Forum FiestaKlubPolska -

Car Audio i CB - [MK6] CB Radio

hds.147 - 30 Cze 2011, 19:04
Temat postu: [MK6] CB Radio
Siemanko.
Ostatnio zacząłem poważnie zastanawiać się nad kupnem CB radia do swojej fiestki [ MK6 2002]. Niestety jestem dość zielony w tym temacie i prosiłbym Was o poradę :)
Mając w założeniu budżet do 300 zł [ do ~200 zł na radio i ~100 zł na antenę ] czy możecie mi coś doradzić , ewentualnie odradzić ? Generalnie założenia są takie: antena – nie wyższa niż 75-100 cm; radio – jak najlepsze. Czy coś z poniższych jest warte kupna, bądź możecie polecić mi coś innego z podanym przedziale cenowym ? Ewentualnie jakie marki byście polecali ?
Przeglądając allegro nasunęło mi się kilka pozycji takich jak np.:

Anteny:
http://allegro.pl/antena-...1671929507.html
http://allegro.pl/antena-...1672975677.html
http://allegro.pl/antena-...1676409904.html
http://allegro.pl/antena-...1680678573.html

Radia:
http://allegro.pl/radio-c...1672825291.html
http://allegro.pl/m-tech-...1673101897.html
http://allegro.pl/okazja-...1672999130.html
http://allegro.pl/cb-radi...1681363101.html
http://allegro.pl/radio-c...1676409863.html

I jeszcze kilka pytań typu laik pyta ;)
- Czy radia mają standardowo wbudowany głośnik czy jest to raczej dodatkiem i trzeba myśleć o podłączeniu do nagłośnienia auta?
- Warto bawić się w podłączanie radia do układu elektrycznego auta [ jeśli tak to mniej więcej jak się do tego zabrać ] czy lepiej zainwestować we wtyczkę do zapalniczki ?
- Na czym polega wyższość [ lub niższość ] „szklanych fiolek” w antenach ?
- Na czym polega strojenie anteny i czy można wykonać to samemu czy lepiej jechać do profesjonalisty ? Ewentualnie ile takie strojenie może wynieść ?
- A jeśli ktoś jeszcze ma ochotę do życia po przeczytaniu moich wypocin, to jak z grubsza interpretować podawane przez sprzedawców dane ? ;)

Z góry dzięki za pomoc :)
Pzdr

JoeMix - 30 Cze 2011, 19:44

hds.147 napisał/a:
Generalnie założenia są takie: antena – nie wyższa niż 75-100 cm; radio – jak najlepsze.
Po cholere Ci wzmacniacz wysokiej klasy jak podłączysz go do badziewiastego głośnika,,, odwrotnie, bardzo dobra antena i pospolite radio będzie lepciejszym zestawem niż dobre radio i tandetna antenka,,,
DemptD - 30 Cze 2011, 21:52
Temat postu: Re: CB Radio
hds.147 napisał/a:
- Czy radia mają standardowo wbudowany głośnik czy jest to raczej dodatkiem i trzeba myśleć o podłączeniu do nagłośnienia auta?

Większość ma wbudowany głośnik, który wystarcza do normalnego odsłuchu w czasie jazdy (oczywiście jeżeli muzyka nie zagłusza wszystkiego innego..)
hds.147 napisał/a:
- Warto bawić się w podłączanie radia do układu elektrycznego auta [ jeśli tak to mniej więcej jak się do tego zabrać ] czy lepiej zainwestować we wtyczkę do zapalniczki ?

To już zależy od Ciebie i od tego jak będziesz używać radia, jeżeli będziesz je chciał wymontować kiedykolwiek np. do innego auta na jakiś czas to wtyk do zapalniczki, a jak nie to podepnij pod instalacje elektryczną - najlepiej tak, żeby się włączało i wyłączało po przekręceniu kluczyka
hds.147 napisał/a:
- Na czym polega wyższość [ lub niższość ] „szklanych fiolek” w antenach ?

