|
Forum FiestaKlubPolska -
|
 |
Mechanika - [MK3] Odpowietrzanie hamulców
Pele - 4 Lut 2009, 23:54 Temat postu: [MK3] Odpowietrzanie hamulców Witam. Przetarł mi się przewód hamulcowy na prawym przednim kole, wymieniłem go i teraz czas na odpowietrzenie układu. Chodzi mi o to, że w książce sam mam sam pcham o Fordzie Fiesta wyczytałem że "układ uruchamiania hamulca roboczego, wspomagany podciśnieniowo, jest hydrauliczny dwuobwodowy, dzielony diagonalnie" oraz że "obwody są podzielone po przekątnej: wymaga to odpowietrzenia każdego hamulca oddzielnie i w ściśle określonej kolejności: najpierw tylny prawy, potem przedni lewy, następnie tylny lewy, a na końcu przedni prawy". Natomiast na różnych stronach i "fachowcy" mówią że odpowietrza się zaczynając najdalej od pompy, czyli tył prawy, tył lewy, przód prawy i przód lewy ... Kogo tu się słuchać i jak to odpowietrzyć ?? Na dodatek podczas wycieku płynu opróżnił się cały zbiorniczek, czyli konieczne jest odpowietrzenie pompy hamulcowej ??
Znajomy "mechanior" powiedział mi, że mam pompę dwuobwodową czyli osobno idą przewody na przód i osobno na tył, więc wystarczy że odpowietrzę tylko koła przednie ... teraz nie wiem według czyich zaleceń wykonać czynność odpowietrzania żeby nie było żadnych problemów i żeby zrobić to raz a porządnie
I proszę Nie krzyczcie na mnie, bo od 2 godzin szukam i nie mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi
Pozdro
Tommur - 4 Lut 2009, 23:57
Przewody są po przekątnej tak jak pisałeś prawy tył i lewy przód. Odpowietrzasz od najdalszego do najbliższego 1 prawy tył, 2 lewy tył, 3 prawy przód, 4 lewy przód
Tommy - 5 Lut 2009, 10:59
Co ważne - zanim zaczniesz zaopatrz się w dobry kluczyk oczkowy i zalej odpowietrzniki odrobiną płynu hamulcowego. Zazwyczaj są masakrycznie zapieczone, a zwykły klucz lub kombinerki zmasakruje Ci je tak, że będzie potem problem je w ogóle odkręcić (od ponownym dokręceniu już nie wspomnę). Płyn pomaga troszkę "rozruszać" zastały gwint.
Odpowietrzasz tak jak wyżej wspomniał Tommur. Zbiorniczek z płynem zostaw otwarty i stale kontroluj, żeby nie wessało za dużo płynu (dolewaj do pojemniczka, żeby nie zassał powietrza).
Pozdro
Pele - 5 Lut 2009, 22:19
Dzięki wielkie za pomoc, hamulce odpowietrzone
Pozdro
PAWELwrx - 5 Lut 2009, 22:22
Tak kożystając z tematu mógłby ktoś napisać tak obrazowo dla laika (łopatologicznie) jak wymienia się płyn i odpowietrza uklad homulcowy. Jaki najlepiej użyć plyn hamulcowy? Bo nie chcę z tym po mechanikach jeździc bo nie jest to chyba taka wielka filozofia i zawsze pare groszy by w kieszeni zostało...
Ostatnio na przeglądzie pekły mi z tyłu gumowe przewody i ten płyn który trochę wyleciał wyglądał jak by miał tyle lat co samochód. Przy okazji wymiany płynu chciałbym odrazu wymienić przednie gumowe przewody czy na coś szczególnego muszę zwrócić uwagę przy wymianie? Czy odkręcić tylko stare i wkręcić nowe...
