Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika - [MK6] Jaka benzyna?

AccessX - 2 Kwi 2010, 23:01
Temat postu: [MK6] Jaka benzyna?
Witam, mam pytanie. Odnośnie tankowanej benzyny do samochodu. Aktualnie do wyboru są PB95 oraz PB98. I tu moje pytanie, gdyz te cyfry 95 i 98 wskazuja na liczbe oktanow (z tego co wiem, a jak źle to prosze o poprawke). I tu moje pytanie. Słyszałem od szwagra ze benzyna 98 daje dużego kopa do nowych silników niż 95. I tu moje dwa pytania.

1. Czy rzeczywiscie benzyna PB98 (drozsza o jakies 30gr), w nowych silnikach daje większe i jakie o ile takie są efekty poza cena?
2. Czy jesli posiadam silnik z ze takj powiem Marzec 2008, to jest to stary czy w mniare nowy silnik ? i czy sie oplacac tankowac 98semke

Pozdrawiam :) .

bidżej - 2 Kwi 2010, 23:09

zetec 1.25 75KM to konstrukcja, która do fiest weszła w 1996r. nie jest stara, ale też nieszczególnie nowoczesna. biorąc pod uwagę to i moc/pojemność tego silnika, różnica między 95 a 98 będzie żadna. lepiej więc zatankować 95 dobrej jakości.
MARIUSZ.B - 2 Kwi 2010, 23:16

