|
Forum FiestaKlubPolska -
|
 |
Tuning mechaniczny - [MK3] Skrzynia i półosie z 1.3 do 1.8 16V
sawekfan - 22 Wrz 2011, 16:49 Temat postu: [MK3] Skrzynia i półosie z 1.3 do 1.8 16V Cześć
Jako, iż posiadam fiestę rs 1800 92 r. lub jak kto woli xr2i 1.8 16v 130 KM i używam jej w rajdach to chciałbym zmienić skrzynię na krótszą. Po prześledzeniu forum zauważyłem, ze nie jestem pierwszym, któremu seryjna skrzynia przeszkadza swoją "długością".
Generalnie przewija się temat montowania skrzyni od fiesty 1.1 co ma dać satysfakcjonujący efekt jeśli chodzi o osiągi ale kiepski jeśli chodzi o wytrzymałość. Jedni piszą, że skrzynia się rozleci szybko bo słabsze materiały, inni, że wytrzyma bo materiały takie same a jedynie przełożenia inne. Pomyślałem więc, ze może by przełożyć skrzynię od fiesty 1.3 bo obok tej z 1.1 jest najbardziej dostępna na giełdach, allegro, szrotach itd.
Pytanie tylko czy skrzynia od 1.3 lub 1.1 bez problemu pasuje do 1.8 16v 130 KM (kształt, mocowanie itd.) i czy muszę mieć inne półosie, czy może podejdą te od 1.8? Generalnie chodzi mi o jak najkrótszą skrzynię. Czytałem, ze najkrótsza była w 1.6 16v futura, ale nie znalazłem nigdzie takiej.
Pozdrawiam
TomeX500 - 22 Wrz 2011, 17:53
Nie wiem skąd ten pomysł, że z futury jest najkrótsza, jest bodajże najlepiej zestopniowana, z tego co pamiętam. Wg mnie wszystkie skrzynie IB5 z fiest są wykonane z tej samej gliny. Każda skrzynia podejdzie do rs'ki, półośki zostawiasz swoje. W sumie na forum jest bardzo dużo info na ten temat...
Stunt_Man - 22 Wrz 2011, 18:17
sawekfan napisał/a: | Generalnie przewija się temat montowania skrzyni od fiesty 1.1 co ma dać satysfakcjonujący efekt jeśli chodzi o osiągi ale kiepski jeśli chodzi o wytrzymałość. Jedni piszą, że skrzynia się rozleci szybko bo słabsze materiały, inni, że wytrzyma bo materiały takie same a jedynie przełożenia inne. |
ja mam z 1.1, katuje ją już dość długo i nie mam z nią żadnych problemów
sawekfan - 22 Wrz 2011, 18:37
TomeX500 a gdzieś tak przeczytałem, że od futury najlepsza ale może właśnie chodziło o zestopniowanie i mylnie odebrałem to jako najkrótsza Masz rację, artykułów jest masa i nie byłem w stanie wszystkich przeczytać ale w większości praktycznie same dywagacje co by było gdyby, bez żadnej praktyki jak skrzynie od słabszych modeli działają z najmocniejszym silnikiem. Jest nawet artykuł o budowaniu fiesty do amatorskich rajdów gdzie temat skrzyni się pojawił, ale żadnej informacji jaka w końcu skrzynia została użyta i jak w praktyce osiągi sie zmieniły i wytrzymałość.
Stunt_man powiedz mi proszę, czy czuć znaczącą różnicę? Generalnie chodzi mi aby trochę zniwelować przepaść między fiestą a astrami i kadetami gsi Tam gdzie ja mam trójkę w połowie to oni dawno już na czwórce jadą. Wiem, że silniki inne bo tu 1.8 tam 2.0, moc 130 wobec 150 ale najbardziej widzę, ze skrzynia "zamula" cały zestaw jeśli chodzi o przyspieszenie. Przy skrzyni od 1.1 jakieś specjalne oznaczenia są, na które trzeba zwracać uwagę czy kupować jakąkolwiek od 1.1 5 biegową?