bidżej - 5 Lut 2009, 23:35
w sumie rzeczywiście byłoby całkiem miło gdyby ktoś zrobił taką fotorelację... na wiosnę czeka mnie wymiana płynu i też chciałem to zrobić sam
Pele - 6 Lut 2009, 00:44
Ja niestety nie wymieniałem płynu hamulcowego więc nie jestem w stanie pomóc odnośnie spuszczania płynu
PAWELwrx napisał/a: | Przy okazji wymiany płynu chciałbym odrazu wymienić przednie gumowe przewody czy na coś szczególnego muszę zwrócić uwagę przy wymianie? Czy odkręcić tylko stare i wkręcić nowe.. |
Ja odkręciłem stary i wkręciłem nowy, możesz jedynie zwrócić uwagę czy długości gwintów w starym i nowym się zgadzają, bo ja dostałem przewód z za długim gwintem. I ułóż nowe przewody w taki sposób aby koła przy skrętach nie obcierały, bo to było przyczyną przetarcia mojego przewodu No i WD40 albo podobny specyfik się przydaje przy odkręcaniu śrubek i odpowietrzników
Pozdro
Tommy - 6 Lut 2009, 07:57
Odkręcasz korek ze zbiorniczka, a następnie wszystkie 4 odpowietrzniki przy 4 kołach (takie małe śrubeczki z dziurką) - sposób napisałem kilka postów wyżej. Potem tylko czekasz aż wszystko się zleje i ew. na koniec pompujesz lekko pedałem - może coś tam jeszcze wypluje. Następnie wykręcasz uszkodzony przewód i wkręcasz w jego miejsce nowy.
Następnie zalewasz zbiorniczek do pełna i czekasz aż płyn spłynie znów do odkręconych odpowietrzników. Kiedy tylko zacznie w którymś kole się lać od razu zakręcasz na nim odpowietrznik. Analogicznie walczysz z pozostałymi kołami. Ważne jest aby stale kontrolować poziom płynu w zbiorniczku, żeby nie zszedł do 0. Po prostu kiedy go ubywa - dolewasz.
Kiedy masz już zakręcone wszystkie 4 odpowietrzniki bierzesz kumpla (siostrę, brata, teściową, kota, chomika - niepotrzebne skreślić) i niech wskakuje do fury i pompuje pedałem. Ważne żeby w zbiorniczku z płynem było pełno a odpowietrzniki były szczelnie zakręcone!
Po kilkunastu powtórzeniach naciskania i puszczania pedału hamulca prosisz kumpla, żeby docisnął pedał na maksa i trzymał. Ty w tym czasie wędrujesz z kluczykiem do koła najbardziej oddalonego do pompy hamulcowej (prawy tył) i popuszczasz lekko odpowietrznik, żeby wypluł płyn, syf i ew. powietrze. Następnie dokręcasz go. Kumpel może teraz puścić pedał i znów pompuje. Po kilkunastu powtórzeniach naciskania i puszczania pedału powtarzasz akcję (kumpel trzyma hamulec - ty odkręcasz i zakręcasz odpowietrznik). Kiedy na danym kole z odpowietrznika idzie już czysty płyn (bez powietrza) przenosisz się na następne w kolejności koło (lewy tył). W międzyczasie warto sprawdzić czy w zbiorniczku nie ubyło zbyt wiele płynu i ew. uzupełnić ubytki. Z pozostałymi kołami walczysz analogicznie. Z każdym cyklem pedał hamulca powinien wędrować coraz wyżej aż nie osiągnie zadowalającego poziomu.
PAWELwrx - 6 Lut 2009, 10:01
Wielkie dzięki, napewno nie jedna osoba z tego skożysta. A ten płyn hamulcowy do naszych poczciwych fofi, kóry byl by najlepszy - dot3 dot4 dot5 czy może jeszcze jakiś inny typ?
Tommy - 6 Lut 2009, 10:07
Lej DOT-4
Michał86 - 31 Mar 2009, 21:33
do fiesty IV tez DOT 4? ile mnie wiecje wchodzi takiego płynu?
DziDzia - 31 Mar 2009, 21:48
Według mądrej książki wchodzi 0,5 litra.. To zakup sobie litr, bo przy odpowietrzaniu na pewno coś Ci wyleci.. DOT4 w zupełności wystarczy.. (DOT 5 i 5.1 ma wyższą temperaturę wrzenia)
pozdro
kenczorf - 1 Kwi 2009, 01:37
Jesli ktos jest nadgorliwy to moze kupic DOT4 z wyzsza temp wrzenia. Np jest Ate DOT4 z temp wrzenia przy 260 z zalecana wymiana co roku i jest tez ATE DOT4 z temp wrzenia 280 i zalecana wymiana co 3 lata. Roznica w cenie ok 20 zloty na litrze
|
|