|
Forum FiestaKlubPolska -
|
 |
Elektryka - [MK3] podgrzewanie sondy
tadekw7 - 4 Gru 2011, 12:10 Temat postu: [MK3] podgrzewanie sondy Chciałem zapytać jak długo i do jakiej temperatury ma sie podgrzewać sonda
ja odkręciłem swoją i po włączeniu zapłonu trzymałem ja w ręce po upływje minuty poczułem lekie ciepło od niej a po 5 min miała jakieś 40- 50 %C
uważam ze coś jest nie tak z tym podgrzewaniem
Czy może mi ktoś powiedzieć jakie napięcie ma dochodzić pomiędzy tymi dwoma białymi kablami ?
Jaki opór ma wskazywać ta grzałka?
czy to grzanie jest cały czas?
czy jest jakiś bezpiecznik na tej grzałce?
fiesta ze silnikiem 1.3 mono wtrysk (oczywista), instalacja gazowa
jeszcze jedno jaki typ sondy ustawić na komputerze gazowym standart czy oporowa (-)
komputer STAG 100
JoeMix - 4 Gru 2011, 12:17
tadekw7 napisał/a: | ja odkręciłem swoją i po włączeniu zapłonu trzymałem ja w ręce po upływje minuty poczułem lekie ciepło od niej a po 5 min miała jakieś 40- 50 %C
uważam ze coś jest nie tak z tym podgrzewaniem | Co jest nie tak,,, sonda i tak jest olewana puki się silnik nie zagrzeje,,, a dokładniej puki nie minie czas wyliczony na rozgrzanie się katalizatora,,, tadekw7 napisał/a: | czy to grzanie jest cały czas? | Ta, chyba tak,,,
tadekw7 - 4 Gru 2011, 12:24
tadekw7,
nie za wiele mi pomogłeś gdyz jak grzałka po 5 min ma 50 stopni C to tak jak by jej nie było i na instalacji gazowej ma to znaczenie nie małe czas nagrzewania sondy
jeżeli by ktoś wiedział cos wiecej na ten temat to proszę i jeszcze jak jest z tym typem sądy
JoeMix - 4 Gru 2011, 12:51
Sonda do pracy potrzebuje kilkuset stopni i ta wbudowana gorzałeczka jej tak nie rozgrzeje - tylko spaliny z silnika.
tadekw7 - 4 Gru 2011, 12:58
to akurat wiem ale to w ogóle nie jest odpowiedz na moje pytania
Rebel - 4 Gru 2011, 13:40
tadekw7 napisał/a: | Czy może mi ktoś powiedzieć jakie napięcie ma dochodzić pomiędzy tymi dwoma białymi kablami ? |
Takie samo jak w całej instalacji auta.
tadekw7 napisał/a: | Jaki opór ma wskazywać ta grzałka? |
Różne sondy, różnych producentów mają różne opory na grzałkach.
tadekw7 napisał/a: | czy to grzanie jest cały czas? |
tak tadekw7 napisał/a: | czy jest jakiś bezpiecznik na tej grzałce? |
Na 100% nie wiem, ale wg mnie to nielogiczne, żeby tam był jakiś bezpiecznik.
tadekw7 napisał/a: | eszcze jedno jaki typ sondy ustawić na komputerze gazowym standart czy oporowa (-) |
Przecież to najzwyklejsza sonda 0-1V więc chyba standard
...a tak poza tym to przecież zanim załączysz gaz to imo sonda jest już nagrzana więc nie rozumiem zbytnio w czym problem
tadekw7 - 4 Gru 2011, 14:12
co prawda nie za wielki problem z tą grzałkom jeżeli ktoś wsiada w samochód i jedzie 20 -50 km ale jeżeli sie zapala samochód co 20-30 min i za każdym razem ma sie sonda nagrzewać 10 min i walić całym zakresem gazu i nawet sie dławic nim to trochę nie tak
ktoś i na coś dał tam tą grzałkę, a słyszałem ze własnie po to jest ona zeby po minucie już wskazywała i własnie po tym czasie spadają obroty silnika i korkowiec od przepustnicy sie ustawia na właściwych obrotach
a co do tej sondy ja tez uważam ze chyba typowa ale z drugiej strony to na co idzie ten czwarty kabel ?czy to nie jest czasem sonda tytanowa oporowa? bo na pewno nie cyrkonowa która wytwarza napięcie.
Może jakiś bardziej doszkolony fachowiec cos więcej podpowie.
Bo odpowiedzi ze jak tam jest to ma tam byc i jak cos pokazuje to jest dobrze nie do końca mnie satysfakcjonują.