Na niczym, jedynie na wyglądzie i tym, że cewka ma lepszą izolację od wody, ale nie jest to warte dopłacania, lepiej za taką samą kwotę kupić lepszą zwykłą antenę
hds.147 napisał/a:
- Na czym polega strojenie anteny i czy można wykonać to samemu czy lepiej jechać do profesjonalisty ? Ewentualnie ile takie strojenie może wynieść ?

Musisz miec reflektometr i ustawić odpowiednią długość anteny przy jego pomocy
hds.147 napisał/a:
- A jeśli ktoś jeszcze ma ochotę do życia po przeczytaniu moich wypocin, to jak z grubsza interpretować podawane przez sprzedawców dane ? ;)

Ale jakie dane?
hds.147 napisał/a:
do ~200 zł na radio

Chcesz szumofon czy radio? Po 1 jak chcesz radio to NIGDY nie może to być NO-NAME...

Michaus - 1 Lip 2011, 13:21

M-Tech Legend II to kopia wycofanego z produkcji Presidenta Harry II Classic (zastąpiono go Harrym III). Działa jak większość nowych radyjek - u mnie nie dało się słuchać - za dużo zakłóceń, albo ANL się nie wyrabiał. Stary Jackson (I) z '91r śmigał bez problemu (dodam, że przy tej samej antenie - Sirio T2-27 na alanowskim magnesie).
Namawiam do zrobienia dziury w dachu i montażu anteny "jak się przynależy". Magnes to taki ersatz, który pogarsza znacząco parametry odsłuchowe.
Z podlinkowanych anten i radyjek na pewno nie kupiłbym nic.
Jak chcesz niedrogie i dobre, to musisz się pogodzić, że zaburzy ład i harmonię wnętrza Twojego autka ot np: takie coś.

Dodam, że zestaw M-Tech Legend II + Sirio T3-27 na alanowskim magnesie zainstalowałem i zestroiłem koledze na Citroën'ie C4 Picasso i jest z niego b. zadowolony (wg mnie rewelacji nie ma, ale może jestem trochę zmanierowany starymi radiami), aż tak bardzo jak u mnie co prawda nie szumiał.
U mnie w Mondziaku jeździ Maas Giant + takie samo Sirio T3-27 jak u kolegi, z tą tylko różnicą, że u mnie w otworze dachowym - zamontowana na stałe. Radio zabudowane jest w konsoli środkowej i w związku z tym trzeba było użyć zewnętrznego głośnika od zestawu głośnomówiącego Nokii (mały, podłużny, dobry w odsłuchu, łatwo zamontować).

W Ibizie żony jeździł Kaiser, którego obecnie ma Zdaszek w swojej Fieście + Sirio SuperCarbonium - też na stałe.
Zdaszek ma wspomniane radyjko i (tu małe przegięcie pały) President WA-27 t.j antenę powyżej 2m wysokości... oczywista, również w przedziurawionym dachu, bo nie znam magnesu, który by to utrzymał :-P . Jak to wygląda, możesz zobaczyć w wątku o jego autku.

hds.147 - 1 Lip 2011, 18:22

Głównym powodem długości anteny do 1 metra jest możliwość chowania jej do bagażnika. Czyli generalnie im dłuższa tym lepsza czy od czegoś jeszcze to zależy ?
DemptD napisał/a:
To już zależy od Ciebie i od tego jak będziesz używać radia, jeżeli będziesz je chciał wymontować kiedykolwiek np. do innego auta na jakiś czas to wtyk do zapalniczki, a jak nie to podepnij pod instalacje elektryczną - najlepiej tak, żeby się włączało i wyłączało po przekręceniu kluczyka

Założenie jest takie, że będzie raczej w jednym aucie… dlatego pytam czy podłączenie do elektryki auta jest trudne i na czym mniej więcej polega.
DemptD napisał/a:
Musisz miec reflektometr i ustawić odpowiednią długość anteny przy jego pomocy

Czyli samemu raczej ciężko ?
DemptD napisał/a:
Ale jakie dane?

