Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika - [MK4] Właściwa temperatura silnika i układ chłodzenia

speq - 18 Paź 2009, 22:16
Temat postu: [MK4] Właściwa temperatura silnika i układ chłodzenia
Witam,

mam krótkie i techniczne pytanie - jaka powinna być właściwa temperatura silnika w 1.3 endura? Przy jeździe poza miastem temperatura na wskaźniku u mnie nie dochodzi do litery N na napisie NORMAL.

Nie jeździłem tym samochodem zbyt dużo więc nie wiem jaka powinna być właściwa pozycja.

Druga sprawa - w którym miejscy znajduje się termostat?
Trzecia - nie wymieniałem jeszcze płynu chłodzenia - w którym miejscu znajdę spust płynu i czy sa jakieś odpowietrzniki?

Dzięki wielkie za odpowiedź :)

arecki - 18 Paź 2009, 22:22

OMG było już z piardylion razy... ;-|

1. wymień czujnik i termostat to będzi Ci dobrze temp. pokazywał
2. termostat...hmmm...cięzko to wytłumaczyć...po lewej stronie dekla od zaworów, z niego wychodzi taki gruby wąż :rotfl:
3. spust masz na dole chłodnicy po prawej jej stronie jak stoisz przodem do auta

bukolek - 19 Paź 2009, 07:31

1. pewnie wystarczy sam termostat skoro wskazowka się rusza
2. mniej wiecej pod alternatorem

arecki - 19 Paź 2009, 08:47

bukolek napisał/a:
1. pewnie wystarczy sam termostat skoro wskazowka się rusza


nie koniecznie, ja najpierw wymieniłem sam termostat i nic nie dało. Dopiero wymiana czujnika pomogła.

bukolek napisał/a:
2. mniej wiecej pod alternatorem


chodzi o silnik 1.3 :rotfl:

bukolek - 19 Paź 2009, 11:31

Sorry :ups:
speq - 19 Paź 2009, 19:50

Więc tam będę szukać termostatu. Jakieś niespodzianki mogą mnie spotkać podczas demontażu termostatu?
Nie wiem jak wygląda układ chłodzenia w Fieście - wystarczy, że spuszczę płyn i wleję nowy w zbiornik wyrównawczy? W Citroenie musiałem specjalnie bawić się w odpowietrzanie kilkoma odpowietrznikami.

JoeMix - 19 Paź 2009, 22:31
Temat postu: Re: Właściwa temperatura silnika i układ chłodzenia
speq napisał/a:
mam krótkie i techniczne pytanie - jaka powinna być właściwa temperatura silnika w 1.3 endura? Przy jeździe poza miastem temperatura na wskaźniku u mnie nie dochodzi do litery N na napisie NORMAL.
Krótko i technicznie 86 do 92 stopni,,, a że patrzysz na wskaźnik z którego g*** wynika to masz problem.
arecki - 19 Paź 2009, 22:50

speq napisał/a:
akieś niespodzianki mogą mnie spotkać podczas demontażu termostatu?
Nie wiem jak wygląda układ chłodzenia w Fieście - wystarczy, że spuszczę płyn i wleję nowy w zbiornik wyrównawczy?


tak wystarczy, układ sam się odpowietrzy

mechcom - 19 Paź 2009, 22:52

dokładnie tak jak mowi arecki, o odpowieczenie sie nie martwisz :-) tylko ze jak wlejesz juz ten płyn i wogole skonczysz robote niech pochodzi sobie troche az sie wentylator nie właczy wtedy bedziesz miał pewnosc ze jest wszystko ok :yes: i płynu na bierzaco bedziesz dolewał :)
speq - 20 Paź 2009, 21:23
Temat postu: Re: Właściwa temperatura silnika i układ chłodzenia
JoeMix napisał/a:
speq napisał/a:
mam krótkie i techniczne pytanie - jaka powinna być właściwa temperatura silnika w 1.3 endura? Przy jeździe poza miastem temperatura na wskaźniku u mnie nie dochodzi do litery N na napisie NORMAL.
Krótko i technicznie 86 do 92 stopni,,, a że patrzysz na wskaźnik z którego g*** wynika to masz problem.