Znalezione w sieci:
Kod:
Paliwo PB 95 jest mocniejsze od PB 98! Udowadniamy tę ryzykowną tezę
Okta(nowe) fakty i mity
Jeśli Twój samochód może jeździć na benzynie PB 95, nie ma sensu tankować do niego paliwa o wyższej liczbie oktanowej. Mocy od tego nie przybędzie,
a wręcz odwrotnie. No chyba że jest to paliwo
o zwiększonej wartości energetycznej lub zawierające większe ilości związków tlenu.
Teoria
Zacznijmy od teorii. Każda benzyna dostępna na stacjach charakteryzuje się dwoma podstawowymi cechami. Pierwsza to wartość opałowa (energetyczna), a więc ilość energii, jaką uzyskuje się w procesie spalenia określonej masy paliwa. Druga cecha to oktanowość - czyli zawartość oktanów, odpowiadających za prędkość spalania i odporność mieszanki na spalanie stukowe. Im oktanów więcej, tym paliwo spala się wolniej i łagodniej.
Benzyna zaraz po procesie rafinacji charakteryzuje się niską liczbą oktanową - w granicach 70. Dopiero później, w trakcie uszlachetniania, oktanowość jest podnoszona przez zastosowanie specjalnych dodatków paliwowych, którymi są najczęściej węglowodory o wysokiej oktanowości. W zależności od proporcji mieszanki otrzymuje się finalnyprodukto zadanej liczbie oktanów, który następnie trafianastacje benzynowe.
W udowodnieniu tezy, że paliwo PB 95 daje więcej mocy niż PB 98, przychodzi z pomocą prosta zależność fizyczna.Jakwspomnieliśmy,paliwoowyższej liczbie oktanowej spala się z zasady wolniej od paliwa, które ma tę liczbę mniejszą. Idąc dalej, paliwo, które spala się wolniej, zdąży dostarczyć mniejszą ilość energii, a więc silnik naszego auta rozwinie mniejszą moc.
Na hamowni
Teoria teorią, ale jak to wygląda w praktyce? Mając przez lata zakodowaną w głowie prawdę o tym, że paliwo o wyższej liczbie oktanowej (droższe) jest lepsze od zwykłej 95, jakoś nie mogliśmy uwierzyć, że test pokaże co innego. Postanowiliśmy poddać badaniu Cinquecento Sporting na hamowni w krakowskim V-tech Tuning.
Najczęściej stosowane przez polskich kierowców paliwo PB 95 stanowiło bazę naszych testów. Przeprowadzone badanie dało rezultat 59,2 KM na silniku oraz 40,9 KM na kołach. Po zużyciu całego baku udaliśmy się na stację benzynową, by zatankować zwykłą benzynę 98. Wynik kolejnego pomiaru na hamowni potwierdził teorię! Auto osiągnęło wyraźnie niższą moc niż na teoretycznie gorszej benzynie PB 95. Wyniosła ona 54,5 KM na silniku i 39,1 KM na kołach. - Prawa fizyki niekłamią - z uśmiechem potwierdził nasze spostrzeżenia Tomasz Pirowski, szef V-tech. A więc test udowodnił, że tankując paliwo o wyższej liczbie oktanowej, powodujemy, że mniej chętnie się ono spala w silniku, a co za tym idzie, traci on na mocy. - Nie jest to żadna rewolucyjna teoria. Potwierdzi wam ją każdy chemik - dodał Pirowski, gdy z niedowierzaniem kręciliśmy głowami. Subiektywne wrażenie, że nasz silnik pracuje lepiej na paliwie 98 wynika z faktu, że spalając paliwo łagodniej, pracuje on niejako z większą kulturą, a więc ciszej. Na ucho jest lepiej, mocy jednak ubywa. Teraz już wiemy, że w myśl znanego sloganu reklamowego Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać nie będziemy już robić sobie prezentów, tankując do zwykłego auta droższe paliwo 98.
Wyjątek od reguły?
Zaintrygowani wynikami pomiarów postanowiliśmy pójść za ciosem i sprawdzić, czy setki amatorów sportowych wrażeń, tankujących szeroko reklamowane paliwa 99+, po prostu dają się nabierać na marketingowe sztuczki. Do paliw 99+ możemy zaliczyć wprowadzony ostatnio na rynek BP Ultimate oraz dobrze znany Shell V-Power 99. Oba te paliwa posiadają oktanowość zbliżoną do 100. Według teorii, moc samochodu wraz ze wzrostem liczby oktanowej paliwa powinna dalej spadać. Tymczasem znów zostaliśmy zaskoczeni. Odczyt z hamowni po zatankowaniu benzyny typu 99+ przyniósł wzrost mocy. Osiągnęliśmy wynik 59,8 KM na silniku i aż 42,1 na kołach. To rezultat lepszy niż na paliwie PB 95 i znacznie lepszy niż na zwykłym PB 98. Prawdę mówiąc, byliśmy w tym momencie lekko zdezorientowani. O co tu chodzi?
Po raz kolejny z wyjaśnieniem przyszedł Tomasz Pirowski. - To proste. Dzieje się tak dlatego, że w paliwach 99+ stosuje się innego rodzaju dodatki niż w przypadku zwykłych benzyn PB 98 - wyjaśnił nasz rozmówca. Dowiedzieliśmy się od niego, że do nowych mocnych paliw dodawane są specjalne związki eteryczne, zawierające duże ilości tlenu. I to właśnie zwiększona jego ilość jest odpowiedzialna za wzrostosiągów. Wysoka oktanowość jest niejako efektem ubocznym, gdyż akurat zastosowane tu etery charakteryzują się bardzo wysoką liczbą oktanową. Zmieszane z benzyną bazową podnoszą oktanowość finalnejmieszanki.Wostatecznymrozrachunkuzwycięża jednak zwiększona wydajność paliwa (za sprawą tlenu) nad jego niechęcią do szybkiego spalania się (wysoka oktanowość). Tak uzyskujemy większą moc.
Sport
Ktoś powie, że skoro paliwa o niższej liczbie oktanowej dają wyższą moc, to dlaczego w sporcie używa się benzyn o bardzo wysokiej liczbie oktanowej? Przecież doskonale znany rajdowcom Elf Turbo Max ma liczbę oktanową 101,7.
Spieszymy z wyjaśnieniem. Wspomnieliśmy na początku o zjawisku spalania stukowego. Pojawia się ono w momencie, gdy odporność mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon jest zbyt mała, przez co spalanie przebiega bardzo gwałtownie, powodując destrukcyjne detonacje w silniku. Na zjawisko to zdecydowanie bardziej narażone są wysilone jednostki wyczynowych samochodów niż silniki aut seryjnych. To dlatego w tych pierwszych należy stosować wysokooktanowe paliwa - po to, aby spowolnić proces spalania. Jest to nieuchronny kompromis powodowany troską o żywotność sportowych silników.
Co ciekawe, gdyby zjawisko spalania stukowego w ogóle nie występowało, można być pewnym, że każda z rajdówek jeździłaby na paliwie o bardzo niskiej oktanowości, w myśl zasady, że do silnika należy stosować benzynę o najmniejszej możliwie liczbie oktanowej, przy której działa on poprawnie. Spalanie stukowe jednak istnieje, przyprawiając o ból głowy konstruktorów silników. Może to i lepiej, bo czy ktokolwiek potrafi sobie wyobrazić samochód WRC na 70-oktanowej benzynie?
Michał Niezbecki


