|
Forum FiestaKlubPolska -
|
 |
Mechanika - [MK4] Właściwa temperatura silnika i układ chłodzenia
speq - 18 Paź 2009, 22:16 Temat postu: [MK4] Właściwa temperatura silnika i układ chłodzenia Witam,
mam krótkie i techniczne pytanie - jaka powinna być właściwa temperatura silnika w 1.3 endura? Przy jeździe poza miastem temperatura na wskaźniku u mnie nie dochodzi do litery N na napisie NORMAL.
Nie jeździłem tym samochodem zbyt dużo więc nie wiem jaka powinna być właściwa pozycja.
Druga sprawa - w którym miejscy znajduje się termostat?
Trzecia - nie wymieniałem jeszcze płynu chłodzenia - w którym miejscu znajdę spust płynu i czy sa jakieś odpowietrzniki?
Dzięki wielkie za odpowiedź
arecki - 18 Paź 2009, 22:22
OMG było już z piardylion razy...
1. wymień czujnik i termostat to będzi Ci dobrze temp. pokazywał
2. termostat...hmmm...cięzko to wytłumaczyć...po lewej stronie dekla od zaworów, z niego wychodzi taki gruby wąż
3. spust masz na dole chłodnicy po prawej jej stronie jak stoisz przodem do auta
bukolek - 19 Paź 2009, 07:31
1. pewnie wystarczy sam termostat skoro wskazowka się rusza
2. mniej wiecej pod alternatorem
arecki - 19 Paź 2009, 08:47
bukolek napisał/a: | 1. pewnie wystarczy sam termostat skoro wskazowka się rusza |
nie koniecznie, ja najpierw wymieniłem sam termostat i nic nie dało. Dopiero wymiana czujnika pomogła.
bukolek napisał/a: | 2. mniej wiecej pod alternatorem |
chodzi o silnik 1.3
bukolek - 19 Paź 2009, 11:31
Sorry
speq - 19 Paź 2009, 19:50
Więc tam będę szukać termostatu. Jakieś niespodzianki mogą mnie spotkać podczas demontażu termostatu?
Nie wiem jak wygląda układ chłodzenia w Fieście - wystarczy, że spuszczę płyn i wleję nowy w zbiornik wyrównawczy? W Citroenie musiałem specjalnie bawić się w odpowietrzanie kilkoma odpowietrznikami.
JoeMix - 19 Paź 2009, 22:31 Temat postu: Re: Właściwa temperatura silnika i układ chłodzenia
speq napisał/a: | mam krótkie i techniczne pytanie - jaka powinna być właściwa temperatura silnika w 1.3 endura? Przy jeździe poza miastem temperatura na wskaźniku u mnie nie dochodzi do litery N na napisie NORMAL. | Krótko i technicznie 86 do 92 stopni,,, a że patrzysz na wskaźnik z którego g*** wynika to masz problem.
arecki - 19 Paź 2009, 22:50
speq napisał/a: | akieś niespodzianki mogą mnie spotkać podczas demontażu termostatu?
Nie wiem jak wygląda układ chłodzenia w Fieście - wystarczy, że spuszczę płyn i wleję nowy w zbiornik wyrównawczy? |
tak wystarczy, układ sam się odpowietrzy
mechcom - 19 Paź 2009, 22:52
dokładnie tak jak mowi arecki, o odpowieczenie sie nie martwisz tylko ze jak wlejesz juz ten płyn i wogole skonczysz robote niech pochodzi sobie troche az sie wentylator nie właczy wtedy bedziesz miał pewnosc ze jest wszystko ok i płynu na bierzaco bedziesz dolewał
speq - 20 Paź 2009, 21:23 Temat postu: Re: Właściwa temperatura silnika i układ chłodzenia
JoeMix napisał/a: | speq napisał/a: | mam krótkie i techniczne pytanie - jaka powinna być właściwa temperatura silnika w 1.3 endura? Przy jeździe poza miastem temperatura na wskaźniku u mnie nie dochodzi do litery N na napisie NORMAL. | Krótko i technicznie 86 do 92 stopni,,, a że patrzysz na wskaźnik z którego g*** wynika to masz problem. |
Problemu nie mam, wskaźnik na desce traktuję jako poglądowy i przynajmniej wiem, czy jest coś nie tak czy jest jednak ok.