Takie jak np.: Impedancja, Moc anteny, Długość fali, Zysk anteny, S.W.R, Wzmocnienie anteny, Częstotliwość strojenia, itp.
Michaus napisał/a:
Z podlinkowanych anten i radyjek na pewno nie kupiłbym nic.

A jakie marki anten i radyjek w granicach cen jakie pisałem byś polecił ?
Michaus napisał/a:
zainstalowałem i zestroiłem koledze

Czyli jednak da się ? Możesz mi zdradzić konkretniej niż kolega DemptD na czym polega strojenie ?

grzeste - 1 Lip 2011, 19:12

Masz opis z innego forum:
Kod:
Zauważyłem że wiele osób pyta o to jak stroić antenę ? , czy to w ogóle coś daje ?, ...., otóż nic to nie daje gdy antena jest nowa i sprawna ale niekiedy trafia się nam antena przerabiana lub niekompletna wtedy niewiadmo jaką długośc powinien mieć promiennik ?.......

Strojenie anteny fabrycznej jest możliwe w warunkach amatorskich pod warunkiem że mamy oryginalną nieprzerabianą cewkę w dobrym stanie , lub do takiego stanu ją doprowadzimy  .

Jeżeli do strojenia użyjemy popularnego przyrządu do określania różnicy impedancji od nominalnej ,czyli SWR'a (Standing Wave Ratio) to potrzebujemy dachu samochodu lub odpowiedniego kawałka blachy o wymiarach minimim 1 metr kwadratowy , mocowania anteny umieszczonego dokładnie w środku tego objektu , radia CB o mocy 4 Waty, sprawnego SWR'a , kabla pomiarowego o długości 3,62 metra lub wielokrotności tej długości , krótkiego kabla pomiędzy radiem a SWR'em.

USTAWIENIE PRZYRZĄDU:

Radio CB podłączyć do napięcia około 13,5V (12-15V) , do radia podłączyć kabel możliwie krótki (20cm) i do jego końca SWR, do wyjścia antenowego SWR'a podłączyć kabel pomiarowy 3,62 metra lub wielokrotność tej długości , kabel pomiarowy podłączyć do głowicy anteny.

Najlepiej użyć prostego przyrządu aby zmniejszyć ryzyko złego posługiwania się nim i nieprawidłowych odczytów.

Prosty przyrząd ma dwa przełączniki (Power i SWR) oraz (FWD i REF)

Ustawiamy pierwszy przełącznik w pozycję SWR a drugi w pozycję FWD,
naciskamy PTT (Push To Talk) czyli przycisk mikrofonowy , ustawiamy pokręłem SWR'a wskazówkę tak aby była na końcu skali w miejscu oznaczonym SET (kalibracja) ,
przełączamy przełącznik z pozycji FWD na pozycję REF , i odczytujemy wartość niedopasowania , po odczycie puszczmy przycisk PTT

UWAGA czas pomiaru z naciśniętym przyciskiem PTT nie powinien trwać dłużej niż 20 sekund ,po czym należy dać 30 sekundową przerwę na schłodzenie tranzystora mocy (to najgorszy przypadek ,niektóre radia wytrzymują dłużej a inne nie , ale lepiej nie ryzykować ..., po drugie ilość ciepła które rogrzewa tranzystor mocy zależy od wielkości SWR'a , przy dużym niedopasowaniu > 3.0 tranzystor bardzo mocno się nagrzewa i należy szybko i sprawnie sprawdzać odczyt .

Każda antena ma pewien zakres minimum SWR, długie anteny mają szerszy ten zakres a krótkie znacznie węższy..., ANTENA IDEALNA POWINNA MIEĆ NAJNIŻSZY SWR NA ŚRODKU PASMA CZYLI NA KANALE 20-dziestym , w miarę oddalania się od środka pasma SWR będzie rosnąć - uzyskująć największe , czyli najgorsze wyniki na kanałach 1 i 40.