Dzięki za dotychczasowe informacje
TomeX500 - 22 Wrz 2011, 19:26
Cokolwiek z C20XE na pokładzie niestety miażdży fiestę... Przydałoby się zebrać wszystko do kupy, no ale z tego co widzę, to w fiestach były tylko 2 skrzynie - IB5 i w późniejszych modelach rs1800 - MTX, obydwie podejdą do zeteca. Jeśli jest inaczej to niech ktoś mnie poprawi.
Ja u siebie zmieniałem skrzynię z ori na 1.1 i hula. Tak jak już pisałem, 1 i 2 jest mega krótka, a na trójcę czuję lekki zamuł. Rakietowego przyspieszenia nie masz się co spodziewać, tak wygląda różnica ori vs 1.1 :
http://www.youtube.com/watch?v=KeEzrMc0PIo
Czyli prawie żadna
sawekfan - 22 Wrz 2011, 22:15
TomeX500 jeśli różnica jest taka jak na filmiku to mnie nie pocieszyłeś :/ Skrzynia mtx to chyba ta co ma wsteczny podciągany tak?. U mnie jest normalnie jak w dużym fiacie lub jak szóstka, bez podciągania więc pewnie musiałbym szukać też takiej. Do tego silnik u mnie ma tylko napis DOHC 16v a nie Zetec. Raz słyszałem, że to tylko napis bo ford tak nazwał rodzinę silników benzynowych, a raz, że są różnice między silnikami z napisem dohc a zetec.
Jednak jeśli nie ma praktycznie żadnej różnicy to w zasadzie nie co zmieniać skrzyni.
Przed zakupem fiesty myślałem, że mniejsza masa zniweluje mniejszą moc i moment a różnorodność silników pozwoli dowolnie modyfikować osiągi za pomocą zmiany skrzyni. Wychodzi jednak na to, że tak pięknie nie jest :/
Oprócz złożenia skrzyni na własnych przełożeniach z kilku skrzyń jest jakaś inna alternatywa dająca widoczny efekt bez zwiększania mocy?
luki - 22 Wrz 2011, 22:29
Fabrycznie żadna MK3 nie miała MTX-a, gra nie warta świeczki za duża rzeźba aby to do fiesty wsadzić, co nie oznacza ze sie nie da. Angole niby pakują takie skrzynie przy jakichś mega wypasionych projektach typu duratec 2,3 turbo
TomeX500 - 22 Wrz 2011, 22:50
sawekfan napisał/a: | Oprócz złożenia skrzyni na własnych przełożeniach z kilku skrzyń jest jakaś inna alternatywa dająca widoczny efekt bez zwiększania mocy? |
Standardowe mody czyli przepływka mdo2.0, kolektor ssący plastik, kolektor wydechowy rs2000 Patrz FAQ w dziale tuning mechaniczny.
Tu od 1:20 widzisz różnicę między astrą GSi, RS1800 po paru modach, RS1800 na stożku i kadett z C20XE który na dłuższej prostej spokojnie by nas dogonił i objechał
http://www.youtube.com/watch?v=kubWDWsbSEA
Zetec to zetec, z pokrywą dohc to seria pierwsza po prostu. Fiesta jak na swoje gabaryty to taka lekka nie jest, jakby ważyła tyle co swift to wtedy by lepiej gniotło
Fordon - 22 Wrz 2011, 23:46
Pany podstawa to to ze zapomnieliscie o czynniku ludzkim oraz roznicach w waszych autach... mozecie postawic kolo siebie 30 takich fiest i kazda inaczej bedzie jechac, kazda z nich inna moc bedzie generowac, bo nie oklamujmy sie ale auta typu GTI lub jak teraz GT nie kupuje debil do wozenia bulek czy dzieci do szkoly na czas...
Podstawa, co masz pod maska nie wierzac w to co jest na papierze ze jest 130KM, hamownia + mody...
Na wiosennym mialem okazje jechac zetec- black top Elemelka na skrzyni bog wie z czego i Darasem oraz jego RS2000 w fiescie mk3 i skrzyni 1.3 gdzie on na takiej skrzyni dokrecal 4 bieg ja konczylem licznikowe 160 na 3 biegu w elemelka aucie...