Skoro wskazowka ledwo się podnosi i nie przekracza N a na forum można znaleźć informacje, że prawidłowa temperatura to okolice O i R (czyli środek skali) wg mnie można się spodziewać, że silnik jest niedogrzany i winny jest albo termostat albo czujnik. Nie znam tego auta na tyle, żeby wiedzieć jak interpretować pewne dane jakie on mi przekazuje. Stąd głupie niekiedy pytania.
Pytanie kolejne - jak "ciepły" powinien być termostat, w sensie jaki właściwy kupić, żeby otwierał się w odpowiednim momencie. Zapewne jest na nim napisany zakres temperatur, ale muszę go najpierw wyciągnąć...
Jaka jest szansa, że to oprócz termostatu padł czujnik temperatury? Jakoś nie lubię wymieniać sprawnych rzeczy ani robić 2 razy tej samej roboty.
Dzięki.
arecki - 20 Paź 2009, 21:33
speq napisał/a: | Pytanie kolejne - jak "ciepły" powinien być termostat, w sensie jaki właściwy kupić, żeby otwierał się w odpowiednim momencie. Zapewne jest na nim napisany zakres temperatur, ale muszę go najpierw wyciągnąć... |
kup taki który będzie się otwierał w jak najwyższej temp. czyli ok 92 stopnie
speq napisał/a: | aka jest szansa, że to oprócz termostatu padł czujnik temperatury? Jakoś nie lubię wymieniać sprawnych rzeczy ani robić 2 razy tej samej roboty. |
wymień termostat i zobaczysz czy pomoże, szanse są duże bo ten czujnik często pada...nie przekonasz się dopóki jednej z tych częsci nie wymienisz.
speq - 20 Paź 2009, 21:36
A gdzie znajdę czujnik?
arecki - 20 Paź 2009, 21:48
speq napisał/a: | A gdzie znajdę czujnik? |
czujnik jest na zaznaczonym wężu:
ff1980 - 2 Gru 2009, 16:35
Witam wszystkich, jestem nowy na forum. Mój problem, wskażnik od temperatury podczas jazdy wacha się na literze N, a aczasem nawet spadnieponizej np podczas jazdy autostradą, na dluugim postoju wskazowka wchodzi na R-M wlacza sie wentylator i zostaje na srodku, jesli tylko rusze powoli opada na N-O, termostat i czujnik wymienione, badanie komputerem nic nie wykazalo, uklad szczelny. Silnik zetec 1.25.
MARIUSZ.B - 2 Gru 2009, 18:25
ff1980, objawy które opisujesz pasują idealnie do walniętego termostatu (zawieszony w pozycji otwartej lub nie domyka po schłodzeniu się płynu). Albo trafił Ci się padnięty albo tak szybko się zepsuł. Odpali zimny silnik w tym czasie ręka na chłodnicę, powinna być długo zimna, ma prawo zrobić się ciepła dopiero jak temperatura będzie w okolicy litery R.
Jak było przed wymianą termostatu ? Kiedy go wymieniałeś ?
ff1980 - 2 Gru 2009, 19:15
przed wymiana bylo podobnie tylko auto dluzej sie rozgrzewalo, termostat i czujnik wymieniony ok 3 tygodni temu, auto szybko sie gzreje juz po ok 2km, termostat ma 88stopni, i jak pisalem gdy auto postoi ok10 min na tyle sie nagrzewa, że puszcza na duzy obieg czyli na literce M, i wskazowka stoi pionowo pomiedzyR-M, rzeczywiscie chlodnica robi sie na R powiedzmy juz ciepla...ale normalnie gdy odpalam zimne auto i jade to wskazowka sie wacha N-O i nie wiecej. Poniewaz mam jeszcze fieste mk5 i to juz kolejny ford moj i w rodzinie wiec mam porownaie, tam jak sie nagrzeje stoi pionowo.