Problemu nie mam, wskaźnik na desce traktuję jako poglądowy i przynajmniej wiem, czy jest coś nie tak czy jest jednak ok.
Skoro wskazowka ledwo się podnosi i nie przekracza N a na forum można znaleźć informacje, że prawidłowa temperatura to okolice O i R (czyli środek skali) wg mnie można się spodziewać, że silnik jest niedogrzany i winny jest albo termostat albo czujnik. Nie znam tego auta na tyle, żeby wiedzieć jak interpretować pewne dane jakie on mi przekazuje. Stąd głupie niekiedy pytania.

Pytanie kolejne - jak "ciepły" powinien być termostat, w sensie jaki właściwy kupić, żeby otwierał się w odpowiednim momencie. Zapewne jest na nim napisany zakres temperatur, ale muszę go najpierw wyciągnąć... ;)
Jaka jest szansa, że to oprócz termostatu padł czujnik temperatury? Jakoś nie lubię wymieniać sprawnych rzeczy ani robić 2 razy tej samej roboty.

Dzięki.

arecki - 20 Paź 2009, 21:33

speq napisał/a:
Pytanie kolejne - jak "ciepły" powinien być termostat, w sensie jaki właściwy kupić, żeby otwierał się w odpowiednim momencie. Zapewne jest na nim napisany zakres temperatur, ale muszę go najpierw wyciągnąć...


kup taki który będzie się otwierał w jak najwyższej temp. czyli ok 92 stopnie

speq napisał/a:
aka jest szansa, że to oprócz termostatu padł czujnik temperatury? Jakoś nie lubię wymieniać sprawnych rzeczy ani robić 2 razy tej samej roboty.


wymień termostat i zobaczysz czy pomoże, szanse są duże bo ten czujnik często pada...nie przekonasz się dopóki jednej z tych częsci nie wymienisz.

speq - 20 Paź 2009, 21:36

A gdzie znajdę czujnik? ;)
arecki - 20 Paź 2009, 21:48

speq napisał/a:
A gdzie znajdę czujnik? ;)


czujnik jest na zaznaczonym wężu:

ff1980 - 2 Gru 2009, 16:35

Witam wszystkich, jestem nowy na forum. Mój problem, wskażnik od temperatury podczas jazdy wacha się na literze N, a aczasem nawet spadnieponizej np podczas jazdy autostradą, na dluugim postoju wskazowka wchodzi na R-M wlacza sie wentylator i zostaje na srodku, jesli tylko rusze powoli opada na N-O, termostat i czujnik wymienione, badanie komputerem nic nie wykazalo, uklad szczelny. Silnik zetec 1.25.
MARIUSZ.B - 2 Gru 2009, 18:25

ff1980, objawy które opisujesz pasują idealnie do walniętego termostatu (zawieszony w pozycji otwartej lub nie domyka po schłodzeniu się płynu). Albo trafił Ci się padnięty albo tak szybko się zepsuł. Odpali zimny silnik w tym czasie ręka na chłodnicę, powinna być długo zimna, ma prawo zrobić się ciepła dopiero jak temperatura będzie w okolicy litery R.
Jak było przed wymianą termostatu ? Kiedy go wymieniałeś ?

ff1980 - 2 Gru 2009, 19:15

przed wymiana bylo podobnie tylko auto dluzej sie rozgrzewalo, termostat i czujnik wymieniony ok 3 tygodni temu, auto szybko sie gzreje juz po ok 2km, termostat ma 88stopni, i jak pisalem gdy auto postoi ok10 min na tyle sie nagrzewa, że puszcza na duzy obieg czyli na literce M, i wskazowka stoi pionowo pomiedzyR-M, rzeczywiscie chlodnica robi sie na R powiedzmy juz ciepla...ale normalnie gdy odpalam zimne auto i jade to wskazowka sie wacha N-O i nie wiecej. Poniewaz mam jeszcze fieste mk5 i to juz kolejny ford moj i w rodzinie wiec mam porownaie, tam jak sie nagrzeje stoi pionowo.
MARIUSZ.B - 2 Gru 2009, 19:21

