacie na forum - polecam przejrzenie.
Łukasz91 - 29 Sty 2012, 18:50
Sprawdziłem wszystkie żarówki i każda jest na swoim miejscu (przód, tył po 21W a na środku5W). Nie sądzę żeby to była wina żarówek. Nie wspomniałem wcześniej że ta usterka pojawiła się po zainstalowaniu centralki zdalnego sterowania centralnym zamkiem z allegro.
Siłowniki czyli całe zamki w drzwiach są oryginalne tylko uniwersalna centralka. Z centralki podpinałem się właśnie pod kierunkowskazy aby sygnalizowały otwieranie/zamykanie auta. Podczas otwierania i zamykania kierunkowskazy migają dobrze ponieważ centralka ma własny przerywacz. Czy właśnie to może być przyczyną złego działania kierunkowskazów ?
Puff - 29 Sty 2012, 19:47
Łukasz91 napisał/a: | Czy właśnie to może być przyczyną złego działania kierunkowskazów ? |
No bardziej oczywistej diagnozy być nie może - sam sobie odpowiedziałeś na pytanie.
Jeśli centralka jest ok, to musiałeś źle podpiąć kable. Więcej nie powiem, bo nie mam schematu przed oczami, a nie chce mi się snuć teorii
drjanusz - 29 Sty 2012, 23:07
Łukasz91, A wstawiłeś diody-tu może być pies pogrzebany
mieszko - 30 Sty 2012, 17:58
podepnę się pod temat, u mnie usterka występuje od roku, zaczęło się niewiadomo dlaczego, żarówki wszystkie sprawne, wymiana wszystkich również nie pomogła, zamienienie GEM'u też, generalnie nic w elektryce nie grzebane, w 3 warsztatach nie byli w stanie nic zdiagnozować, komputer również nic nie wypluł. Pomysły ???
Łukasz91 - 30 Sty 2012, 18:11
Tak jak mówiłeś "Pufcio" szukałem źródła usterki w centralce ale nic to nie pomogło. Odpiąłem kostkę od centralki i nic, ba nawet zdemontowałem całą instalacje elektryczną od centrali że została tylko oryginalna i nadal nic bez zmian.
"drjanusz" Chodzi ci o diodowe żarówki zamiast oryginalnych żarowych ? To nie montowałem nic takiego, tylko oryginalne zwykłe żarówki.
Pozdrawiam!
drjanusz - 31 Sty 2012, 00:24
Łukasz91, A na ch###re Ci diodowe żarówki.Diody separujące centralkę od migaczy
Łukasz91 - 31 Sty 2012, 11:05
drjanusz Sory nie zrozumiałem cię Tak diody separujące centralkę od migaczy są zanotowane. Są zamontowane na przewodzie idącym od centralki do kierunkowskazów.
drjanusz - 31 Sty 2012, 23:05
Łukasz91, Po jednej na strone?
Łukasz91 - 31 Sty 2012, 23:59
Tak po jednej na stronie. Od centralki wychodziły 2 przewody na każdym z nich była zamontowana dioda w termo-kurczu. Jeden przewód podłączyłem do prawych kierunkowskazów a drugi do lewych.
marcociarz - 11 Mar 2012, 15:34
Pozwolę sobie podpiąć pod temat, i dołożyć trzy grosze.
Swego czasu gdy montowałem autoalarm, też miałem problemy z podłączeniem kierunkowskazów i dotarłem do takiego schematu.
http://kenamysz.republika...ta_mk6_2002.jpg
Według mojego rozeznania (przynajmniej w moim przypadku) jest tam błędne oznaczenie pinów i tak:
jest C6 a powinno C3
jest C7 a powinno C6
jest A6 a powinno A2
Więc teraz w złączu (jest to szare złącze modułu GEM)oznaczonego na schematach jako C316a.
pin 1 to kierunkowskaz prawy tył
pin 2 to kierunkowskaz lewy tył
pin 3 to kierunkowskaz lewy przód
pin 6 to kierunkowskaz prawy przód
I przynajmniej w moim przypadku tak jest (MK6 FL z 2006), podłączyłem pod 3 i 6 i wszystko gra
JoeMix - 11 Mar 2012, 15:40
2002 rok (tak jest opisany schemat) a 2006 (takie masz auto) to przepaść w elektryce może być
marcociarz - 11 Mar 2012, 22:15
Jeszcze raz sprawdziłem w "świeżo" zakupionej książce z pod znaku HAYNES
FORD FIESTA
Apr 2002 to 2008 (02 to 58 registration) Petrol & Diesel
Owners Workshop Manual
I wygląda na to że przytoczony prze zemnie schemat http://kenamysz.republika...ta_mk6_2002.jpg jest prawidłowy.
Teraz muszę zasłonić się drobną niepamięcią, albo lekką już sklerozą, ale im więcej myślę tym więcej sobie przypominam. I właśnie mnie oświeciło że podczas podłączania autoalarmu, który standardowo ( ale nie jestem pewien) wyposażony był w dwie diody separujące, migało mi połowa kierunkowskazów. Więc dodałem jeszcze dwa, czyli z autoalarmu wychodzą dwa kable do sterowania kierunkowskazów a na nich po dwie diody separacyjne. Centralka GEM zasila kierunkowskazy, jakby to ująć czterema kanałami. Ale pamiętając że mamy prawą i lewą stronę.
JoeMix - 11 Mar 2012, 23:16
marcociarz napisał/a: | Centralka GEM zasila kierunkowskazy, jakby to ująć czterema kanałami. Ale pamiętając że mamy prawą i lewą stronę. | Może tak być by można było mrugać np. tylko tylnymi kierunkowskazami,,, w jakimś aucie (peugeot chyba) tak widziałem ze przy ostrym hamowaniu jak ABS działał to z tyłu obok świecących stopów bardzo szybko mrugały kierunki po obu stronach,,,
marcociarz - 12 Mar 2012, 00:05
Mam tak w fokusie, ale to zupełnie inna bajka.
|
|