Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika - [MK4] ABS, hamulce i zawieszenie - 1.25

Aspirek - 23 Kwi 2010, 09:26
Temat postu: [MK4] ABS, hamulce i zawieszenie - 1.25
Witam Wszystkich serdecznie :-)
Jestem tu nowy poszukałem ale nie znalazłem więc pytam ;)

Wymieniłem u siebie w kochanej fiestce hamulce przód klocki bo tarcza miała 11,02 mm Klocki ferodo (tarcza nie mam pojęcia ;p )

Wymieniłem także tył szczęki bębny łożyska i simeringi oczyściłem pomalowałem łącznie z przodem aby nie korodowało (farba silikonowa myślę że jakiś czas wytrzyma ;p )

I teraz mam pytanie jakim momentem dokręcacie łożyska tą pokręconą podkładką z zabezpieczeniem i 4 nakrętkami . W knidze sprawdzałem i jeśli dobrze opatrzyłem sprawę dokręcać należy (wg. niej) 27N-m że nie ufam kluczowi dynamometrycznemu bo już troszkę lat ma dokręciłem na 30N-m teraz pytanie się nasuwa czy ta siła na pewno była dobra ta podana w knidze.

I jeszcze jedno pytanie odnośnie przodu wymieniał może ktoś z was marzety ? (Co i jak należy zrobić)

Z góry dziękuje za odpowiedź :greenpeace:

JoeMix - 23 Kwi 2010, 17:25

Aspirek napisał/a:
I jeszcze jedno pytanie odnośnie przodu wymieniał może ktoś z was marzety ? (Co i jak należy zrobić)
Było na forum, trzeba rozebrać zawieszenie wymontować półoś (z tej strony co się chce dłubać przynajmniej i rozpiąć przegub od półośki,,,
Aspirek - 28 Kwi 2010, 20:36

to jak jest w końcu z tymi półosiami tylnymi jak je dokręcać - bęben do półosi
JoeMix - 29 Kwi 2010, 09:02

Aspirek napisał/a:
jak jest w końcu z tymi półosiami tylnymi
:yyy: z czym?
Marcin - 29 Kwi 2010, 17:02

Aspirek napisał/a:
I teraz mam pytanie jakim momentem dokręcacie łożyska tą pokręconą podkładką z zabezpieczeniem i 4 nakrętkami .

tego się drugi raz nie przykręca, kup sobie uniwersalną z podkładką pływającą

tył jeśli dobrze pamiętam to 280Nm, albo ile masz siły :-P

[ Dodano: Czw Kwi 29, 2010 17:10 ]
Aspirek napisał/a:
I jeszcze jedno pytanie odnośnie przodu wymieniał może ktoś z was marzety ? (Co i jak należy zrobić)

znaczy się osłony przegubów? da rade bez wyjmowania półosi ze skrzyni (wybić z piasty i rozpiąć przegub), ale trzeba się nagimnastykować i mieć ściągacz do segerów.

jackrzec - 30 Kwi 2010, 19:12

JoeMix napisał/a:
Aspirek napisał/a:
jak jest w końcu z tymi półosiami tylnymi
:yyy: z czym?
No co Ty nie wiesz? On ma silnik z tyłu i napęd na tył! :hahaha: :hahaha: :hahaha:

[ Dodano: Pią Kwi 30, 2010 19:13 ]
Marcin napisał/a:
(wybić z piasty i rozpiąć przegub)
Nawet to nie jest konieczne. Ale z tym jest łatwiej.
Aspirek - 3 Maj 2010, 13:34

fakt dałem po garach z tymi półosiami z tyłu ;p chodziło mi o piasty ;p nvm. tyłu nie dokręca się z taką siłą masz tam 2 łożyska stożkowe więc życzę powodzenia tym co dokręcą tył na 280Nm ;p . Apropo tej nakrętki masz racje można kupić inną z większym kołnierzem ale ona nie ma zabezpieczenia ;p i trzeba przerabiać troszkę piastę bo się dowiadywałem a co do siły dokręcania to tak jak pisałem 27Nm do 30Nm dodatkowo na gwint daje preparat zabezpieczający przed odkręcaniem . Zero szumów i stuków więc jest ok :] .
EDIT. nakrętki dałem tam nowe bo starych odkręcić się nie dało bez rozwalenia zabezpieczenia ;p
Pozdro

jackrzec - 3 Maj 2010, 14:52

Aspirek napisał/a:
tyłu nie dokręca się z taką siłą masz tam 2 łożyska stożkowe więc życzę powodzenia tym co dokręcą tył na 280Nm
Właśnie że się dokręca! W książkach jest podane 250 do 290 Nm
Marcin - 3 Maj 2010, 21:01