I wszystko jasne :)

Miły - 2 Kwi 2010, 23:32

idąc w ślad tego testu, na 98 więcej przejedzie się, bo wolniej się spala i mniej ;]
Parzych - 2 Kwi 2010, 23:33

Cytat:
Jaka benzyna?
Bezołowiowa... :hahaha:
AccessX - 2 Kwi 2010, 23:36

Mariusz - dzieki za informacje.
Parzych - wydaje mi sie czasami, ze strasznie pozjadales rozumy i myslisz ze jestes nie wiadomo kim.

Pozdrawiam. Dzieki Mariusz!

kamil wolski - 2 Kwi 2010, 23:50

A mi się wydaje że dużo osób 'nowych' nie ma dystansu i szybko kwituje innych że są alfami i omegami. Zalej DOBRĄ benzynę, nie ważne czy 95 czy 98 byle była DOBRA a nie na najtańszej zarośniętej stacji.
Freeman - 3 Kwi 2010, 08:42

Cicho panowie. Ja tam nadal polecam Verve 98 (trzeba zarobić co nie)
Marcinowaty - 3 Kwi 2010, 10:19

Polecam markowe paliwo 95, tj. Shell albo Bp
pablon - 3 Kwi 2010, 10:53

A ja polecam stacje Carrefour
kamil wolski - 3 Kwi 2010, 11:23

A ja nie polecam marketowych po tym jak RAZ zalałem na Carrefour i spalanie mi skoczyło o dwa litry :hahaha:
portier - 3 Kwi 2010, 12:11

Radek-Ford, pomoz i doradz tylu osobom co Parzych a wtedy oceniaj.
sam nie pokusiles sie by wlaczyc google przed zalozeniem tego tematu

a odpowiadajac na pytaniem to: taka jak zaleca producent
a szwagra pozdrow bo ja slyszalem ze slonie lataja

Freeman - 3 Kwi 2010, 19:45

Teraz napiszę do wszystkich co zachwalają stację jakąś tam lub jakąś tam.

Otóż ponad 90 % paliw sprzedawanych w Polsce to paliwa Orlen. Dowód? Jeśli macie w okolicy jakąś baze paliwową Orlenu to zobaczcie sobie jakie cysterny podjężdżają po paliwo.

Ewentualnie zwróćcie uwagę na cysterny biało-czerwone na innych stacjach. To również cysterny należące do Orlenu tyle, że nieoznakowane (bo głupio by wyglądała cysterna Orlen na stacji np Statoil czy innej)

cradleoffilth - 4 Kwi 2010, 02:29

Ok zgadzam sie... Wiekszosc to orlen... ale oprocz pochodzenia paliwa, wydaje mi sie ze rownie wazna jest czystosc zbiornikow itp... I tutaj juz konkretne stacje wypadaja lepiej niz inne. Ja tam tankuje na jednej z drozszych stacji w okolicy (statoil) ale nigdy ich paliwo mnie nie zawiodlo. Fiescina przy -20 odpala a i spalanie nie jest wysokie. Odczucia niemierzalne (dynamika itp :p) tez sa bardzo ok :) W poblizu mam stacje tesco z paliwem z Orlenu z Radzionkowa - okolo 20 groszy taniej na litrze... ale jakos nigdy sie nie skusilem... Moze w lecie... kto wie...
Freeman - 4 Kwi 2010, 19:58