Taka skrzynia a w sumie dyfer jej + przelozenia z 16V RSki dalby by dobry efekt lecz musisz sam napisac kolego czego chcesz... czy zalezy ci na dole zakresu obrotow w co watpie czy na gornej partii ?? Piszesz rajdy lecz odrozniajmy rajdy na malym torze od rajdow na torze takim jakim jest poznan oraz od KJS...
Okresl sie czego tak naprawde chcesz...
Jesli chcesz rywalizowac w tej pojemnosci jaka masz do 2000 pojemnosci to od razu uderzaj w silnik mondeo 2.0 bo Nm nic nie zastapi od tak a wiekszy moze wiecej...
Moc auta tez mozesz spokojnie podnosic lecz tu kwestia lezy w twojej kieszeni co chcesz i ile chce wydac...
Pany zapomnieliscie koledze napisac ze polosie moga zostac te co ma ale kielichy wewnetrzne ze skrzyni przekladamy bo sa tam inne przeguby wewnetrzne niz w cywilu ktore IMHO sa o wiele lepsze i tansze niz to co dawali dla XR2i.
sawekfan - 23 Wrz 2011, 13:53
Czarna astra jak znikający punkt na tym filmiku
Masz rację, NM nic nie zastąpi i tych paru koni więcej co mają astry i kadetty. Miałem jednak nadzieję, że kombinując ze skrzynia od słabszego silnika coś sie poprawi ale po filmikach widzę, że gra nie warta świeczki :(
Mój 1.8 jest dopiero co po generalce czyli pierścienie, uszczelki, panewki itd. Myślałem o silniku od rs 2000 ale były rozkompletowane zazwyczaj a do tego i tak bym musiał go remontować aby mieć pewność co mam. Od mondeo łatwiej dostać 2 litry w całości i dobrej cenie ale tam skrzynia inna bo mtx. Ja mam wysprzęglik na lince do skrzyni a tam jest hydrauliczny, więc tak jak luki pisał trzeba by rzeźbić. Auto jest wybebeszone i jedyne co ma to dwa kubły i klatkę. Rajdy to chodzi mi i o kjsy (gdzie jeszcze nie jest tak źle) jak i normalne oesy typu Kryterium Kamionki lub Walim Trophy, które idą pod górę a tam niestety gdzie ja mam maks. 130 km/h to gsi, almery 2 litrowe mają po 160-170 km/h :(
Więc nawet niech mam tą maks 170 km/h ale żeby chociaż do niej sie zbliżyć.
Wychodzi więc na to, że muszę się pogodzić z tym, że fiestą 2 litrowców nie zrobię Mam sentyment do forda i nie bardzo chcę zmieniać na opla czy jakiegos japońca.
A ma ktoś doświdczenia z escortem rs2000? 2 litry i 150 kkucy to już powinno być na poziomie gsi ale jak jest w praktyce?
madek - 23 Wrz 2011, 15:40
sawekfan, generalnie ze skrzyniami u forda jest straszny burdel i niewiadomo tak do końca kto co ma... u mnie jest teoretycznie oryginalna skrzynia z S`ki, a w praktyce okazuje się że bardziej przypomina tą z RS1800. Ale znowu dla RS1800 książki podają też 2 różne wersje przełożeń (prawdopodobnie od 94 roku było inaczej). Na pewno skrzynia z 1.1 poprawi trochę sprawę ale jak już Tomex pisał cudów nie ma się co spodziewać.
TomeX500 - 23 Wrz 2011, 16:36
sawekfan napisał/a: | Od mondeo łatwiej dostać 2 litry w całości i dobrej cenie ale tam skrzynia inna bo mtx |
to nie problem, do mdo2.0 podchodzą te same skrzynie co do rs1800! I generalnie polecam Ci wrzucać 2.0 z mondeo, rs2000 to trochę za dużo roboty.