MARIUSZ.B - 2 Gru 2009, 19:21
Moim zdaniem walnięty termostat i nie domyka się jak nieco wystygnie płyn w chłodnicy. Możesz kupić taki o wyższej temperaturze otwarcia, na pewno nie zaszkodzi.
ff1980 - 2 Gru 2009, 19:27
oryginalny forda ma zakres 82-97 stopni, ten jest verneta nie pamietam symboli i j.w. ma88, a przed wymiana bylo w zasadzie tak samo...dziekuje za odpowiedzi
MARIUSZ.B - 2 Gru 2009, 20:42
O ile dobrze pamiętam to ja też założyłem sobie varneta. Czasami mam taką sytuacje, że jak postoję w korku a potem jadę spokojnie z prędkością 80-100k/h nie obciążając silnika to wskazówka lekko opadnie poniżej połowy ale potem wraca na swoje miejsce. Pewnie termostat lekko się przymyka ale z opóźnieniem. Natomiast jak przycisnę auto a termostat jeszcze się zupełnie nie otworzy to wskaźnik poleci mi na czerwone pole, chyba otwiera się z opóźnieniem. Przy najbliższej okazji też muszę go wymienić.
JoeMix - 2 Gru 2009, 20:54
Panowie, termostat na silniku jak się otworzy to raczej się nie zamyka,,, jeśli się zamyka to jest wtedy charakterystyczne pływanie temperatury, np, od połowy skali do max i z powrotem i tak w koło,,, ale fabryczne termostaty rzadko tak mają, częściej jest to jak się założy o wyższej temperaturze,,, ale seryjny to trzyma silnik to pewnego momentu potem się otwiera i po schłodzeniu się zazwyczaj przymyka i tak już zostaje - stąd zmiany temperatury po ruszeniu i tak dalej i z stąd rzadka praca wentylatora.
MARIUSZ.B - 2 Gru 2009, 21:09
JoeMix napisał/a: | Panowie, termostat na silniku jak się otworzy to raczej się nie zamyka |
Nic takiego nie było tu powiedziane.
Gdy stoimy w korku powinien się maksymalnie otworzyć ale jak tylko ruszymy i chłodnica jest dobrze przedmuchiwana zimnym wiaterkiem to powinien się przymknąć (nie zamknąć).
Termostat wydaje mi się trochę prymitywnym "urządzeniem" czy w nowszych autach stosuje się jakiś elektroniczny patent zamiast zwykłego termostatu ?
JoeMix - 2 Gru 2009, 21:46
Z tego co zauważyłem to w sklepie jest spory regał z napisem Termostaty więc pewnie stosuje je się nadal
pietrucha24 - 11 Gru 2009, 22:19 Temat postu: Spuszczanie płynu chłodniczego i odpowietrzanie układu chłod Podłącze się pod ten topic.
Chce wymienić płyn chłodniczy. Mam Mk IV 1.3 Endura 60 km. Nie widzę w chłodnicy korku spustowego, więc zostaje zdjęcie węża z chłodnicy i odkręcenie korka ze zbiorniczka wyrównawczego.. Czy z nagrzewnicy też wąż zdjąć??
A odpowietrzanie?? Zalać płynem i odpalić motor?? i czekać i dolewać?
MARIUSZ.B - 11 Gru 2009, 22:23
U mnie korek spustowy jest na dole po prawej stronie, patrząc od góry.
pietrucha24 napisał/a: | A odpowietrzanie?? Zalać płynem i odpalić motor?? i czekać i dolewać? |
Tak.
ff1980 - 14 Gru 2009, 19:00
wracam do tematu, nowy termostat, oryginalny, i nadal te same objawy "pływania" wskazówki :-)pozdrawiam
pietrucha24 - 15 Gru 2009, 18:35
A ja wracam do mojego. Spuściłem płyn przez ten korek na chłodnicy. Zeszło mi ok. 3,5 litra plus to co rozlane. to jakieś 4 litry. Gdzie pozostałe 3 litry? korek odkręcony ogrzewanie ustawione na ciepłe. Co dalej?