Moim zdaniem walnięty termostat i nie domyka się jak nieco wystygnie płyn w chłodnicy. Możesz kupić taki o wyższej temperaturze otwarcia, na pewno nie zaszkodzi.
ff1980 - 2 Gru 2009, 19:27

oryginalny forda ma zakres 82-97 stopni, ten jest verneta nie pamietam symboli i j.w. ma88, a przed wymiana bylo w zasadzie tak samo...dziekuje za odpowiedzi :-)
MARIUSZ.B - 2 Gru 2009, 20:42

O ile dobrze pamiętam to ja też założyłem sobie varneta. Czasami mam taką sytuacje, że jak postoję w korku a potem jadę spokojnie z prędkością 80-100k/h nie obciążając silnika to wskazówka lekko opadnie poniżej połowy ale potem wraca na swoje miejsce. Pewnie termostat lekko się przymyka ale z opóźnieniem. Natomiast jak przycisnę auto a termostat jeszcze się zupełnie nie otworzy to wskaźnik poleci mi na czerwone pole, chyba otwiera się z opóźnieniem. Przy najbliższej okazji też muszę go wymienić.
JoeMix - 2 Gru 2009, 20:54

Panowie, termostat na silniku jak się otworzy to raczej się nie zamyka,,, jeśli się zamyka to jest wtedy charakterystyczne pływanie temperatury, np, od połowy skali do max i z powrotem i tak w koło,,, ale fabryczne termostaty rzadko tak mają, częściej jest to jak się założy o wyższej temperaturze,,, ale seryjny to trzyma silnik to pewnego momentu potem się otwiera i po schłodzeniu się zazwyczaj przymyka i tak już zostaje - stąd zmiany temperatury po ruszeniu i tak dalej i z stąd rzadka praca wentylatora.
MARIUSZ.B - 2 Gru 2009, 21:09

JoeMix napisał/a:
Panowie, termostat na silniku jak się otworzy to raczej się nie zamyka

Nic takiego nie było tu powiedziane.
Gdy stoimy w korku powinien się maksymalnie otworzyć ale jak tylko ruszymy i chłodnica jest dobrze przedmuchiwana zimnym wiaterkiem to powinien się przymknąć (nie zamknąć).
Termostat wydaje mi się trochę prymitywnym "urządzeniem" czy w nowszych autach stosuje się jakiś elektroniczny patent zamiast zwykłego termostatu ?

JoeMix - 2 Gru 2009, 21:46

Z tego co zauważyłem to w sklepie jest spory regał z napisem Termostaty więc pewnie stosuje je się nadal :)
pietrucha24 - 11 Gru 2009, 22:19
Temat postu: Spuszczanie płynu chłodniczego i odpowietrzanie układu chłod
Podłącze się pod ten topic.
Chce wymienić płyn chłodniczy. Mam Mk IV 1.3 Endura 60 km. Nie widzę w chłodnicy korku spustowego, więc zostaje zdjęcie węża z chłodnicy i odkręcenie korka ze zbiorniczka wyrównawczego.. Czy z nagrzewnicy też wąż zdjąć??
A odpowietrzanie?? Zalać płynem i odpalić motor?? i czekać i dolewać?

MARIUSZ.B - 11 Gru 2009, 22:23

U mnie korek spustowy jest na dole po prawej stronie, patrząc od góry.
pietrucha24 napisał/a:
A odpowietrzanie?? Zalać płynem i odpalić motor?? i czekać i dolewać?