JAK STROIĆ PRZYPADKOWĄ ANTENĘ:

Mamy jakąś cewkę i promiennik , montujemy to razem , podłączamy tak samo jak w zestawie pomiarowym.

KAŻDY POMIAR NALEŻY SKALIBROWAĆ ! , przy zmianie kanału BEZWZGLĘDNIE (wsazówka na SET w mierniku SWR)

Na kanale 1 odczytujemy SWR = 1,9 (przykład..., po prostu ma być niższy niż na 40 kanale)
Na kanale 40 odczytujemy SWR = 2,1(przykład...,po prostu ma być wyższy niż na 1 kanale)

co to oznacza?

Oznacza to że promiennik jest za długi , przycinamy po centymetrze i z powrotem mierzymy w takich samych niezmiennych warunkach , NIE WOLNO ZMIENIAĆ POCHYŁU KĄTA ANTENY !.

Po kilku lub bardzo wielu przycięciach i pomiarach uzyskujemy SWR który jest najniższy na 20 kanale i rośnie na krańcach , należy wiedzieć że czym bliżej będziemy właściwego pomiaru tym zmiany będą bardziej odczuwalne na mierniku SWR przy takich samych przycięciach promiennika , UWAGA nie uciąć za dużo - wymaga cierpliwości .

A co gdy na kanale 1 jest SWR = 2.0 a na 40 SWR = 1.8 ?. (to przykład ,chodzi o to że SWR jest wyższy na kanale 1 a niższy na 40 kanale)

To niedobrze ...promiennik anteny jest za krótki ! ,trzeba kupić bardzo długi i powoli go skracać tak jak opisałem wcześniej.

Dlaczego nie piszę ile antena powinna mieć SWR'a ?.

Dlatego że każda antena ma inny SWR minimalny , długie anteny mają przeważnie niższy SWR minimalny a któtsze wyższy.

Jest już dobrze gdy SWR jest mniejszy od 2.0
Gdy jest 1.5 to już jest doskonale
A gdy mniej to nasza instalacja jest prawie idealna !.

SWR NALEŻY MIERZYĆ TYLKO NA KANALE 20 ,to tu jego wartość powinna być najniższa ( ogromny ideał )

Nie należy się przejmować gdy SWR na kanale 20 jest = 1,3 a na kanale 1 lub 40 = 2,5 ..... to normalne zjawisko.

Powyższe wyniki są oczywiste dla anten zamocowanych prawidłowo czyli tak jak pisałem wcześniej a do tego w odległości 5,5 metra od anteny nie powinny znajdować się żadne metalowe elementy na długości całej anteny i powyżej !.
Jeśli nie jesteśmy w stanie spełnić tych warunków to SWR zmierzony NAWET BARDZO SPRWNEJ I NOWEJ ANTENY będzie wysoki i NIE NALEŻY JEJ STROIĆ W TAKICH WARUNKACH - spowoduje to jej rozstrojenie pomimo polepszenia się (zmniejszenia) wyniku SWR !.

Anteny mocowane nieprawidłowo (lusterka samochodowe, owiewki,narożniki dachu ,za lub z boku kabiny ,pod przykrywami itp.) będą zawsze miały wysoki lub bardzo wysoki SWR !.
Nie należy ich skracać (stroić) pomimo polepszania się SWR.

Co do tranzystorów mocy w radiach CB to psują się one też przypadkowo i nie należy za to winić od razu złej anteny , to zwykłe zużycie , czasem wada elementu lub przegrzanie (Ci co gadają za dużo) .