Zbiorniki do 5 lat są bardzo czyste. Potem być może jakiś osad się zrobi, wtedy najlepiej tankować jakąś godzinke po dostawie.
Parzych - 5 Kwi 2010, 02:14

Radek-Ford napisał/a:
Parzych - wydaje mi sie czasami, ze strasznie pozjadales rozumy i myslisz ze jestes nie wiadomo kim.
I co się tak spinasz :?: Poczucie humoru jest u Ciebie na poziomie minus jeden... <glaszcze>
Krawiec - 5 Kwi 2010, 09:20

Freeman napisał/a:
Teraz napiszę do wszystkich co zachwalają stację jakąś tam lub jakąś tam.

Otóż ponad 90 % paliw sprzedawanych w Polsce to paliwa Orlen. Dowód? Jeśli macie w okolicy jakąś baze paliwową Orlenu to zobaczcie sobie jakie cysterny podjężdżają po paliwo.


Mistrzu shell moze sobie kupowac paliwo od orlenu ale wzbogaca je o swoje dodatki czyniac to paliwo lepszym niz pierwotnie... Wlanie dlatego ja zachwalam i bede zachwalał shell bo ma najlepsze paliwo i mam w dupie zdanie innych.

kamil wolski - 5 Kwi 2010, 10:00

Krawiec napisał/a:
Freeman napisał/a:
Teraz napiszę do wszystkich co zachwalają stację jakąś tam lub jakąś tam.

Otóż ponad 90 % paliw sprzedawanych w Polsce to paliwa Orlen. Dowód? Jeśli macie w okolicy jakąś baze paliwową Orlenu to zobaczcie sobie jakie cysterny podjężdżają po paliwo.


Mistrzu shell moze sobie kupowac paliwo od orlenu ale wzbogaca je o swoje dodatki czyniac to paliwo lepszym niz pierwotnie... Wlanie dlatego ja zachwalam i bede zachwalał shell bo ma najlepsze paliwo i mam w dupie zdanie innych.


W Bydgoszczy coś się Shell poniszczył przynajmniej w okresie zimowym i przeszedłem na BP Ultimate. Tańsze a wydaje mi się że lepsze a i go mniej spalam o ~1l/100km.

tomasz1982 - 5 Kwi 2010, 12:21

Parzych napisał/a:
Radek-Ford napisał/a:
Parzych - wydaje mi sie czasami, ze strasznie pozjadales rozumy i myslisz ze jestes nie wiadomo kim.
I co się tak spinasz :?: Poczucie humoru jest u Ciebie na poziomie minus jeden... <glaszcze>


hmm to smutna prawda!! Z racji położenia geograficznego, które powoduje notoryczny brak słońca nie potrafimy żartować, żarty innych bieżemy za obazę i zaraz sie obruszamy, od razu tocząc wojny czy to na foum czy w życiu. Trzeba trochę dystansu do siebie, do wszystkiego!:) Poza słońcem takie zjawistko może potengować brak wódki, piwa wina, niepowodzenia z babami, ogólnie wszystko:)

Freeman - 5 Kwi 2010, 13:00

Krawiec napisał/a:
Mistrzu shell moze sobie kupowac paliwo od orlenu ale wzbogaca je o swoje dodatki czyniac to paliwo lepszym niz pierwotnie... Wlanie dlatego ja zachwalam i bede zachwalał shell bo ma najlepsze paliwo i mam w dupie zdanie innych.


Jak mawia Żółwik "z gówna bata nie ukręcisz" to także jeśli bazowe paliwo będzie do du... to nawet nie wiem jakie super dodatki nie zrobią cudów. Poza tym te dodatki są takie same w każdej sieci.

I właśnie jak napisał cradleoffilth, trzeba patrzeć na konkretną stację bo nie każdy Orlen, Shell czy inne mają dobre paliwo.

TSRules - 6 Kwi 2010, 17:31

Potwierdzam, pracowałem na stacji dość długo, wszyscy biorą paliwo z "jednego doła" teksty typu "to paliwo jest z Norwegii" czy "Niemczech" to fantastyka rodem z Matrixa :hahaha:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group