Tak.

ff1980 - 14 Gru 2009, 19:00

wracam do tematu, nowy termostat, oryginalny, i nadal te same objawy "pływania" wskazówki :-)pozdrawiam
pietrucha24 - 15 Gru 2009, 18:35

A ja wracam do mojego. Spuściłem płyn przez ten korek na chłodnicy. Zeszło mi ok. 3,5 litra plus to co rozlane. to jakieś 4 litry. Gdzie pozostałe 3 litry? korek odkręcony ogrzewanie ustawione na ciepłe. Co dalej?
MARIUSZ.B - 15 Gru 2009, 18:38

pietrucha24 napisał/a:
Gdzie pozostałe 3 litry?

W bloku i nagrzewnicy.
pietrucha24 napisał/a:
Co dalej?

Zalewasz płyn i odpalasz :-)

pietrucha24 - 15 Gru 2009, 18:41

Tak po prostu? Myślałem że jak wymieniać to cały płyn a nie tylko jego 50%. Jak spuścić z nagrzewnicy?? Obecnie był zalany jakiś pomarańczowy płyn. A ja mam niebieskie petrygo można to mieszać?
MARIUSZ.B - 15 Gru 2009, 18:49

Nie wiem jak w mk4 ale w mk3 był korek do spuszczania z bloku. Znajdował się z przodu silnika za kolektorem wydechowym. I zawsze był problem z jego odkręceniem. Z nagrzewnicy to chyba tylko można wydmuchać. Trzeba by zdjąć wąż z elektro zaworu ale on lubi pęknąć. Więc chcąc zrobić autku dobrze można narobić sobie problemów.
pietrucha24 - 15 Gru 2009, 19:05

A co z mieszaniem płynów?? Kolor jak już pisałem to pomarańczowy, a ja chce wlać niebieskie petrygo.
JoeMix - 15 Gru 2009, 20:49

Nie powinno się mieszać kolorów,,,
pietrucha24 - 15 Gru 2009, 20:52

Problem goni problem.
Zalałem go weszło 5 litrów petrygo. Odpowietrzyłem do temp pracy ok 15 min chodził. wszystkie przewody ciepłe nawet przy nagrzewnicy, temp pracy sinika stabilna i w tym miejscu co zawsze. Nie dolałem po odpowietrzeniu ani trochę płynu. Już siłę cieszyłem że wszystko jest oki i włączyłem ogrzewanie. Przez chwile leciało ciepłe powietrze i za chwile chłód- wyłączyłem. po okołu 30 sek to samo pierw gorące powietrze przez chwile i za chwile chłód. Nie odpowietrzyło sie do końca??

arecki - 15 Gru 2009, 22:31

pietrucha24 napisał/a:
Przez chwile leciało ciepłe powietrze i za chwile chłód- wyłączyłem. po okołu 30 sek to samo pierw gorące powietrze przez chwile i za chwile chłód. Nie odpowietrzyło sie do końca??


tu juz miesza raczej elektrozawór...

pietrucha24 - 15 Gru 2009, 22:44

Elektrozawór był wymieniany pół roku temu:) I dziś sprawował się świetnie, a uwierz mi ze grzanie dziś było potrzebne. Możliwe żeby spierniczył się akurat przy wymianie płynu? dodam tylko że podczas spuszczania wody włączyłem stacyjke.
MARIUSZ.B - 15 Gru 2009, 22:50

Włącz ogrzewanie nagrzej silnik i przegazuj go porządnie może jeszcze gdzieś siedzi powietrze.
pietrucha24 - 15 Gru 2009, 22:56

I tak jutro zrobię. dzięki za pomocne rady. Jutro będę chciał przegonić auto kawałek, wezmę płyn ze sobą i zobaczymy.
JoeMix - 16 Gru 2009, 10:09

pietrucha24 napisał/a:
Nie dolałem po odpowietrzeniu ani trochę płynu.
Rzadko jest tak że przy napełnianiu układ się nie zapowietrzy,,, i czesto gdzies jednak powitrze jest, podczas jazdy powinno być ono przetłoczone przez układ do zbiorniczka a płyn ze zbiorniczka powinien zając miejsce powietrza, więc jak po zalaniu na MAX zrobiłeś jazdę to powinno trochę zejść...
pietrucha24 napisał/a:
Nie odpowietrzyło się do końca??
:yes: Jest taka szansa, tak jak Mariusz mówi na ciepłym/gorącym silniku daj kilka razy w pedał i zobacz czy poziom płynu się nie zmieni,,, tylko zrób to na włączonym na maxa grzaniu,,, bo jak zawór w nagrzewnicy będzie zamknięty to lipa,,,
ff1980 - 21 Gru 2009, 20:17