UWAGA: miniaturowe anteny typu Midland 18-244, super mini ,Florida,New York itp.(szczególnie magnesówki) pracują z wysokim niedopasowaniem(SWR) ,mimo tego nie należy ich regulować za pomocą skracania czy wydłużania promiennika - doprowadzi to do pogorszenia ich działania ! , można zmieniać długość kabla lub zastosować 'maczer' , długość kabla i maczer zmieniają tylko SWR nie mając wpływu na częstotliwość rezonansową anteny ale oba rozwiązania nie wpływają na jakość działania anteny gdy kabel jest krótki (mniejszy lub równy 2,7 metra).

hds.147 - 2 Lip 2011, 14:08

Dzięki grzeste :)
hds.147 - 3 Lip 2011, 15:18

Wybór najprawdopodobniej padnie na Lafayette Atena i antena Sirio AS-100.
I mam jeszcze dwa pytanka już bardziej odnośnie konstrukcji fiesty...
1] Czy w aucie znajdują się gdzieś jakieś "luźne przewody" żeby można było podłączyć zasilanie do cb radia, czy muszę już ingerować w elektrykę auta dodając taki przewód ?
2] Zastanawiam się też nad zastosowaniem rozdzielacza do zapalniczki samochodowej, który najczęściej będzie działał pod obciążeniem: nawigacja gps + cb radio. W takim przypadku trzeba zainwestować w jakiś mocniejszy bezpiecznik do zapalniczki, czy standardowy fordowski wytrzyma takie obciążenie ?

AccessX - 3 Lip 2011, 16:33

1) CB radio ma kabel metrowy (lub trochę dłuższy), z koncowka do zapalniczki, wiec normalnie podlaczasz do zapalniczki. Nie musisz, samemu dorabiac kabla.
2) Standardowy bezpiecznik wystarczy.

JoeMix - 3 Lip 2011, 17:01

AccessXR napisał/a:
CB radio ma kabel metrowy (lub trochę dłuższy), z koncowka do zapalniczki
Tak, robią takie zestawy ale równie dobrze może z radia wystawać 10cm kabli zakończonych gniazdkiem w które będzie wetknięta wtyczka z kolejnymi 10cm przewodu.
Pele - 3 Lip 2011, 17:49

hds.147 napisał/a:
1] Czy w aucie znajdują się gdzieś jakieś "luźne przewody" żeby można było podłączyć zasilanie do cb radia, czy muszę już ingerować w elektrykę auta dodając taki przewód ?
2] Zastanawiam się też nad zastosowaniem rozdzielacza do zapalniczki samochodowej, który najczęściej będzie działał pod obciążeniem: nawigacja gps + cb radio. W takim przypadku trzeba zainwestować w jakiś mocniejszy bezpiecznik do zapalniczki, czy standardowy fordowski wytrzyma takie obciążenie ?


W Mk6 trochę ciężko, ale najlepiej dorobić sobie kable i pociągnąć je bezpośrednio do akumulatora. Bez tego po podpięciu pod zapalniczkę i włączeniu radia (zwykłego - samochodowego) będą szumy i znaczne ograniczenie zasięgu nadawania/odbierania ... tak samo jak kupisz rozdzielacz na podwójne wyjście zapalniczki, podepniesz CB i nawigację i możesz zapomnieć o jakimkolwiek odbiorze ...

inno - 4 Lip 2011, 20:50

http://allegro.pl/radio-c...1685636777.html

ja mam identyczny zestawik jak ten w linku i nie narzekam póki co, no raz narzekałem jak zostawiłem antene na dachu i ktoś ją sobie pożyczył i trzeba było kupić nową.

AccessX - 4 Lip 2011, 22:29

inno i jak Ci pożyczyli tę antenę... to kupiłeś jeszcze raz taki sam model ?
hds.147 - 4 Lip 2011, 22:34

Ja najprawdopodobniej zaopatrzę się we wspomniany zestaw Lafayette Atena + Sirio AS-100. Czytałem sporo pochwalnych opinii na temat tego radia i anteny, a czy to prawda, się okaże ;)
Dzięki wszystkim za zainteresowanie tematem i pomoc :)

hbr - 7 Lip 2011, 10:29

Pele napisał/a:
W Mk6 trochę ciężko, ale najlepiej dorobić sobie kable i pociągnąć je bezpośrednio do akumulatora. Bez tego po podpięciu pod zapalniczkę i włączeniu radia (zwykłego - samochodowego) będą szumy i znaczne ograniczenie zasięgu nadawania/odbierania ... tak samo jak kupisz rozdzielacz na podwójne wyjście zapalniczki, podepniesz CB i nawigację i możesz zapomnieć o jakimkolwiek odbiorze .