Stunt_Man - 23 Wrz 2011, 17:00
ja też polecam zeteca 2.0, z własnego doświadczenia
Fordon - 23 Wrz 2011, 19:08
Jesli masz goscia co ci zrobi skrzynie do tego dostaniesz szpere to masz szanse na zakretach i na prostych porywalizowac z GSI. Tyle ze jak juz wczesniej napisalem, defer z 1.3 + przelozenia biegow z 16V.
Fakt jest o tyle smutny ze nie da dobrac tak skrzyni jak ma to opel czy honda...
Wiec pozostaje albo dlubac taka skrzynke albo wzmacniac silnik. Pole manewru w swoim silniku masz wiec tu raczej kwestia tylko odpowiednich czytanek z naszego forum + troche twojej pracy...
Daras84 - 24 Wrz 2011, 09:04
Stunt_Man napisał/a: | ja też polecam zeteca 2.0, z własnego doświadczenia |
tyle ze rs2k w serii leje te wasze dwu litrowe mondea po modach jak chce
TomeX500 - 24 Wrz 2011, 09:51
No to akurat bez porównania, ale rs2000 jest mniej spotykany niż zetec, a silnik który musi się zmagać z rajdami, lepiej żeby był tani (nie tylko w eksploatacji) i łatwo wymienialny. Aczkolwiek N7A to też dość niezawodny silnik... Kwestia tylko na jaki egzemplarz się trafi.
madek - 24 Wrz 2011, 10:36
Tylko że akurat do rajdów to N7A ma 100 razy lepszą charakterystyke niż Zetec, bo nie trzeba go wysoko kręcić żeby jechał...
TomeX500 - 24 Wrz 2011, 10:58
No na rajdzie jedziesz raczej na najwyższych obrotach, więc argument trochę nie teges Wiadomo, że lepiej się zbiera... No ale to już od sawekfan'a zależy co włoży.
madek - 24 Wrz 2011, 11:02
No tak, tylko najpierw musi się wkręcić Zetec jedzie od 4 tyś obrotów, a w RS2000 zmieniasz już wtedy bieg na wyższy
Stunt_Man - 24 Wrz 2011, 11:04
Daras84 napisał/a: | Stunt_Man napisał/a: | ja też polecam zeteca 2.0, z własnego doświadczenia |
tyle ze rs2k w serii leje te wasze dwu litrowe mondea po modach jak chce |
po wpisaniu w allegro "zetec 2.0" mam w wynikach 41 kompletnych silników
po wpsianiu "rs 2000" mam dwa wyniki, 1800 i 1999zł
mam nadzieje że rozumiesz
TomeX500 - 24 Wrz 2011, 12:33
madek napisał/a: | No tak, tylko najpierw musi się wkręcić Zetec jedzie od 4 tyś obrotów, a w RS2000 zmieniasz już wtedy bieg na wyższy |
Yyy... wkręcasz na starcie, a później jedziesz tak, żeby nie zejść poniżej 5k Zresztą tak jak stuntman pisze - dostępność i cena 2.0 jest zadowalająca. Poza tym wypada też pozbyć się fear factora i od razu można lepsze czasy kręcić
Daras84 - 24 Wrz 2011, 13:01
Stunt_Man, to trzeba lepiej przegladac jest jeden za 600 i drugi za 700 faktem jest ze jest ciezej dostepny, i drozszy ale doliczajac kpl uszczelek i tajle potrzebne do przerubki aby weszlo do fiesty zetec wychodzi podobnie
sawekfan - 26 Wrz 2011, 18:24
Z wymianą silnika to trochę za późno bo tak jak pisałem zrobiłem generalny remont swojego 1.8. Myślałem aby wsadzić 2 litry ale chciałem mieć oryginał RS1800 mając nadzieję, że krótszą skrzynią go trochę szybciej popędzę, niż robić przeszczep i zatracić w jakimś sensie ducha tego samochodu Wiem, wiem nostalgią się nie wygrywa ale jakoś nie mam sumienia na razie Zresztą kiedyś amatorskie rajdy były bardziej wyrównane a teraz to wyścig zbrojeń i duża kasa. Mając nawet gsi bez modów nie ma szans na dobry wynik bo przyjeżdżają ludzie porobionymi kadetami, astrami, almerami na 200 KM +. Do tego szpery, markowe slicki a nie markgumy lub maxsporty.