JoeMix - 4 Gru 2011, 15:10
tadekw7 napisał/a: | słyszałem ze własnie po to jest ona zeby po minucie już wskazywała i własnie po tym czasie spadają obroty silnika i korkowiec od przepustnicy sie ustawia na właściwych obrotach | Źle słyszałeś,,, spadają obroty jak komputer przestaje wzbogacać mieszankę paliwa,,, a puki ja wzbogaca i tak sonda głupoty pokazuje,,, a komp przestaje wzbogacać mieszankę jak się silnik nagrzeje,,, tadekw7 napisał/a: | a co do tej sondy ja tez uważam ze chyba typowa ale z drugiej strony to na co idzie ten czwarty kabel ? | @ kable sygnał z sondy, 2 kable napięcie na grzałkę,,, tadekw7 napisał/a: | czy to nie jest czasem sonda tytanowa oporowa? bo na pewno nie cyrkonowa która wytwarza napięcie. | Tak, taka co wytwarza napięcie 0-1V
Rebel - 4 Gru 2011, 15:15
Dwa przewody są od grzałki, jeden sygnałowy do kompa i jeden masa o ile mnie pamięć nie myli. Z resztą była już kiedyś dyskusja o czymś podobnym.
tadekw7 napisał/a: | a słyszałem ze własnie po to jest ona zeby po minucie już wskazywała i własnie po tym czasie spadają obroty silnika i korkowiec od przepustnicy sie ustawia na właściwych obrotach |
...a nie czasem czujnik temp cieczy w kolektorze?
kuba87 - 4 Gru 2011, 15:19
tadekw7,
we fiestach jest stosowana sonda cyrkonowa która wytwarza napięcie
ma 4 przewody: 2 białe do grzałki, 1 czarny masowy, jeden sygnałowy szary
(mogłem się pomylić z kolorami)
po minucie pracy silnika wydech jest gorący i napewno nie utrzymasz go w ręce spaliny mają temperaturę co najmniej 800 st C
sonda zaczyna pracować podobnie jak katalizator po osiągnięciu temperatury ok 900- 1000 st C
jeśli masz jakieś problemy z ukł. zasilania polecam zdiagnozować komputer silnika i ustawić instalację gazową
tadekw7 - 4 Gru 2011, 15:54
kuba87,
no i taka odpowiedz ma jakiś sens widać ze @kuba87 ma pojecie o czym pisze
tylko ze słyszałem ze cyrkonowe daja 5V a nie 1V ale mogę sie mylić
ale bede drązył temat i sprawdzal wyczytałem również w necie ze sonda ma bezpiecznik ale jak znajdę schemat instalacji dokładnie do mojego typu to przekukam jak to jest skąd idzie to zasilanie podgrzewania i jaki typ sądy tam włozyli i jaki ma opór grzałka
Kod: | ...a nie czasem czujnik temp cieczy w kolektorze? |
nie czujnik a krokowiec jest odpowiedzialny za obroty bo we fiestach jest tak ze choc zapalasz gorący silnik dopiero zgaszony to i tak przez minute są te 1200 obrotów wjec nie czujnik a czasówka
mierzyłem ze stoperem czas do spadku obrotów rożni sie miedzy lodowatym silnikiem a gorącym 3 sekundy
kuba87 - 4 Gru 2011, 18:48
bo wszystkim steruje komputer
komputerowi też chwilę zajmuje odczytanie parametrów przetworzenie oraz wysłanie sygnału do silniczka krokowego oraz wtrysku
a za dawkę paliwa w mk3 odpowiada bardziej czujnik temperatury niż sonda
JoeMix - 4 Gru 2011, 20:02
tadekw7 napisał/a: | nie czujnik a krokowiec jest odpowiedzialny za obroty bo we fiestach jest tak ze choc zapalasz gorący silnik dopiero zgaszony to i tak przez minute są te 1200 obrotów wjec nie czujnik a czasówka | Coś masz popsute, u mnie tak nie ma,,, na zimnym tak, na gorącym po kilku sekundach są obroty jakie być powinny,,, Wyciągnij wtyczkę z czujnika wkręconego od spodu w kolektor dolotowy i zobacz czy coś się zmieni,,,
tadekw7 - 4 Gru 2011, 20:25
JoeMix,
chodzi ci o ten czujnik od temperatury cieczy ten co jest pod kolektorem sącym?
a moze macie gdzieś wartości rezystorowe tych czujników? czyli tego od wlotu powietrza i od płynu chłodzącego co idzie do komputera?