Skąd taka teoria?

inno - 7 Lip 2011, 22:48

AccessXR napisał/a:
inno i jak Ci pożyczyli tę antenę... to kupiłeś jeszcze raz taki sam model ?

tak

Pele - 7 Lip 2011, 23:10

hbr napisał/a:
Pele napisał/a:
W Mk6 trochę ciężko, ale najlepiej dorobić sobie kable i pociągnąć je bezpośrednio do akumulatora. Bez tego po podpięciu pod zapalniczkę i włączeniu radia (zwykłego - samochodowego) będą szumy i znaczne ograniczenie zasięgu nadawania/odbierania ... tak samo jak kupisz rozdzielacz na podwójne wyjście zapalniczki, podepniesz CB i nawigację i możesz zapomnieć o jakimkolwiek odbiorze .

Skąd taka teoria?


Z życia ... :fox:

hbr - 12 Lip 2011, 12:37

Pele napisał/a:
hbr napisał/a:
Pele napisał/a:
W Mk6 trochę ciężko, ale najlepiej dorobić sobie kable i pociągnąć je bezpośrednio do akumulatora. Bez tego po podpięciu pod zapalniczkę i włączeniu radia (zwykłego - samochodowego) będą szumy i znaczne ograniczenie zasięgu nadawania/odbierania ... tak samo jak kupisz rozdzielacz na podwójne wyjście zapalniczki, podepniesz CB i nawigację i możesz zapomnieć o jakimkolwiek odbiorze .

Skąd taka teoria?


Z życia ... :fox:

OK, to inaczej. Może tak się dziać, ale nie jest to regułą. Zależy od samochodu, filtrów w radiu...

hds.147 - 16 Lip 2011, 20:28

Zestaw zakupiony i dziś lekko przetestowany. Wszystko śmiga aż miło :) Poza potrzebą przestrojenia radyjka na polskie częstotliwości [ dosłownie 5 sekund ] wszystko pięknie działa :)
AccessX - 16 Lip 2011, 22:31

Cieszymy się twoim szczęściem :) . Tylko napisz jaki zestaw zakupiłeś i jaki zasięg (o ile wiesz). Pozdrawiam
hds.147 - 17 Lip 2011, 18:45

Wspomniany wcześniej Lafayette Atena + Sirio AS-100. Całość ładnie chodzi i nie łapie zakłóceń po podłączeniu przez zapalniczkę. Wkrótce przetestuję jeszcze przy rozdzielaczu i podłączonym gps'ie.
Podczas testu w mieście łapał ładny sygnał z ponad 5 km. W trasie podczas próby inny mobilek odpowiedział z odległości ok 5 km, że ładnie słychać więc na większy dystans też pewnie ładnie łapie. Bardziej przetestuję go pod koniec miesiąca na trasie, ale jak narazie wygląda, że zakup jest udany :)

hbr - 21 Lip 2011, 15:13

hds.147 napisał/a:
Całość ładnie chodzi i nie łapie zakłóceń po podłączeniu przez zapalniczkę. Wkrótce przetestuję jeszcze przy rozdzielaczu i podłączonym gps'ie.

Może być problem, ładowarki tańszych nawigacji strasznie "sieją"...

hds.147 - 21 Lip 2011, 18:43

Przetestuję i zobaczę. Jeśli będzie siać to będę myślał o podłączeniu radia na akumulator albo podłączaniu gps tylko w niezbędnych momentach na chwilę

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group