Wiem, że pole do popisu przy wzmacnianiu 1.8 jest, aczkolwiek przy 2.0 większe ale to wymaga $$$ Same ostre wałki to koszt około 800 zł a jeszcze to dostroić by trzeba to już się robi ponad 1000 zeta, a przyrost mocy z 10 kucy. Oczywiście można i więcej ale wtedy cena w górę, a rajdy w zasadzie o pietruszkę
Ford ma bogatą historię rajdową i sądziłem, że jest sporo gotowych i tanich rozwiązań aby drogowe auto zamienić w rajdową broń.
Rozumiem, że escort miał dokładnie te same skrzynie, tak samo zestopniowane pomimo większej wagi i też nie ma co kombinować z przekładaniem skrzyni?
Stunt_Man - 26 Wrz 2011, 18:36
zamontuj turbo
TomeX500 - 26 Wrz 2011, 18:37
sawekfan napisał/a: | ale chciałem mieć oryginał RS1800 |
hehe no to witaj w klubie
Wiesz... szybkie auto to też nie wszystko, są tacy, co maluchami powalczą w generalce Nie mówię, że brak Ci umiejętności, bo nie mam pojęcia jak jeździsz, ale trzeba trenować, jak wszystko Zainwestuj w parę mniejszych rzeczy, zawiecha, hamulce.
Jest sporo rozwiązań, ale wszystko kosztuje
sawekfan - 27 Wrz 2011, 00:03
Stunt_Man niestety w rajdach uturbianie ssaka mija się z celem bo sie ląduje od razu w klasie powyżej 2 litrów z turbo czyli w świecie lancerów i subaru i jest sie skazanym na porażkę :/ No chyba, że zbudować turbo ośkę na 300 koni, jakims cudem wyczarować trakcję (lub wsadzić napęd 4x4), zestroic to, zrobic hamulce itd. ale chyba taniej by wyszło kupić subaru i mieć to w serii wszystko
TomeX500 heh no własnie każdy myśli, że jest dość szybki ale 1 miejsce jest tylko jedno i walczy o nie kilkunastu z reguły takich szybkich Dopiero na starcie i w bezpośredniej konfrontacji okazuje się jak naprawdę szybkim sie jest
Generalnie traktuje to jako zabawę i pomimo klatki jednak nie deptam na maksa wszędzie, bo jednak jest ona zrobiona ze zniszczalnych materiałów Zresztą fiestę mam stosunkowo niedługo i cały czas staram się w nią wjeżdżać i przesuwać kolejne granice, bo lepiej robić to niż przesuwać drzewa czy słupy
Zawieszenie jest zrobione, gwintowany koni na sprężynach jamex. Hamulce może bez szału bo seryjnej wielkości ate powerdisc ale nacinane a do tego klocki ferodo i dają radę Do tego dolna rozpórka wahaczy plus zastrzały klatki do kielichów z przodu co sprawia, że jest sztywniejsze auto i zawieszenie. Opony maxsport czyli nalewany slick. Trzyma dużo lepiej niż zwykła opona firmowa ale jednak słabiej niż firmowy slick, który jak się rozgrzeje to dosłownie klei się do drogi. Niestety ceny nowych slicków np. pirelli to około 1000 zł sztuka i z racji "klejenia" się dość szybko się zużywają :/
Z wagi już nie zejdę, chyba, że ze swojej bo tu by się parę kilko znalazło Można by szyby na poliwęglan zamienić, maske i klapę z tworzywa sztucznego ale to też koszty, które nie sprawią, że nagle biegi w skrzyni się skrócą
TomeX500 - 27 Wrz 2011, 00:08
No właśnie laminaty dużo Ci dadzą, warto w to zainwestować A oprócz tego to trenuj, poznawaj auto i przesuwaj granice, bo nic innego w takim razie nie pozostaje.
|
|