MARIUSZ.B - 15 Gru 2009, 18:38
pietrucha24 napisał/a: | Gdzie pozostałe 3 litry? |
W bloku i nagrzewnicy.
pietrucha24 napisał/a: | Co dalej? |
Zalewasz płyn i odpalasz
pietrucha24 - 15 Gru 2009, 18:41
Tak po prostu? Myślałem że jak wymieniać to cały płyn a nie tylko jego 50%. Jak spuścić z nagrzewnicy?? Obecnie był zalany jakiś pomarańczowy płyn. A ja mam niebieskie petrygo można to mieszać?
MARIUSZ.B - 15 Gru 2009, 18:49
Nie wiem jak w mk4 ale w mk3 był korek do spuszczania z bloku. Znajdował się z przodu silnika za kolektorem wydechowym. I zawsze był problem z jego odkręceniem. Z nagrzewnicy to chyba tylko można wydmuchać. Trzeba by zdjąć wąż z elektro zaworu ale on lubi pęknąć. Więc chcąc zrobić autku dobrze można narobić sobie problemów.
pietrucha24 - 15 Gru 2009, 19:05
A co z mieszaniem płynów?? Kolor jak już pisałem to pomarańczowy, a ja chce wlać niebieskie petrygo.
JoeMix - 15 Gru 2009, 20:49
Nie powinno się mieszać kolorów,,,
pietrucha24 - 15 Gru 2009, 20:52
Problem goni problem.
Zalałem go weszło 5 litrów petrygo. Odpowietrzyłem do temp pracy ok 15 min chodził. wszystkie przewody ciepłe nawet przy nagrzewnicy, temp pracy sinika stabilna i w tym miejscu co zawsze. Nie dolałem po odpowietrzeniu ani trochę płynu. Już siłę cieszyłem że wszystko jest oki i włączyłem ogrzewanie. Przez chwile leciało ciepłe powietrze i za chwile chłód- wyłączyłem. po okołu 30 sek to samo pierw gorące powietrze przez chwile i za chwile chłód. Nie odpowietrzyło sie do końca??
arecki - 15 Gru 2009, 22:31
pietrucha24 napisał/a: | Przez chwile leciało ciepłe powietrze i za chwile chłód- wyłączyłem. po okołu 30 sek to samo pierw gorące powietrze przez chwile i za chwile chłód. Nie odpowietrzyło sie do końca?? |
tu juz miesza raczej elektrozawór...
pietrucha24 - 15 Gru 2009, 22:44
Elektrozawór był wymieniany pół roku temu:) I dziś sprawował się świetnie, a uwierz mi ze grzanie dziś było potrzebne. Możliwe żeby spierniczył się akurat przy wymianie płynu? dodam tylko że podczas spuszczania wody włączyłem stacyjke.
MARIUSZ.B - 15 Gru 2009, 22:50
Włącz ogrzewanie nagrzej silnik i przegazuj go porządnie może jeszcze gdzieś siedzi powietrze.
pietrucha24 - 15 Gru 2009, 22:56
I tak jutro zrobię. dzięki za pomocne rady. Jutro będę chciał przegonić auto kawałek, wezmę płyn ze sobą i zobaczymy.