przepraszam ze idę na łatwiznę
JoeMix - 4 Gru 2011, 20:31
Cytat: | chodzi ci o ten czujnik od temperatury cieczy ten co jest pod kolektorem sącym? | TAK
kuba87 - 4 Gru 2011, 21:31
ich rezystancja jest zmienna w zależności od temperatury więc ciężko podać własciwą
zrób test komputera zczytaj błędy i wtedy szukaj
tadekw7 - 5 Gru 2011, 08:17
zadałem sobie troszkę trudu i ciągłemu programik
a oto co w nim wyczytałem na pewno sie komuś przyda
JoeMix - 5 Gru 2011, 09:34
Pewnie się przyda, praktycznie każdy w domu ma analizator spalin i oscyloskop
tadekw7 - 5 Gru 2011, 12:02
wyobraź sobie ze ja tez nie mam analizatora spalin choc w gruncie po co on jest potrzebny ja tą robote robi sonda
a odnośnie sprawdzania czyli tego oscyloskopu to z powodzeniem służy miernik cyfrowy jeszcze lepszy analogowy woltomierz do 1V
a co do oscyloskopu to własnie posiadam ale nie oscyloskop ale program do instalacji gazowej i interfejs za 30 zł i tak samo zgrubnie widze na paliwie jak i na gazie jak pracuje soda
wiec nie widzę potrzeby utrudniania sobie życia, jak ma sie troszeczkę chęci do sprawdzania prostych zeczy w swoim samochodzie nie jest takie trudne ,
chyba ze jest ktos leniwy i ma duzo kasy to jedzie do mechanika który podpina do kopa kasuje 50-100 zł i mówi zeby sobie akumulator naładować bo słaby drugi wciska inny bajer az wkocu trafia to na forum i użytkownicy poczciwiej fiest którzy sie już spodkali z tym problemem doradzają niekiedy proste rozwiazania za 5 zł
JoeMix - 5 Gru 2011, 12:16
Niestety, voltomierzm sprawdzisz tylko wahania napięć w granicach 0-1V a zostaw domowy miernik w tym zakresie i zobacz jak się wartości zmieniają z racji niedokładności,,, napięcie z sondy (jego wartość) to nic jeśli nie będziesz miał odniesienia do składu spalin,,, sprawdzić sobie tylko możesz jak pisałem czy jakieś tam napięcie jest i czy się zmienia jak zmieniają się obroty silnika - tyle, jest to opisane na forum.
Rebel - 5 Gru 2011, 12:20
tadekw7 napisał/a: | a moze macie gdzieś wartości rezystorowe tych czujników? czyli tego od wlotu powietrza i od płynu chłodzącego co idzie do komputera? |
http://oldfuelinjection.com/?p=28
http://oldfuelinjection.com/?p=29
tadekw7 - 5 Gru 2011, 23:22
Rebel, dzięki na pewno sie przyda
diodalodz - 8 Gru 2011, 21:38
Widzę, że leci gruba dyskusja
Sonda grzeje cały czas
Opór grzałki to kilka omów, zazwyczaj poniżej 5 ohm
Masz sondę 0-1V (prawidłowa praca w zakresie 0,2-0,8V)
Sonda zasilana jest przez 10A bezpiecznik z głównego przekaźnika w skrzynce, z tego samego co EDIS, VSS i wtrysk.
Urzywając programu od LPG(np stag) możesz podglądać wykres z sondy oraz proponować system emulacji.
Sonda powinna poprawnie pracować po ok 2-3 minutach.
Im jest bardziej rozgrzana tym mniejsza bezwładność.
Miernikiem sprawdzisz jedynie czy sonda ma dobrą grzałkę i czy nie jest zawieszona.
Oscyloskop pozwala jedynie sprawdzić jej pełen stan.
Nowsze samochody z EURO4 maja sterowanie grzałki po przez PWM.
tadekw7 - 9 Gru 2011, 17:21
witam
dziękujediodalodz, za odpowiedz i żałuje ze tydzień temu nie było cie na forum bys mi od razu pomugł a tak to musiałem dochodzić sam do tego i dokładnie tak jak opisałeś jest bezpiecznik za przekaźnikiem głównym
co do grzałki to miałem zimny lót na konektorze i to mnie strasznie zmyliło w diagnozie tej sondy
miałem również zaśniedziałe styki na złączu czujnika cieczy od kopa i teraz jest o wiele lepiej choc mam jeszcze problem z gazem , nie trzyma mi na wolnych obrotachjak jak sie wyłaczy sanie gazu czyli zacznie pracowac na sondzie ale dziwne jest to ze to sie dzieje wyrywczo raz na kilka zdjec nogi z gazu
podejzewam ze styk na silniku krokowym przepustnicy moze być zabrudzony i chyba od tego zacznę
jezeli są jakieś inne sugestie to bardzo prosze zaznaczam ze membrana parownika jest nowa czyli stwardnienie odpada a była twarda jak blacha z puszki piwa
|
|