czyli jeśli temp. wacha się w granicach N-O to moze oznaczac ze silnik jest niedogrzany o kilka stopni i wiecej pali?według wskaźnika temp. płynu, gdy znajdował sie na O, termometr pokazal ok -30 stopni, jaka powinna byc optymalna temp. silnika 1.25 zetec?teraz jest termostat forda 82-97 st., może inny?
Maki - 21 Gru 2009, 21:03

Trochę mały ten termostat. Wymień go na większy czyli 92*
ff1980 - 22 Gru 2009, 12:41

fordwoski termostat 92-106 stopni? czy moze innej firmy z temp. otwarcia 92?
jurek - 22 Gru 2009, 15:47
Temat postu: Re: Właściwa temperatura silnika i układ chłodzenia
speq napisał/a:
Witam,

mam krótkie i techniczne pytanie - jaka powinna być właściwa temperatura silnika w 1.3 endura? Przy jeździe poza miastem temperatura na wskaźniku u mnie nie dochodzi do litery N na napisie NORMAL.

Nie jeździłem tym samochodem zbyt dużo więc nie wiem jaka powinna być właściwa pozycja.

Druga sprawa - w którym miejscy znajduje się termostat?
Trzecia - nie wymieniałem jeszcze płynu chłodzenia - w którym miejscu znajdę spust płynu i czy sa jakieś odpowietrzniki?

Dzięki wielkie za odpowiedź :)


Dobrze byłoby sprawdzić temp. płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli jest w normie to wymienić czujnik

Maki - 22 Gru 2009, 19:42

92* temp. otwarcia.
jakubsa - 18 Sie 2010, 23:02

Witam

chcialem sie podpiąć pod zdjęcie z pierwsze s strony

czy ktoś mi może zaznaczyć hdzie w silniku 1.3 z autka 1997 znajduje sie czujnik temperatury kóry włącza wentylator ??

w MK3 piszecie że jest przy obudowe termostatu ale u mnie go nie widze

[url=http://img19.imagesh...207.jpg]Obrazek

JoeMix - 19 Sie 2010, 11:35

jakubsa napisał/a:
hdzie w silniku 1.3 z autka 1007
:9:
jakubsa napisał/a:
w MK3 piszecie że jest przy obudowe termostatu ale u mnie go nie widze
No bo mk3 było w latach 89-96,,, a w 1007,,, to ja nie wiem, ale pewnie masz mk4 patrząc po zdjęciu,,,
jakubsa - 19 Sie 2010, 13:50

No dobra, masz mnie. Bede 2 razy sprawdzał co pisze, czy teraz pomożesz ?
DewREW - 3 Lip 2011, 22:37

podpene się pod temat..
może ktoś mi wskazać gdzie jest korek spuszający plyn zgromadzony w nagrzewnicy? czy to miejsce jest dostepne? najlepiej zdjecie albo dokladny opis...

MARIUSZ.B - 3 Lip 2011, 22:52

DewREW napisał/a:
może ktoś mi wskazać gdzie jest korek spuszający plyn zgromadzony w nagrzewnicy? czy to miejsce jest dostepne? najlepiej zdjecie albo dokladny opis...

Nie ma czegoś takiego.

DewREW - 3 Lip 2011, 22:54

to jak spuscic cały płyn chłodniczy? bo wyczytałem ze sam korek w chlodnicy nie wystarcza i ze jeszcze zostaje w nagrzewnicy...
JoeMix - 4 Lip 2011, 08:01

Węża musisz zdjąć, najlepiej oba i dmuchnąć we wejściowy,,,

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group