Aspirek kompletnie nie masz racji, siła 30Nm to tak jakbyś mocno przykręcił palcami, a przy takim dokręceniu tych łożysk (są tak pasowane, że muszą być dokręcone na maxa bo inaczej mają luz) i przejechaniu 100m masz je do wymiany, jak wcześniej koła nie zgubisz. Nakrętki kupiłem takie jak napisałem wcześniej i mimo braku zabezpieczenia trzymają jak należy.
Krzysiekkk - 4 Maj 2010, 11:22

Książka "sam naprawiam"
Punkty 8.1 Momenty dokręcania:

Nakrętka osi koła - 27Nm

Przez dwa łożyska które tam są moment dokręcania niemoże być za duży, jak za mocno się dokręci to można zabić łożyska.

Marcin - 4 Maj 2010, 16:21

Faktycznie tak jest napisane w książce, ale to co napisał Jacek i ja też gdzieś było podawane.
Krzysiekkk napisał/a:
jak za mocno się dokręci to można zabić łożyska

zapraszam do mnie, rok temu wymieniałem i w między czasie kilka razy jeszcze były wyjmowane i za każdym razem były dokręcane ok 280Nm i dalej żyją, nie grzeją się ani nie mają luzów, a pamiętam jak raz dokręciłem je trochę lżej jak robiłem ręczny i był wyczuwalny luz na bębnie nawet bez założonego koła.

To że są tam dwa stożkowe łożyska nie oznacza, że ich praca jest zależna od dokręcenia nakrętki, bo akurat w tym przypadku skręca się ile się da, bo ograniczeniem jest koniec gwintu na ośce.

Krzysiekkk - 4 Maj 2010, 17:35

Nie chcę się sprzeczać u Ciebie jest ok u kogoś innego będzie inaczej, dużo zależy od marki łożyska oraz innych czynników o których nie powinniśmy rozmawiać w tym temacie, najlepiej niech jakiś moderator tu posprząta bo odeszliśmy od tematyki wymiany osłon gumowych osi do dywagacji nad momentem dokręcania nakrętek, sory za oftop.
Marcin - 4 Maj 2010, 18:19

Krzysiekkk napisał/a:
Nie chcę się sprzeczać u Ciebie jest ok u kogoś innego będzie inaczej

poszukaj na forum tematów odnośnie łożysk i się przekonasz, także z mk3 bo o ile pamiętam są takie same, sam przed wymianą szukałem na ten temat informacji.

żaden offtop, jedno z pytań dotyczyło tego problemu.

jackrzec - 4 Maj 2010, 19:04

W haynesie jest to samo:

Kod:
Rear suspension (all models except Courier)
Rear hub bearing retaining nut . . . . . . . . .250 to 290
Rear drum/hub to axle flange bolts . . . . . 56 to 76
Rear axle to body mounting bracket bolts . . 41 to 58
Rear axle trailing arm bush bolt* . . . . . . . . 58 to 79
Rear strut top-mount retaining nuts . . . . . . 28 to 40
Rear strut-to-axle mounting bolt . . . . . . . . 102 to 138
Rear strut spring retaining through-bolt . . .  41 to 58
Anti-roll bar front mounting bolts . . . . . . . . 41 to 58
Anti-roll bar rear mounting bolts . . . . . . . . 88 to 113
Load-apportioning valve operating link to axle beam .21 to 28
*Torque to be measured from the bolt head (not the nut)
Rear suspension (Courier models)
Rear hub bearing retaining nut . . . . . . . . . 250 to 290
Shock absorber upper mounting . . . . . . . . 102 to 138
Shock absorber lower mounting . . . . . . . . 70 to 97
Rear suspension mounting bracket bolts . . .70 to 97


Podejrzewam że koło do roweru przykręca się z momentem większym niż 37 Nm.

Aspirek - 7 Maj 2010, 00:00

no to jestem już zielony przejechałem ponad 600km i koła na swoim miejscu i wszystko pracuje jak należy możliwe że nakrętka jest tu kluczem problemu tzn. moja "nakrętka" składa się z 4 cieniutkich nakrętek czyt. oryginał jaki był poprzednio w knidze podana siła dokręcania jest podana tak jak pisałem a 27Nm to wcale nie tak mało złapcie sobie klucz blisko osi i sami sobie sprawdźcie :] . Z ciekawości jutro sobie sprawdzę ponownie czy wszystko jest ok i spróbuje dokręcać mocniej a zarazem obracać bębnem i rozwikłam ten problem ;) .
Reader - 10 Wrz 2010, 12:35

Wartość 27 Nm jest najprawdopodobniej błędem drukarskim z wartości 270 , która jest wartością średnią zakresu 250 - 290 Nm , cytowanego przez jackrzec.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group