JoeMix - 16 Gru 2009, 10:09
pietrucha24 napisał/a: | Nie dolałem po odpowietrzeniu ani trochę płynu. | Rzadko jest tak że przy napełnianiu układ się nie zapowietrzy,,, i czesto gdzies jednak powitrze jest, podczas jazdy powinno być ono przetłoczone przez układ do zbiorniczka a płyn ze zbiorniczka powinien zając miejsce powietrza, więc jak po zalaniu na MAX zrobiłeś jazdę to powinno trochę zejść...
pietrucha24 napisał/a: | Nie odpowietrzyło się do końca?? | Jest taka szansa, tak jak Mariusz mówi na ciepłym/gorącym silniku daj kilka razy w pedał i zobacz czy poziom płynu się nie zmieni,,, tylko zrób to na włączonym na maxa grzaniu,,, bo jak zawór w nagrzewnicy będzie zamknięty to lipa,,,
ff1980 - 21 Gru 2009, 20:17
czyli jeśli temp. wacha się w granicach N-O to moze oznaczac ze silnik jest niedogrzany o kilka stopni i wiecej pali?według wskaźnika temp. płynu, gdy znajdował sie na O, termometr pokazal ok -30 stopni, jaka powinna byc optymalna temp. silnika 1.25 zetec?teraz jest termostat forda 82-97 st., może inny?
Maki - 21 Gru 2009, 21:03
Trochę mały ten termostat. Wymień go na większy czyli 92*
ff1980 - 22 Gru 2009, 12:41
fordwoski termostat 92-106 stopni? czy moze innej firmy z temp. otwarcia 92?
jurek - 22 Gru 2009, 15:47 Temat postu: Re: Właściwa temperatura silnika i układ chłodzenia
speq napisał/a: | Witam,
mam krótkie i techniczne pytanie - jaka powinna być właściwa temperatura silnika w 1.3 endura? Przy jeździe poza miastem temperatura na wskaźniku u mnie nie dochodzi do litery N na napisie NORMAL.
Nie jeździłem tym samochodem zbyt dużo więc nie wiem jaka powinna być właściwa pozycja.
Druga sprawa - w którym miejscy znajduje się termostat?
Trzecia - nie wymieniałem jeszcze płynu chłodzenia - w którym miejscu znajdę spust płynu i czy sa jakieś odpowietrzniki?
Dzięki wielkie za odpowiedź |
Dobrze byłoby sprawdzić temp. płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli jest w normie to wymienić czujnik
Maki - 22 Gru 2009, 19:42
92* temp. otwarcia.
jakubsa - 18 Sie 2010, 23:02
Witam
chcialem sie podpiąć pod zdjęcie z pierwsze s strony
czy ktoś mi może zaznaczyć hdzie w silniku 1.3 z autka 1997 znajduje sie czujnik temperatury kóry włącza wentylator ??
w MK3 piszecie że jest przy obudowe termostatu ale u mnie go nie widze
[url=http://img19.imagesh...207.jpg]Obrazek
JoeMix - 19 Sie 2010, 11:35
jakubsa napisał/a: | hdzie w silniku 1.3 z autka 1007 | jakubsa napisał/a: | w MK3 piszecie że jest przy obudowe termostatu ale u mnie go nie widze | No bo mk3 było w latach 89-96,,, a w 1007,,, to ja nie wiem, ale pewnie masz mk4 patrząc po zdjęciu,,,
jakubsa - 19 Sie 2010, 13:50
No dobra, masz mnie. Bede 2 razy sprawdzał co pisze, czy teraz pomożesz ?
DewREW - 3 Lip 2011, 22:37
podpene się pod temat..
może ktoś mi wskazać gdzie jest korek spuszający plyn zgromadzony w nagrzewnicy? czy to miejsce jest dostepne? najlepiej zdjecie albo dokladny opis...
MARIUSZ.B - 3 Lip 2011, 22:52
DewREW napisał/a: | może ktoś mi wskazać gdzie jest korek spuszający plyn zgromadzony w nagrzewnicy? czy to miejsce jest dostepne? najlepiej zdjecie albo dokladny opis... |
Nie ma czegoś takiego.
DewREW - 3 Lip 2011, 22:54
to jak spuscic cały płyn chłodniczy? bo wyczytałem ze sam korek w chlodnicy nie wystarcza i ze jeszcze zostaje w nagrzewnicy...
JoeMix - 4 Lip 2011, 08:01
Węża musisz zdjąć, najlepiej oba i dmuchnąć we wejściowy,,,
|
|